76-1022662577
May 29 2002, 10:13
Hej!
Hösten -97 var jag på en befälskurs på MT-LBu...vi skulle prova ut vad som kom att bli Stripbv 4021. Jag undrar nu var de används idag, antal osv.
Bilder någon?
Jag hoppas kunna få tag på min försöksledare inom kort för att kunna illustrera min hemsida, Pansarcentralen, med bilder från försöken. (En hel del trevliga minnen..hehe..).
http://only.at/pansarcentralenHär finns mest grejer från beredskapsåren, stridsfordon, artilleri, uniformer, regementsvyer...
Mvh,
"Lynx_39"
86-1020721502
May 29 2002, 22:08
MTLB:n används idag mest som splitterskyddad sjuktransport samt som skydd o stabspluton vid pansarförband!
Nifelhel
May 29 2002, 22:28
Lynx_39 pratar om en speciell variant av MTLB som heter MTLBu

Kolla länken i hans inlägg där finns en beskrivning av Stripbv 4021
76-1022662577
Jun 4 2002, 20:11
Verkligen -INGEN- som varit i kontakt med strilvagnen?????
The Swede
Jun 5 2002, 16:57
Lynx_39
Jag har börjat jobba på Ing2 nu och jag ska försöka kolla upp det åt dig.
Jag återkommer när och om jag vet mer.
The Swede
76-1020256557
Jun 5 2002, 23:32
På tal om Ing 2 så förekom Pbv 401 med dess varianter en hel del under deras slutövning, huvuddelen av 4:e kompaniet är splitterskyddat i form av ovanstående vagn. Kolla således på deras slutövningssida:
http://www.ing2.mil.se/index.php?c=news&id=6706"Kapten Rickard Jacobsson i färd med att leda sitt kompani." På en bilderna på nedanstående länk. Han var plutonchef på min tid på mitt kompani men har tydligen hux-flux avancerat till kompanichef för 4:e trots att han bara är kapten. Måste kännas irriterande för de karriärsugna majorer som inte får vara mer än stf kompanichefer. Hm.
http://www.ing2.mil.se/article.php?id=4917
Fu Johanson
Jun 6 2002, 00:04
LD, han är ju fältkompanichef där.
De flesta fältkompanichefer är ju just kaptener, eller tom löjtnanter ibland.
Han kan mycket väl vara plutonchef fortfarande.
Majorer däremot håller sig mest på bataljonsnivå eller högre i fält.
Tex batch och stfbatch samt batstrich brukar vara majorer.
76-1020256557
Jun 6 2002, 01:30
Fu Johanson.. tror han är kompanichef även i vanliga fall faktiskt, kommer iaf ihåg en diskussion med en löjtnant som var stf Plutonchef som skulle bli plutonchef i det kompaniet där Kn Jacobsson skulle bli kompanichef. Befälsbrist på Ing 2 vet du så löjtnanter blir plutonchefer och kaptener kompanichefer.
Även om du förstås har rätt i det där med fältbefäl.
Fu Johanson
Jun 6 2002, 01:43
Tja, befälsbrist känner jag till.
Vi hade hela fyra yrkesofficerare på kompaniet när jag ryckte in.
Efter ett par månader anlände det lite fler för att sedan minska till vintern igen.
Kompaniet har nu en nyutnämnd major som kompanichef och en ännu nyutnämndare major som stf. Ett annat kompani där har en Kn som stf.
Enda anledningen han inte var kompch förra året också var att en major från Bofors återgick i tjänst och de lyckades sno dit honom från Bonus projektet. Hur nu det gick till.
Lynx_39
Ja Stripbv 4021 används fortfarade på brigad och divisionsnivå. Den genomgår nu sin sista ombyggnation innan man har en sk serievagn.
Tråden är hyfsat gammal men man vet ju alldrig om du läser detta.
Aha denna tråd har jag inte sett innan.
Brigadledningskompaniet I19 04/05 använder PBV 4021.
Vi har två stycken nyinredda, hur fina som helst (och dem är mina

).
Bollhavet är inrett med fyra stycken Recaro(eller liknande)stolar med 4-punktsbälten B) runt ett bord, i bordet finns dockningsstationer till datorer. Och det finns även tre fällstolar.
Har några bilder, men ingenstans att lägga upp.
//PIC
Du kan lägga upp bilder på bland annat
http://www.imageshack.us/index.php. Jag vill se!!
The Swede
Sep 19 2004, 11:13
PICs bilder finns nu för allmän beskådan
HÄRFörhoppningsvis blir det fler nästa vecka.
The Swede
Såg ju riktigt fräsch ut nu... :P
Magnus Redin
Sep 19 2004, 12:47
Oj, något som funkar.
Och det är färdigt så försvarsindustrin tjänar inget på det.
Lägg ned det så vi sparar pengar!
Olga-Belle
Sep 19 2004, 18:33
Bilder är alltid kul
Här kommer en till

Från Dubbeleken i våras.
Jag skall också försöka skicka bilder på Pbv 4021, men det får bli senare. För tillfället har surfar jag via modem, men jag väntar på mitt bredband. Dom kommer.
The Swede
Oct 1 2004, 21:21
Jag åker upp till Skövde i morgon och mitt primära mål är att leta upp en 4021 och blåsa iväg några hundra bilder på.
Håller på att bygga en i modell.
The Swede
The Swede
Oct 3 2004, 14:16
Inte fan fans det någon 4021 i skövde inte
En 4024 stog det där men inte det jag var ute efter.
I övrigt tycker jag att regementets dag var mycket sämre iår men det får vi väl ta i någon annan tråd.
The Swede
Badboy
Oct 10 2004, 19:57
4021:or finns i Boden i år, på brigadledningskompaniet...
/Magnus B
Här är några bilder på dem kära 4021:orna som var med under brigadledningsåret 03-04 på P4. mmmm... gamla försvunna tider.....
Bild #1Bild #2Bild #3Bild #4Bild #5Hoppas dem kan vara till någon hjälp!
/ Trob
QUOTE (Trob @ Oct 12 2004, 00:23 )
Här är några bilder på dem kära 4021:orna som var med under brigadledningsåret 03-04 på P4. mmmm... gamla försvunna tider.....
Bild #1Bild #2Bild #3Bild #4Bild #5Hoppas dem kan vara till någon hjälp!
/ Trob
Fina bilder. Vad använde ni för sorts tält mellan vagnarna?
Hur kan ni stå i luckan på tornet? Sitter ingen på stolarna direkt under??
//PIC
PIC:
Angående tältet så var det ett sk. kopplingstält, vilket vi hade grava problem med när man skulle backa in 4021:orna och Stripbv90:an vilket bara löses med enorm träning och precisionsmätning.

Vet faktiskt inte vilket tält ni använder, men det var detta tält vi på Brigadledning 03-04 hade att tillgå.
Angående frågan om hur en person kunde stå i luckan, så är svaret att just då bilden togs så var det ingen stab med under framryckningen som satt och grisade ner säterna, vilket möjliggjorde att man kunde stå upp...
Jag ser att du ligger innne på I19 nu, så jag antar att det är ni som har P4:s ledningsvagnar nu? Stämmer detta?
/ Trob
Vi har en ljussluss mellan vagnarna. Det är en massa presseningsdelar i det kammot som liknar 8-bitar, som man lägger ut över takstolarna som finns bak på vagnarna.
Jag vet inte vart vagnarna kommer i från men de kan kanske komma från P4. (Vi har 210059 o 210060)
Använde ni också tält 4 till stabstält?
//PIC
LeadHead
Oct 24 2004, 14:22
Det där ser ut som något som borde finnas på kompaninivå... Morr!
Inte på pansar då men på stödförbanden.
Rysk skit iofs. men mycket värre än hat-kärleksobjektet 1313B kan härket knappast vara...
Harald
Oct 24 2004, 14:46
QUOTE (Trob @ Oct 19 2004, 00:15 )
Angående tältet så var det ett sk. kopplingstält, vilket vi hade grava problem med när man skulle backa in 4021:orna och Stripbv90:an vilket bara löses med enorm träning och precisionsmätning.

Vet faktiskt inte vilket tält ni använder, men det var detta tält vi på Brigadledning 03-04 hade att tillgå.
Nu blir jag lite besviken. Låg själv på P7 BrigL 02/03 och en av de sker vi lärde oss var att byta ut "kopplingstälten / slussen" mot ett "uppblåsbart sjukvårdstält". Fungerade hur bra som helst. Det var sagt att P7 skulle stödja P4 och föra vidare erfarenheter av denna typen. Nu kan det ju va så att P4 ratade idén eller att det inte fanns några tält att tillgå.
Idag när jag silade nätet efter bidler från IB16, snubblade jag över den här, och tänkte dela med mig den till er också!

Ah 4021
Hittade lite bilder med 4021 och vår ljussluss.
Utan maskeringsnät och tält 4 Man måste älska vinterkammo
Ledningsplats under upprättande, det var lite mer show of force i Luleå, därav den strategiskt dåliga platsen. Men den visar ungefär hur vi grupperade.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.