QUOTE (Fk Zak @ Oct 5 2004, 16:23 )
@ C.EK - lite funderingar ang. dina senast bilder. Ser att du var pskgrpC, men du känner ändå säkert till vad förarna lärt sig om belysning i fält. På I19 slås all belysning invändigt och utvändigt av så fort man lämnar garageplan. Men på dessa bilder toklyser vagnen vid avsittning.
Är bilderna tagna under en fältperiod motsv? Hänger inget maskeringsnät på vagnen. Tog ni av det emellanåt eller?
Psksold nummer två ser ut att understöda (när han tittar ditåt...) avsittningen bakåt. Var detta normalförfarande hos er, att ställa en man med eld kl6?
Allmänt, när är bilderna tagna? Hur är vintrarna på Gotland, mycket snö? Vintermålar ni vagnarna?
Lite svar här då, Psksoldaten nr2 som och tittar bakåt gör så för att vi hade blivit påskjutna bakifrån vid en tidigare avsittning. När sista manen har lämnat stridsutrymmet springer han till sin plats, tror det är det han tittar efter (en dålig soldat m.a.o

) Men det var efter en olyklig upplevelse där en grupp blev påskjutna bakifrån under ingående i sina eldställningar som detta blev lite av ett normalförfarande, du vet ju hur det är när vagnen stannar för att släppa av sin trupp, föraren kan ha behövt svänga lite för att undvika en sten eller ett annat hinder, dem "blinda" soldaterna rusar ut och fortsätter i den enda riktning som verkar naturlig, dvs vagnens riktning. då kan fienden befinna sig snarare i sida eller en sån där nergrävd spaningssoldat kan poppa upp bakom.
I övrigt så är bilderna tagna under en STA övning på gotland där vi gästades av en fientlig psk pluton från Kvarn tror jag det var, så det fanns alltså fiender i den terrängen i form av pansar och spaningssoldater.
Vi blev aldrig tilldelade några maskeringsnät på grupperna och vi maskerade aldrig vagnarna, aldrig på order iallafall, på slutövningen i skåne bröt vi av mängder av grankvistar och kilade fast i alla små hål och krokar vi kunnde hitta, det var ända gången vagnen var maskerad i strid. Såg rätt ballt ut, äkta Soldf stil.
Vintrarna på gotland var inte så otroligt kalla, knappast mindre än ´ca 15-20 minus kan tag tänka mig. Det var egentligen aldrig så mycket snö där, därav att man kanske inte behövde vinterkamoflera vagnarna. Det jobbiga med stället är ju att det är en ö, så det vet ju alla som semestrat på gotland o öland, det blåser himla mycket, man hör inte så mycket i sina peltor lurar! o så blir det ju ganska kallt av blåsten också!
Och sista grejen var det där med ljusen, jag är inte säker på vad du menar med att det lyser om vagnen, under strid i mörker var det ju strikt mörkerdiciplin så klart, bakljusen som lyser på vagenen på bilden är bromsljusen, om jag minns rätt så måste föraren alltid ha bromsen nertryck fullt under hela avsittningsförfarandet, av säkerhetsskäll, sen om det är något i fronten på vagnen som glimmar så kan det vara reflektioner, det satt ju reflexer under lyktorna och på lite andra onödiga ställen, allt fredsmässigt antar jag, jag vet inte om det gick att stänga av elen så pass att även bromsljusen inte lyste vid inbromsning, men om det gick så antar jag att det var förbjudet, av säkerhetsskäll igen där förstås
Hoppas jag fick med allt. Då låg på I19 i Boden va? Hur är vintrarna där? Kamoflerar ni vagnarna? Vinterkamoflerar? Kör ni med camonät i strid också? Såg många förband som använde dem flitigt i förläggning under slutövn men aldrig på vagnar i strid