Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dagen D
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
slurry
dags att tajma videon!!
ratta in discovery klockan 21.00 och spela in "Dagen D i färg" B)

Den 5 juni 1944 gav general Eisenhower 150.000 man order om invasion med orden "Jaha, då kör vi". Här får vi se historiens främsta flotta i färg.
Fu Kallenberg
QUOTE (slurry @ Jun 6 2004, 18:22 )
dags att tajma videon!!
ratta in discovery klockan 21.00 och spela in "Dagen D i färg" B)

Den 5 juni 1944 gav general Eisenhower 150.000 man order om invasion med orden "Jaha, då kör vi". Här får vi se historiens främsta flotta i färg.

Naturligtvis missar man det!!! bash.gif
Fu Frippe
Jaha, nu missade man det också... typiskt att man ska jobba... jaja, det är ju bara några båtar.... unsure.gif banghead.gif
simon
Ni missade inte så värst mycket ändå.... :(
Airman
En helkväll framför TV'en vart en besvikelse.

"Dagen D i färg" på discovery, mja va ju mäst prat om allt och ingenting tyckte jag.

På 4:an va det inte mycket till minnes program direkt. kanske 10 minuter från gammla krigs veteraner och högtiderna nere i frankrike. 10 minuter reklam och resten av de 40 minutrarna va politiskt tjafs. Käntes nästan som man kollade på ett program om EU stundvis.
Danne
QUOTE (simon @ Jun 7 2004, 15:17 )
Ni missade inte så värst mycket ändå.... :(

Tyckte det var mycket bra. Oftast brukar dokumentärer bli ett hopkok av snuttar som regissören råkade gilla, ttots att de tidshistoriskt är flera år fel. Exempelvis brukar det vid dokumentärer om "Battle of Britain" visas kanonkamera film som tydligt visar Fw 190s, Me 109G och andra maskiner som inte var i luften då, samt annat trams som inte hör dit.

Det flygtekniska som visades var 100% korrekt. Såg även en del unika snuttar,som jag tror härstammar från den oklippta Memphis Belle filmen (INTE Hollywoodplojen utan dokumentären som gjordes under WWII) som jag inte sett. Även snygga bilder från Sicilien med öken-Spitfires.

Kort och gott en väl spenderad timme.
Isgubbe
Tycker dagen D i färg var bra. Intressant att se det man sett så många gånger förut fast i färg. Sen visade de ju hela dagen på kabel-tv från Normandie så det räckte och blev över.

Klart man hade nog blivit besviken om man förväntat sig en nyproduktion av saving private Ryan…
slurry
..det var längesen jag spenderade en kvällstimme till något såpass bra.. :P
nåja, det var ju inge revolutionerande bilder, men trevligt ändå
jag gillar "Rommels flooded fields" killen var ju lite smart iallafall, tillsammans med stolparna (nämndes inte i filmen alls?!) så var det ju ett effektivt skydd mot ll och glidare, riktigt smart faktiskt. blink.gif
stefanf
Jag missade det. Men är inte ledsen för det om ni säger att det var dåligt.

-----------------------

MEN - jag missade inte "D-Day" på SVT1 onsdag 9:e juni. BBC-producerat 2-timmars program. Helt enkelt suveränt.

Faktiskt det bästa enskilda program om D-Day som jag sett hittills!
Rekommenderas varmt!
Tyvärr såg jag ingen repris annonserad, men fråga gärna SVT om det.
jonte72
QUOTE (stefanf @ Jun 11 2004, 13:18 )
Jag missade det. Men är inte ledsen för det om ni säger att det var dåligt.

-----------------------

MEN - jag missade inte "D-Day" på SVT1 onsdag 9:e juni. BBC-producerat 2-timmars program. Helt enkelt suveränt.

Faktiskt det bästa enskilda program om D-Day som jag sett hittills!
Rekommenderas varmt!
Tyvärr såg jag ingen repris annonserad, men fråga gärna SVT om det.

Kan bara hålla med, mycket bra program.
Vildmannen
QUOTE (jonte72 @ Jun 11 2004, 14:12 )
BBC-producerat

http://www.bbc.co.uk/history/war/wwtwo/
Private Haze
QUOTE (Airman @ Jun 7 2004, 16:04 )
En helkväll framför TV'en vart en besvikelse.

"Dagen D i färg" på discovery, mja va ju mäst prat om allt och ingenting tyckte jag.

På 4:an va det inte mycket till minnes program direkt. kanske 10 minuter från gammla krigs veteraner och högtiderna nere i frankrike. 10 minuter reklam och resten av de 40 minutrarna va politiskt tjafs. Käntes nästan som man kollade på ett program om EU stundvis.

Måste säga att jag håller med dig till fullo... det var mest politiskt dravel. Det känndes som om man fokuserade för mycket på effekterna som D-Dagen haft och inte vad som hände den 6 juni 1944.... mycket stort IG TV4
stefanf
Tack för länken, Vildmannen. Alla som varit besvikna på andra D-Day-program, ta en titt på det.

Jag ska försöka sammanfatta en del höjdpunkter (som jag ser det):

- Bra "reenactment"/skådespeleri rakt genom. Allt från brittiska meniga infaterister ända upp till Eisenhower och Rommel.
- Det visas att D-Day inte enbart bestod av Omaha Beach. :P
- Bra balans. Dom visar det både från tyska och allierade sidan. Med överlevande från båda sidorna.
- Tekniskt bra gjort. En del är väldigt uppenbart datorskapat, men ändå MVG.
- Det visas att civila faktiskt dog av allierade bombningar. Som Rommel sa, fler dog av dom, än vad som dödades av tyskar.
- Bra tempo. Intresset hölls uppe hela tiden utan att några Discovery-floskler, eller felsägningar, hoppade in.
- Fakta. Det verkar som dom som gjort programmet verkligen läst på. Inte nån Discovery-journalistik.

och som en sidonot:

- Tyska pansarvagnar ser faktiskt ut som PzIV och Pantrar. Bara en sån sak.
Nån som vet om det var riktiga, eller vismods?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.