Fu Frippe
Jun 7 2004, 12:38
Själv firade jag dagen med att jobba. Jag började klockan 14.00. Bland det första som hände var att en person ringer in till stationen och klagar på att vi inte har hissat flaggan utanför! Efter en snabb koll ser vi att detta stämmer, men problemet är att flaggan ligger inlåst i ett rum som bara det inre befälet, (IB), har nyckel till. Just dena dag är dagens IB sjuk, och eftersom vi precis har börjat gå på sommarschemat och har ont om pengar i myndigheten tar de inte in någon ersättare... :(
Falkenberg får klara sig utan flagga utanför polisstationen, även om det svider i mitt hjärta.
Dagen slutar sedan med att jag får åka på ett dödsfall och får jobba över, så roligare nationaldagar har man ju haft...
Hur var era?
Panzerfaust
Jun 7 2004, 12:52
Inget, kan inte fira den dagen. (inte så det syns iaf) Blir förmodligen dödad av mina grannar då.
Så man satt väl hemma och tittade på tv
Slutade jobbet 07.00 efter en väldigt stökig natt. Sov därefter bort halva dagen. Resterande dag spenderade jag hemma...
Som vanligt med traditionsenligt alkoholintag på Djurgården. Tittade på kortegen tog en sväng förbi Kavkas, klappade hästar och hälsade på gamla befäl.
Bengtsson
Jun 7 2004, 13:08
Stod vid Raoul Wallenbergs torg iförd uniform M/48, medverkade vid minnesceremonin för Wallenberg samt bedrev informativ verksamhet i närområdet, iom "det frivilliga försvarets dag". Tyckte att det fick räcka
Marching up and down the square, ofcourse!
Jag tog en promenad in till Gamla Stan (jag var i Stockholm över helgen), gick till Grays och köpte Mountain Dew. Sen lyssnade vi hänfört på saluten och skrämde hunden med den beridna högvakten. Det hela avslutades med att vi uppefrån Slussen såg hur polisen spöade upp nassar vid Gamla Stans T-banestation, mycket underhållande
Kollade på uppvisningarna vid yttre borggården från ca 12:15 till drygt 14:00. På kvällen var jag på skansen... bäst var ju helt klart när Team 60 tog en sväng över Solliden, fast jag hade nog hellre sett ett par gripenplan. :P
Lockwed
Jun 7 2004, 14:43
Vaknade gjick ut och hissade flaggan, därefter så var jag tvungen att kolla på alla program om dagen D som visades på burken och sen vart det en öl och sjunga nationalsången med en liten tår i ögonvrån. B)
Power King
Jun 7 2004, 14:53
Jag firade det med att förlova mig med min underbara flickvän (PERGITE här på soldF).
Livhusaren
Jun 7 2004, 17:01
Var fanförare i Fanvakten på Gustavsberg/Uddevalla och det var grymt mycket folk där ute.Vit utrustning och sabel och glänsande kängor så det var ingen
miss här inte..
Konungen & Fäderneslandet.
Jag satt och spelade OPF med Swedish Forces Pack!
Dagen till ära så körde jag STORA offensiver och hjältemodiga försvarsstrider.
Sedan var det av till hamngudstjänsten och efter det var det tillbaka hem
var bakfull...vakna till liv framåt 17.30 och tog mig in till slottet och kollade kortegen, sedan hem och rutinmässigt beställa oxfilé pizzan med cola...åt och mådde sämre sedan var det dags att sova igen B)
AdamKalle
Jun 7 2004, 17:14
Var och tittade på lite puts och stuns-porr på yttre borggården, därefter tog jag en långpromenad för att insupa värmen och den lättnad i klädsel hos det motsatta könet som den för med sig.
Bråken såg jag inte till, befann mig väl på fel/rätt ställe.
Runqvist
Jun 7 2004, 17:25
Förmiddagen ängnades åt att kolla läget på SM i fälttävlan.
Eftermiddagen avnjöts i slottsparkens nationaldagsfirande.
Ignis nitidus
Jun 7 2004, 17:52
QUOTE (Power King @ Jun 7 2004, 15:53 )
Jag firade det med att förlova mig med min underbara flickvän (PERGITE här på soldF).
@ power king: grattis!
själv åt jag middag med släkten och åkte in till den stora staden senare på kvällen.
dock inget regelrätt firande
Fu Frippe
Jun 7 2004, 18:03
Ja, GRATTIS till förlovningen, båda två!!!

(Är det första "SoldF-förlovningen"??)
QUOTE (Panzerfaust @ Jun 7 2004, 13:52 )
Inget, kan inte fira den dagen. (inte så det syns iaf) Blir förmodligen dödad av mina grannar då.

Varför skulle du bli dödad av dina grannar för det?????
Syster Håkan
Jun 7 2004, 19:50
hadde lilla brandskolan i folkespark i malmö den gorde honör till fanan.
QUOTE (Fu Frippe @ Jun 7 2004, 19:03 )
(Är det första "SoldF-förlovningen"??)
Nix. Jag och min sambo (alias Lyset) är även förlovade..
Grattis till er båda två!
Power King
Jun 7 2004, 20:17
QUOTE (Ignis nitidus @ Jun 7 2004, 18:52 )
QUOTE (Power King @ Jun 7 2004, 15:53 )
@ power king: grattis!
Tack så mycket =).
Känns skönt att förlova sig nu innan man rycker in.
hehe... jag satt och svullade i mig ostbågar och kollade på pissdålig action på dumburken ..dåligt med nationalitet från min sida alltså..
jake the snake
Jun 8 2004, 12:31
Stod på Omaha beach och grät en liten skvätt.
Avnjöt en montecristo no 4, och grillade några hamburgare på altanen. Hamburgarna gick iof åt skogen och rann igenom gallret med en kraftig odör över grannskapet som följd...
Middagen räddades med några chorizo och dansk öl
Dedicated
Jun 8 2004, 13:02
Som nationaldagsfirande var dagen tämligen värdelös; hann inte ens hem i tid från Växjö för att hissa flaggan hemma! Var inbjuden att delta i fanvakten som det lokala hemvärnet skulle roa sig med, dock har jag dels lämnat just det kompaniet, dels har jag efterhand kommit på att jag inte ser så bra ut i vita damasker.......heller! Dessutom; kan man inte göra det bra ska man inte göra det alls!
kspGubben
Jun 8 2004, 13:57
Firade dagen med ett besök på Beredsskapsmuseet utanför Helsingborg.
Massvis med LV kanoner , bilder och uniformer att titta på

..
Dock var inte hustrun lika imponerad över mitt struttande som ett barn på julafton.
valiant
Jun 8 2004, 14:06
Såg på när sönerna tågade, iförda Fäktdräkt samt vapen, från Stortorget i Malmö in till Folkets Park för uppställning,parad för fanan av Mö Hv Bat samt lite flaggning ,uppträdande,och en del bråk i form av 1 St buss som skulle köra om paraden på fel sida , likaså man av "utländs härkomst" som tvunget och på mycket burdust sätt också skulle om , då ingrep allmänheten i form av Valiant , kamrat samt civilklädd polis som på ett mycket , betonar mycket upphetsatt sätt gjorde fullständigt klart att om man inte väntade ,skulle anmälan med kraftig bot föreläggas ,detta tog efter många palaver skruv. F..n att folk skall ha så svårt att respektera Sveriges Nationaldag !
Raffsec
Jun 8 2004, 15:58
Jobbade *HURRA* eller kanske inte det va men någon ska ju göra det oxå
TheStroyer
Jun 8 2004, 17:15
Firade ingenting faktiskt. Här blir man nästan klassad som rasist om man firar nationaldagen och visar att man tycker om sitt land
QUOTE (TheStroyer @ Jun 8 2004, 18:15 )
Firade ingenting faktiskt. Här blir man nästan klassad som rasist om man firar nationaldagen och visar att man tycker om sitt land
Då är det bara att stå på sig och ta diskussionen!
Blir så helvetes trött när jag hör sånt...
Private Haze
Jun 8 2004, 19:09
Jag gjorden en Jimi Hendrix och släpade ut förstärkaren på altanen och spelade "Du gamla, du fria"på min elgitarr. Jag har gjort det i tre år och än har jag inte blivit mördad eller dylikt... sedan följde jag högtidligheterna från skansen och sedan tittade jag på dokumentärerna om Dagen D...
Härligt, nationalsången på elgitarr, måste låta ljuvligt ju.
Jag var i Stockholm och tittade lite på salutskjutningen från Skeppsholmen osv.
Axelsson
Jun 8 2004, 20:18
Marscherade runt och trummade för alla nationaldagsfirare
jag fiskade i västhamnen i HBG
Soneson
Jun 8 2004, 21:41
Jag och min morbror åkte över en bro och märkte att flaggorna var hissade i alla fyra hörnen.
Jag: "vafan är flaggorna hissade för, är det nan speciell dag idag eller?"
Morbror: "Jag vet inte..."
Såg på när flaggorna hissades på Norrbro och Slottet, gick hem och åt frukost, återkom för att se på högvaktsavlösning, hurra för Sverige samt sjunga nationalsången.
Fick nöjet att på kvällen höra Arméns Musikkår framföra "Under blågul fana" samt Arméns stora tapto
En härlig dag, helt enkelt.
Panzerfaust
Jun 9 2004, 06:51
QUOTE (Zeb @ Jun 7 2004, 19:15 )
QUOTE (Panzerfaust @ Jun 7 2004, 13:52 )

Varför skulle du bli dödad av dina grannar för det?????
Jadu, varför skulle jag det?
Har ju sett blickarna när jag smyger ut i uniform.
Även hört orden. Skulle jag hänga upp flaggan på balkongen blir det väl bara värre.
Det bor väldigt mycket invandrare här som av någon anleding inte tycker om det.
Man är väl "rasse fi*tta" för att man är militär och rakad på huvudet skulle jag tro.
Några yngre killar, ett gäng. Dom äldre tycker det så fint åsådär...
Men nu ska vi inte prata mer om det för då blir jag förbannad bara. Har ju inte gjort dem något. Är ju bara snäll och hällsar... Har hjälp ett par bära mat kassar och hjälpte en familj få ut sin dotter från en lägenhet. (lång historia, hör inte hit)
Ja... så jag blir bara arg när jag tänker på det.
Jag var på en Hemvärnsövning med Insatsplutonen som i all enkelhet på garageplan slutade med upprepande av krigsmans erinran för den samlade truppen.
Tillbringades på jobb... Lyckades få en glimt av skansenfirandet på tv och avslutade kvällen med dagen-D dokumentär på Discovery.
Tillbringade dagen med att ta hand om sonen som håller på att få tänder. Tand nummer 5 - 8 phuu. Kollade på Tv på kvällen.
Gick fanvakt åt Hemvärnet tillsammans med stf kompch. Någon var ju tvungen att visa de stackars civilisterna hur man marscherar. Måste säga att vi var ljuset i den paraden, var en ganska sorglig uppsyn annars, bland små tanter å gubbar som ej kan gå i takt å knapp orka lyfta fanan. :P Skämt åsido, det är inte frågan HUR man firar utan ATT man firar. De gjorde ju så gott de kunde, det är det som räknas.
SG OLSSON
Jun 9 2004, 19:28
Körde grävmaskin. Håller på att göra om i trädgården så just nu har jag ca 30 meter ståvärn för behövande
Bakade kaffebröd hela natten mot nationaldagen, så att alla fikaglada nationaldagsfirare skulle kunna fika. 2 ton blev de allt som allt som jag och mina trogna 2 bagar kollegor lyckades skaka ur maskinhärket, som firade den stora dagen genom att totalt flippa ur och krångla natten lång.
Sen sov jag...
nisvon
Jun 10 2004, 22:01
Var jag den enda som hade övning?Självklart så övade man SIB på en anläggning i Fagersta.
//Nicke
Firade en kompis 18-årsdag.
Klart man nite ska fira nationaldagen. Alla vet ju att det bara är nazister som gör det...
Nästa år får vi se vad som händer. Om jag är tillräckligt bra på trumpet då så blir det väl nått sånt. Kanske...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.