Mina bästa optik vänner.... Alltså när ni snackar Tasco så får ni nog ta och lugna er lite... Man skall inte dra alla sikten över en kam.. Jag har själv haft några Tasco sikten (titan 3-12X52, titan 1,5-6X42, titan 3-9X42), schmidt & bender 2,5-10X56, Zeiss 3-12X56 (gamla modellen), Bushnell 2,5-10X50, Leupold VIII 6,5-20X50. Idag har jag 2 st Zeiss Victory, en Conguest, en tasco titan 1,5-6X42, en Pecar 4-10X45, en Leupold vIII. Dom jag är mest nöjd med utav dom jag har idag är givetvis Zeissen och Tascon. Resten är klassat som "hyfsade" sikten. Anledningen till att jag har köpt 3 st Zeiss är för att jag kom över dom jävligt billigt (utlandstjänsten

) samt för att jag vakar på vildsvin emellanåt. Zeissen är helt outstanding i skymning och gryning och S&B jag hade kom inte ens i närheten utav Zeissen när det gällde just skytte i knappt ljus. Faktum är att jag hade bättre skärpa på viltet i skymningen med min Tasco titan 3-12X52 än vad jag hade S&B 2,5-10X56!! Men, jag kunde urskilja viltet några minuter längre med S&B än med Tascon. Man kan ju dock fråga sig om S&B (som är mycket dyrare) var ett bättre alternativ än Tascon. Men, visst, Tascon (oavsett vilken modellbeteckning) är ett billigare alternativ än dom tyska siktena och detta för att dom inte kommer upp i samma klass i optiken. Men, för normalt jaktbruk (vilket är ganska rått emellanåt) så fungerar Tascon precis lika bra som vilket amerikanskt/japanskt krafs som helst.
Men, om man skall köpa ett tasco sikte för jaktändamål så skall man köpa den serien som kallas för antingen "Titan" eller "Worldclaas" resten utav deras modeller kan man nog klassa som luftgevärs och 22 lr sikten.
När man köper ett sikte så måste man ju utgå ifrån vad man söker...
Är det rörlig jakt så bör man kanske ha en lite mindre och lättare kikarsikte med följd att skymningsvärdet blir sämre. Oftast så jagar man ju då dagtid och då kan man ha vilket rör som helst på bössan, antingen helt utan förstoring (öppna riktmedel, aimpoint etc), 1,5-6 alt 2-7 men helst inte större...
Är det vakjakt kanske man skall välja något med större objektivdiameter än normalt för att kunna ta till vara på det sista ljuset. Ex vis 2,5-10X50, 3-12X56. Jagar man mycket på vak så tjänar man på att köpa tysk kvalitet om inte så är Tasco Titan 3-12X52, Bushnell 2,5-10X50 två bra val.
Plånboken får styra och om jag själv hade haft risigt med stålar eller inte velat lägga ut för mycket stålar så hade jag valt en Tasco titan, Bushnell eller Leupold.
Om inte så hade jag valt Zeiss eller en Swarovski.
Och jo! Det går skitbra att köpa begagnad optik. Där finns så mycket låtsas jägare i landet och när dom väl upptäcker att det är kallt och blött i skogen så vill dom sälja prylarna. Kolla på blocket, annonsguiden osv.. Dock skall du kolla på siktet innan du köper det! Kontrollera så att där inte är en massa "kläm"skador, bulor på tuben, repor, vapenoljor och fett på optiken. Var kräsen och petig när du skall handla. Tvekar du så är det bättre att handla nytt...
Hmm, tror det var allt...

*går i försvarsställning*