QUOTE (Steken @ Dec 7 2004, 22:21 )
Jag skrev att jag oftast värderar praktiska kunskaper högre än teoretiska
Min poäng var att vilket av dem man värderar högst, till stor del beror på vilka situationer man befinner sig i. Det beror även på var man drar skillnanden mellan teoretiska och praktiska kunskaper, något som inte alltid är helt enkelt, eller åtminstone inte i mina ögon. Var drar
du gränsen mellan teoretiska och praktiska kunskaper? Ge gärna exempel, och då speciellt på fall som du anser vara svåra gränsfall.
jag förkastade inte teoretiska kunskaper som du verkar ha så fruktansvärt mycket av.
Jag har även del praktiska kunskaper, ifall det glädjer dig. Jag kan exempelvis ta isär och sätta ihop ett stormgevär, debugga en realtidsoperativsystemsabstraktionslagerimplementation, bygga splitterbomber av vanliga hushållskemikalier och järnskrot, känna igen en hel del ryska militärfordon, bygga helt suveräna eldställningar för diverse pansarvärnsvapen, lägga ett tjärpapptak, fiska, jaga, byta glödlampor och patrullera i ödemark. Detta kan jag trots att jag läst böcker!

;)
Visst du kan säkerligen lära dig att ta isär o sätta ihop en AK5 i en bok. Men om du läser om det i 10tim o jag övar praktiskt på det i 1tim så är jag ganska säker på att jag gör det snabbare om vi efter det tävlar.
Ja, det hoppas jag verkligen att du gör. Jag har aldrig påstått att det
bästa sättet att lära sig att ta isär och sätta ihop en automatkarbin är genom att läsa en bok, utan enbart att jag faktiskt kan lära mig den sysslan genom att läsa en bok.
Varför tror du läkare har AT tjänst efter dom pluggat innan dom börjar jobba på "riktigt"? För dom måste ha praktisk erfarenhet. Har jag fel?
Nej, du har helt rätt. I själva verket så ger du med ovanstående utmärkt stöd för följande stycke från mitt förra inlägg:
"Jag anser att både teori och praktik har sina roller i de flesta frågor/situationer, och att de båda kompletterar varandra."
Om man ska se på praktik och teori i militära sammanhang i ett vidare perspektiv, så anser jag att en försvarsmakt har en klar nytta av att ha en teoretisk bas för sin praktiska verksamhet. Jag tänker mig något i följande stil (läs punkterna i ordningen 3, 2, 1):
1. Här har vi våra reglementen, lärarhandlingar, kurser, m.m. som syftar till att utbilda våra soldater för praktisk verksamhet i form av skarp tjänst och fredstida övningsverksamhet. Sakerna här baseras på 2 nedan. Vi kan här uppnå en kombination av praktisk drill för grundläggande sysslor, samtidigt som den gemensamma grundsynen på militär verksamhet som togs fram i 2 nedan tillåter oss att samarbeta effektivt (en gemensam grundsyn på militära frågor verkar bland annat vara ett krav för att uppdragstaktik ska fungera väl) och även improvisera fram och utveckla nya lösningar i nyuppkomna situationer som inte täcks av det praktiska övningsdrillandet.
2. Här har vi en syntes, som syftar till att ta fram en generell militärteoretisk bas från delpunkterna i 3 nedan. Denna bas skall försöka ge både en bild av allt ifrån hur konflikter och krig på hög nivå fungerar och bedrivs på bästa sätt, till en bild av hur olika lågnivåelement av kriget, som exempelvis artilleriinsatser, infanteribakhåll, jaktstrider fungerar och bedrivs på bästa sätt. Syftet är alltså att skapa en komplett bild av konflikters och krigs alla skeden och finna en mekanismer för hur vi beter oss i dessa för att lösa dem på det sätt som i praktiken gynnar oss själva bäst. Här måste man självklart ta hänsyn till komplexiteten i frågan, och man får därför inte låta en teoris teoretiska skönhet väga tyngre än en teoris praktiska verklighetsförankring, utan man måste istället hela tiden vara medveten om att målet med att ta fram teorin i första hand är att låta oss vinna praktiska segrar i den verkliga världen.
3. Här nere i botten mot den väldigt verkliga världen, så har vi:
3.1. Egna erfarenheter från skarp tjänst.
3.2. Egna erfarenheter från fredstida övningstjänst.
3.3. Andras erfarenheter från skarp tjänst.
3.4. Andras erfarenheter från fredstida övnings tjänst.