Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tasco kikarsikte
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Noname
Kom över ett kikarsikte av märket Tasco idag!
Den har variabel zoom, 3-9x och 40 mm lins, parallaxjustering och är belyst med en röd punkt. Det är några år gammalt och skulle enligt uppgift ha kostat ca 4000 kr då.
Modellbeteckningen är: IR 39X40WA

Är det någon räv på forumet som vet något om detta sikte? Det tillverkas uppenbarligen inte längre då det inte finns på Tasco:s hemsida. Vad tror ni det är för marknadsvärde på ett sådant sikte?

/Pegin
Arox
Du kan säkert få runt 1500-2000 för de siktet..
men mer än så får du troligen inte om du hade tänkt sälja detta. pga att de flesta sikten som har den förstorningen å ljusöppningen ligger runt dessa pengar idag..
köpte själv ett sikte med 2.5-10x 50mm belyst punkt för 2400 nytt nyligen..
fast som i alla fall finns de ju undantag.. beroende på modell.. samma data på siktet fast annan dyrare modell kan du få ge hur mycket som helst för 8-10000 kr.

men köper man för billigt sikte å monterar de på en studsare som i mitt fall så kan du ju ha oturen att skiten går sönder vid första skottet
Fu Kallenberg
....eller inte är skottfast.
scattergun
Några fyratusen kostade det inte iaf!! laugh.gif Skulle gissa på kanske 2000....och Tasco är erkänt dåliga sikten, även om dom blivit lite bättre sen företaget bytte ägare. Optik är något som inte ger speciellt bra andrahandsvärden och du ska absolut inte betala mer än några hundra, kanske upp till en tusenlapp för ett sånt sikte!
Billig optik ska man inte köpa begagnad, och helst inte ens ny....man får vad man betalar för och många tascosikten är inte ens skottfasta bong.gif ! Gå in på Vapex.se och köp en Bushnell tactical 10x40 med kompensator för både vind och avstånd ut till tusen meter. Det kostar nytt 2650kr och är tio gånger bättre än vilket Tasco som helst!
Och ska du prompt ha en billig 3-9x40 så ska du köpa Bushnell Trophy3-9x40, det är ett bra kvalitetssikte för billiga pengar.
StfC
Någon som provat Swarovskis AV 6-18x50 ??med riktmedel TDS-4.

Tänkte använda det till toppjakten....
Fu Kallenberg
QUOTE (StfC @ Jun 17 2004, 16:10 )
Någon som provat Swarovskis AV 6-18x50 ??med riktmedel TDS-4.

Tänkte använda det till toppjakten....

Ja, det lär vara bra. wub.gif TDS riktmedel är skönt.
Tyvärr lite dyrt för min smak men skönt.... Väldigt skarp optik. Men det kan man ju få av andra märken oxå fast till lägre pris.
NuBreed
Allt beror ju helt på vad man ska använda siktet till iofs men jag kan dock inte rekomendera de billigare modellerna. Bättre att köpa en billig bössa och sedan montera på bra optik. Bättre att köpa ett beggat kvalitetssikte istället för ett nytt halvbra. Leupold är oftast bra sikten när det gäller skottfasthet precision osv. men när det är dags för att använda det i skymning eller vid dåligt ljus så är det nästan bara Ziess, Swarovski, Schmidt & Bender som gäller men då kostar det ju ganska mycket mer.
ABP
Tasco förknippar jag med luftgevär. Kvaliten borde ligga därefter.
scattergun
QUOTE (ABP @ Jun 18 2004, 14:21 )
Tasco förknippar jag med luftgevär. Kvaliten borde ligga därefter.

Luftgevär är paradoxalt ett av de vapen som påfrestar ett kikarsikte hårdast (om vi talar om fjäderluftgevär). Fjädern ger först en bakåtriktad rekyl som övertas av en framåtriktad rekylkraft när fjädern måste bromsas.
Men det är ju som du säger, många har billiga tascosikten på luftgevären.
eskil
Mmmm, när jag var liten hade jag ett luftgevär med ett Tasco RF4X15 på, och jag måste säga att det är det sunkigaste j*la kikarsikte jag någonsin har sett.
Jag hoppas att det sikte som Pegin har köpt inte har en tub av plast. 7.gif
sniper
dry.gif Mina bästa optik vänner.... Alltså när ni snackar Tasco så får ni nog ta och lugna er lite... Man skall inte dra alla sikten över en kam.. Jag har själv haft några Tasco sikten (titan 3-12X52, titan 1,5-6X42, titan 3-9X42), schmidt & bender 2,5-10X56, Zeiss 3-12X56 (gamla modellen), Bushnell 2,5-10X50, Leupold VIII 6,5-20X50. Idag har jag 2 st Zeiss Victory, en Conguest, en tasco titan 1,5-6X42, en Pecar 4-10X45, en Leupold vIII. Dom jag är mest nöjd med utav dom jag har idag är givetvis Zeissen och Tascon. Resten är klassat som "hyfsade" sikten. Anledningen till att jag har köpt 3 st Zeiss är för att jag kom över dom jävligt billigt (utlandstjänsten biggrin.gif ) samt för att jag vakar på vildsvin emellanåt. Zeissen är helt outstanding i skymning och gryning och S&B jag hade kom inte ens i närheten utav Zeissen när det gällde just skytte i knappt ljus. Faktum är att jag hade bättre skärpa på viltet i skymningen med min Tasco titan 3-12X52 än vad jag hade S&B 2,5-10X56!! Men, jag kunde urskilja viltet några minuter längre med S&B än med Tascon. Man kan ju dock fråga sig om S&B (som är mycket dyrare) var ett bättre alternativ än Tascon. Men, visst, Tascon (oavsett vilken modellbeteckning) är ett billigare alternativ än dom tyska siktena och detta för att dom inte kommer upp i samma klass i optiken. Men, för normalt jaktbruk (vilket är ganska rått emellanåt) så fungerar Tascon precis lika bra som vilket amerikanskt/japanskt krafs som helst.

Men, om man skall köpa ett tasco sikte för jaktändamål så skall man köpa den serien som kallas för antingen "Titan" eller "Worldclaas" resten utav deras modeller kan man nog klassa som luftgevärs och 22 lr sikten.

När man köper ett sikte så måste man ju utgå ifrån vad man söker...

Är det rörlig jakt så bör man kanske ha en lite mindre och lättare kikarsikte med följd att skymningsvärdet blir sämre. Oftast så jagar man ju då dagtid och då kan man ha vilket rör som helst på bössan, antingen helt utan förstoring (öppna riktmedel, aimpoint etc), 1,5-6 alt 2-7 men helst inte större...
Är det vakjakt kanske man skall välja något med större objektivdiameter än normalt för att kunna ta till vara på det sista ljuset. Ex vis 2,5-10X50, 3-12X56. Jagar man mycket på vak så tjänar man på att köpa tysk kvalitet om inte så är Tasco Titan 3-12X52, Bushnell 2,5-10X50 två bra val.

Plånboken får styra och om jag själv hade haft risigt med stålar eller inte velat lägga ut för mycket stålar så hade jag valt en Tasco titan, Bushnell eller Leupold.
Om inte så hade jag valt Zeiss eller en Swarovski.

Och jo! Det går skitbra att köpa begagnad optik. Där finns så mycket låtsas jägare i landet och när dom väl upptäcker att det är kallt och blött i skogen så vill dom sälja prylarna. Kolla på blocket, annonsguiden osv.. Dock skall du kolla på siktet innan du köper det! Kontrollera så att där inte är en massa "kläm"skador, bulor på tuben, repor, vapenoljor och fett på optiken. Var kräsen och petig när du skall handla. Tvekar du så är det bättre att handla nytt...

Hmm, tror det var allt... salute.gif
5.gif *går i försvarsställning* 6n.gif
sniper
....och Tasco är erkänt dåliga sikten, även om dom blivit lite bättre sen företaget bytte ägare.
-*gäsp* Erkänt dåliga! *my ass* Återigen handlar det om vilken modell man valt. Omnämnt kikarsikte är helt ok!

Billig optik ska man inte köpa begagnad, och helst inte ens ny....man får vad man betalar för och många tascosikten är inte ens skottfasta!
- Jag har aldrig själv råkat ut för något utav mina Tasco sikten krånglat, däremot så har mitt riktmedel i den tidigare Schmidt & Bendern rasat samman och det siktet kostar 3 gånger så mycket som en Tasco Titan! Det var dessutom bara monterat på en ynka 308:a. Hade kanske skjutit 3500 - 4000 patroner med den bössan.

*fortfarande i försvarställning* gasmask.gif
Noname
QUOTE (eskil @ Jun 18 2004, 19:14 )
...
Jag hoppas att det sikte som Pegin har köpt inte har en tub av plast.  7.gif

@eskil: Ingen risk biggrin.gif

@scattergun: Som sniper är inne på, Tasco har ett ganska brett spektrum; från sunk till riktigt bra grejer.
ABP
Vet efter mina kontakter med siktesföretag att Man ogärna blandar sig i lägre skiktet om man tillhör det högre.

Är man mån om kvalité så vill man inte göra dåliga sikten även om man kan tjäna pengar på det.

Sen är det ju så att militära sikten ställs det en väldigt hög krav på. För normal använding som jakt mm. Behöver man inte sikte som kan vara 2h på 10 meters djup i en saltlösning på 18% ;)
scattergun
@Sniper mfl.
Visst! om man räknar Tasco titan till sikten i "Tasco-klassen" ;) så finns det en del acceptabla sikten i den klassen, men när det handlar om Titan så tillverkas dom i Japan(optisk högkvalitet) och likaså görs Tasco SS10x42 där. Har kikat lite i Titankikarna och kan bara hålla med om att de är fantastiskt klara och med otroligt skarpa riktmedel. Det som inte håller är väl prisjämförelsen, då ett Titan kostar flera gånger mer än de sikten som vanligtvis ligger på disken hos Billige Bengts Vapen.....
Det jag menar då jag talar om Tasco är de prylar som tidigare gjordes i Sydkorea men som numera också till stor del tillverkas i Kina(Uuöörk, lågkvalitetsjobb)
Vad gäller WorldClass och WC+ så är dom lite bättre än den rent ursprungliga Tascokikaren, men dom är långtifrån bra. Många av dom är inte skottfasta ens på de mest rekylsvaga vapen och tappar du vapnet så har du en helt ny riktpunkt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.