Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Piketens utrustning
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Shock
Tjo på er. Dagens rockstjärnor....

"Rockstjärnan höll sin före detta flickvän som gisslan"

Det var framför allt den här jag tyckte att ni ska se:

Alltid fascinerande att se Polisen/Piketen/NI in action. Det här lär väl kanske inte vara NI, dem känner man väl igen på det pilliknande märket om jag inte minns fel?

Vad kan vi göra för intressanta observationer här då? Ser ut som han har skyddsväst att döma av formen nere på jackan va? Knäskydden syns ju också. Vad har han i vänster bröstficka? Och har han tejpat jägarmag på sin MP5?

What say you denna tidiga morgonkvist när vissa sitter på jobbet?! smile.gif

Edit: Måste lära mig dricka vatten och vakna innan jag försöker mig på att nyttja svenskt språkbruk. Rangern.gif
ABP
Han ahr inte tejpat han använder officiella clips som är gjorde för att sätta ihop två mag. smile.gif

Av den övriga utrustningen så känns det dumt att spekulera i vad han har eftersom jag har facit redan. Och de som gett mig det vill nog inte att jag skall skriva på nätet om den.
Sundman_MA03_BA02_KS01
Varför sitter extra magasinet bak och fram, han måste vrida det för att kunna ladda det. Det verar inte riktigt genomtänkt. Ska det vara så eller har han satt det fel?
ABP
Därför då håller sig magsinen alltid på höger sida om vapnet eftersom det nu är symmetriskt.
henke
Det är inte så svårt att se vad de har på sig och med vetskap om att firmorna är föhållandevis få så underlättar det. Oftast kan man dessutom finna i texten att just Polisen köpt in detta som ett försäjlningsargument eller att modellen heter RPS XX , mostv.

Kolla bara på http://www.militaryshop.se/
och http://www.bodyarmour.com/eu/frameset.htm för resp del.
Så lär du hitta de flesta delarna.
roninn
Knäskydden är troligtvis vanliga inlägg som de flesta hantverkare har. Vanliga Liggunderlagsmaterialsplattor som stoppas i de redan befintliga fickor som sitter i M92 insatsbyxornas knän.
KaffeKalle
Min första tanke?

"Fältmässigt, funkis".
Adam Wilhelm
Det ser väl funkis ut...

Tre betraktelser:
1) Han verkar inte ha någon tyngre skyddsväst utan bara den vanliga, hotbilden kanske?

2) Vad är det för fördel med att sätta ihop magasinen sådär. Att vapnet blir symmetriskt förstår jag... och vilken fördel är det?
Min spontana tanke är att det tar längre tid för omladdning.

3) Polisen på bilden verkar ha det superhäftiga knäskyddet från den tillika superhemliga tillverkaren Blåkläder! :P

Sedan...

ABP:
Av den övriga utrustningen så känns det dumt att spekulera i vad han har eftersom jag har facit redan. Och de som gett mig det vill nog inte att jag skall skriva på nätet om den.

Och jag vet antagligen mer om SSG än någon annan på detta forum... men jag tänker inte berätta nåt för det får jag inte! biggrin.gif

Det sista är nog helt sant... såvida inte någon medlem av SSG är medlem även här. *S*
Vikström
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jun 13 2004, 18:40 )
2) Vad är det för fördel med att sätta ihop magasinen sådär. Att vapnet blir symmetriskt förstår jag... och vilken fördel är det?

I just det här fallet med en ensam gärningsman så skulle då jag ha känt mig misslyckad om jag hade behövt ladda om. Efter 30 skott på en skurk så torde behovet av fortsatt eldgivning vara... minimalt
Nifelhel
QUOTE (fu. vikström @ Jun 13 2004, 19:32 )

I just det här fallet med en ensam gärningsman så skulle då jag ha känt mig misslyckad om jag hade behövt ladda om. Efter 30 skott på en skurk så torde behovet av fortsatt eldgivning vara... minimalt

Dem är dessutom 5-6st i en grupp med vardera 30plugg i första magasinet.

Jag är inne på samma linje som ABP. Vill inte, kan inte, orkar inte, får inte, bör inte diskutera/spekulera piketens utrustning. Dem som är i behov av sådan info har redan fått den, ni andra är således inte i behov av den. ;)
CfrHGB
Jag kan hålla med om att man kan lista ut vad större delen av hans utrustning är för något.

Här kommer dock en mindre hemligstämplad fråga (antar jag ph34r.gif ) Varför har han "POLIS" tygmärken på både vänster och höger sida på västen?
GC1
QUOTE (fu. vikström @ Jun 13 2004, 19:32 )

då kanske man kan göra vapnet ännu mer symetriskt genom att låta bli att koppla magasinen eftersom man kan skjuta så mycket i första läget.....
A2Keltainen
QUOTE (CfrHGB @ Jun 14 2004, 20:01 )
Varför har han "POLIS" tygmärken på både vänster och höger sida på västen?

Om du kollar på bilden, så syns texten på märket på hans högra sida (från honom sett) bättre än det på hans vänstra sida. Genom att ha två märken, så ökar han alltså chansen att folk ska uppfatta att han är polis även om något tillfälligt skulle skymma det ena av märkena. Dessutom så ser det symmetriskt, och därmed vackert, ut. biggrin.gif
2Sharp
QUOTE (fu. vikström @ Jun 13 2004, 18:32 )

Hellre misslyckad än förolyckad...

Hellre för mycket ammo än för lite.

Har man inte 100% koll på vad hotbilden innebär så.. det kan ju vara standard?

Murphy är ju alltid närvarande vid fel tillfälle, ugh.. gasmask.gif
Nifelhel
Anledningen till att dem har 2magasin är bla annat att dem oftast innehåller varsin sorts ammunition. En med 39B och med tjänsteammunition. SLUT!!! camo.gif
bushman
gillar iden med att ha sitt multivertyg fastsatt på benet.
i övrig anser jag att så länge piketen har reglementsenlig utrustning så får de bära/bruka den som de behagar.

den dagen jag mot förmodan skulle ha behov av dem, vill jag väldigt gärna att de bär den utr. de har bäst nytta av.
och om det tar en sek längre att skifta mag, så får det göra det. out
Adam Wilhelm
QUOTE (Nifelhel @ Jun 14 2004, 21:37 )
Anledningen till att dem har 2magasin är bla annat att dem oftast innehåller varsin sorts ammunition. En med 39B och med tjänsteammunition. SLUT!!! camo.gif

Men om de har fått ut den så borde ju båda sorterna vara tjänsteamm.?? biggrin.gif

Jag vet vad du menade niffe.. :P
nastyheadwound
Är det inte lite bökigt att köra med två typer av västar varav den ena bärs under jackan? Eller kränger man på sig den tunga västen utanpå den lätta om den skulle behövas (låter extremt obekvämt)?

Dessutom tycker jag det är vettigare att som regel köra med tunga västar eftersom man aldrig kan vara helt hundra på vad "de misstänkta personerna" har för vapen.
Unicorn
Under jackan har man bara lätt skyddsväst. Tung väst finns i olika modeller, bl a med integrerad materielväst. (Här bärs dock endast en separat materielväst). Normalt har man inte mer bråttom än att man har gott om tid att ta av sig lätta västen innan man tar på sig en tung. Annars blir det som sagt mycket klumpigt, även om det funkar i nödfall.

Vilken väst man väljer är alltid en avvägning av bedömd hotbild. Vad är gissningsvis viktigast just här: stort skydd eller stor smidighet?

"Jägarmag" är mycket vanligt bland polisens insatsstyrkor. Det har dock sina förklaringar i andra anledningar än att det är allmänt tufft.

Ingen klok människa överhuvudtaget ger sig in i en skarp situation med endast det magasin som sitter i vapnet. Hade jag personligen av någon anledning bara 30 skott på mig skulle jag fortfarande fördela dem på två magasin.

Ett reservmagasin räcker dock i de flesta situationer gott och väl till polisiärt bruk. Man har ju trots allt även pistolen med minst ett reservmagasin. I detta fall är dessutom utrymmet begränsat, inget tyder på mer än en gärningsman, och av allt att döma inga skjutvapen heller.

Den huvudsakliga anledningen att välja "jägarmag" för förvaringen av reservmagasin är att det är det bästa stället att förvara magasinet på. Man kan vara så smidig som möjligt och ändå ha ett lätt åtkomligt reservmagasin.

- Sätter man reservmagasinet i västfickan är magasinet så långt att man får svårare att böja sig framåt.

- På benplatta slår det lätt i dörrar vilket kan röja en i fel läge.

- I benfickan = samma problem + att det ibland hamnar så att man inte kan böja knät.

Vill man bara ha ett reservmagasin är det således helt enkelt smidigast att ha det som "jägarmag". Det finns särskilda hållare för detta. Hur man väljer att sätta ihop dem varierar dock.

Vad gäller polismannens övriga utrustning har den omskrivits så pass mycket på senare tid att ingen ytterligare presentation känns motiverad.

Enheternas märken: De tre piketavdelningarna i storstäderna bär ett svärd med utbredda vingar medan Nationella Insatsstyrkan (ibland) bär en sköld med tre kronor över en svart panter. Bland de regionala insatsstyrkorna har jag ingen aning om huruvida någon av dem har egna märken.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.