Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bilder på Hkp 10
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
The Swede
Hittade ett inlägg på IPMS Stockholms forum där en kille la ut bilder på hkp 10 som han tagit.
Tänkte att jag skulle sprida dem här också.

HKP 10

Hans inlägg finns HÄR

IPMS Stockholm

The Swede pansar2.png
Lindeberg
Trevliga bilder.

Jag tyckte den där glasbubblan i sidodörrarna såg rolig ut. Antar att det är för att kunna se "utanför" helikoptern.
Yman
*Snyft*

Min gamla maskin... Helge 92... Hon är så vacker så blyg.gif

Och min gamla kapten...

Angående glasbubblan i slidingdoors, det är för att ytbärgare och ev. mekaniker ska få en bättre utblick vid sökningar.

//Y, längtar hem...
J-Star
QUOTE (Yman @ Jun 6 2004, 19:01 )
Min gamla maskin... Helge 92... Hon är så vacker så blyg.gif

Är det hon du har i avataren?

/J
Yman
QUOTE (J-Star @ Jun 6 2004, 20:03 )
QUOTE (Yman @ Jun 6 2004, 19:01 )
Min gamla maskin... Helge 92... Hon är så vacker så  blyg.gif

Är det hon du har i avataren?

/J

Nej.
Det är Helge 95. Hade ett kort men intensivt förhållande med henne under min tid på F17.

//Y
106
Ser jag rätt om platsen är vid "jägarbryggan" vid Karlsborgs fästning eller är det någon annan del av Karlsborg?
Erik_G
Bara en liten försynt åfftåppikkfråga..

Om "Helge 92" är en "hon" borde hon då inte heta Helga 92? biggrin.gif

/E
Fk Backéus
QUOTE (The Swede @ Jun 6 2004, 16:51 )
Hittade ett inlägg på IPMS Stockholms forum där en kille la ut bilder på hkp 10 som han tagit.
Tänkte att jag skulle sprida dem här också.

HKP 10

Hans inlägg finns HÄR

IPMS Stockholm

The Swede pansar2.png

The Swede >>>
- Det var väl bilder av Hkp 10 som skulle visas och inte av tjejer... B)

Det måste bero på det där tvättmedlet som kronan använder...

(Syftar till bild http://w1.510.telia.com/~u51003045/hkp10_5.jpg )

FN1.gif
Erik_G
Jag vet inte hur det är för dig, men JAG har inga problem att se helikoptern som står BAKOM tjejerna. Att det är tjejer och inte trista thépåsar som står tillsammans med helikoptern är bara en bonus biggrin.gif
Men du kanske blev så förblindad av deras vackra leenden?

/E
ThornBjorn
Jag kan ju då inget om helikoptrar...Jag funderar lite lätt på den här bilden....Det ser ju onekligen ut som kulsprutor...Nu fattar jag iofs att det inte e det, men e det nån som skulle kunna stilla min nyfikenhet å berätta va "rören" på bilden föreställer?

Förövrigt får iallfall jag lite "hemlängtan" när man ser Karlsborgs fästning i bakgrunden på vissa av bilderna...Muckade därifrån för typ 1½ vecka sen..
Erik_G
Det är lasergevär...

Nejvars..

Det är sk pitot-rör. De används för att mäta hastigheten genom luften. Eller mer precist, det dynamiska lufttrycket (trycket av fartvinden).

mvh
EriK G
SNAFU
QUOTE (Erik_G @ Jun 7 2004, 07:44 )
Bara en liten försynt åfftåppikkfråga..

Om "Helge 92" är en "hon" borde hon då inte heta Helga 92? biggrin.gif

/E

Har ni aldrig hört talas om en transsexuel helikopter?? biggrin.gif
(nu kommer Yman o äter upp mig)

//Erik
Noname
QUOTE (Erik_G @ Jun 7 2004, 14:33 )
Det är lasergevär...

Nejvars..

Det är sk pitot-rör. De används för att mäta hastigheten genom luften. Eller mer precist, det dynamiska lufttrycket (trycket av fartvinden).

mvh
EriK G

Eller kanske ännu mer precis; Pitotrören mäter totaltrycket (dynamiska- + statiska trycket) ;)
Erik_G
Ja, naturlich.. Helt rätt Pegin. Ursäkta mig för min otydlighet.
Sen måste man kompensera bort det statiska trycket för att få ett korrekt värde på det dynamiska..
Det statiska trycket används till den barometriska höjdmätaren. Den barometriska höjdmätaren är den "vanliga". Man ställer helt enkelt in den på noll när man står på marken, sedan använder den lufttrycket för att känna av höjden. (Till skillnad från radarhöjdmätare som använder studsade radarpulser för att ta fram en mer exakt faktisk höjd över marken.) Ju lägre statiskt tryck, desto högre höjd. Nackdelen är naturligtvis det faktum att all mark inte befinner sig på samma höjd som flygplatsen man startade ifrån. T.ex om man ska landa på en annan flygplats så får man efterfråga det aktuella trycket. För att alla ska flyga efter samma höjdangivelser från flygkontrollen används dessutom ett standardiserat värde.
För lågflygning är en barometrisk höjdmätare ingen höjdare (ursäkta ordvitsen) utan då använder man sig av radarhöjdmätaren.
Noname
QUOTE (Erik_G @ Jun 9 2004, 12:13 )
Den barometriska höjdmätaren är den "vanliga". Man ställer helt enkelt in den på noll när man står på marken, sedan använder den lufttrycket för att känna av höjden.

Nu när du bjudit upp till dans:
Nja, man ställer in lufttrycket reducerat till havsnivån (QNH), vilket är absolut vanligast, eller lufttrycket vid marken (QFE) ifall man flyger spets. Det är verboten att bara ställa in den på "noll".

Ps. Är det så att det studerats AGK? Ds.
Erik_G
Jag pluggade detta när jag gick segelflygutbildning för snart 15 år sedan.. Har bestämt för mig att det då var OK att bara nollställa (noll, som i noll meter över marken) höjdmätaren. Men man ska väl poängtera att det är en jäkla skillnad mellan "hobbyflyg" och lite mer proffessionell lufttrafik. Dessutom har det väl tagit bort det okontrollerade luftrummet nu för tiden, så därför har väl du rätt och jag fel biggrin.gif

/E som nog inte ska gå in för djupt i detta då han saknar djupmätare..
Noname
G-luftrum finns på många ställen, upp till FL 95, men jag förstår inte vad det har med höjdmätarinställningen att göra. QNE (STD) ska iof ställas in över 1000' GND eller 3000' MSL.
Anledningen att nollning inte bör göras är för att man ska kunna upptäcka om man har fel på sin höjdmätare, vilket man i så fall ser efter att ha ställt in aktuellt QNH/QFE.

/Fredrik
Erik_G
Om jag minns rätt kollade vi höjdmätaren inför flygningen genom att knacka lite lätt på tryckgivaren, varpå nålen skakade till men det är bara ett vagt minne. Och det är som sagt skillnad på en boeing och en bergfalke smile.gif

/E
PIC
QUOTE (Pegin @ Jun 9 2004, 13:36 )
G-luftrum finns på många ställen, upp till FL 95, men jag förstår inte vad det har med höjdmätarinställningen att göra. QNE (STD) ska iof ställas in över 1000' GND eller 3000' MSL.
Anledningen att nollning inte bör göras är för att man ska kunna upptäcka om man har fel på sin höjdmätare, vilket man i så fall ser efter att ha ställt in aktuellt QNH/QFE.

/Fredrik

Att gå över till QNE görs väl inte VFR förrän över 3000' MSL el GND. Utom vid flygning vid flygplatser där TA brukar ligga på 5000' ?!
B)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.