Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Veckans Fråga
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
Kimster
För att få något att göra för er nu så här till sommaren, har jag gjort en enkel quiz till er möps.

Frågan lyder:
Är Spisen faktiskt ren eller har Kimster fuskat i photoshop ?

korten är tagna i 2 omgångar för att göra det lite svårare.
ni har fram till nästa vecka på er att lista ut svaret.

biggrin.gif

/edit.. ja jag hittar mig fram i photoshop rätt bra, för er som inte visste.
Froddan
Bra jobbat, hur som helst! smile.gif
Karin
Spisen på den övre bilden är en sanitär olägenhet så jag hoppas att den nedre är ren om matlagning ska bedrivas på den.
JBP
bra jobbat kimster, den här tråden lättade upp stämningen laugh.gif

Jag skulle vilja säga att spisen är RENARE men att den nedre bilden även har "justerats" lite i photoshop eller liknande program.

/JBP
jake the snake
Spisen är skitig.
Den rena är fusk.
Dedicated
Den översta bilden liknar min spis som den ibland såg ut när jag levde som singel.....den väckte minnen, den bilden! Otrevliga sådana...........dn rena spisen är FUSK, helt klart!
Smeghead
Ja och Nej

Du har både rengjort spisen och fuskat i photoshop.
Panzerfaust
"Reflektionerna" är ju fusk... eller va det heter.
Svårt att säga, men jag tror att den är rengjord. Men fuskad också.
EMK
Funderar på varför kaklet in mot väggen ser suspekt ut.....Trixat eller någon som "byggt på lite"
Hmmm dry.gif

Jaja, Kimster har självklart rengjort spisen.... laugh.gif
B)

//Edit: ändrade mig efter många tvivel....
Maiden
VA?! kan man rengöra spisen i photoshop? och har sliter man med trasan...
Men jag tror att den är rengjord på det hederliga sättet, tycker plattorna ser rätt "äkta rengjorda" ut.
Anders
Jag tror att den är ren, men att Kimsters flickvän eller mamma rengjort den. biggrin.gif
Vikström
QUOTE (Sulan @ Jun 9 2004, 16:48 )
Funderar på varför kaklet in mot väggen ser suspekt ut.....Trixat eller någon som "byggt på lite"
Hmmm dry.gif

kaklet ser ut så där däför att kaklaren inte hade militärisk diciplin alt. inte orkade lägga ner extra arbetet som hade krävts.

Tror nog kimster (eller mamma kimster) har putsat lite på spisen. både för hand och med photoshop.
kronvrak
QUOTE (fu. vikström @ Jun 9 2004, 17:36 )
QUOTE (Sulan @ Jun 9 2004, 16:48 )
Hmmm  dry.gif

kaklet ser ut så där däför att kaklaren inte hade militärisk diciplin alt. inte orkade lägga ner extra arbetet som hade krävts.

Av bilden kan man inte avgöra om det är slarv eller om man faktiskt har byggt på ett existerande mönster med i sidled förskjutna plattor så frågan går vidare. biggrin.gif

Kimster: Är plattorna slarvigt ditsatta eller är det ett mönster?

Självklart är spisen rengjord för hand och med kärlek plus en dunk med avfettningsmedel. biggrin.gif
The Swede
Det är inget konstigt med det kaklet.
Plattsättaren har helt enkelt satt raderna över bänken/spisen först och sen satt den nedre raden utan att bry sig om passningen, mycket vanligt förekommande då han slipper kapa en platta.
Kolla bakom era egna spisar får ni se.

The Swede pansar2.png
Lindeberg
QUOTE (The Swede @ Jun 9 2004, 18:17 )
Kolla bakom era egna spisar får ni se.

The Swede pansar2.png

Jädrans plattsättare. Bakom min spis är minsann inga kakelplattor överhuvudtaget.

Hantverkare sad.gif ;)
Panzerfaust
FUSK!!!!!!!!!! nu ser jag en miss! kan vara vinkeln också, eftersom dom är tagna olika. Men det jag menar borde synas på båda bilderna. Kan ha fel. Svårt att förklara. Ska zooma in och visa strax!

EDIT: *host* såg fel... hadde fel. Va ingen miss. Va Kimsters lortiga matrester som gorde så att det sågut som en detalj. he..
Fu Carlsson
Jag tror spisen är ren från början men att kimster har skitat ner den i photoshop.. laugh.gif
[Neo]
Diskbänken till vänster är ju renare också på den andra bilden, alltså är spisen med största sannolikhet rengjord på riktigt. Reflektionerna är dock photoshoppade.
Airman
Spis 1 är fruktansvärt skitig, min mor skulle slå mig om hon såg att gjort så våran ser ut så.

Jag tror att spis 2 är ytterst ren då du redan på spis 1 börjat rengöra.
Dock är alla lens flair (säkert felstavat) dit klistrade med ett program.
Lindeberg
Njae, den utlagda stålulls/svinto-tussen kan vara ett skenmål.
Kimster
ahah.. detta kan ju bli riktigt spännande.. clap.gif
Victorr
Hur som helst borde det ta längre tid att göra i photoshop.
akula
Klart du fixat spisen. Ja den är ren (det måste den vara annars kommer snart en icke namngiven president att kalla den för massförstörelsevapen).

Undrar bara hur i helsike du fick idén till tävlingen. Kanske dags för lite svinto mellan öronen? ;)
gurra
Klart du har rengjort den... sånt där snusk kan man ju inte bara fotografera o låta va ;)
The Swede
Ni måste ha missuppfattat allting.
Den första bilden måste naturligtvis vara photoshopad.
Inte kan väl en välartad svensk yngling ha en spis som inte är vårdad.
Puts och studs är det som gäller.
Ordning, Reda, ansvar, Stil

The Swede pansar2.png
Gorg
Efter att ha stirrat koncentrerat på Kimsters spis i 1,5 minut så säger jag att han faktiskt rengjort den på riktigt. Kimster är i min mening för lat för att göra det i photoshop.
Pete
Den är ren på riktigt tror jag.

Alla skuggor motsv är för exakta för att ha gjorts i PS.
Och sen måste det ju understrykas att det skulle ta längre tid i PS än att göra det på riktigt.
J-Star
Kimster har fuskat... men bara lite granna. Den nedre bilden är tagen 25 minuter senare än den första. Detta tyder på att han hunnit städa den. Dock ser blänken i spisen väldigt PhotoShoppade ut.

Jag tycker dock att en sak är skum med den övre bilden och det är att det är så väldigt rent under locket till luftventilen från ugnen. Detta kan ju dock tyda på att Kimster håller rent därunder i vaniga fall vilket stöder teorin att spisen är städad på riktigt.

Övrig info om bilderna:

Kamera: Sony Cybershot
Blixt: Nej
Bländartal: 2.2/2.5
Fokallängd: 7mm
Exponeringstid: 1/30.
Känslighet: ISO 100
Ljusmätningsmetod: Centrum-viktat.
Exponeringskompensering: 0

Editeringprogram: Adobe Photoshop CS.

Hmm.. man kanske borde kolla om det finns vattenmärke på bilderna?

/J
Vrom
Den ena spisen är hyfsat ren, och den andra är fabriksny.

/Ungkarl
Erik_G
QUOTE (Gorg @ Jun 10 2004, 00:43 )
Efter att ha stirrat koncentrerat på Kimsters spis i 1,5 minut så säger jag att han faktiskt rengjort den på riktigt. Kimster är i min mening för lat för att göra det i photoshop.

Med tanke på hur skitig spisen är så tror jag nog att Kimster rengjort den i photoshop. Bra idé. Ska lansera den för min sambo. Tur att man har spishäll, så mycket enklare att hålla rent..

/E som såg en fotoshåpp från håll en gång..
Sgt Andersson
Då jag är stolt ägare (eller hyrare snarare) av en likadan spis som Kimster äger kan jag endast meddela att det är fysiskt omöjligt att få den spisen så ren. Spisen av den modellen har en egenskap (som ej framkommer av bruksansvisningen) genom att den absorberar skit och smuts.

Endast vid ett tillfälle har jag fått min spis motsvarande ren och då efter att ha iklätt mig C-dräkt och använt olagliga substanser vid rengörandet.

Slutsatsen är att den nedre bilden är omöjlig utan att bryta mot svensk lag. Den övre bilden är dock beroende av Kimsters civilstatus om vilken jag ej kan uttala mig.
madog
Min gissning:
Du har gjort ren spisen men ändå fixat till den i photoshop. Eftersom den ser så väldigt ny ut i den andra bilden misstänker jag att du ändrat lite där också... och som sagt, blänken är photoshoppade.
Erik_G
Jag tycker hursomhelst synd om Kimster, som har en sån svår-tvättad spis. Därför får han denna av mig:

/E
Lindeberg
Jag tror Kimsters sanitär-olägenhetsspis har gått sönder. Därför köpte K en ny spis och satte på samma plats som den gamla. ;)

Och naturligtvis är det där stjärn-blänket fixat i PS, eller också har han ett stjärnfilter på kameran, och har trixat med ljussättningen.
mace
Det finns bara två alternativ.
1. Spisen är så skitig i verkligheten, vilket innebär att Kimster är en dålig människa och att han fått tag i den undre bilden i någon slags reklam för spisen eller från instruktionsboken eller motsvarande...

2. Spisen är inte så skitig i verkligheten, vilket innebär att Kimster är en god människa och en bra soldat men för att fucka med våra hjärnor så har han photoshoppat in en massa smuts på den övre bilden, under ventilen till ugnen ser det misstänksamt rent ut. ph34r.gif

Jag personligen tror och hoppas på att alternativ 2 är det korrekta, annars så kan jag bara rekommendera Kimster att skaffa fast sällskap av en flicka, pojke, husdjur, sten eller andeväsen (valet är fritt) som hjälper till lite med hushållsarbetet.
ThornBjorn
Min teori e att både bilderna är äkta, dock att den undres lens-flare reflektioner är ditknåpade.
Bellum
Övre bilden är en typisk spis hos en typisk hårt arbetande människa. (Påminner inte alls om min, nejdå!)

Undre bilden är efter en redig breakfree behandling. Men bilden är inte helt äkta, utan har polerats både manuellt och digitalt.
oak
Eftersom jag vet hur kimster funkar å att han är en d***vul på Adobe Photoshop
så gissar jag på att spis nr 1 är kimsters spis i normal utförande, Spis 2 är fixad i Photoshop.Eller så väntar han besök av någon. dry.gif Men det troligaste är att allt är fake.med spis 2 alltså.
tango.
Jag tror inte Kimster har någon spis överhuvudtaget utan använder snuskburk för tillredandet av måltider i hemmet. Därför både rimligtvis både spis 1 och 2 vara "photoshoppade".

salute.gif
blindgångare
hmmm...... om det är som j-star säger att det är 25 min mellan bilderna borde inte skuggorna också ha ändrats då? dom är faktiskt exakt likadana! tveka.gif
Mikael
Själv tror jag att bilden är fejkad då vilkeln är densamma, inte kan man vara så överjävlig att klämma två bilder av samma objekt från samma vinkel efter det att man har putsat spisen nått fördjävligt?

En lite mysko sak är den vita fläck som syns på den undrebildens platts upp till vänster, denna fläck syns betydligt bättre där än på den smutsiga bilden, inte kan det vara en massa smuts som täcker över den innan?
Rickard N
Hur vet vi att det är 25 min mellan bilderna?
Vikström
QUOTE (blindgångare @ Jun 10 2004, 20:19 )
hmmm...... om det är som j-star säger att det är 25 min mellan bilderna borde inte skuggorna också ha ändrats då? dom är faktiskt exakt likadana! tveka.gif

Solen lyser mest troligt inte direkt på spisen genom ett fönster. Är det dessutom molnigt är det inte alls konstigt att skuggorna ser likadana ut.
roninn
Fan vad trött jag blir av att se sånt här!

Spisen står i fel vinkel i förhållande till väggen. Det skall vara minst tre centimeters luftspalt där. Om man bara läst RegF kök ordentligt så borde man kunna det. Vidare så är vreden fel ställda om man skall laga något i ugnen. Hur det SKALL vara om man gjort rätt går att läsa i RegF kök från 1996.

Knivarna står bra där dom står MEN det är fel knivar i respektive fack. Även här finns faktiskt ett reglemente som visar hur det skall vara, RegKniv från 1987!

Om man dessutom förutsätter att spisen skall användas i skarp matlagning så skulle det inte funka. Att sen påstå att det har funkat förut i skarp tjänst är kanske rätt men ändå fel eftersom det inte följer reglementet som ju alltid har rätt.

Hur ska vanligt folk kunna ha en chans att göra rätt när inte ens ledningen gör rätt.

Se där! Tom en bild på en spis kan analyseras sönder, precis som alla andra bilder här på SoldF. Tänk vad många slutsatser jag kan dra bara genom att se en bild.

Oj vad ironiskt det här var ;)
JohnDoe
QUOTE (Vrom @ Jun 10 2004, 08:25 )
Den ena spisen är hyfsat ren, och den andra är fabriksny.

/Ungkarl

Absolut biggrin.gif
Den klarar ett par dagar till..

Jag tror att du har både skitat ner och städat den i Photoshop. man ser några fläckar precis till vänster om den lilla knappen på båda bilderna.
Rickard N
appropå skuggor kan sånt lösas med en uppfinning vi kallar blixt :P
Fbj972
@ Roninn

LOL laugh.gif
|lj|
Det har flyttats på saker mellan de två fototillfällena, om jag inte ser fel så står det någon typ av rengöringsverkyg under diskstället i den "rena" bilden.
Det har alltså städats, men även photoshoppats.

QUOTE (Mikael @ Jun 10 2004, 21:54 )
Själv tror jag att bilden är fejkad då vilkeln är densamma, inte kan man vara så överjävlig att klämma två bilder av samma objekt från samma vinkel

Vinkeln är inte likadan, kolla på electrolux-märket, så ser du att vinklarna är olika.
Kimster
sanningens ögonblick är nära... tam tam tam
J-Star
QUOTE (Rickard N @ Jun 10 2004, 21:55 )
Hur vet vi att det är 25 min mellan bilderna?

Bilderna sade det till mig. smile.gif

/J
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.