Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Minspärrtropparna
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
C 2.a pjäs
På forumet har det ju skrutits och skroderats vilt om förtäffligenheten med svenska vapensystem i allmänhet och kustartilleriets vapensystem i synnerhet, inte minst av undertecknad. Någon som dock inte avhandlats speciellt mycket är ju minspärrtropparna, åtminstone inte om man kikar i sökmotorn. Jag har knapphändig information och några bilder här Minspärrtropp KR, men det måste finnas så otroligt mycket mer. Jag vet att det fanns rätt gott om minstationer runt hamnar och vid farleder, en i Kalmar som bekant och två i Västervik, men det borde finnas mer. Hjälp mig, jag är så j*vla nyfiken! navy2.gif

Minspärrsystemet och minan M7 är ett av de få vapen som inte fått exportlicens och det säger ju en hel del om systemet.
AdamKalle
Enligt boken "Kustförsvar" så finns den fasta sjöminan faktiskt kvar, men enbart i anslutning till flottans baser. Trovärdighet hög - mycket hög eftersom det trots allt är en "officiell" bok. I närheten av Muskö sitter det dessutom skyltar av nyare snitt som upplyser om förbud mot bottenaktiviteter, så det kan nog vara sant.

När byggdes/moderniserades/byggdes om minstationen i fråga? Av bilderna att döma verkar den vara av lite äldre snitt, och inte av den modernaste typen som byggdes i containrar på verkstad.

Edit: Kikade lite på de senaste sjökorten (Serie A, dvs Arholma-Landsort) på båtmässan i våras och de områden där det kan tänkas finnas minlinjer har jag för mig fortfarande var markerade med små söta förbudssymboler (icke dyka, ankra, fiska).

Det är ju fullt möjligt att man plockat bort minorna men behållit slingsystem och andra saker som går att fjärrövervaka.
NuBreed
Hela systemet är av en ganska enkel funktion. Först ligger det en induktionsslinga det är en ganska enkel. Det är en kabel som ligger utlaggd på botten som en åtta. Denna slinga är väldigt kännslig för magnetism, så fort något större föremål av metall passerar den så får man indikation inne på minstationen. Efter denna slinga så lägger man ut grupper av minor som man kan stapla ovanpå varandra beroende på djup. På minan monteras själva tändanordningen som mer eller mindre funkar på samma sätt som slingen dvs. den känner av magnetism. Efter alla mingrupper så ligger ytterligare en induktionsslinga. Själva minan består av ett fyrkantigt chassi fyllt med 200 kg hexotol.

Själva minstationen funkar som så att man först får en indikation från slingan. När föremålet sedan passerar slingan över mingrupperna så har man 3 st indikationslampor per mingrupp den första lampan indikerar att minan känner av någonting sedan har man den andra lampan som talar om att signalen är väldigt stark och att man borde avfyra mingruppen. Sedan har man lampa 3 som indikerar en svagare signal igen.
Minstationen ska också gå att köra med automatik men jag tror att manuell avfyrning är det som gäller med tanke på att egna båtar ska kunna passera minlinjen.

Vad gäller om man tagit bort minorna eller ej ska jag låta vara osagt men personligen tror jag inte det. Om man har tagit bort som så tar man upp hela skiten med slingor och allt. Jag har själv varit med om att ta bort en av sveriges största minlinjer och det är ett jävla skitgöra kan jag meddela. Grejjerna hade legat på botten i massor med år och var mer eller mindre helt överväxta med snäckor och annan äcklig sörja. När vi var klara med det här jobbet så luktade hela vi och hela båten som en gammal rutten fiskfabrik. Så när vi gick till förådet för att byta in våra regnställ så rynkade dom på näsan och räckte fram en sopsäck, dom ville inte ens se skiten =)
111 SSK BAT
De finns en hel del linjer kvar.

För dyrt och komplicerat(vi har inte resurser att göra det) att plocka bort dem snabbt.

De flesta kommer plockas upp på lite längre sikt - 10-15 år.

Det som gör det komplicerat är att många börjar bli i riktigt dåligt skick.
C 2.a pjäs
QUOTE (Klargplutte @ Jun 14 2004, 22:17 )
Får man verkligen berätta om sånt här ph34r.gif

Förbanden har utgått ur krigsorganisationen, så det är säkert inga problem. Det är lika hemligt som att tala om att vi hade 26 bandkanoner eller en spärrbataljon i Bråviken eller 292 ikv91 eller andra avvecklade system. Dessutom har ju inte minlinjens/ernas exakta placering avslöjats. Vad gäller minlinjerna i Kalmar har en ersatts av en längre bro...hrmm... och de andra är sedan länge borttagna. Skulle tro att det är så på de flesta ställen, eller som nämnt att de ska upp. navy2.gif

Tror personligen inte att det finns minor kvar i anslutning till marinbaserna eftersom det inte finns förband som kan betjäna dom, men slingor och andra övervakningssystem finns säkert kvar lite till.

AdamKalle: byggdes 1943, moderniserades 1971 och 1976. Utgick ur KriO 1988.
EO4
Under min GU avvecklade man en minlinje vid Hemsö genom att helt sonika detonera den. Man deltog då också i någon seismologiskt experiment samtidigt.
Car Dai shan
Lyfter upp denna tråd och hoppas på en fortsättning om vad som kunde hända på en minspärr.

Okända ubåtar och annat önskas. biggrin.gif
Noname
QUOTE (Car Dai shan @ Apr 28 2006, 15:13 ) *
Lyfter upp denna tråd och hoppas på en fortsättning om vad som kunde hända på en minspärr.

Okända ubåtar och annat önskas. biggrin.gif

Läs boken "Hårsfjärden" av Ola Tunander. Där står det en del om fasta minspärrar. De fick många utslag på sensorerna på 80-talet och de sprängde ju faktiskt några minor i skarpa lägen.
Darkwand
U137 låg ju mitt i ett minfällt med tror jag 3 minor innom verkansavstånd till båten där hon låg på grundet.
I övrigt fick ju inte minlinjerna visa vad dom gick för eftersom vi aldrig fick sänka en främmande Ubåt.
Synd att ingen slog över till automatiken och skyllde på kortslutning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.