Jag är grpch i samma pluton som Hans Engström är kvartersmästare och har också varit på tre vapen några gånger, både som försvarare och b-styrka.
Det märktes en klar skillnad på gu förbanden första och andra genomförandet, på första fick vi ut allt utom deras systers hemnummer, andra gången fick vi veta att det var övning. Punkt...
Kul att åka runt och foto dem, men roligast var när en kille spelade lite full, plockade deras skyddsobjektsskyltar och ställde sig på andra sidan vägen och skrek att det här huset var minsann hans skyddsobjekt och de "kunde dra åt [varmt ställe ett par våningar ner] grönjölingsyngel!"
Jag har även varit med som b-styrka åt strong resolve innan de åkte ner till Polen, försvarade St Sätra mot anfallande CV90, kul att se deras min när en pluton hv slog stopp på dem i över 2h... CV90 får problem när det är trångt.

På fälten var det inte lika roligt för oss dock

Tillbaks lite mer till topic: jag tycker att samövningar med gu förband är mycket bra, särskilt eftersom det ger oss en chans att visa för dem som ligger inne (bra rekryteringsmöjlighet) att hv inte har en snittålder på 65 utan 33, att vi har bra utrustning (utom stridsbältet, men det finns det en massa andra trådar om) och att vi har bra och roliga övningar.
Jag har även märkt en ändrad attityd från yoff mot hv, de har slutat tänka på oss som prostatagerillan... Iaf de jag har träffat.