Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Patgb 203A
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3
Sudden
Patgb 203A (Pansarterrängbil 203A)

Observera att pansarterrängbilen är under pågående konstruktion och produktion. Förändringar från denna produktinformation kommer att ske.

Utdrag ur inledningen till Försvarsmaktens målsättning:

"Det nya fordonet skall passa in i förband med internationella uppgifter och ingå i en framtida förbandsstruktur. I denna struktur skall fordonet kunna ingå i förband som inte har strid som huvuduppgift, men krav på splitterskydd, t. ex. militärpolisförband och flygvapnets basförband. Under en övergångsperiod avses fordonen nyttjas som substitut i en insatsbataljon."
"Olika funktioner såsom trupptransport, sjuktransport, ledning och reparation bör utnyttja samma grundchassi."
"Fordonet är ett trupptransportfordon och inte ett stridsfordon. Fordonet skall ha ett underhållssystem som medger anpassning till olika uppgifter och förbandsstrukturer."
"Fordonet skall ha ensådan överensstämmelse med tidigare anskaffade XA-180, att de äldre fordonen kan nyttjas under utbildning och som substitut i organisationen"

Inredningar (se inredningsbeskrivning)
- Trupptransportinredning
- Pansarvärnsrobotinredning
- Granatkastarammunitionsinredning
- Ledningsinredning
- Reparationsinredning
- Sjuktransportinredning

Besättning
2 st. Skytt, förare (Trupptransportinredning).

Antal passagerare
1+7 st sittande (Trupptransportinredning).

Konstruktion
Splitterskyddat hjulfordon, 6x6 med ständig allhjulsdrift med: NBC-skydd, EURO II turboladdad dieselmotor, automatväxellåda (6+1 växlar, retarder), 4-hjuls servostyrsystem och tvåkrets pneumatiska bromsar.

Ballistiskt skydd
Mot 12,7 mm pansarbrytande ammunition (AP), artillerisplitter och minor, med tilläggspansar upp till 14,5 mm AP.

Operativ temperatur
-40oC till +45oC

Dimensioner
Längd 7 680 mm
Bredd 2 950 mm
Höjd med vajerskärare 3 250 mm
Tjänstevikt 18 500 kg
Totalvikt 22 500 kg
Bränsle volym 300 l ( 2 x 150 )

Prestationsförmåga
Maxhastighet på väg 95 km/h
Räckvidd 600 km
Maximal lutning 60%
Maximal sidolutning 30%
Vadningsdjup 1,5 m

Motor
Valmet 612 DWBIC (EURO II) Diesel, 6 cylinder radmotor med turboladdare och mellankylare. 202 kW (2100 rpm), maximal vridmoment 1080 Nm (1600 rpm).

Växellåda
Allison MD 3560PR elektronisk styrd automatväxellåda med momentomvandlare, kraftuttag och retarder, 6+1 växlar.

Sambandssystem
Förberedd för installation av 4 st Ra 180 mobil samt 1 st Ra 195. Samtilga i fordonet
har möjlighet att vara uppkopplade mot lokaltelesystemet (LTS 4). Telehjälm 9 till
fordonschef, förare och skytt övriga headset-modell PELTOR. Samtliga fordon är
utrustade med Ra/CD Stereo och PA-anläggning.

Observationsutrustning
Prismaperiskop, roterande observationshuv till fordonschef. Fordonsmonterad bildförstärkare. Backkamera och fordonsmonterad sökarlykta.

Elektrisk system
Borstlös växelströmsgenerator (MIL STD). 24 V DC, 200 A.

Vapen
Vapenhuv med 20 mm automatkanon m/47D (ej i sjuktransportinredning).
6 st rökkastare monterade på chassit.
6 st rökkastare monterade på vapenhuven (ej i sjuktransportinredning).

Brandskydd
Två automatiska brandsläckningssystem. Ett för motorrum (Halotron) och ett för
besättnings- och stridsutrymme (Halon). 4 st handbrandsläckare.

NBC-skydd
Centralt NBC system med filter. Förbered för GARDS.

Övrig fordonsutrustning
-Förbered för GPS
-Arbetsbelysning för arbete utanför fordonet
-Roterande varningsljus
-Flaggstång med belysning
-Wireskärare
-Bogserutrustning
-Verktygs- och reparationssats
-Slirskydd
-Vinch 10t
-Förbered för AVL-installation

Tadaa! Tänkte bara vara lite snäll och lägga upp info:n jag hittade om den, intressant läsning. Så slipper ni leta efter den.
Jag hade ingen aning om att det ska finnas i så många inredningar, trodde bara den skulle användas för trupptransport.
Men där ser man.
The Swede
Jag har precis plåtat 72 bilder av Patgb203.
Det kommer att bli en sektion om den på min hemsida så fort jag får tillbaka filmerna från framkallning.
Jag har även blåst c:a 90 rutor på Pbv401.

The Swede
Ing
Förifasiken Swede, fixa digitalkamera!
The Swede
Visst Ing...pröjsar du eller?? :P

The Swede
98-1022933693
QUOTE (Sudden @ Aug. 10 2002,15:40)
Tadaa! Tänkte bara vara lite snäll och lägga upp info:n jag hittade om den, intressant läsning. Så slipper ni leta efter den.

Man tackar... 95 km/h är inte illa biggrin.gif

Är det någon som har koll på hur högt inkliv det är för passagerarna?
The Swede
Det är inte alls speciellt högt eller svårt att kliva in där bak i bussen.
XA180 hade ju endast en liten vajerögla att kliva på men Patgb203 har ett rejält fotsteg.
Avsaknaden av mittstolpe och den stora högerdörren gör att det är mycket komfortabelt att göra uppsittning i vagnen.
Högra bakdörren är dessutom utrustad med hydraulkolv för öppning och stängning.
En sak som jag upplever som sämre på 203:an mot XA180 är att fotstegen på sidan ovanför mittenhjulet är utförda med kraftiga taggar för fotfäste. Detta gör att det sliter på händerna när man ska hiva sig upp på vagnen.
Att ta sig in på förar/VC plats är lika mycket akrobatövning på Patgb203 som på XA180 smile.gif

The Swede
75-1028908616
Men fortfarande så hittar vi en j-vla traktor motor i den.. om man nu kan kalla det för motor äns.  Jag är ledsen men Valmet-motorn är SKIT..  ca 6 ton tyngre sen 180´n och man slänger i en knappa.. vad e det - 40 hästar till i en redan för slö vagn.  Snacka om frustration..      Tänk vad en Scania motor hade förgyllt den annars mycket flexibla och dugliga Sisun
76-1022662577
kul med ny info, bilder är alltid roligt!! skoj!
jonte72
Det finns ju några fina moderna raka dieselsexor att stoppa in från Volvo Lastvagnar på 9-12 liter (320-500hk)...med finfina automatlådor.
75-1028908616
Saken är den att  FMV  hade gärna slängt i en Scania eller en Volvo motor iden...  det är bara det att de får inte.  Kontraktet med Finska PATRIA/SISU  förbjuder dem att göra modifieringar på vagnen på egen hand. I avtalet ingick alltså att bara valmet motorn som fick användas.  ...tyvärr
..jag tror det luktar lite politik i det hela...  blääääääh
75-1028908616
...och så blev det så att  jag nu ska få köra skiten !   om 2v  ska jag till EN01  utbildningen  som sisuförare...   jaja  får väll se då  om den är någespeciellt    jag rapporterar hit!
116-1022693932
En dum fråga kanske men som "gammel krigare" så är väl ingenting en dum fråga men det borde väl finnas en bättre valmet motor att få till vagnen eller är det också mot reglerna ??
75-1028908616
Tja kanske..  vet inte fakiskt.  Det är PATRIA som bestämmer vilken motor som ska vara i.  Sen är det väll bara att köpa eller låta bli...    

Sen är Valmet motorn inte direkt erkänd som en bra motor bland lekmännen..  utan den får ofta smeknamnet traktormotor.. just för att den e slö med tanke på volym och storlek...

Jag pratade personligen med TekniskChef SWEDINT  och han vägrade kalla den för motor...  :)
Fu Carlsson
Men den har ju Ra/CD Stereo och PA-anläggning istället... :P
50-1021065419
Även fast jag tjänar mitt levebröd på H-lund, så blir jag alltid lika varm i hjärtat när jag ser att FM satsar på det snabbaste och konfortablast förflyttningsalternativet...
Hotel Charlie One
En wire bak till köldstarten gör underverk både på sisun och pebban. Går som f-n i uppförsbackarna...
Nöden är uppfinningarnas moder.
75-1028908616
Håller med dig fullkomligt..   ...men inte på Sisun.. det var totalförbjudet att modifiera Sisun det minsta lilla utan godkännande från Tomten och Gud typ...  den svenska matriellen  kunde  dock trixas och fixas och trimmas  lite hur man ville  (nästan iaf)   men Sisun   var "ajjabajja"  :/

Nu vågar jag inte svära på om det gäller samma regler för 203´an  ...de är ju inköpta allihop..  medan  öhm ca0-50% av alla 180 vagnarna var leasade från Finland..
The Swede
QUOTE (bri_span @ Aug. 10 2002,19:26)
Är det någon som har koll på hur högt inkliv det är för passagerarna?

Här har du en bild på Patgb203A bakifrån.

Som du ser är det ganska human instegshöjd och ett rejält fotsteg.

The Swede
98-1022933693
QUOTE (The Swede @ Aug. 21 2002,16:44)
Här har du en bild på Patgb203A bakifrån.

Som du ser är det ganska human instegshöjd och ett rejält fotsteg.

The Swede

Man tackar Swede... Ser helt OK ut.

Men oj titta är det en släpvagnskrok man ser där bak, hur mycket får man dra?
The Swede
Vet inte riktigt hur mycket man får dra men finnarna använder ju den till att dra artilleripjäser.

Jag har lagt upp en liten "walkaround" på min hemsida.

The Swede
MKS GB
Vems är alla 203:or på Ing2? Vet att vi på 4:e komp har 401:or och tgb40. Är det kanske SWEDEC som har alla dom? Helt splitternya iallafall..
The Swede
EN01 ska ha dom.
Det är på Ing2 jag fotat vagnarna.

The Swede
MKS GB
Ok, hela kompaniet stod och dreglade, klängde och ville ha! Stod en precis bakom vårt komp nämligen. Vi skulle köra och diska iso kärl och frågan kom, "får vi ta Sisu:n?". Nu fick vi ju tyvärr inte det angry.gif Fina är dom iallafall, borde vara mer plats än i 401:an, speciellt då vi är 10 + 2 Pbvförare i min Ing grupp..
75-1028908616
ajjabajja  inte röra.. en av dom  en min  *flin*
The Swede
Kimster.

Har du ryckt in nu eller?
Det är väl Patgb förarna som är inne nu?
Jag träffade en polare i torsdags utanför byggnad 40 som ska ner som ambulansförare med EN01.
Fan va sugen man blir. :(

The Swede
75-1028908616
Stämmer bra.  Sitter med Instruktionsbok för PATGB203A framför mig om dagarna..   Tjock som en bibel.
Jag tror jag såg dig springa om kring med massa bassar som ryckt in.  :)
-----------
Jo jag har fått min första dos av detta "rymdskepp" till pansarfordon.  För det är just vad det är.. ett "rymdskepp"
om man jämför med XA180.

Jag kan väll erkänna att jag är litet skeptisk angående vagnen. Vi har stött på en hel del barnsjukdommar och  jag kan väll säga att just nu har vi 4 vagnar som det är körförbud på. Det är oftast det automatiska brandsystemet som inte funkar som det ska. Eller ja det funkar kanske lite för bra.  
Då t.ex sensorn som sitter hoss vagnchefen ger utslag på solen och en ficklampa.  I en vagn saknas det en flaska.. ?  ingen vet varför.
 ...Vidare så väger den för mycket för dom axlarna den har, och motorn är i minsta laget för den sortens tyngd. I min vagn sitter just nu nånting löst för det skramlar nått fruktansvärt i låga varvtal...  
Stolen där vagnchefen sitter lär inte vara så fin efter ett tag då det inte finns mycket till skydd. bara en platta att stå på. Hoppa in och ställa sig där efter att ha stått i "balkanlera" några minuter vore ju rätt snyggt.
Den låter som ett jetplan om sätter på AC´n  Den överröstar t.o.m med motorn, som i sin tur låter som en båtmotor.  
Man använder med fördel lågväxeln så fort man snurrar ut på en skogsväg. Då hög vxl. är på tok för slö. dry.gif
Den ska vara bättre i terrängen än en 40´bil ...jag tvivlar men ..vi får se när den utbildningen kommer om 2v.  
Vi har fått lära oss att den ska behandlas som en Lastbil och inget annat.  (!)

Det som har varit bra då?  mm Jo det finns en AC smile.gif  den funkar bra faktiskt  sen att den låter som en gasturbin när man sätter på den är sak.  Växellådan är som på 180 väldigt bra, och retarden som är en ny grej på den är mycket trevlig att använda.. med tanke på vad den väger.  Det är dubbelt som många knappar att hålla reda på.
Vidare så kan man sätta på en "körning" (mörkemedel) hoss föraren så han kan köra i totalt mörker .. har inte gjort det än  men vi får se hur det funkar i ett senare skede.  NBC systemet verkar ok.. inte för att vi provat det   men  tanken är god.  
Bäst av allt - det går att byta luftfilter  utan att man behöver vara smal som en kamerastativ. Det sitter högst upp på motorn så  man behöver bara öppna motor´luckan  och så tadaa..  inget skruvandes heller. biggrin.gif

Har bara haft en veckas utbildning so far..  så det dyker upp mera..  och  jag vidar-rapporterar nästa vecka.
The Swede
Jo det var mina soldater som irrade runt på kaserngården under gruppchefernas ledning. smile.gif

Jag gick fram till er när jag såg att Micke stog där, han var i min grupp i Libanon.

The Swede
75-1028908616
Jahapp  då har man tagit sitt j-vla  förarbevis.  Ska kommande vecka bedriva den mesta tiden i Akan-tornet och skjuta sönder saker  i skillingaryd.  Nån här som  har erfarenhet av Akanen ?  samma som sitter i 302´an.
Det ser trångt och bökigt ut. . dry.gif
Ing
QUOTE (Kimster @ Sep. 08 2002,13:17)
Jahapp  då har man tagit sitt j-vla  förarbevis.  Ska kommande vecka bedriva den mesta tiden i Akan-tornet och skjuta sönder saker  i skillingaryd.  Nån här som  har erfarenhet av Akanen ?  samma som sitter i 302´an.
Det ser trångt och bökigt ut. . dry.gif

Stackars, stackars dig.... rolleyes.gif
The Swede
Om jag fick plats Kimster, då får du plats. smile.gif

Jag var skytt på BA03 och det är en riktigt trevlig bössa.
Nu har jag inte skjutit med den nya multipurpose ammunitionen utan bara med spräng och pansarprojektil.

Du kommer att få en vältränad högerarm iallafall.
Magasinen väger 16kg fulladdade om jag inte minns fel.
Dessutom så är det lite akrobatövning för att  spänna upp mekanismen.

Allt detta vägs dock upp när man får malla iväg 20mm i terrängen.
Glöm inte att slå på rökgasfläkten bara annars stinker det ammoniak i hela tornet.

The Swede
75-1028908616
He  ..alright   låter ju .. intressant...   mummel....  

iaf  så om  ni missade det på TV4 så fanns vi med -
http://www.ing2.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=9996

Kan tillägga att M90 kepan som var på Sahlené´s huvud.. är min.. eller ja.. den var min, är det godkänt att affsa den nu... ?  :D
98-1022933693
QUOTE (Kimster @ Sep. 08 2002,13:17)
Nån här som  har erfarenhet av Akanen ?  samma som sitter i 302´an.

Personligen aldrig fått panga med akan :(

Men nog fick man stå ut med att sitta nattetid mitt ute i skogen, vinterntid å ladda akan-mag. Eller än värre, efter en vecka till skogs med pangande vagnar så får man vårda akan...

Men ska inte klaga, fick ju skjuta rök å barlast med GRG tills man tröttnade.
Doggydriver
Jätte OT! Damen vars huvud din keps sitter på, hennes lillesyrra är klasskamrat med mig... bra liten värld vi lever i!!!:p
75-1028908616
Coolt  :D   hähä..  jo ja   jag ställde givetvis upp med en kepa. Vad gör man inte... för lite..  öhm  ..äsch kul var iaf.

Nu är jag nybliven Akan skytt  och ja vad fan säger man.  skitnajs att skjuta med  mindre skitnajs att vårda.. samt ladda.
usch..  jaja   som vanligt  det ena måste överväga det andra.
Vi brände ner halva skillingaryd iaf..  det var kul.

I fredags kom FMV och några finnar för titta till vagnarna som har problem med brandsläckningssystemet. Vet inte om det fixar sig tills måndag..   och nästa vecka igen ska det kommer fler finnar som ska fixa allt annat som gått åt skogen  med vagnen. Min vagn fick  körförbud i torsdags..  :/  troligen motorfläkten som inte är som den ska då den väsnas nått fruktansvärt..  

Sitter och läser FMV´s text-data om vagnen..  tänkte jag skulle  kommentera alla raderna där..  vissa stämmer väll sisådär..
98-1022933693
QUOTE (Kimster @ Sep. 14 2002,12:55)
Nu är jag nybliven Akan skytt  och ja vad fan säger man.  skitnajs att skjuta med  mindre skitnajs att vårda.. samt ladda.

--

I fredags kom FMV och några finnar för titta till vagnarna som har problem med brandsläckningssystemet. Vet inte om det fixar sig tills måndag..   och nästa vecka igen ska det kommer fler finnar som ska fixa allt annat som gått åt skogen  med vagnen. Min vagn fick  körförbud i torsdags..  dry.gif  troligen motorfläkten som inte är som den ska då den väsnas nått fruktansvärt..  

Sitter och läser FMV´s text-data om vagnen..  tänkte jag skulle  kommentera alla raderna där..  vissa stämmer väll sisådär..

1. När ni laddar, använder ni smörjmedel (i sprayburk)?

2. Hmmm...låter som ni har mycket strul med vagnarna, hur många vagnar står still i medeltal i veckan?

3. Vadå, stämmer inte FMV´s data?
75-1028908616
Att: bri_span

1. ja, vi använder 042, modell sprayburk, inte lite heller utan litervis nästan
2. Just nu har vi 5 vagnar som det är körförbud på. Men det är bara de med grövre fel. Sen finns det vagnar som har lite småfel här o där men som får rulla ändå.
3. På FMV´s hemsida så stämmer det mesta men inte allt till punkt och pricka. Vissa delar kanske behövs läggas till lite..  lite förtydligande  om du förstår vad jag menar.. :|

Alltid lika intressant med en "ny" vagn eller hur !
Än så länge har den iaf inte varit lika katastrofal som Sprintern. Låt oss för "Murphys" skull hoppas att den inte hamnar där heller.
98-1022933693
Kimster....vänta tills vintern kommer och ni ska ladda, säger bara ett ord KALLLT!

Vi hade körförbud på vår 302:a en gång när soppatanken läkte och vi fick byta den själva... f-n så jobbigt.

Lite frågor:

1.Hur hanteras situationen med så många vagnar stillastående? Vad gör all personal som tillhör respektive fordon när vagnen har körförbud?

2. Hur hanterar ni de tomma magasinen vid eldgivning? Har ni avsatt nån "stackare" som ska ladda om dem?
75-1028908616
Mja  vintern bör inte vara några problem. nu vet jag inte vilket område vi hamnar i (om vi nu hamnar nånstans alls)

Skulle det nu då vara kallt där vi hamnar så bör det nog inte vara några bekymmer då heller, då vagnen har ypperliga värme system..  vi har ju AC i vagnen. Ungefär samma kapacitet som en buss, och med tanke på hur stor vagnen är så lär det nog räcka. 8)

Nu är det så att vi har just nu 18 vagnar totalt. Under utbilningen som precis avslutats så har vi varit 2förare per vagn. Amröjplutonens skyttar har inte rykt in än. Så därför så används inte alla vagnarna. Utan det har lyckligtvis gott precis lika ut  2 man per vagn. Det finns alltså inte folk till de vagnarna ändå.
Lösningen som det ser ut nu är att Livgardet som är det andra stället att utbilda på 203´an skickar ner 4-5 vagnar tillsvidare. Sen om de andra är lagade inom en vecka så byts de tillbaka. Om inte så behåller vi de från Livgardet.

Vi har precis avslutat utbilningen på 203´an så vi har inte erfarenhet av hur mycket som kommer att skjutas. Men jag skulle väll tippa på att det blir skytteslasket i bollhavet som får den roliga sysslan  :)

..så det återstår att se hur det blir i fortsättningen. Problemen är väll inte slut än. dry.gif
Egentligen så tycker jag att det inte är vagnen som är dålig så... utan försvarets sätt att hantera problem när det dyker upp.
Det ska ta en så himlans tid innan kuggarna börja rulla.
Hade vi haft kunniga mekaniker och utrustning att laga saker hade allt varit ur världen. Men nu går de på garanti och då får endast finnarna laga.  :(
APC-mannen
Som f.d. pbvskytt och SISU-förare har man ju lite frågor...

- Kallas 203:an överhuvudtaget för SISU?
- Var uttagen till EN01, men tackade nej, undrar därför om det går några rykten om mission för EN01?
- Funkar akan till "SISU:n"?
75-1028908616
Att: APCmannen

Njae  eller alltså.. det e lättare att säga sisu än "pansarterrängbil" eller "Patria"   Finska Patria som tillverkar vagnen köpte upp Sisus´s stridsfordons avdelning.  så... ja  det bara blir så att man säger sisu ibland..  vanesak.. :|

Visst går det rykten...  men vad vet vi om rykten inom försvarsmakten..  just det..    Jag tänkter inte heller här uttala mig om vart det sägs att vi är på väg...  

Om akan funkar till sisu ?  ..jo  det gör den väll.   Problemet är att den sitter mitt på vagnen och "Patrian" (!)  har massa skrit ivägen på taket såsom  wirecutter och antenner och luckor som ställer till problem.  Nu är alla luckor utrustade med sensorer som är kopplade till akantornets Elektriska-säkring. så fort typ - är vagnchefsluckan öppen så går det inte att skjuta elektriskt frammåt...  Går sen en sensor sönder.. tja  då har man problem under eldstriden. Visst finns funkar alltid den mekaniska avfyrningen..  men ändå..  Ni skyttar hajjar nog.  Sen går det inte att ha pipan så lågt frammåt eller bakåt.. så det blir inga närstrider direkt.  
I övrigt  så funkar den fint..  Inget svajjande eller nått sånt...
och den ser identisk ut på insidan..
Unicorn
"Nu är alla luckor utrustade med sensorer som är kopplade till akantornets Elektriska-säkring. så fort typ - är vagnchefsluckan öppen så går det inte att skjuta elektriskt frammåt..."  

NEJ! NEJ! NEJ!!!

Vem har kommit på denna sällsynt korkade idé!!!???

Vid träff i vagnen kommer ni att stå utan fungerande Akan när den behövs som bäst!

Har själv under min tid i Bosnien haft "nöjet" att uppleva Pvrbträff i en Pbv 302 med följd att alla luckor for upp. De går sedan inte att stänga. Vi kunde inte skjuta rök under den efterföljande eldgivningen p g a en liknande "säkerhetslösning". Detta fenomen togs upp som allvarlig kritik i en rapport av dels mig själv, dels dåvarande FOA Vapen/Skydd i Grindsjön. Tydligen dras inga slutsatser från skarpa erfarenheter!

Jag törs inte tänka på hur det hade känts om Akan också hade lagt av.

Haegg: Du hade mått om bössan lagt av i din SISU, va?

Ibland tror jag fredsmässiga "SäkI-produkter" kommer att slå ut fler vapen och vagnar i ett krigsläge än fienden. Det höll i alla fall på att kosta mig och många andra livet...
9x19
Unicorn: 90 Helge har också denna funktion, fast den går att koppla förbi för användning i skarpt läge. Förhoppningsvis har de gjort samma sak här.
Unicorn
9x19: Ja jag hoppas verkligen det! Jag blir alldeles svettig...

Kimster: Hett tips! Kolla upp saken och se snarast till att du själv lär dig att sätta dessa sensorer så långt ur funktion det bara går! Lita inte på att någon annan kommer att göra det åt dig.

Jag har hört så många uppgifter genom åren - t o m från tekniker - att vissa funktioner "lätt går att koppla ur" vid behov. När behovet uppstår visar det sig allt för ofta att det minsann inte var så lätt som man trodde...

Använd "säkringarna" här i Sverige - så länge det är fred...
75-1028908616
mm  he jag förstår dig..  och jag ryser vid bara tanken om jag skulle få ELDAVBROTT  pga av ett en del som  INTE tillhör AKANEN är sönder/ur funktion.    Nu sitter ju då det en (plomberad) spak bakom manöverrattarna som man kan dra i och därmed gåförbi alla "Elsäkringar"  och så skjuter man då genom att trycka på vänster pedal....  dock är detta väääldigt förbjudet i "fredstid" ( ! )  

Jag skall ta upp det här med mina "superiors"  ..mest för att bara höra om de har nån syn på saken. Men oxå i hopp om att det finns ett svar eller att någon är intresserad att driva frågan vidare...
...sen att jag lusläser manualen i kapitlet "el"  och kanske råkar hitta nån säkring som löser mitt prolem...  tja ... det ingen vet om drar ingen skada över ..eller tar tar nån skada .. eller hur var det nu  . . .   ;)
Unicorn
Lästips för diskussionen: FOA dnr 95-H491/S 11 95-05-23

Om denna ej går att beställa finns den i en "ohemlig" civil version: FOA-R--96-00236-2.6(2.5)--SE med beställningsnummer ISSN 1104-9154. Denna fokuserar dock på verkan i själva vagnen och inte så mycket på att säkerhetsanordningarna höll på att kosta oss livet (och troligen kostade oss träff i en vagn till med ytterligare skadade som följd).

Eller MP Plat Nordbat 2 case ref no 589/87/94 1994-02-24

Påtvingad hjälp från diverse säkringar och elektriska system är jättekul och skönt att ha i min civila bil eller på fredsövningar.

I strid tänker jag hellre själv. Även om det går att kringgå systemen är det helt fel tillfälle att börja göra nödövningar när det smäller i plåten...
Haegg
Jag har frågat runt lite om den här korkade funktionen. Det intressanta är att jag inte fått två likadana svar. Intressant är att det råde delade meningar om man får koppla ur i utlandstjänst också. En del menar att det är fred per definition när man är ute på en s.k. fredsbevarande mission.

Unicorn det ser ut som vi får ringa till FOI direkt och höra vad de har att säga. En sak är säker jag skulle aldrig tolerera en sådan lösning i ett missionsområde där det finns en hotbild.
Unicorn
Haegg: Nej, i det valet tar jag faktiskt hellre en 12,7mm Tksp med säker (mekanisk) funktion där jag själv har makten att avgöra när och var skotten går, och det är ju synd, för det är betydligt bättre såväl skydd som eldkraft i 20mm-tornet.

I internationell tjänst är det stor risk att det är just med en träff i vagnen striden kommer att börja - eftersom man knappast kommer att ligga i bakhåll själv och vara den förste som öppnar eld. Luckorna kommer definitivt inte att hålla sig stängda ens vid en relativt lätt träff i vagnen.

Kimster: Om du överhuvudtaget får tillfälle att använda din kanon i internationell tjänst kan du således räkna med att luckorna kommer att vara öppna. En fullproj genom luckan är inte hela världen. Om det bedöms som att spränggranater som eventuellt träffar en lucka är en större risk för personalen än t ex en Pv-robot eller en 23mm-kanon som skjuter mot en (vilket jag knappast tror - har någon förresten prövat?) bör man hellre konstruera en "nödfällningsanordning" för luckorna, kontrollerad av skytten.

Risken att träffas av Pvvapen med en följande möjlighet att använda Akan/Tksp kan tyckas liten när man står hemma i Sverige, men vi är minst två (troligen fler) på detta forum som vid helt skilda tillfällen under samma bataljon fått uppleva just detta.

Vid båda "våra" tillfällen har en eldstrid följt, och en avgörande anledning till att ingen svensk soldat dött är att ELDEN HAR KUNNAT BESVARAS FRÅN DET UTSLAGNA FORDONET under urdragningen. Risken att detta inträffar är högst påtaglig för oss båda och är ingenting jag skulle rycka på axlarna åt.

Kräv ett svar och en ny lösning. Acceptera inte överslätande svar av typen "jo, men du kan koppla ur funktionen om du behöver, du kan använda nödförfarande si eller så". Kräv att få öva och pröva att det i så fall verkligen fungerar. När det smäller i din vagn är det så dags att krypa ur tornet och börja skruva ur säkringar.

"SäkI-produkter" är säkert bra under fredsmässig utbildning, men de fyller ingen som helst funktion i ett skarpt läge. Om hotbilden att få sin vagn träffad anses som så avlägsen kan jag till att börja med bjuda på två motargument:

1. Vi är minst två svenska soldater här, t o m från samma pluton, som upplevt det vid helt skilda tillfällen.

2. Om hotbilden inte finns, (eller det definitionsmässigt är "fred" som Haegg fått till svar) finns heller ingen anledning att släpa med sig ett pansarfordon med skarp ammunition. Då kan kanontornet monteras av och man undviker definitivt en gång för alla att någon skjuter hål i vagnchefsluckan.

Det är knappast riskfritt att vistas i en krigszon. Man får räkna med att dö av olyckor eller t o m av vådaskott eller egen eld. Det accepterar jag som soldat. Men jag accepterar inte att vi är så rädda för att vådaskjuta oss själva att vi villigt tar risken att inte kunna verka fullt ut med våra vapen mot en fiende om vi blir angripna.
Haegg
Jag tror att, baserat på vad ni som har praktisk erfarenhet av 203:an skrivit och samtal med folk på Livgardet, 203:ans största problem är att den inte kan verka rakt framåt på kortare avstånd. Idén att man ska snedställa vagnen funkar säkert bra i teorin, men jag är övertygade om att det blir svettigt i verkligheten.

I internationell tjänst där vagnarna kommer att rulla till stor del så kan man räkna med att råka ut för checkpoints. Dessa tenderar att ligga framför vagnen. Ett oräkenligt antal gånger har checkpoint-besök eskalerat och behov har funnits att antingen hota eller verka med vagnens huvudvapen.

Att i en sådan situation försöka rådda till det så att vagnen står rätt är inte lätt. På Balkan är ofta vägarna mycket smala med klippvägg på ena sidan och stup på den andra. I andra fall så är terrängen nerlusad med minor.

Det är givetvis inte endast när det gäller chckpoints som det finns behov att verka framåt. Det är däremot ett exempel som tydligt lyfter fram vad jag anser verkar till att vara ett stort handikapp på 203:an.
75-1028908616
Visst är den ett handikapp, det ser jag med och har oxå funderat om det överhuvudtaget var lämpligt med en sån pjäs på en sån vagn. Jag tror alla har funderat på det.  Men nu sittar jag med ski... tornet i händerna och är tvungen att göra det bästa av situationen.  Vilket jag oxå tänker göra.

Än så länge har vi inte fått någon chans att prata med ansvariga på FMV av någon anledning. Finnarna var här och tittade och tittade... sen försvann dom.   efter några dagar dök det upp snubbar i overaller som snackade finska och fixade motorproblem.  Men ingen visst vilka eller om de kunde lyssna på oss som använder vagnen.

Problemen som vi nu alla är mer eller mindre överens om kommer att finnas ett bra tag till. Men jag har givetvis pratat med kompaniets  instruktörer och chefer om det här  och det enda de säger.. ja jag tror ni vet vad de säger..    Det är på gång, det håller på att utredas, vi får se.. osv   jag klandrar inte dom heller för jag känner till reglerna. Förändrar vi minsta detalj så har vi ställt oss i det blå skåpet direkt.  

Vad beträffar sen själva tjänstgöringen, så ska kompaniet klarar av PeaceEnforcement, och det i min mening är mer eller mindre krig. -Jag åker ingenstans med min vagn så länge jag inte är tillräckligt säker med den, allra minst i en krigszon.

Men nu är vagnen  som den är, det går att förbättra den, men frågan är om försvaret vill.
Det kommer folk från OPIL nästnästa vecka tror jag  och då kommer vi (förare/skyttar) att göra allt i vår makt för att de ska se problemet. Vi vill inte ha en freds-vagn utan en krigs-vagn.

Länk med bilder för övrigt
http://www.plutonen.org/EN01/bilder.htm
The Swede
Bra länk Kimster, INTE :(

Funkade lite dåligt tycker jag.

The Swede
*Sarkastisk*
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.