Trots mina väldigt dåliga kunskaper om svärd, så vet jag litet åtminstone, och min kvalificerade gissning är att de absolut inte är äkta.
Detta grundar jag på följande iakttagelser/bedömningar.
1. De är alldeles för välbevarade. Dolkar utav brons användes nästan bara under (surprise) bronsåldern och järnåldern, om om de då skulle vara så välbevarade så vore det en mindre sensation. Det finns iof. exemplar som är ungefär så välbevarade, men de går också att räkna på vänstra handens avhuggna lillfinger.
2. Ingen utav modellerna har (enligt mina kunskaper) en historisk design. Varken för knapp eller parerstång. Knappar användes oftast inte ens under denna tid. Den som avviker ifrån det mönstret är den längst till höger, vars hjalt påminner om en romersk gladius, men skiljer ändå på flertalet viktiga punkter.
3. Klingformerna. Vapen under den tiden var enbart stickvapen, medan klingorna på bilden är huggklingor, och absolut inte avsedda för stick. De liknar allra mest klingorna till tidiga ryttarlångsvärd.
4. Ornamenten är alldeles för pillriga och natinalromantiska.
5. Yxan på bilden är en ryttaryxa med en bladform som började användas under sent 1400-tal. Alltså avrken antik, eller historiskt sett, tillverkad utav brons.
6. Ingen utav "vapnena" är gjorda i de dominerande stilarna under tiden.
Och en del andra anledningar också...
Mvh, Morvalion ---> Svärdfetischer, rustningssmed och svärdsfäktare. Lite besatt också