Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Väktares Befogenheter?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Forsse
Jag och mina polare hade inget att göra en kväll och gick därför till en skola där ett par ungar lirade soft-air gun. Jag deltog i en runda medan mina polare gick upp på ett tak för att se bättre och att undvika att bli skjutna. Efter en stund kom det en röd toyota yaris. Mannen som kom ur bilen uppträdde hotfullt och visade inga tecken på att vara en väktare(speciellt inte för de som stod på taket och tittade på, och bara hörde ord som "jag ska sparka huvet av er"). Mannens väktar jacka var desutom uppknäppt och halvt hängande ner över axlarna, så att väktarmärket inte alls var synligt. De på taket kunde absolut inte avgöra om personen var en galning som ville slåss/jävlas/döda/våldta eller en väktare. De bestämde sig för att vänta på att mannen avlägsnade sig från platsen. Men efter ett långt tags väntande tröttnade de och gick ned för taket. Vid tillfället då de hoppade ner kom mannen i full fart med sin röda toyota över en gräsmatta(där man absolut inte får köra) och körde efter mina polare, som givetvis blev rädda, och började därför springa. Mannen fortsatte att köra i full fart bara ca 30 cm ifrån mina polare, korsade en väg över till en annan gräsmatta som släntar upp mot en fotbollsplan. Efter ca 100 meter var min polare såpass nära att bli påkörd och valde därför att sluta springa. Mannen sprang ut ur bilen och tog stryptag på min polare, fortfarande utan att ha sagt ett ord om att han var väktare, och tröck up honom mot bilen och började sparka på hans ben för att sära på dem. "Väktaren" insåg snart att polaren inte hade gjort nåt fel och bad honom avlägsna sig från platsen.

När min polare var på väg ifrån platsen sa han även "Där här är inte det sista du kommer höra från mig". "Väktaren" gick då emot honom och försökte återigen ta strypgrepp på polaren men blev lätt "bortknuffad".

När vi sedan hade gått en bit och stod på en gräsmatta utanför skolans område, återvände "väktaren" till platsen och menade på att vi fortfarande befann oss på skolans område. "Får vi ställa oss på vägen här då?" frågade vi och "väktaren" svarade ja. "Väktaren" inledde då en diskussion med oss och försökte förklara att han hade varit "snäll" mot oss. Vi undrade även varför vi inte fick befinna oss på skolans område då vi har varit där vid ett flertal tillfällen då tom. polisen varit där, och önskat oss en fortsatt trevlig kväll utan att nämna ett ord om att det är förbjudet att vara på skolan. På skolan finns det heller inga skyltar som säger att man inte får vara där. De enda skyltar som finns på skolan är skyltar som säger att man inte får rasta hundar på skolans område. "Väktaren" började nu tala otydligt och sa någonting om att han inte står till svars inför polisen och att han inte har nånting med dem att göra, och tvärtom. Vi förklarade att vi vid det här laget tänkte ringa polisen och fråga om vi fick befinna oss på skolans område, och viktigast av allt, om han fick göra som han gjorde, varpå "väktaren" svarade "Polisen kommer skratta åt er" (som om det vore självklart att han fick göra som han gjorde). Nu försökte han även göra bortförklaringar och fjäskningar som att "han inte viste att vi var schyssta killar" och att polaren som blev fasthållen inte var lätt att handskas med, och han gjorde motstånd. "Du är ju stark" sa han t ex. Därefter frågade vi också efter numret till SOB, som väktarfirman heter. Mannen sa då att han inte hade tillåtelse till att ge ut numret. Men när polaren sedan letade efter numret på eniro.se var numret med i katalogen. (Menade han att det var ett hemligt nummer? Eller viste han vad han hade gjort och ville därför inte stå till svars för det?). En kort stund efter detta lämnade han äntligen skolan och försvann i sin röda toyota...

Nu skulle jag vilja ha svar/åsikter på ett par frågor:

* Gjorde väktaren rätt?
* Bör han åtalas?
* Ska man anta att föraren är en väktare om han kör en röd toyota och nästan kör på en?
* Har han, som väktare, befogenhet att hota, köra på gräsmattor/skolgårdar/gångvägar och korsa bilvägar i full fart, ta strypgrepp och "frihetsberöva"?.

Vad vi vet så har väktare inga befogenheter som översiger de civila. Förutom att våld mot en väktare räknas som våld mot tjänsteman och att de får en kurs i självförsvar. Därför får de väl bara ingripa mot uppenbara brott och invänta polis?

Finns det några personer som är väktare/poliser etc. som har bra svar på våra frågor?

MVH
Forsse

Edit: knäck i stavningscentret
skytten
Verkade snarare rymt från en sluten anstalt än att vara väktare..
blink.gif
Doggydriver
Min första reaktion blir nog att instämma med skytten, tyvärr blink.gif surprise.gif
Adam Wilhelm
Polisanmäl fanskapet!!
Så får man inte bete sig när man är väktare.

Det enda brottet som ni möjligtvis har gjort er skyldiga till är "olovligen kvarstannande", nämligen när ni befann er på taket och inte kom ner direkt.
Det brottet är inte gripbart då fängelse inte finns på straffskalan och därför får en väktare inte använda envarsrätten.

Sedan angående det våld som har använts mot er så ska det vara ej uppenbart oförsvarligt och propertionerligt.
J-Star
Jag tycker att det på din beskrivning låter som att han har gjort saker enbart i bästa fall kan räknas som tveksamt. Polisanmäl omgående. Även om det kanske inte leder någonstans så är det 0% chans att få det klargjort om ni inte gör något.

Viktig notis: Man kan aldrig få problem för att man gör en polisanmälan annat än om det är gjord på rent pin tjiv (och det kan bevisas).

/J
Jonas
Om din berättelse stämmer så borde den så kallade väktaren omedelbart avstängas från sitt arbete.
Helt klart att ni ska anmäla detta till Polisen. Även om en utredning inte sker så får ju Polisen en indikation på att allt kanske inte står rätt till på det aktuella Vaktbolaget.

En väktare har "bara" samma befogenheter som alla andra har (envar). Skillnaden är att en Väktare är tjänsteman och det kan påverka straffet för den som ger sig på en Väktare.
En Väktare ska ge sig till känna via uniform eller legitimation för att han ska betraktas som tjänsteman.

När jag arbetade som väktare skulle vi uppge anställningsnummer och telefonnummer till vaktbolaget om någon krävde att få veta detta. Däremot aldrig personnummer! På vår Väktarlegitimation var personnummer övertäckt för att undvika att detta kom ut till fel personer.

Väktaren har som alla andra rätt att köra på gräsmattor, gågator med mera om det finns stöd för detta i lagen, men det verkar inte vara så i detta fall.
Ett exempel om du skulle få för dig att stoppa en rånare som är beväpnad får man göra ganska mycket för att få stopp på honom, MEN det gäller att ha koll på lagen och nästan alltid är det bäst att bara iakta och larma polisen.

Slutligen
Väktare har inte mer befogenheter än vem som helst av oss men förhoppningsvis bättre kunskap om var lagen säger.
Forsse
Tackar för svaren allihopa...med detta i ryggen kommer vi att göra en anmälan mot denna väktaren.
Kommer att skriva här i tråden hur allt slutar om någon skulle vara intresserad.

MVH / Forsse
skytten
Helt rätt..
Blir intressant och se vad det blir.

Vilken stad var det de inträffade i..?
Bara av intresse..
BlackIce
"Mindre" väktarföretag ska man passa sig för! Dom verkar ha en viss tendens till att behöva hävda sig själva för att dom inte kom in på Polishögskolan eller Securitas. Sls väktare tex tog min polares busskort för att dom trodde att han hadde snott kortet. När min polare farsa, som han ringt dit, anlände gav väktarna fort tillbaka kortet till min kompis och sprang snabbt iväg på ett "ärende" bong.gif
Forsse
@Skytten

Det hände i Upplands Väsby

edit: tog bort en rad
Raffsec
QUOTE (BlackIce @ Jun 14 2004, 17:58 )
"Mindre" väktarföretag ska man passa sig för! Dom verkar ha en viss tendens till att behöva hävda sig själva för att dom inte kom in på Polishögskolan eller Securitas. Sls väktare tex tog min polares busskort för att dom trodde att han hadde snott kortet. När min polare farsa, som han ringt dit, anlände gav väktarna fort tillbaka kortet till min kompis och sprang snabbt iväg på ett "ärende" bong.gif

Hmm SL har väl inga "väktare" antingen så tänker du på CIP security som jobbar på pendeltågen och vissa busslinjer eller så är det vakterna i tunnelbanan dessa är securitas alternativt Prime security. Oavsett så är inga av dessa väktare utan ORDNINGSVAKTER med vissa undantag eller du kanske menar färdbeviskontrollanter dessa är varken det ena eller det andra.

Så till det inlägg som började den här tråden oj vad mycket fel denna så kallade väktaren gjorde några saker som jag reagerade på.

* Röd Toyota hmm som verkar inte han några som helst dekaler snällt av honom att offra sin privata bil. Undra vad hans försäkringsbolag skulle ha sagt.

* Ta strypgrepp ingår EJ i självskydd för någon väktare någonstans möjligtvis i en extrem nödvärnsituation.

HV.gif
bushman
"Bara för att en katt är född i ett stall, blir det ingen häst av den"

vad jag menar med detta är att inte alla människor, som klätt sig í uniform och kallar sig väktare är det.
pga polisen nertrappning och försvarmakten minskade intag till värnplikt, löper det omkring människor ute i samhället, som gillar att sätta på sig uniformer och uppträda som extrapoliser.

samt detta med väktarfirmor som startar upp, utan någon större kompetens mer än att de har folk i sina led, som är duktiga på att slå andra människor på käften.

vi garvar åt "medborgargardet" i filmen "livvakterna", men det är inte långt från sanningen i vissa små orter.

forsse, anmäl och ge dem alla uppgifter du kan.
det finns även någon sammanslutning av seriösa väktarbolag, som säkert blir glada över att få höra om någon firma, använder mer våld än nöden kräver.

tyvärr kommer vi nog få se mer av detta i framtiden.
min hemstad har redan begåvats med ett medborgargarde, som drar fram längs öltälten, under vår stadsfestival under sommaren.
ledda av en fd(?) reservofficer(???) och iklädda helsvarta uniformer som för tankarna till helt andra organisationer än väktare.

när jag påpekade att de såg ut som nassar, fick jag svaret att svart var den "internationella säkerhetsfärgen".
och att de var "diskreta", till skillnad från falks ordningsvakter (som iklädda kostymer löste sina uppgifter galant.)

men kostym räknade inte denne självutnämde väktare/ambulanssjkv/ordningsvakt/flygvapenofficer/radionerd/phs-dropout som säkerhetsklädsel, "de syns ju inte", var argumentet.

fast nog tyckte jag att deras ordningsvaktbrickor syntes fullt tillräckligt.
om inte annat så gjorde deras proffisga uppträdande det
och jag blir hellre motagen av en kille/tjej i kostym, än någon utklädd i svart bdu-ställ från närmsta ÖB.

gör samhället en tjänst, sätt ner foten och börja anmäla alla former av egenhändigt påkommna väktar/vakt tendenser.

bättre att stoppa dessa problem i dess linda.
innan någon stackars flerbarnsfar med för mycket öl i kroppen blir misshandlad, av ett upphetsat medborgargarde, när han kissar på fel ställe.

om ni själva är med i liknade grupperingar, väx upp!!!!
betala sextusen, skaffa er en ordningsvaktbricka.
och ställ er som ensam vakt på något ställe som serverar julbord, gärna långt från närmsta polisstn.
och jag lovar dig att ni kommer att få saker att göra.
been there, done that and have the t-shirt.
Mattias
@ Bushman.

När jag var ute och fotade tilltänkta miljöer inför en filminspelning så råkade jag ut för, som tur var, ett av vår stads mildare medborgargarde. Jag åkte runt i ett villaområde i en hyrbil och stannade då och då och fotograferade. Plötsligt märker jag hur en gammal 240 börjar förfölja mig och så fort jag stannar, stannar även 240:n precis bakom mig. Efter några sådana stopp tröttnar jag och går ut för att snacka med dem. Då visar det sig att det är 2 medelålders damer som sitter i och börjar svamla om många inbrott, jag såg misstänkt ut (snaggad, solglasögon osv), det är vår plikt att vara på vår vakt osv. Och jodå de hade 2 brännbollsträn i baksätet, vilket iofs KAN vara en slump..... dry.gif

Jag försökte hålla mig för skratt och fick förklarat varför jag var där och att jag inte tänkte plundra och våldta några stackars hemmafruar. ohmy.gif blink.gif
Fbj972
Efter denna "monkey show" bör väktaren få återgå till att plocka muttrar eller vad han nu gjorde innan sin anställning. Det är just sådana händelser som får folk att ifrågasätta väktarnas kompetens.
bushman
QUOTE (Mattias @ Jun 14 2004, 23:56 )
Jag försökte hålla mig för skratt och fick förklarat varför jag var där och att jag inte tänkte plundra och våldta några stackars hemmafruar. ohmy.gif  blink.gif

de är för goa i den åldern laugh.gif

förvånansvärt många människor är på alerten i villaområderna.
men de kollar varandras hus, de nedlåter sig inte till att trakasera inte ont anande ölkonsumenter.

att de dessutom gör detta under formen av en avtalsorganisation, gör ju inte saken bättre.
att de har vaktat vattenfall i 30 år, ger dem inte tillstånd att leka insatskomando vid älvkanten.

men eftersom man tydligen ser mellan fingarna, på detta ute på marinbasen, så kommer det nog fortgå tills någon tröttnar, och förorenar ett nära liggande vattendrag med någon svartklädd poliswannabee.

man simmar inte så långt med en massa radioapparater i bältet......... navy2.gif
Axial
QUOTE (bushman @ Jun 15 2004, 00:13 )
förvånansvärt många människor är på alerten i villaområderna.
men de kollar varandras hus, de nedlåter sig inte till att trakasera inte ont anande ölkonsumenter.

De finns lite överallt de där människorna.
I hyreshusområdet där jag bodde förut hade man startat upp en sån där "grannsamverkan mot brott"-grupp och syftet är ju jättebra tycker jag. Att röra sig i området på kvällar och helger brukar minska cykelstölder och inbrott i förråd. Det stora problemet i just det här fallet var dock de två huvudpersonerna i gruppen som tycktes ha tagit sig själva på lite för stort allvar: de hade satt upp små lappar om sin verksamhet på anslagstavlorna som finns i varje trappuppgång och där hade de titulerat sig själva "huvudansvarig" respektive "vice huvudansvarig"....jag är fortfarande lite besviken på mig själv för att jag aldrig ringde och frågade om det fanns någon plats ledig som "underansvarig" eller "sektionsansvarig".
Uttern
Det verkar som det skett en del brott i denna incident:

olaga hot
misshandel
vårdlöshet i trafik alt brott mot terrängkörningsförbud

Ni som befann er på taket har möjligen gjort er skyldiga till någon form av olaga intrång eller så men jag är mycket tveksam. Dessutom krävs det att fastighetsägaren gör en polisanmälan.

Polisanmäl. Tveka inte.

Lycka till

Uttern
Rickard N
QUOTE (Mattias @ Jun 14 2004, 23:56 )
@ Bushman.

När jag var ute och fotade tilltänkta miljöer inför en filminspelning så råkade jag ut för, som tur var, ett av vår stads mildare medborgargarde. Jag åkte runt i ett villaområde i en hyrbil och stannade då och då och fotograferade.

Eehh, du tycker inte att det här låter lite suspekt?
Skulle du inte undra om någon åkte runt i en hyrbil och fotade lite då och då?
Kanske planera inbrott???
Jag vet ju att polisen frågade en lärare på skolan som åkte runt på stan och fotade antenner på ambasader vad han sysslade med.
Klargplutte
Men hur lite skumt verkar inte det då ph34r.gif
RescueTeam
Det är tragiskt och Patetiskt att höra detta.....!

och med det menar jag inte att Fosse med hans fråga är patetisk, dock tragiskt att han och hans kamrater skulle råka ut för en sådan här "Väktare", själv har jag arbetat med säkerhet i snart 20 år..... visst har det hänt att folk har åkt på ett tjuv nyp nångång..... men att få höra att en av ett väktarbolag skulle ha bettet sig på detta sättet är Patetiskt..... Oavsätt var denne väktare jobbar och för vem han jobbar åt, läggs täcket över alla väktare......

vad för befogenheter som väktaren har har redan gåtts igenom så det tänker jag inte orda om......

FOSSE JAG BER OM URSÄKT FÖR MIN BRANCH SKULL... RÖTÄGGEN SKALL UT!!! eller rättare sagt IN!

Ni som läst detta dra inte alla vakter över en kam......

//
RescueTeam FN1.gif 6n.gif

*Nil Desperandum*
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.