QUOTE (Mats @ Jun 12 2004, 03:02 )
1. Apilas vanligen används på avstånd under 350 m, medan MBT LAW verkar användas på avstånd upp till 600 m.
Ja, det är väll relevant att jämföra om bägge är pansarvärnsvapen på gruppnivå?
2. Apilas är ett rent pansarskott, och inte en pansarvärnsrobot i engångsförpackning. Detta leder till att Apilas förmodligen är avsevärt billigare än MBT LAW. Som jag förstått det, så kostar en Apilas ungefär 15000-20000 kr. Vad kostar en MBT LAW?
Ingen aning, man får ju räkna med att det går åt fler Apilas för samma effekt i form av missar och uteblivna genomslag.
Tunga pansarskott är ett komplement till lätta pansarskott, och de bör därför vara så lika varandra som möjligt bortsett från verkansdelen. För att underlätta utbildning och bruk i skarpa situationer, så är det förmodligen önskvärt att båda typerna av pansarskott är helt identiska både vad gäller utseende och handhavande, bortsett från storleken som av nödvändiga skäl måste vara större för de tunga pansarskotten för att kunna rymma den kraftigare verkansdelen.
Båda typerna av pansarskott är organiska för infanteriförband av olika typer och avsedda att bekämpa stridsvagnar respektive stridsfordon inom de avstånd inom vilka infanteriet kan verka med sina eldhandvapen, d.v.s. under 300 m. De är därför inte en ersättning för pansarvärnsrobotar. Båda typerna av pansarskott kommer med denna syn att grupperas tillsammans med infanteriet i den terräng infanteriet grupperar i. Då infanteriet missgynnas kraftigt av öppen terräng, så innebär det att pansarskotten kommer att grupperas i skog, bebyggelse och annan mindre öppen terräng. Min praktiska erfarenhet är att detta oftast leder till att Apilasbeväpnade soldater inom lätta infanteriförband i finska försvaret har skjutavstånd på 50-150 m, då grupperingsplatserna ligger på ställen som medvetet är valda för att gynna det egna infanteriet på bekostnad av fiendens pansarförband. D.v.s. om man exempelvis ska försvara en väg, så grupperar man inte det egna lätta infanteriet i kanten mellan en skog och ett stort öppet fält längs vägen, där fienden kan verka maximalt med sina pansarförband, utan man grupperar dem istället en bra bit in i skogen längs vägen, på vilken fienden nu måste trycka ihop sina pansarförband och verka med dem på ett kraftigt nedsatt sätt. Alternativet för fienden är att skicka in sitt infanteri i skogen, och då har man i praktiken tagit bort fiendens fördel av att ha pansar.
På de korta stridsavstånd som nämnts så behövs inga robotar, utan det räcker istället väl med pansarskott så länge dessa har bra sikten. De målsökande komponenterna i roboten tillför i mina ögon inte något positivt i sammanhanget (vilket de däremot gör på pansarvärnsrobotar med vilka man avser verka på längre avstånd), utan är bara en källa till komplikationer (det är bland annat svårt att störa ut en ostyrd granat) och högre kostnader. Jag skulle inte bli förvånad om en MBT LAW kostar tio gånger så mycket som en Apilas, och detta kommer kraftigt att minska antalet man kan köpa in av den förstnämnda jämfört med den sistnämnda. Fördelen med billiga tyngre pansarvärnsvapen är att man kan utrusta "alla" med dem på liknande sätt som man gör med lätta pansarskott. Det innebär att även enheter som artilleriförband, underhållsförband, luftvärnsförband och andra liknande förband kan få möjlighet att skydda sig mot stridsvagnar om saker och ting skiter sig rejält. Med dyrare tyngre pansarvärnsvapen så har de oftast enbart tillgång till lätta pansarskott, vilket är mindre kul för dem när de råkar i strid med fientliga stridsvagnsförband. Om man utgår från att risken för att de ska hamna i strid med fientliga bepansrade förband (både motoriserade och mekaniserade) är tillräckligt stor för att man ska utrusta dem med lätta pansarskott, så anser jag att risken även är tillräckligt stor för att de ska stöta på stridsvagnar för att man ska bemöda sig att utrusta dem med tunga pansarskott. Den lägre kostnaden innebär även att man kan utrusta infanteriet med större mängder tyngre pansarvärnsvapen, vilket ökar sannolikheten att de har sådana tillgängliga när de behövs.
Jag köper inte heller argumentet att skillnaden i kostnad mellan en engångsförpackad pansarvärnsrobot och ett tungt pansarskott kompenseras av att det skulle gå åt färre av de förstnämnda, då:
1. Jag inte alls är övertygad om att de engångsförpackade pansarvärnsrobotarna är effektivare än tunga pansarskotten på de nämnda korta stridsavstånden. Jag tror istället på det rakt motsatta.
2. Jag anser det vara kostnadseffektivt att förbruka exempelvis tre gånger så många tunga pansarskott på ett mål än engångsförpackade pansarvärnsrobotar, om ett tungt pansarskott kostar en tiondel av vad vapen en engångsförpackada pansarvärnsrobotar gör, om det nu ändå mot all förmodan skulle vara så att de tunga pansarskotten är mindre effektiva på de nämnda korta stridsavstånden.
Nog om det från mej, eller, ja, jag vet hur det blir.

Jag har ingen aning om vad du åsyftar.

Edit: Pansarvärnspippin säger (med pedagogisk barnprogramsröst): Kom ihåg barn; om pansartanksen har en liten pipa, och det ramlar ur en massa dumma farbröder som försöker ha ihjäl dig och dina kompisar ur dom, så väljer ni det lilla pansarskottet. Annars så väljer ni det stora pansarskottet.