Haggeman
Jun 3 2004, 14:27
Citerat från illvet.
Goda nyheter för räddningspersonal, brandmän och soldater, som dagligen släpar omkring på tunga last: framöver behöver de bara spänna på ett konstgjort skellet på benen för att det ska bli lättare att gå.
Stoor bildQUOTE
Utrustningen väger 50 kilo, men det märker användaren inte. Försök visar att användaren upplever att han bara bär på 2 kilo
Nå vad tror ni? Vore ganska nönt va? B)
Edit:
Här kan ni läsa mera.
Iden är ju klockren men frågan är hur driftsäkert kommer systemet att bli? För nu har man en sak till som kan börja jävlas i fält och som måste vårdas av utbildad personal
steelspear
Jun 3 2004, 16:27
Ett användningsområde jag ser direkt för exoskelletet är som verktyg/arbetsmaskin på ett stridsfordon tex...
En man kan klara av arbetet i bandaggregatet trots de tunga vikterna som ger de besvärliga arbetsmomenten. Kraftkällan i en sån applikation skulle kunna vara vagnen själv genom en "navelsträng". Vad detta skulle medföra för personalstyrkan i pansarfordon etc tänker jag inte ge mig in i eftersom det är en fråga som förtjänar en egen tråd.
Smeghead
Jun 3 2004, 16:30
Bara jag som spår en trevlig framtid med exoskelett ala Fallout?
Fu Dahlberg
Jun 3 2004, 16:32
Tänk Mechwarrior!
Ett intressant klipp som behandlar ämnet:
http://www.liveleak.com/view?i=109_1195663753Verker ju onekligen finnas en framtid för ett liknande system, om man lyckas fixa en mobil kraftkälla vill säga...
Saerdna
Dec 8 2007, 23:54
Som sagt, det är kraftkällan det hänger på, i övrigt så fungerar dagens exoskelett ganska bra. Killen på bilden må kunna bära 100 kg, synd bara att 90 av dem är batterier...
Darkwand
Mar 6 2008, 17:24
En bränslecell och en (välpansrad) vätetank skulle ge tillräckligt med EL.
Frågan är ju hur mycket skydd 200kg pansar ger en soldat, automatkarbiner torde dock bli omoderna som standardvapen.
Schmutte
Mar 6 2008, 20:04
Frågan är ju då om man bär på mer packning än vad man orkar bära själv, men klarar det med exoskelettet och följande scenario inträffar i en stridssituation (eller annan civil):
Man lägger sig ner/trillar/faller eller motsv.
Hur tar man sig då upp? Antar att gemene man inte är vig som en trasdocka eller har tillräckligt med jordgubbssaft i armarna för att putta sig upp på ben igen.
Idéer, synpunkter?
EDiT: Vissa ord fick hemlängtan med fick veta vad ordet plikt betyder
Darkwand
Mar 6 2008, 21:36
Helkroppsskelett finns och då blir det inga problem att resa sig på ett normalt underlag.
Schmutte
Mar 6 2008, 22:02
QUOTE (Darkwand @ Mar 6 2008, 21:36 )

Helkroppsskelett finns och då blir det inga problem att resa sig på ett normalt underlag.
I slutändan blir det väl som en robot mer eller mindre med en människa som styr ordagrant..
Fu Frippe
Mar 6 2008, 22:03
Är det någon mer än jag som får något lyriskt i blicken och tänker på Crysis?
Darkwand
Mar 6 2008, 22:19
Människan styr fortfarande jämför att slåss med nävarna eller använda AK:n.
Systemet har massvis med fördelar och relativt få nackdelar, jag skulle inte bli förvånad om vi har en uppdelnign i lätt och tungt infanteri on 20 år.
Fördelar med förslutet exoskelett.
* Enorm skyddsförbättring
* Tyngre vapen kan bäras med enkelhet 40mm granatsprutor, tung pv-robot, mm.
* NBC skyddet alltid påtaget
* HUD i hjälm ökar träffsäkerhet och förenklar förmedlingen av längre ordrar.
* Reparations och ingengörsarbeten förenklas, tex bygga en bro under granatbeskjutning.
* Tryckvågor och splitter får en minskad effekt likvädrig med den dom påverkar PBV:er idag.
Schmutte
Mar 6 2008, 22:55
QUOTE (Darkwand @ Mar 6 2008, 22:19 )

Människan styr fortfarande jämför att slåss med nävarna eller använda AK:n.
Systemet har massvis med fördelar och relativt få nackdelar, jag skulle inte bli förvånad om vi har en uppdelnign i lätt och tungt infanteri on 20 år.
Fördelar med förslutet exoskelett.
- Enorm skyddsförbättring
- Tyngre vapen kan bäras med enkelhet 40mm granatsprutor, tung pv-robot, mm.
- NBC skyddet alltid påtaget
- HUD i hjälm ökar träffsäkerhet och förenklar förmedlingen av längre ordrar.
- Reparations och ingengörsarbeten förenklas, tex bygga en bro under granatbeskjutning.
- Tryckvågor och splitter får en minskad effekt likvädrig med den dom påverkar PBV:er idag.
Jo det är ju klart, men steget dit är väl inte som att plocka fallfrukt, eller?
Synpunkter på dina punkter:
- Frågan är ju hur mycket skydd man kan lägga på utan att förändra rörligheten (leder osv)
- Transformers?
Bra med tyngre vapen för mer verkan i målet. - Om personligt NBC ska finnas så måste det finnas någon slags ventilation. Plats, batteridrift?, underhåll? (Sensor som sätter på skyddet vid kontakt med farliga vätskor och gaser?)
- Kommer säkert i framtiden, inga synpunkter (finns redan till viss del)
- Återigen, man blir väl inga transformers eller?
Bara för att skyddet ökar så är man varken odödlig eller pippistark. Dock så finns det en klar fördel med "dräkten motsv.". - RSV? Det var inte vad du skrev och det kommer säkert inte att utsättas för heller, men tänk på all elektronik som måste stå emot tryckvågor. Skydd är också här ett måste, går en eller ett par kablar av så kan man ju kollapsa pga tyngden av allt man bär.
Hur är det med batterier? Nu har ju inte bränsleceller den utvecklingen än så den kan man räkna bort i tidigt skede. Man kan ju knappast heller springa runt med en solcells-sombrero på huvudet. (pålitlighet)
Keep on discussing, synpunket på mina synpunkter?
Darkwand
Mar 7 2008, 22:47
Ingengörssoldaterna blir ju mycket mer flexibla om dom kan lyfta balkar och sådant utan att använda maskiner för finliret. Exoskelett kommer säkert att bli vanligt i byggbranchen av just den anledningen.
Bräncleceller är inget problem att tillverka idag, dom blir dock inte så billiga men det spelar ju inte lika stor roll för försvarsmaterieel som om man skall kränga en miljöbil.
Bränsleförvaringen blir det knepigare med dock tycker jag att det är värt risken med en bepansrad Gasflaska.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.