Ehh? jag är ingen fena på detta... men jag svamlar lite så kommer säkert någon med tilläggsinformation

Min personliga åsikt är att termen "höghastighetsvapen" är rent skitsnack, jag vill ha det till att det är "vapen med [ammunition som har] högre hastighet" hela termen bygger på att man när man bytte från de äldre standardiserade kalibrarna typ 7.62x51 till då 5.56x45 så fick man helt andra sårskador.
Bla 5.45x39 till AK-74 gav ju rubriker när de (Sovjet) började använda den i Afghanistan.
Skall man använda termen "höghastighets" vapen så måste man väl rimligen definiera en hastighet? men hastigheten spelar ju bara roll om man tar hänsyn till kulvikt/konstruktion etc.
Så min poäng ar att bara för att en kula går snabbt betyder inte det att den automatiskt ger en stor skada.
Blir PSG-90 ett "höghastighetsvapen" bara för att du använder u-kal?
Nu skall vi se...
Min uppfattning är att 5.56x45 förlitar sig på sin högre hastighet för att ge effekt, har du en kortare pipa (sänkt utgångshastighet) tappar du "stoppkraft", framförallt på längre avstånd.
Träffar du bara mjukdelar
kan en kula gå igenom en kropp utan att överföra så mycket energi eller skapa så mycket skada.
Träffar du ex: ben så blir det söligare samt att du överför mer energi.
Jag tvivlkar inte alls på att 5.56x45 dödar, men skall man använda ett poppis utländskt uttryck så har den liten "knock-down power", mao, skjuter du någon så blir det hål i dem, de blöder och förblöder i sinom tid.
(undantaget träffar till cns/pelvis)
Med ex: 7.62x51 så får du en större energiöverföring = personen du träffar reagerar så på energiöverföringen att han säckar ihop ögonaböj.
AP ammuntion ger troligen en större risk för att göra fina, små hål i en kropp, återigen utan större energiöverföring.
Min uppfattning är att i princip alla kulor tumlar/välter när de träffar något, tänk själv, något som färdas med höghastighet genom ett medium och tämligen våldsamt övergår till ett annat, i detta fallet, tätare medium, "måste" reagera.
Beroende på kaliber och kontruktionstyp på kulan välter den tidigare/senare/annorlunda.
Jag har inte skjutit någon människa men en hund, den reagerade inte nämnvärt på de första 4 skotten, men den hade utgångshål som motsvarade 3-4 fingrar och blödde ordentligt.
Det hade varit intressant att se samma situation med en Ak4 eller annat 7.62x51 vapen.
All ballistik har ju alltid omgetts av [minst] 2 olika skolor, ex: 9x19 vs. .45 ACP, 5.56x45 vs. 7.62x51...
Jag tror inte att det finns någon "sanning", det absolut viktigaste är vart du träffar.
Men, liten kaliber kräver en högre hastighet, en grövre kaliber är inte lika beroende på hög hastighet eftersom den ändå levererar en tung kula.
Skall man sänka någon direkt så är det återigen cns/pelvis som gäller, eller skapa ett sådant stort blodtrycksfall att hjärnan stänger av, svårt med en liten sårkanal.
Sorry om det blir rörigt, med reservation för sakfel, missuppfittningar, allmän idioti alt. glömska..