Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hänglås
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Fallschirmjager
God afton på er!

Satt och såg på filmen 9mm nyss. Började fundera i scenen där han kyler ner låset med flytande kväve,tror jag det var han använde... Iaf hur kallt måste man kyla ner ett exempelvis lås,kedja eller liknande för att det skall gå att klippa av lätt med bultsax... -100, -50...?dry.gif
Rickard N
Vad jag minns går det att klippa lås med bultsax i rumstemperatur. Huvudnycklen krävdes ett par gånger både i gymnasiet och lumpen...
Har inte sett filmen, vilken storlek på lås snackar vi om?
Fallschirmjager
Ja dom stora asen=) T.ex dom som är på vapenkasunerna... Dom stora silvriga klumparna...
slurry
Iaf hur kallt måste man kyla ner ett exempelvis lås,kedja eller liknande för att det skall gå att klippa av lätt med bultsax... -100, -50...?

...med bultsax?? det som är det fina i kråksången med att kyla ner metall är att man kan splittra det genom att slå hårt på hänglåset.. mao så skall du inte behöva en bultsax ju..
fast mig veterligen måste man ner rätt mycket i kylan för att lyckas.. säkert mer än -50C.. :P
jonte72
Det är vanligt med kolsyrabrandsläckare ( - 73 grader) och storslägga vid inbrott i verktygscontainrar på byggen mm.
Rickard N
Beror rätt mycket på vad det är för material. Skrovet i Titanic blev skört i +2 till +4 grader. Moderna material klarar sånt bättre.
Ing
QUOTE (Fallschirmjager @ Jun 6 2004, 00:07 )
Ja dom stora asen=) T.ex dom som är på vapenkasunerna... Dom stora silvriga klumparna...

Ehum.. av ren nyfikenhet, VARFÖR är DU nyfiken?

Allting blir ömtåligare/skörare vid kyla.
Men du behöver nog inte fundera på att knacka sönder "riktiga" lås i högre klass idag, de tål kyla, vinkelslip, bultsax.... Redan i riktiga cykellås är det stål som ska tåla nedkylning. "De stora silvriga klumparna" som hänger på containrar m.m. (knappast på vapenkasuner, där är det riktiga lås) är heller ingenting man ger sig på. Det är lättare att ta sig in andra vägar än genom riktiga hänglås.
Fallschirmjager
:P Nä jag bara kom att tänka på det...Tycker ju att man ser i många filmer hur dom lätt "slår av" lås...Och då passade jag på att fråag

*som du sa, dom sitter inte på vpenkasunerna, fel av mig* bong.gif
Nifelhel
QUOTE (jonte72 @ Jun 6 2004, 00:38 )
Det är vanligt med kolsyrabrandsläckare ( - 73 grader) och storslägga vid inbrott i verktygscontainrar på byggen mm.

kolsyrabrandsläckare?? Kolsyresläckare... ;)
Adam Wilhelm
QUOTE (Nifelhel @ Jun 6 2004, 20:37 )
kolsyrabrandsläckare?? Kolsyresläckare... ;)

Rättstavningsbashing eller? ;)
Birger
Korrekt stavning, och uttal, är kolsyrasläckare.
CO2 eller koldioxid kallades förr för kolsyra, därav namnet.
Det dinns inget syre i brandsläckarna då hade de inte släckt bränder utan tvärtom förvärrat.
Vikström
QUOTE (Birger @ Jun 7 2004, 15:13 )
Korrekt stavning, och uttal, är kolsyrasläckare.
CO2 eller koldioxid kallades förr för kolsyra, därav namnet.
Det dinns inget syre i brandsläckarna då hade de inte släckt bränder utan tvärtom förvärrat.

Inget syre? Ska vi nu vara messerschmittiga så finns det en jävla massa syre i kolsyresläckare(och ja jag föredrar den stavningen). Dock finns det ingen syrgas, det var kanske det du menade?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.