Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nationaldagsfirandet i Stockholm
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Froddan
Jag och några vänner tänkte dra in till den kungliga hufvudstaden imorgon, söndag, på nationaldagen. Ströva runt lite och slå oss ner på något mysigt café och mumsa på en Sverigebakelse.

Högvaktsavlösning vid slottet ska vi se. Men finns det kanske någon här som har något annat tips på firanden och evenemang som kan vara skojigt? Givetvis helst av militärisk art. smile.gif

En fråga till: är det någon som vet var man kan hitta ett snyggt nationalistiskt skrivbordsunderlägg? Har inte hittat något bra, och jag måste bara ha ett.
Gugge
angående skrivbordsunderlägget har du en moddad soldfbild som jag gjort, det är tyvärr allt jag har att erbjuda..
www.almkvist.se/soldfmoddad.jpg
Froddan
Inte riktigt vad jag letar efter, men den var fin! Bra gjort! Tack för den. smile.gif
Karin
Från Högvaktens hemsida
NATIONALDAGEN SÖNDAG DEN 6 JUNI 2004.

PROGRAM FÖR MILITÄR MEDVERKAN I ANSLUTNING TILL KUNGLIGA SLOTTET.

0800 Flaggor hissas på Slottet och (av Rågsveds scoutkår på Norrbro) till paradmarsch under medverkan av Arméns trumkår från Riksplan vid Norrbro.

1000-1015 Öppningsceremoni i Slottsbacken av det Öppna Slottet under medverkan av Arméns trumkår.

1240-1255 Uppvisningstrupp ur Livgardet (Fältpiparkåren och Musketerarkåren) uppträder på Yttre borggården.

1300 Salut (21 skott) skjuts från Skeppsholmen (högvakten paraderar på gevärsbron).

1300-1310 Fanparad (fanor och standar från förband ur Mellersta militär-distriktet) på Yttre borggården (inmarsch omedelbart före saluten)

1320 - c:a 1355 Högvaktsavlösning med pågående beriden högvakt ur Livgardets 4. skvadron och avgående högvakt ur Livgardets Livkompani.

Livgardets dragontrumpetarkår (LDK) genomför figurativt musikprogram.
Under högvaktsavlösningen håller Överkommendanten i Stockholm, generalmajor Bo Waldemarsson, ett tal varefter nationalsången sjungs och vaktavlösningen fortsätter.
Överbefälhavaren, general Håkan Syrén, delar ut Försvarsmaktens förtjänstmedaljer omedelbart före konserten.

1400, 1600 och 1755 Postavlösning på Yttre borggården.

1825-1900 Den Kungliga Familjen lämnar Kungl Slottet i hästanspänd kortège till Skansen med beriden eskort ur Livgardets Dragonbataljon. Livgardets Livkompani paraderar utanför Slottet (från Västra valvet och längs Slottsbacken).

2100 Flagghalning på Kungliga Slottet under medverkan av Arméns musikkår från Lejonbacken (Flaggorna på Norrbro halas Rågsveds scoutkår)

C:a 2200 Arméns musikkår framför Arméns tapto på Yttre borggården.
Froddan
Tack Karin. Då bör man kanske vara där till 1240.

Hittade två fina skrivbordsunderlägg förresten:

http://images3.deviantart.com/i/2004/144/d/2/Sverige.jpg
http://images3.deviantart.com/i/2004/141/6...wedish_flag.jpg
Karin
@Froddan: Missa inte kortegen som utgår från slottet 1825. Enligt min bedömning är bästa platserna, för att överhuvudtaget se nånting, på skeppsbron (vid post 4) och runt Normalmstorg där det går långsammast.
Froddan
Det ska jag inte Karin! Men man kanske ska möta upp kortegen vid Skansen och delta i festligheterna där också. Om man får plats. :P
Bengtsson
@ Froddan

Det är "Frivillig Försvarets Dag" idag, så det kommer att vara en del uppe längs med Strandvägen bland annat så som jag förstår det. Jag ämnar stå i Sjövärnskårens tält nedanför dramaten. Det är väl det som sker förutom kungen och vaktavlösningen. navy2.gif
Vildmannen
Det verkar ju mest ha bråkas i Sthlm idag. angry.gif
Mynttorget är ju inom syn- och hörhåll för Högvakten. unsure.gif
Undrar om dom fick göra ändringar i nationaldagsprogrammet på Slottet pga oroligheterna?

http://expressen.se/index.jsp?a=143035

EDIT: Om man studerar denna bild så ser man 2 alt. 3 st från Högvakten stå på Lejonbacken + en piketbuss.

http://img.unt.se/Article_Images/6-6stockhoplmsupplopp.se

Jag tvivlar starkt på att Malajn.gif i förgrunden på bilden kommit över teleskopbatongen på laglig väg.
pistone
"gamla stan" känns som en ganska liten del av sthlm. Jag bor i innerstan och här är allt lungt och fridfullt.
[Neo]
salute.gif

Jag tog lite bilder idag jag. Här är tre.

salute.gif
Nestor
Snygg rökring på översta bilden
Nifelhel
QUOTE (Vildmannen @ Jun 6 2004, 15:12 )
Det verkar ju mest ha bråkas i Sthlm idag.  angry.gif
Mynttorget är ju inom syn- och hörhåll för Högvakten.  unsure.gif
Undrar om dom fick göra ändringar i nationaldagsprogrammet på Slottet pga oroligheterna?

http://expressen.se/index.jsp?a=143035

EDIT: Om man studerar denna bild så ser man 2 alt. 3 st från Högvakten stå på Lejonbacken + en piketbuss.

http://img.unt.se/Article_Images/6-6stockhoplmsupplopp.se

Jag tvivlar starkt på att  Malajn.gif i förgrunden på bilden kommit över teleskopbatongen på laglig väg.

Min personliga uppfattning om killen med batongen är att han fått den tilldelad pga av sin tjänst som POLIS. Det ser ut som en tjänstebatong som tillhör polisen.
Han är troligen en spanare, det är ett flertal saker som säger mig att det är en polis. bong.gif

Jämför med denna bilden ifrån Expressen.se

Vid Mynttorget urartade demonstrationen. Här stöter en Afa-aktivist på en civilklädd polis med batong.
[Neo]
Ja man ser ju hörsnäckan också.
Romulus
Uppvisningen av Team 60 var väl inte så fruktansvärt pjåkig heller.
Å andra sidan tycker jag det är kul med saker som flyger i allmänhet såå....

Romulus.
breach
Tänkte avlägga en liten rapport om Nationaldagsfirandet på slottet för er som inte var där smile.gif

Jag uppträde med Svea Livgardes Fältpiparkår vid 1245 på Yttreborggården.. Det gick väldigt bra, vi fick personligt tacktal av ÖB.. (hjärtat i halsgropen när man såg honom komma gående efter oss upp till minibussarna efteråt för att säga ett par ord till oss) smile.gif

Beriden pågång av 4.skvadron som bytte av Livkompaniet följde och det var en hel del folk samlade

Synd bara att AFA och andra kommunister bestämde sig för att demonstrera mot Monarkin på mynttorget vilket resulterade i ganska hatisk stämning.. Kravallpolis och tredubbla poster på Lejonbacken tex.

Ni kan ju tänka er att det inte är särskilt roligt att befinna sig 50 meter ifrån en demonstration mot monarkin när man står där som en av kungensmän iförd M/Ä, CG16 märken och Kask.. lite proviserande kanske? smile.gif

Demonstranterna stog mest och skrek först.. och det var relativt lugnt men sen så kom tydligen några Nazister mot mynttorget vilket resulterade i ett regn av gatusten.

Stort plus till poliserna kämpade mitt i mellan dom två lägrena och dom flygande gatustenarna, vilket stundvis såg riktigt läskigt ut från håll, dom gjorde ett kanon jobb. Verkligen!

Vi spelade även på Raoul Wallenbergs torg och skansen på kvällen.. En jobbig men väldigt lyckad dag faktiskt!
Vildmannen
QUOTE (Nifelhel @ Jun 6 2004, 20:50 )
Min personliga uppfattning om killen med batongen är att han fått den tilldelad pga av sin tjänst som POLIS. Det ser ut som en tjänstebatong som tillhör polisen.
Han är troligen en spanare, det är ett flertal saker som säger mig att det är en polis.  bong.gif

Jämför med denna bilden ifrån Expressen.se

Vid Mynttorget urartade demonstrationen. Här stöter en Afa-aktivist på en civilklädd polis med batong.

Hmm, det verkar stämma. Jag tar härmed tillbaka påståendet att personen är en Malajn.gif
Tjalle
QUOTE (breach @ Jun 6 2004, 22:18 )
Synd bara att AFA och andra kommunister bestämde sig för att demonstrera mot Monarkin på mynttorget vilket resulterade i ganska hatisk stämning.. Kravallpolis och tredubbla poster på Lejonbacken tex.

"Kommunisterna" hade tillstånd att samlas där. Det är det demokratiska samhället i funktion och inte alls synd. Däremot är det väldigt synd att vissa människor måste bruka våld bara för att dom inte gillar oliktänkande (eller inte kan hitta andra nöjen i livet än att kasta sten på folk).

Aftonbladet
Maiden
vilken succe...
Livkomp går i otakt, axelklaffar som hänger på sidan, bajonetter flyger till marken, hästarna är lika ointresserade som alltid... banghead.gif
aja kungafamiljen såg ut att må bra och de värnpliktiga på 4:e skv rider fortfarande bättre än många av befälen.
King Kill
Han är troligen en spanare, det är ett flertal saker som säger mig att det är en polis.  bong.gif

Jag kan bekräfta att han verkligen ÄR polis då jag fick äran att stifta bekantskap med honom när han visiterade mig då jag stod och såg på när AFAiterna tågade förbi på en gata parallelt med den jag stod på i Gamla stan smile.gif
Haegg
Demonstrationsrätten är som sagt bra. Jag tycker dock att det är tveksamt att ge tillstånd för en demonstration som har udden riktad mot nationaldagsfirandet vid aktuell tid och plats. Att sedan att motståndarna på högerkanten också fick tillstånd att demonstrera gjorde att man kunde räkna ut med lilltån att det skulle bli våldsamt.
Froddan
QUOTE (Maiden @ Jun 6 2004, 23:26 )
vilken succe...
Livkomp går i otakt, axelklaffar som hänger på sidan, bajonetter flyger till marken, hästarna är lika ointresserade som alltid... banghead.gif
aja kungafamiljen såg ut att må bra och de värnpliktiga på 4:e skv rider fortfarande bättre än många av befälen.

Jag tyckte i alla fall det såg grymt snyggt ut. smile.gif

Slänger upp lite bilder!

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/Pict0062.jpg
Ah, det är vacker!

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/Pict0056.jpg
ÖB in action. salute.gif

Edit:
Tänk på de stackars modemanvändarna, lägg inte upp så enorma bilder.
*Ändrade till länkar*

//Yman, BlåGul
Karin
QUOTE (Froddan @ Jun 7 2004, 11:29 )
Jag tyckte i alla fall det såg grymt snyggt ut. smile.gif

...och så är du ingen högvakts möp.....
Froddan
Inte direkt, nej. smile.gif
järv
QUOTE (Tjalle @ Jun 6 2004, 23:12 )
QUOTE (breach @ Jun 6 2004, 22:18 )
Synd bara att AFA och andra kommunister bestämde sig för att demonstrera mot Monarkin på mynttorget vilket resulterade i ganska hatisk stämning.. Kravallpolis och  tredubbla poster på Lejonbacken tex.

"Kommunisterna" hade tillstånd att samlas där. Det är det demokratiska samhället i funktion och inte alls synd. Däremot är det väldigt synd att vissa människor måste bruka våld bara för att dom inte gillar oliktänkande (eller inte kan hitta andra nöjen i livet än att kasta sten på folk).

Aftonbladet

Våldsorganisationer på vänsterkanten som AFA liksom våldsorganisationer på högerkanten bör givetvis inte ges demonstrationstillstånd på nationaldagen i närheten av Stockholms slott.

Skicka ut de i något förortscentrum så kan de liva upp stämningen där istället.
breach
@Maiden: Jag tycker faktiskt att Livkomp skötte sig strålande på sin avgång igår..
Snärtiga vapenrörelser, en mycket bra sadinburk samt deras armpendling var mycket bra syncat. Så dom borde få Ros, istellet för ris smile.gif
danno

Är det inte en anti-afa som får smaka batong där? De högerextremister som INTE hade demonstrationstillstånd verkar enligt media vara mest ansvariga för våldet. Dessutom var jag i närheten när det brakade loss vid Mynttorget och strax innan såg jag demonstrationståget som inte alls demonstrerade mot monarkin utan mot rasism och det var omaskerade människor som verkade rätt lugna.

Dessutom urartade inte demonstrationen, demonstrationen anfölls av personer som befann sig inne på Gamla Stans tunnelbanestation.
Maiden
@breach:Jag tycker faktiskt att Livkomp skötte sig strålande på sin avgång igår..
Snärtiga vapenrörelser, en mycket bra sadinburk samt deras armpendling var mycket bra syncat. Så dom borde få Ros, istellet för ris

Jo på avgången ja, men jag menade när kortegen skulle rida iväg, då såg det mesta dem gjorde mindre bra ut smile.gif

@Karin:...och så är du ingen högvakts möp.....

Vilket jag inte heller är, bara en person med 2 ögon bash.gif
järv
QUOTE (danno @ Jun 7 2004, 14:28 )

Är det inte en anti-afa som får smaka batong där?

Nix, det där är en afa
Vikström
Känns som att det spelar mindre roll vilken grupp dom råkar tillhöra. Same shit different name. Lås in dom allihop i ett rum med en morakniv var, så kan dom får bedriva "politik" på varandra.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.