Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mi - 26  Down!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Ing
Ur Metro 20/8
"RYSSLAND" Minst 85 ryska soldater uppgavs ha dödats när tjetjensk gerilla i går lyckades skjuta ned en militärhelikopter. Mi-26:an, en av världens största serietillverkade transporthelikoptrar, hade upp till 132 personer ombord och var på väg.....

STOR helikopter. Någon som har bild/lite fakta om fågeln? Det är ju som en herkules!
Mats
http://www.airliners.net/info/stats.main?id=281

håll till godo
Carl
Halo
Hotel Charlie One
För att försöka förklara hur STOR den är:
Om man står på pbv:ns torn och sträcker sej som f-n är man inte ens i närheten av att nå upp till rotorbladens spetsar (som ändå dippar ordentligt de stannat).
Den är obegripligt stor...
89-1028482007
Finns lite bra info på "Nordic Rotors":  http://www.nordicrotors.com/index_sv.html

Tror att det stor nåt istil med att 26:ans stjärtrotor är lika stor som huvudrotorn på en Huges 500...

Huvudrotor diametern är hela 32 meter !!! en rätt nätt kärra med andra ord biggrin.gif
10:ans huvudrotor är ju bara 16 (15,4) meter och har en MTOW på 9,3 ton
26:ans MTOW ligger på lätta 56 ton.

Det ger ju lite perspektiv på det hela...
89-1028482007
Mi-26:

foto: Richard Gillberg, Nordic Rotors.

Jämför med HKP 10 (HELGE 99) (AS 332)

Foto: Gustav Mogren, F7 Såtenäs

"första gången jag lägger in bilder, bara att hoppas det fungerar"
70-1023034198
QUOTE (Ing @ Aug. 20 2002,20:06)
Ur Metro 20/8
"RYSSLAND"  hade upp till 132 personer ombord och var på väg.....

Hur klämmer man inte över hundra pers i den där?
om man ser på bilden inlaggd av Yman så tycker inte jag att den ser så stor ut...
Visst den är ruskigt stor, men ändå ;)
Jag kanske är bra dum nu men det vore ju intressant att se en bild på insidan, hur man sitter osv..
slut
Skuggan
har sett den flygandes i verkligheten.
jämför den med lastutrymmet på Tp84 med en gigantisk rotor uppepå och en vanlig HKP rotor på stjärtfenan.
då har ni ungefär storleken på den.

kortsagt den är GIGANTISK och låter som ett hundratal vanliga polis HKP biggrin.gif
Mats
"over 80 troops" stod det på HALO länken, de måste ha tryckt in en massa fler än den va tänkt för, fast de lär väll inte varit problem med vikten ändå...

SAS största förlust lär väll ha varit en överlastad hkp som blev nedskjuten eller kraschade under Falklandskriget...
89-1028482007
Jämför med HKP 10, den kan ta 24 (+2) passagerare på sina maximala 9,3 ton och med en tomvikt på c:a 5 ton..

Då 26:an maxar 56 ton och har tomvikt på c:a 28 ton så har man alltså 28 ton kvar att fylla upp och i detta fall så var nog största delen människor...

Lite OT iofs. men jag hade precis ryckt in och gjorde fortfarande GSU när HELGE 94 gick in i bärgsväggen på Kebenekajse och de tre ombordvarande avled.
Det känndes minst sagt lite olustigt...
Mats
20000 kg last säger Halo länken, delat på 132 blir det 150 kg, kan det vara full last med soldater tro?

Ett kompani av mindre slag, om tyngre utrustning kommer senare...

Kul om dom hade fått för sig att luftlandsätta trupp med sånna mot oss. Förhoppningsvis för stora, annars hade det gått rätt fort å flytta hit ett par bataljoner spetznäsor. Lite feta mål för att låta bli att skjuta ned dock... kanske tjetjenerna kommit på också...
89-1028482007
QUOTE (Mats @ Aug. 20 2002,23:12)
20000 kg last säger Halo länken, delat på 132 blir det 150 kg, kan det vara full last med soldater tro?

Icke att förglömma den blygsamma mängden fotogenen...
Den slukar 2500 kilo/timme...
114-1027905316
Det var ngn som nämnde att SAS förlorade ett antal
man under Falklandskriget i en Hkp-olycka, så jag kollade lite i ett par böcker och:

Jupp dom sumpade 18 man ur D-G sq + 3 Hkp besättning.
Pga en (håll i er) Albatross som drog rakt in i luftintaget...

Kul död, här har man kämpat och slitit för att tillhöra elitens elit, och dör man av en Albatross................................

tragiskt, men resten av grabbarna sparkade bakdel
ordentligt under kriget.....

målobs
QUOTE (Yman @ Aug. 20 2002,22:55)
Lite OT iofs. men jag hade precis ryckt in och gjorde fortfarande GSU när HELGE 94 gick in i bärgsväggen på Kebenekajse och de tre ombordvarande avled.
Det känndes minst sagt lite olustigt...

Satt målförjde den på vägen upp till keb. Sen försvann den från radarskärmen när den gick ner.  Inte så munter stämning på F21 efter det kan jag intyga.

/Målis.
Holmlund K4 97/98
Det står på HALO-länken att den tar "100+ equipped troops"
89-1028482007
QUOTE (målobs @ Aug. 20 2002,23:43)
Satt målförjde den på vägen upp till keb. Sen försvann den från radarskärmen när den gick ner.  Inte så munter stämning på F21 efter det kan jag intyga.

/Målis.

Usch.
Det måste varit ganska hemskt, förstår att mina befäl var lite nedstämda, även om de inte jobbade med dem som avled varje dag så kännde de ju dem ganska väl...

Hörde nåt av ett befäl som var med redan på Lansen tiden, de flesta av hans kamrater från den tiden hade strukit med i flygolyckor...
116-1022693932
Är det nån som vet om det finns en bestyckad variant???? med beväpning a la Mi-24 hind biggrin.gif biggrin.gif
89-1028482007
QUOTE (the mistaken @ Aug. 21 2002,00:17)
Är det nån som vet om det finns en bestyckad variant???? med beväpning a la Mi-24 hind biggrin.gif biggrin.gif

Har alldrig sett eller hört talas om nå´n. Det låter ju helt otroligt men Ryssarna har ju lyckats förr smile.gif

Men, nä, är så gott som helt säker på att det inte finns nån sån...
SG OLSSON
QUOTE (Mats @ Aug. 20 2002,23:12)

Kul om dom hade fått för sig att luftlandsätta trupp med sånna mot oss. Förhoppningsvis för stora, annars hade det gått rätt fort å flytta hit ett par bataljoner spetznäsor. Lite feta mål för att låta bli att skjuta ned dock... kanske tjetjenerna kommit på också...

I en dokumentär på discovry om en mamut så lygte en mi26:a närmare 29 Ton i ett lyft. Men det var rätt mycket rött i cookpit då smile.gif
granQ
kollade på den första länken, fanns en bild från cockpit.. färgen var grön.. trodde ryssarna bara körde med den snygga blåa, sant eller var den bilden från någon "export" version?
Haegg
Aftonbladet publicerar en bild idag som sägs föreställa den ryska helikotern när en Stinger slår in i den, en not so jolly green giant. Enligt uppgift så dog 119 man vid krachen.

LRRP
Det där är ju en Halo, och explosionen sker på "rätt" ställe, alltså vid motorutblåsen.

Den flyger ganska lågt verkar det som, kanske på väg in för eller upp från en landning. Trodde faktiskt att den skulle kunna överleva en Stinger med lite tur, men men
76-1028995463
det står en bamsing till hkp på östersunds flygplats som liknar de bilder jag sett. någon som vet vad det är för hkp? är ryskflagg på den....
jonte72
Det kan mycket väl vara en Mi-26, för de har tidigare hyrts in av svenska elbolag för rensning av kraftgator (rensagregat fäst på HKP) bla i Göteborgsområdet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.