Såg inte den bilden, men du har rätt, det var G-BOML som han kraschade med. En maskin som han bland annat uppvisningsflög med här i Karlstad.
Svårt att inte bli väldigt nostalgisk och ledsen när man tänker på det här. Hade den stora glädjen att några gånger få prata med Mark. Första gången jag träffade honom var på karlstad flygplats ( gamla) då jag tack vare fjäska och insider hjälp kunde närvara då maskinerna anlände för showen dagen därpå. Då vi trodde alla hade kommit och stod och småtjatade vid "Sugarland Express" ( SHF:s A26) hördes Merlinmuller. Jag såg den inte då jag dumt nog tittade uppe i luften, en trevlig norrman upplyste mig om att jag skulle kolla på "Hanna-höjd".
Då jag var rätt liten då så har jag nog förhärligat denna sekvens rent mentalt, men det bryr mig inte ett dugg....det är det uppvininingar är till för.
Ner över fältet norrifrån kommer en Spifire på en höjd som nog fick den värnpliktiga brandkårsstyrkan att göra tummen upp då de slapp klippa gäset den veckan. Straf före den passerade plattan rollade den inverterat och höll den attityden hela vägen förbi och ner mot banänden, följt av en vertikal upphämtning och kort final.
M Hanna:"Evening Chaps! Australia next month you know got to get used to that upside down thing......anyone want to join for an evening snack?"
Norrman: " How low where you flying there.....I could count the rivets for christs sake"
M Hanna: "I dunno, the altimeter read zero"
Otroligt lättsam och trevlig person, som aldrig gjorde anspråk på det han var; världens främste flygförare på warbirds. Han hade dock påbrå från sin far Ray Hanna, Red Arrows kanske mest kände ledare ( Red 1). Tillsammans drev de Old Flying Machine Company ( OFMC), något som nu Ray gör ensam.
Filmer som Mark förekommit ( flugit) i:
Empire of the Sun ( Klassisk scen i slutet och några av de vackraste flygscener som fastnat på film. Spielberg släppte loss de båda "Hannas" då han insåg att han enbart skulle begränsa dem....resten är historia. L-Å-Gflygning)
Memphis Belle
Hope & Glory
Air America
Diamond Sword
Showscan Theme Ride
Fall from Grace
Saving Private Ryan
Mrs Dalloway
Land Girls
Tomorrow Never Dies
Tv serier:
A Perfect Hero
Lovejoy
Piece of Cake ( Flygningen under stenbron är inte fake för de tror det, kan ses hur många gånger som helst)
Agatha Christies Casebook
SpyWatch
"Dogfight" Squadron
Hanging Around
No Bananas
Over Here
A Spitfire's Story
"HP Sauce" Commercial
"ESSO" Commercial
"The Airshow" BBC Series
"Farnborough 96"
Avslutar med en bild på MH 434 (SpitfireMk IX). Det var i denna maskin han var oslagbar