Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Trotyl-giftigt?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
cordite
Vi har en kille här på jobbet som envist hävdar att man blir kraftigt magsjuk om man äter fisk som kommit till ytan med lite hjälp av trotyl. När han jagade U-båt på det glada 80-talet förbjöds dom att äta fisk som flöt iland efter diverse smällande i havet med denna hänvisning. Jag har aldrig hört nån annan säga det och undrar således om någon är insatt i ämnet och kan bekräfta eller dementera detta.
Pannben
Att äta fisk som flutit är väl rent allmänt obra eftersom man sällan vet vad som tagit kål på fisken i fråga. Visst, har man nyss bränt av ett par kilo trotyl i närheten kan man ju missstänka ett samband, men kanske just den fisk du plockar upp och avnjuter KAN ju ha kommit upp till ytan tidigare och vara smått onyttig att äta. Dessutom kan ju trotyl-fiskad fisk hinna angripas av alla möjliga sorters otrevligheter innan den hinner flyta in till stranden där den plockas, särskilt om den legat vid ytan i starkt solsken under tiden.

Att befälet inte ville få sina soldater magsjuka är ju förståeligt, och då är det säkert så att han valde en mer övergripande förklaring som gjorde all fisk farlig för att slippa dumma bassar som chansar. Eller så ligger ett missförstånd någonstans längs informationskedjan bakom.

Att trotylen skulle göra fisken giftig tror jag inte.
cordite
Var väl inne på den linjen själv, men han ger sig liksom inte.
Ing
Uh.
Nää, smällen trycker sönder simblåsan (?) m.m. i fisken vilket gör att den mår rejält obra, och flyter upp till ytan. Du skulle inte må bra du heller om du var i vattnet när det sprängs.

Om det sedan finns saker i fisken från början som är onyttigt, så finns väl risken att eventuella blåsor och organ spricker..och onyttigheterna läcker ut i köttet. Men DET har inte med trotylens giftighet att göra.

(Ät nu inte trotyl bara, det är inte nyttigt det heller ;) )
Morvalion
Nej. Fisken dör utav tryckändringen. Däremot så spricker också simblåsan på större delen utav fiskarna, men de som har intakta simblåsor flyter upp. Inga andra. Ineffektivt sätt ett fiska på med andra ord.

Jag har aldrig hört att trotyl skall vara giftigt, och det borde ju vara rejält giftigt om det skall vara skaligt med så små mängder. Sen kanske man inte skall äta det dock. Svårt att tro att försvaret skulle dela ut material som är såpass giftigt så att man knappt kan hantera det utan skyddsdräkt. Tänk också på kritiken ifrån trädkramarna.

Mvh, Morvalion
Skuggan
tja, man kan ju se det såhär... ALLT är giftigt (även öl, krutrök, luft och solljus) dock inte sagt att man omedelbart kommer falla ihop och dö av det biggrin.gif (dör gör man ändå förr eller senare)
Morvalion
QUOTE (Skuggan @ Jun 15 2004, 17:44 )
tja, man kan ju se det såhär... ALLT är giftigt (även öl, krutrök, luft och solljus) dock inte sagt att man omedelbart kommer falla ihop och dö av det biggrin.gif (dör gör man ändå förr eller senare)

Så med andra ord:

Livnär dig inte på fisk som levt i trotylmättat vatten. biggrin.gif
Cwacker
QUOTE (Ing @ Jun 15 2004, 17:07 )
Ät nu inte trotyl bara, det är inte nyttigt det heller ;)

Yay clap.gif
wolfie666
QUOTE (cordite @ Jun 15 2004, 16:37 )
Vi har en kille här på jobbet som envist hävdar att man blir kraftigt magsjuk om man äter fisk som kommit till ytan med lite hjälp av trotyl. När han jagade U-båt på det glada 80-talet förbjöds dom att äta fisk som flöt iland efter diverse smällande i havet med denna hänvisning. Jag har aldrig hört nån annan säga det och undrar således om någon är insatt i ämnet och kan bekräfta eller dementera detta.

Tjenis!

Jag har för mig att det är så att en del av fisken som "fiskas" med trotyl får tex gallan söndertryckt. Det gör att när det kommer i kontakt med "köttet" så blir det oätligt. Men det är ju alltid obra att äta fisk som man är "självdöd".

;)
san
Det beror väl också på om "betet" var 60-125 gram dynamit, vilket var vad "de gamle" rekommenderade för att "ro Nobel-drag" (har jag hört) eller 200-300 kg TNT eller vad det nu är frågan om i en sjunkbomb.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.