Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Livet i 8 bitar
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
J-Star
En dag får vår hjälte för sig att det vore kul att höra musiken till Super Mario Bros 2 igen eftersom den är rätt klämkäck (ja, det var vad som hände, sluta tjafsa).

Efter att ha larvat runt ett tag och försökt hitta MIDI-filer (med nedslående resultat) får han för sig följande: om man kan emulera en amiga näst intill perfekt så måste det ju finns emulatorer till ett 8-bitars Nintendo också. Lite flörtande med Google så lyckas han skaka fram både emulator och ROM till SMB 1, 2 och 3. Flickvännen får höra musiken och blir alledes till sig, får egen kopia av emulatorn till sin dator och kör igång med SMB 3.

Efter 20 minuter är hon redo att strypa alla närvarande eftersom det inte alls är lika lätt med tangentbord som med gamepad. För att förhindra skador på omgivningen inhandlas två gamepads. Resultat: En st 1.2 GHz/512 MB dator samt en 3.0 GHz/1.0 GB/FX 5900 dator har helt plötsligt förvandlats till 2 st 8 bitars Nintendo. Min nya dator kommer verkligen till god användning. :P

/J
Xit
Jag och en polare byggde om ett 8-bitars till en dator. Moddade även Nes kontrollerna så att de går att använda bla till emulatorer. smile.gif

Bild på skapelsen:
http://neux.servebeer.com/upload/uploads/NESPC.JPG
konan
Det är ju helgerån Xit. Hoppas att denv ar trasig innan...
/konan - fäller en tår över ännu en död konsoll. (men det blev en ganska fet PC av den iaf)
Torak
Jag har tankat ner en del Super Mario-musik som MP3.... harliga latar. Spelen maste ju vara nagot av det basta nagonsin i gameplay-vag ocksa.
Groaghach
QUOTE (Torak @ Jun 1 2004, 14:37 )
Jag har tankat ner en del Super Mario-musik som MP3.... harliga latar. Spelen maste ju vara nagot av det basta nagonsin i gameplay-vag ocksa.

Har du ngt tips om var man kan finna dessa låtar?
Froddan
QUOTE (Xit @ May 31 2004, 22:38 )
Jag och en polare byggde om ett 8-bitars till en dator. Moddade även Nes kontrollerna så att de går att använda bla till emulatorer. smile.gif

Bild på skapelsen:
http://neux.servebeer.com/upload/uploads/NESPC.JPG

Grymt häftigt! ohmy.gif

Ska nog leta fram och damma av mitt gamla Nintendo och lira lite. smile.gif
Sgt. Larsson
Lite synd bara att när man dammar av sitt 8-bit och spelar lite så är det aldrig lika kul som man mindes att det var på den gamla goda tiden. Man har blivit riktigt kräsen blyg.gif
Lockwed
QUOTE (Sgt. Larsson @ Jun 1 2004, 18:59 )
Lite synd bara att när man dammar av sitt 8-bit och spelar lite så är det aldrig lika kul som man mindes att det var på den gamla goda tiden. Man har blivit riktigt kräsen blyg.gif

Nädå!

Jag satt och drack bira och lirade ikari warriors och rush,n attack med en polare för ett tag sedan och det var om möjligt ännu roligare än när man var liten.

Det enda tråkiga är ju dom elaka komentarena från dom ondsinta små krypen som föddes med ett playstation 2 i handen och inte kan förstå hur man kan spela något med så kass grafik. biggrin.gif
Froddan
Hehe, ja det är nästan så man börjar känna sig gammal. laugh.gif
Torak
QUOTE (Groaghach @ Jun 1 2004, 14:08 )
QUOTE (Torak @ Jun 1 2004, 14:37 )

Har du ngt tips om var man kan finna dessa låtar?

Nej, tyvarr - syrran skickade dem.

Ga in pa MSN och skicka ett msg (perry_awm@hotmail.com) sa ska jag se om jag kan skicka.
J-Star
Det är ju nu det är riktigt kul. Dels för nostalgikänslan... samt att nu har man större skicklighet. smile.gif

/J
Mattsson
Kan någon länka till vart man får tag i emulator till Metal gear och Metal gear 2.
J-Star
QUOTE (Mattssonmannen @ Jun 2 2004, 15:54 )
Kan någon länka till vart man får tag i emulator till Metal gear och Metal gear 2.

Vilken spelkonsoll gäller det?

/J
Mattsson
Förstårbarhet: 2 7.gif
J-Star
QUOTE (Mattssonmannen @ Jun 2 2004, 19:16 )
Förstårbarhet: 2 7.gif

Gäller det Nintendo 8 bitars? Super Nintendo? Sega? Vad?

/J
Mattsson
Försårbarhet: 5 laugh.gif

Självklart SNES B)
J-Star
QUOTE (Mattssonmannen @ Jun 3 2004, 15:26 )
Försårbarhet: 5  laugh.gif

Självklart SNES B)

Ok. Nu är saken den att jag själv aldrig kört en SNES emulator. Men(!)... du bör inte ha några som helst problem att hitta en sådan om du

1) Googlar efter "SNES Emulator"
2) Googlar efter "SNES Metal Gear Solid ROM"

Lycka till. smile.gif

/J

P.S. Säg gärna till om du hittar en bra emulator. ;)
Tivaljör
http://www.snes9x.com funkar felfritt för mig...
Smeghead
http://www.ocremix.org/

Där mina vänner, där kan man ladda hem orginalmusiken till de flesta spel. Plocka hem ett winamp-plugin eller en Merdian-spelare och njut.
Maiden
Emulatorer och roms till snes och nes

Mycket bra...har det mesta
Maximus
Ta det lungt med speladet av NES och SNES! Man blir väldigt lätt beroende!
Är själv med i en sektion på min skola som har ett SNES och ja det blir lätt 1-2 h spel varje dag och det sjuka är att det fortfarande är lika roligt B)

Kanske är lite OT med vilket Super Mario är bäst då? Själv är man stortt fan av 3an och world wub.gif
J-Star
QUOTE (Maximus @ Jun 4 2004, 21:25 )
Ta det lungt med speladet av NES och SNES! Man blir väldigt lätt beroende!
Är själv med i en sektion på min skola som har ett SNES och ja det blir lätt 1-2 h spel varje dag och det sjuka är att det fortfarande är lika roligt B)

Kanske är lite OT med vilket Super Mario är bäst då? Själv är man stortt fan av 3an och world wub.gif

Tvåan är min favvis. Speciellt som jag lärt mig att pricka 3 körsbär mellan banorna. ;)

/J
Mattsson
Nu har jag fixat, donat och svurit, så nu funkar MG för mig (det visa sig vara NES inte SNES).

Så nu ska jag låsa in mig själv och inte komma ut fören jag har klartat hela Metal gear serien (MG, MG2, MGS1, MGS2) i kronologisk ordning. camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.