Help - Search - Members - Calendar
Full Version: För alla er prylnerdar!!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
scattergun
Annons på Blocket
Luno
Men det är ingen AK47 på bilden utan en AK-74M smile.gif
scattergun
Ja jag såg det, men folk i allmänhet kallar ju det mesta med bananmagasin för Kalashnnikov eller AK-47....Annars tycker jag att det är en skön pryl för alla här på forumet som har ungar i tioårsåldern! Tänk dig själv när man var tio...om man hade fått en sån där luftbössa då så hade man dött!!! biggrin.gif
Torak
Ar det inte den som faktiskt byggs av Izhmash? (stavning?)
Luno
scattergun
jo visst har du rätt smile.gif jag hadde inte tackat nej till den om jag var tio år biggrin.gif
men ägaren borde ha använt en bild på en AK47 för han borde ju se att det är en väldigt stor skilnad på AK47 och AK74
scattergun
QUOTE (Torak @ Jun 1 2004, 14:59 )
Ar det inte den som faktiskt byggs av Izhmash? (stavning?)

Ja, jag tror att det är den....lite kultstatus ;)
Sundman_MA03_BA02_KS01
Här är deras site med vapen och allt.
http://www.izhmash.ru/eng/product/yunker2.shtml

Någon som är intresserad kanske kan skicka ett mail och fråga om priset!
2Sharp
Finns även i England: http://www.trapperindustries.com/akmain/page2.html

Dock är jag tämligen säker på att den går under vapenlagen...
Knekt
QUOTE (2Sharp @ Jun 2 2004, 19:41 )
Finns även i England: http://www.trapperindustries.com/akmain/page2.html

Dock är jag tämligen säker på att den går under vapenlagen...

Detta var lite intressant.

Att ett riktigt vapen som "deaktiverats" är licenspliktigt är ju inget nytt. en här har man ju inte bara deaktiverat vapnet, utan byggt om det till ett annat vapen (luftvapen) som också omfattas av vapenlagen, men då är licensfritt.

Nått för vapenhandläggarna att klura över! biggrin.gif
2Sharp
QUOTE (Knekt @ Jun 6 2004, 09:16 )
Att ett riktigt vapen som "deaktiverats" är licenspliktigt är ju inget nytt. en här har man ju inte bara deaktiverat vapnet, utan byggt om det till ett annat vapen (luftvapen) som också omfattas av vapenlagen, men då är licensfritt.

Tror inte att det är så komplicerat, detta är saxat ur vapenlagen:
3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
B.) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor och trummor till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för.

Jag lade till fetstil på b.
Torak
Men den dar ar inte ombyggd, den ar byggd som ett luftgevar. Den har ju inte konverterats, Izhmash har bara rakat anvanda samma komponenter for mycket av den.... laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.