Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ryssland-på väg mot ny diktatur?
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2, 3
Isgubbe
Det är en ny intressant artikel i brännpunkt svd idag.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14226991.asp
J.K Nilsson
QUOTE (Erik_G @ Dec 7 2006, 08:39 ) *
Nu är ju en plötslig blixtinvasion av Lettland kanske inte så trolig, utan troligtvis kommer det uppstå en politisk/diplomatisk konflikt som trappas upp, och om vi ska ta till etniciteten som slagträ, även etniska kravaller (förmodligen igångsatta av FSB, om vi ska vara konspiratoriska), som ger Ryssland sin etniska ursäkt. Situationen kommer därför hinna hamna på den internationella diplomatiska arenan, som FN´s säkerhetsråd, innan det skulle smälla. FN´s säkerhetsråd kan förvisso inte göra någonting då Ryssland har veto, och USA, som ju är ett NATO-land har veto.

Ett så kallat skymningsläge. clap.gif Det har jag inte sett på länge. Nu skall vi in ett etablerat krig och inte har reflekterat över upptrappningen innan. Mer sådant för förståelsen.

J.K Nilsson
Willsing Forfood
QUOTE (Status quo @ Oct 8 2006, 18:48 ) *
Kan det inte helt enkelt vara så lätt att Ryssland som har problem med organiserad brottslighet, korruption och terrorister gör en vändning inåt för att rensa upp i sina egna led och få kontroll på folket inom sina egna gränser?
Först inskränker man folks friheter för att lättare ta tag i brottslingar och korrupta ledare, militärer och poliser. När detta arbete är utfört återbygger man demokrati?

Jag tror Ryssland är för stort till ytan för att kontrollera sig själv. Vilket borde kunna leda till ett utbryt av vissa stater så som tjejenien försökt. Och varför inte? Varför vill ryssland hålla på små skitprovinser som inte tillför något till det stora hela och bara ploppar ur brottslingar och fattiga människor?
Det kanske är dags för ryssland att falla så som sovjet gjorde för inte så länge sedan.

Ett av många problem med Tjetjenien är de extremistiska rörelser som finns i kaukasus-området, och som syftar till att etablera en religiöst styrd stat. Som tiden mellan de två Tjetjenienkrigen visade: lämnar man Tjetjenien vind för våg så uppstår laglöshet och oroligheter som till slut sprider sig till närliggande områden. Kidnappningar och busskapningar, för att inte nämna de tjetjenska rebeller som anföll ett antal byar i grannrepubliken Dagestan (ett rysk federationssubjekt) år 1999. Det ligger i Rysslands intresse att försöka stabilisera Tjetjenien och kväsa extremistiska ambitioner så att våldet och laglösheten inte sprider sig, dock kan man fråga sig om de ryska metoderna verkligen är särskilt vettiga. Läger har knappast blivit bättre, men problemen med att försöka etablera ett demokratiskt styre i Tjetjenien är många, mycket beroende på det traditionella tjetjenska samhällets uppbyggnad, men också en ovilja att underkasta sig ryskt överstyre.
Bukefalos
Som ny på forumet skall jag passa på att fjäska lite för er alla. Jag är imponerad både av bredden och kunskapen! Vad gäller Rysslands framtid tror jag mycket hänger på hur omvärlden reagerar. Vladimir Putin är både auktoritär och hård, men inte någon fundamentalist och än mindre en idiot. Han stångar inte huvudet blodig, men i den stund omvärlden istället håller dörrarna öppna... Putin har förklarat att Östersjöflottan skall "bevaka" den planerade gasledningen på Östersjöns botten. I praktiken en rejäl maktdemonstration och något som åtminstone potentiellt rubbar maktbalansen i Nordeuropa. Och vad gör omvärlden, det vill säga inte minst Sverige? I praktiken knappast någonting! Vad blir nästa steg? Kanske en "liten" ubåtskränkning?
Spett och slägga
För den som inte är insatt i religion/tro, så kan jag nämna om Oranga revolutionen i Ukraina, som faktiskt drogs i gång
av olika kristna grupper som tillsammans gick ut på gatorna för att be för landet/landets situation, göra en manifestation, som i sin tur drog med sig massor av folk, resten vet ni.

Detta har som vanligt filtrerats bort av vår sekulära vänsterorienterade media...
Nog om detta!

Putin och hans politruker har mkt väl uppfattat den saken/orsaken till oranga revolutionen, den revolution som verkar skrämma livet ur dem.

Så pass att alla religösa (och även oreligösa organisationer/NGO:s) har satts under järnkoll.
Ingen oranga fanor här inte..

Det är tvärnit för kyrkor att skaffa nya lokaler.

Det har kommit en ny lag som för tankarna till Sovjet, då kyrkoledare/pastorer hamnade i fängelse och mängder av kristna låstes in på sinnessjukhus på obestämd framtid, allt under KGB´s ledning.

Lagen inebär att alla organisationer/kyrkor/samfund måste:

Lämna in kompett referat på predikan till myndigheterna.
Lämna in redovisning på antaler besökare för varje samankomst.
Lämna in personuppgifter (namn) på varje besökare för vare samankomst, detta har till och med fått den Putin trogna
Ryska Ortodoxa kyrkan att gå i taket och sagt att det är omöjligt att genomföra.
Lämna in rapport på intäkter/gåvor.

http://www.kristdemokraterna.se/PressOchMe...aspx?tipsa=true

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=25-AV_ID=563716,00.html

Långsamt kokas grodan...
Jonsson8
Verkar som att Ryssland är på väg att upprusta sina kärnvapenarsenaler, till den nätta summan av 1330 miljarder kr.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14581411.asp
Vinter
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=635454

Hmm ska man börja oroa sig när ryssarna börjar fundera på att ändra endel av sina grundlagar etc?
Krigsmakten
QUOTE (Vinter @ Apr 3 2007, 06:16 ) *

Hmm ska man börja oroa sig när ryssarna börjar fundera på att ändra endel av sina grundlagar etc?

Ett år kvar till Putin avgår, någon valrörelse ser vi inte skymten av. Putin säger ännu nej till att förlänga perioden eller införa rätten till ytterligare en mandatperiod. Är det inte det här som är ickedemokratins kännetecken? Det tycks otänkbart med en annan ledare, så plötsligt en dag finns det en efterträdare som genast toppar opinionsmätningarna. Heter han Medvedev, Ivanov eller något helt annat?
TForce
QUOTE (Krigsmakten @ Apr 3 2007, 07:37 ) *
QUOTE (Vinter @ Apr 3 2007, 06:16 ) *

Ett år kvar till Putin avgår, någon valrörelse ser vi inte skymten av. Putin säger ännu nej till att förlänga perioden eller införa rätten till ytterligare en mandatperiod. Är det inte det här som är ickedemokratins kännetecken? Det tycks otänkbart med en annan ledare, så plötsligt en dag finns det en efterträdare som genast toppar opinionsmätningarna. Heter han Medvedev, Ivanov eller något helt annat?

Han heter sauron vad annars.... angry.gif

För övrigt riv ner alla sk. sovjetiska segermonumet och bra att Estland inte viker sig för det röda mörkret.
Kniv_Charlie
2007 är året och fortfarande tror folk att ryssen är ett hot, lite kul faktiskt. banghead.gif
Dizzy_keys
@Kniv_Charlie

Är det verkligen så konstigt? Jag anser att det är en sund inställning.
Vad tycker du om ryssland?
Kniv_Charlie
QUOTE (Tikkanen @ Apr 27 2007, 17:37 ) *
@Kniv_Charlie

Är det verkligen så konstigt? Jag anser att det är en sund inställning.
Vad tycker du om ryssland?

Det är inte en sund inställning att se andra länder som hot pga av deras existens. Jag tycker Ryssland är ett land som fungerar politiskt dåligt, men jag ser inte det som ett hot för det. Det är en gammal nidbild av kommunismen som lever kvar, tack vara imperialisterna från väst. Dom som försökte leka korsriddare under Vietnam och bota världen från den kommunistiska farsoten. Men nordvietnameserna gav sig inte för att det dom stred för trodde dom på. Och om det är rätt eller fel det är inte upp till USA att bestämma.

Och Nord-Korea som ett exempel, dom som är utmålade till världens nemesis. Egentligen så är det lite annorlunda än vad man kan tro. Kim Jong Il är ju ett riktigt monster vill dom att vi skall tro. Men sanningen, eller en del av den är att han är en rätt uppgiven person med inga medel att göra något bättre. Och hur lätt är det att göra något bättre om man har sanktioner emot sig. Ingen import eller export av varor, hur skall man kunna skapa förhållanden mellan länder utan det. Dom sitter i stupstock för att ses av resten av världen som några onda typer, och vad skall dom göra åt det?

Så man kan undra vilka som är bovarna i dramat, dom som är beskyllda eller dom som beskyller. Jag hoppas verkligen demokraterna vinner i USA, först då kan jag börja tro att dom äntligen har fattat galoppen. Man kan inte ändra på vad andra tycker igenom våld. Och demokrati kan inte bli framtvingad på kort sikt, det krävs minst en mannaålder för något sådant. Men va fan, dom fick ju lite olja i alla fall!

Det är mina synpunkter, ta dom som ni vill.
KD803
QUOTE (Kniv_Charlie @ Apr 27 2007, 21:50 ) *

Jag tar dem som ett utslag av ungdomlig vänsternaivitet...

Ryssland är ett potentiellt hot mot Sverige helt enkelt på grund av geografin. Dess historia (som varken börjar eller slutar med Sovjetunionen) är heller inte särskilt förtroendeingivande. Du pratar om "korsriddare under Vietnam". Vad tycker du om Afghanistan (på Sovjettiden, inte dagens FN-aktion) eller Tjetjenien? Däremot tror jag inte att Ryssland kommer att dra på liknande korståg västerut i närtid. Däremot anser jag att vi borde ha behållt den handlingsfrihet som Finland valt att ha.

Nordkoreas ledning har till stor del valt sin egen situation. Hade de valt att inte satsa så oerhört mycket på sin krigsmakt så hade dess folk inte svultit. "Juche" och personkulten borde vara bevis nog för vem som helst att det landet inte är riktigt friskt.
Kniv_Charlie
QUOTE (KD803 @ Apr 27 2007, 22:15 ) *
QUOTE (Kniv_Charlie @ Apr 27 2007, 21:50 ) *

Jag tar dem som ett utslag av ungdomlig vänsternaivitet...

Ryssland är ett potentiellt hot mot Sverige helt enkelt på grund av geografin. Dess historia (som varken börjar eller slutar med Sovjetunionen) är heller inte särskilt förtroendeingivande. Du pratar om "korsriddare under Vietnam". Vad tycker du om Afghanistan (på Sovjettiden, inte dagens FN-aktion) eller Tjetjenien? Däremot tror jag inte att Ryssland kommer att dra på liknande korståg västerut i närtid. Däremot anser jag att vi borde ha behållt den handlingsfrihet som Finland valt att ha.

Nordkoreas ledning har till stor del valt sin egen situation. Hade de valt att inte satsa så oerhört mycket på sin krigsmakt så hade dess folk inte svultit. "Juche" och personkulten borde vara bevis nog för vem som helst att det landet inte är riktigt friskt.

Jag är hellre naiv än tror det värsta om länder som inte utgör konkreta hot. Och du pratar om Sovjettiden när det gäller Afghanistan så det talar för sig själv. Och Ryssland bidrar ju nu igenom FN så vad är problemet? Skall man döma ett land för all framtid för att dom har gjort snedsteg. Dom till skillnad från jänkarna har ju lärt sig lite av sina misstag. Men republikarnerna dom är alldeles för stolta/dumma i huvudet för att förstå detta. Det fanns inga ursäkter för att invadera Irak än dom som USA hittade på. Dom har ju inte funnit några kärnvapen till dags dato, och inte fan har landet blivit bättre av att Hussein störtades. Dom kristna får fly från landet för att muslimer tvingar på dom islam. Det var ingen som tvinga dom till det under diktaturen med Saddam. Det sa en irakier själv på nyheterna idag som har flytt till Sverige.

Nordkorea har valt sin egen situation pga av den värdegrund dom har. Och dom har ju inte medel att förändra den heller. Dom har inte satt sanktioner emot sig själva direkt. Att försöka att hjälpa länder istället för att stjälpa dom tror jag man vinner på i längden. Och man kan aldrig påtvinga ett land demokrati eller en sundare politik. Vad hände med Vietnam efter USA stack, jo det gick bra, i alla fall bättre än det gick när dom var där. Det ända rättfärdigade dom gjorde enligt mig var i Somalia där dom hjälpte att få fram resurser till folket. Det är så man bygger förtroende inte igenom att skapa mer osäkerhet igenom att gå in med buller och bång och säger hur dom SKALL göra.

Alla skall med!
Krook
@Kniv_Charlie

Det handlar inte om att "döma" ett land utan att värdera geostrategiska lägen kopplat till politiska intressen. Det är inte för att vara djävliga som underrättelsefolk ger länder omdömen när de bedömer hotbilder (Den nationen gillar inte jag så vi ger dem "förhöjt hot"). Det är för att ge säkerhetspolitiska beslutsunderlag.

Hmm. Somalia var inget bra företag för USA det heller. Balkan var det men det tycker väl inte du eftersom NATO där undantryckte Rysslandsstödda serber?

Och att Ryssland är med och bidrar är bara en halv sanning. Ryssland och Kina har stoppat ett flertal resolutioner i FN när de lagt sitt Veto gällande diverse konflikter, bla Kosovo-frågan. Visst har USA också gjort det gällande ett litet land i Mellanöstern men det rättfärdigar inte andras hindrande.

Läs på.

/K
Isgubbe
I forumet krig och konflikter IDAG avhandlar vi just som namnet på forumet avslöjar krig och konflikter IDAG. Läser man undertexten till titeln hittar man även en text som tydligt klargör att vi inte diskuterar HISTORISKA konflikter.

Forumet är öppet för diskussioner kring AKTUELLA Krig och Konflikter. Viss utrikespolitik tillåts diskuteras..lite.
EJ HISTORISKA KONFLIKTER

Så nu vill jag inte höra ett enda ord till om Vietnam i denna tråd då den konflikten INTE pågår IDAG och den är INTE relaterad till Afghanistan eller Irak eller huruvida Ryssland utgör ett hot mot Sverige. Detta gäller även Nordkorea och andra länder.

Capisce?

/BlåGul
KD803
QUOTE (Kniv_Charlie @ Apr 29 2007, 00:04 ) *
Jag är hellre naiv än tror det värsta om länder som inte utgör konkreta hot. Och du pratar om Sovjettiden när det gäller Afghanistan så det talar för sig själv. Och Ryssland bidrar ju nu igenom FN så vad är problemet? Skall man döma ett land för all framtid för att dom har gjort snedsteg. Dom till skillnad från jänkarna har ju lärt sig lite av sina misstag. Men republikarnerna dom är alldeles för stolta/dumma i huvudet för att förstå detta. Det fanns inga ursäkter för att invadera Irak än dom som USA hittade på. Dom har ju inte funnit några kärnvapen till dags dato, och inte fan har landet blivit bättre av att Hussein störtades. Dom kristna får fly från landet för att muslimer tvingar på dom islam. Det var ingen som tvinga dom till det under diktaturen med Saddam. Det sa en irakier själv på nyheterna idag som har flytt till Sverige.

Så länge du inte ansvarar för mig och min familjs säkerhet så får du vara hur naiv du vill. Själv föredrar jag att se världen som den är. Det handlar inte om att "döma ett land", det handlar om att göra en bedömning bland annat utifrån hur landet ifråga har agerat tidigare och agerar idag. Ryssland har visat att man inte är främmande för att använda vapenmakt, alltså är det sunt förnuft att ha en handlingsberedskap ifall vi skulle hamna i en situation där våra och Rysslands intressen kolliderar.

Du säger att Ryssland "till skillnad från jänkarna har ju lärt sig lite av sina misstag". Vad händer i Tjetjenien idag egentligen? Hela ditt resonemang om Ryssland och USA andas den vanliga vänsterhärvan av "USA är dumma, Ryssland/Sovjetunionen är egentligen trevliga men missförstådda". Att hävda att irakierna hade det bra under Saddam säger en del om din syn på demokrati... Fast det kanske inte är så viktigt för sådana där araber?

Nej, ta du dina resonemang till Café 44. Där lär du få medhåll i alla fall.
Isgubbe
Påminnelse:

§ 9. Inlägg av typen "coolt", "jag håller med", eller inlägg med bara smilies etc. som inte driver debatten framåt undanbedes och kommer att tas bort utan förvarning om BlåGul så anser det lämpligt.

/BlåGul
Robert Lindqvist
Nu är ju en plötslig blixtinvasion av Lettland kanske inte så trolig, utan troligtvis kommer det uppstå en politisk/diplomatisk konflikt som trappas upp, och om vi ska ta till etniciteten som slagträ, även etniska kravaller (förmodligen igångsatta av FSB, om vi ska vara konspiratoriska), som ger Ryssland sin etniska ursäkt.

Intressant påpekande av Erik-G. Speciellt som just det han beskriver nyss inträffade i Tallin.

Ryssland är långt ifrån nån demokrati. putin håller bara hårdare och hårdare i makten. Jag är tom lite tveksam om han tänker kliva åt sidan. Hans kompis i Vitryssland är väl pressident på livstid så varför inte. Den brutala upprustningen som ryssarna har dragit igång är minst lika oroande. Trotts allt förfall har ryssarna en jävligt stor millitär kapacitet. Speciellt om man jämnför med oss. Och NU upprustar dom dessutom bash.gif
Robert Lindqvist
Jag är hellre naiv än tror det värsta om länder som inte utgör konkreta hot.

Du skolkade en del i skolan va? Speciellt historielektionerna verkar det som. Dina argumment hade gått hem i stora delar av världen runt 1935-36 så där. Lagom innan det stora helvetet nr2 bröt ut. Eller för den delen i Kuwait 1989.

Ryssland är ett potentiellt hot mot Sverige helt enkelt på grund av geografin.

Jag håller helt med MD803. Det geostrategiska läget är inget vidare för varken sverige eller Ryssland. Men grejen är att Ryssland har möjligheter att ändra på sitt läge. På vår och andras bekostnad.

Ryssland ÄR en stor millitärmakt. Inte som förr, men tillräckligt för att jag som granne ska vara orolig. Ryssland har som det sagts i ett annat inlägg en villja att ta till våld.
Efter som nu Ryssland ( och andra länder ) har en förmåga att angripa sverige måste vi och kunna förvara oss mot det på ett rimligt sätt.
När Kniv_Charlies "konkreka hot" uppstår, ja då är det redan försent.
Kniv_Charlie
Jag tycker att ni skall bygga en bunker sätta er där med eran familj och en hagelbössa å vänta! Vänta på att ryssen skall komma och sedan när ni frågar er själva, "varför sitter jag här, jag vet ju aldrig om det kommer hända något!" så kan ni kolla på era inlägg här igen. Då kommer ni på, "just det, för att Ryssen snart är här". Det kommer säkert ha stor betydelse att ni högermänniskor sitter där redo med bössan i grindhålet.

Varför tror ni hela FM har gått emot ett insatsförsvar med internationella ändåmål? För att ryssen skall tycka, å vad bra svenskarna är dom rår vi inte på? Eller har FM satsat fel när dom inte letar efter ryska ubåtar längre? Allting kokar ner till att hur rädda ni än är för ryssen så spelar det ingen roll. Det finns säkert vissa som tror att terrorister snart skall spränga Rosenbad. Men att tro är inte att veta, därför kan jag inte sitta å säga att Ryssland snart kommer invadera oss.

Hur hade det fungerat politiskt om våra "folkvalda" hade fruktat Ryssland? Tror ni dom ser Ryssland som ett hot? Nej, dom gör inte det, även om det är en borgerlig regering vi har nu. Mikael Odenberg vill satsa mer på insatsförsvaret, hur tror ni han hade uppfattats om han sa "Nä, nu måste vi slå om till ett försvar som kan hålla ryssen borta!"? Han skulle ju klassats som en idiot.

Men gå ni runt och spekulera om hur ond ryssen är, vem vet, dom kanske kommer eller ni kanske får ett jumbojet i huvudet när ni är ute och handlar!
Isgubbe
QUOTE (Kniv_Charlie @ May 1 2007, 00:10 ) *
Jag tycker att ni skall bygga en bunker sätta er där med eran familj och en hagelbössa å vänta! Vänta på att ryssen skall komma och sedan när ni frågar er själva, "varför sitter jag här, jag vet ju aldrig om det kommer hända något!" så kan ni kolla på era inlägg här igen. Då kommer ni på, "just det, för att Ryssen snart är här". Det kommer säkert ha stor betydelse att ni högermänniskor sitter där redo med bössan i grindhålet.

Varför tror ni hela FM har gått emot ett insatsförsvar med internationella ändåmål? För att ryssen skall tycka, å vad bra svenskarna är dom rår vi inte på? Eller har FM satsat fel när dom inte letar efter ryska ubåtar längre? Allting kokar ner till att hur rädda ni än är för ryssen så spelar det ingen roll. Det finns säkert vissa som tror att terrorister snart skall spränga Rosenbad. Men att tro är inte att veta, därför kan jag inte sitta å säga att Ryssland snart kommer invadera oss.

Hur hade det fungerat politiskt om våra "folkvalda" hade fruktat Ryssland? Tror ni dom ser Ryssland som ett hot? Nej, dom gör inte det, även om det är en borgerlig regering vi har nu. Mikael Odenberg vill satsa mer på insatsförsvaret, hur tror ni han hade uppfattats om han sa "Nä, nu måste vi slå om till ett försvar som kan hålla ryssen borta!"? Han skulle ju klassats som en idiot.

Men gå ni runt och spekulera om hur ond ryssen är, vem vet, dom kanske kommer eller ni kanske får ett jumbojet i huvudet när ni är ute och handlar!

Nu undrar jag faktiskt lite vad det inlägget tillför till debatten förutom att alla är jättedumma som inte håller med. Jag låter inlägget stå för nu men nästa medlem som svamlar om vänster eller höger åker ut med huvudet före.

Bör inte vara några frågor på det!

/BlåGul
Kniv_Charlie
QUOTE (Isgubbe @ May 1 2007, 00:20 ) *

Nu undrar jag faktiskt lite vad det inlägget tillför till debatten förutom att alla är jättedumma som inte håller med. Jag låter inlägget stå för nu men nästa medlem som svamlar om vänster eller höger åker ut med huvudet före.

/BlåGul

Ja ni kan ju ta bort det jag tycker om ni vill. Men jag trodde att yttrandefrihet gällde även här. Att du anser att man blir dumförklarad för att man inte håller med kan ju inte jag hjälpa, det är ju en tolkningsfråga av texten.
Isgubbe
QUOTE (Kniv_Charlie @ May 1 2007, 00:25 ) *
QUOTE (Isgubbe @ May 1 2007, 00:20 ) *

/BlåGul

Ja ni kan ju ta bort det jag tycker om ni vill. Men jag trodde att yttrandefrihet gällde även här. Att du anser att man blir dumförklarad för att man inte håller med kan ju inte jag hjälpa, det är ju en tolkningsfråga av texten.

Jag föreslår att du läser reglerna INNAN du postar nästa gång. REGLER SOLDF FORUM
Kniv_Charlie
QUOTE (Dexter @ May 1 2007, 00:33 ) *
Men jag trodde att yttrandefrihet gällde även här.

This is not 'Nam! This is SoldF. There are rules!
/D

Kul, men jag kan inte se någonstans att detta forum står över rikets lagar. Om ni skall skapa regler för ni hålla er till dom LAGAR som redan finns. Aaah, jag älskar att vara obekväm!
Isgubbe
QUOTE (Kniv_Charlie @ May 1 2007, 00:37 ) *

/D

Kul, men jag kan inte se någonstans att detta forum står över rikets lagar. Om ni skall skapa regler för ni hålla er till dom LAGAR som redan finns. Aaah, jag älskar att vara obekväm!

Du får 24 timmar på dig att fundera över din framtid här på soldf utan postningsrätt samt ett snäpp upp på varningsskalan.
Dexter

Det finns ingen lag på att alla ska få vara medlemar och skriva inlägg på detta forum. Passar inte forumets regler så kan man ju utnyttja sin yttrandefrihet på annat håll.

/D
Krook

Samma resonemang har garanterat förts av vänsterideologer i Estland också. Nu är de dock aningen shaky.

Grejen med försvars- och säkerhetspolitik är att inte se allting minut- och sekundaktuellt utan att försöka ha lite perspektiv, både framåt och bakåt.
Därför ska man se vilka möjligheter som olika aktörer har och vilka intressen de kan tänkas ha, när man utformar sin planering.
Under åren så har nation efter nation blundat för historien och i stället intagit en överdrivet överslätande attityd, något som upprepade gånger har straffat sig.

Att ta det säkra före det osäkra torde vara det enda riktiga. Vem vill att ens stat chansar med säkerheten?

/K
Apone

/D

Du har missat en *liten* detalj: detta forum drivs inte av svenska staten, det drivs av privatpersoner på egen fritid i egenintresse och personer med snarlika intressen för att kunna sprida INFORMATION och KUNSKAP, dvs FAKTA.

Det finns ingenting som säger att ett privat forum måste följa svenska nationella lagar om total yttrandefrihet - inte ens Flashback har det.

Soldf Forum drivs av Henke med Blågul och deras fastställda regler. Acceptera detta eller...gör det inte och utgå.
Hur svårt kan det vara att läsa, förstå och följa en enkel regelförfattning som du skulle ha läst och förstått vid din registrering?

Apones Jesuspistol strejkar just nu.. banghead.gif
Isgubbe
Nog om OT och snack om vem som gör vad hur på forumet och så fortsätter vi med diskussionen om Ryssland istället. Jag är övertygad om att samtliga förstått vad som gäller nu.

/BlåGul
Vinceres
För att återgå som sagt till Ryssland idag så bör man bibehålla en grund för upprustning och ge ut Krigsplaceringar. Man slänger väl inte bort stegen och ringer återbud till takläggaren innan man har lagt om taket?
Hornet
Man ger fortfarande utt krigsplaceringar dock vet jag inte om det spelar någon rol så länge man inte övar krigsförbanden jag muckade April 2005 och är krigsplacerad men nu är det 2007 och jag har inte sett en Stridsvagn sedan ASÖ05 så kan jag meka med den om kriget kommer nästa år?
Har man gjort uppdateringar på vagnen som mekanikerna inte kan något om?
Hur löser man detta om kriget skulle komma? banghead.gif

pansar2.png
Vysotskij
Tjaa, två år gammal kunskap är rätt ny, och var så även på den tid då det repövades regelbundet. Själv har jag inte tjänstgjort på riktigt på över ett decennium, och är fortfarande krigsplacerad...i ett förband jag aldrig sett annat än på oleat i 90-talsvariant.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.