I Soldf från 2001 i på sidan 348 så står det att det är förbjudet för svenska soldater att tillverka hembyggda minor. Vart går gränsen för vad som är en hembyggd mina?
är det tillåtet att tillverka en primitiv fordonsmina av en handgranat med en massa järnskrot tejpat runt och dra en snubbel tråd över en väg som man vet att fienden använder.
Med vänlig hälsning
Olof
En bra tumregel är väl att om du inte vet så gör det inte.
Sedan skulle jag nog med stora svårigheter klassa en handgranat som fordonsmina.
jonte72
May 28 2004, 13:17
QUOTE (Luno @ May 28 2004, 14:14 )
I Soldf från 2001 i på sidan 348 så står det att det är förbjudet för svenska soldater att tillverka hembyggda minor. Vart går gränsen för vad som är en hembyggd mina?
är det tillåtet att tillverka en primitiv fordonsmina av en handgranat med en massa järnskrot tejpat runt och dra en snubbel tråd över en väg som man vet att fienden använder.
Med vänlig hälsning
Olof
Det är förbjudet med laddningar som utlöses med snubbeltråd. Om du istället utlöser laddningen själv med en lina när fienden passerar, är det nog OK.....
QUOTE (jonte72 @ May 28 2004, 14:17 )
Med vänlig hälsning
Olof
Det är förbjudet med laddningar som utlöses med snubbeltråd. Om du istället utlöser laddningen själv med en lina när fienden passerar, är det nog OK.....
Ok då börjar jag förstå lite mer vad som gäller
så om jag har förstått det rätt så får jag inte lämna en mina utan uppsikt med andra ord? Utan jag ska snällt ligga kvar och vänta på den lede fi kommer körande och detonerar minan manuellt
När det gäller fordons eller strv minor behöver du inte ha mineringen under uppsikt.
Endast när det gäller de "gamla" personminorna.
-Archon-
May 28 2004, 13:33
Då kommer ju frågan om detta gäller minor som inte utlöses av mindre än att man kör en bil eller nåt över den.
Förbudet mot minor gäller väl personminor, eller?
jonte72
May 28 2004, 13:33
QUOTE (Luno @ May 28 2004, 14:25 )
QUOTE (jonte72 @ May 28 2004, 14:17 )
Med vänlig hälsning
Olof
Ok då börjar jag förstå lite mer vad som gäller
så om jag har förstått det rätt så får jag inte lämna en mina utan uppsikt med andra ord? Utan jag ska snällt ligga kvar och vänta på den lede fi kommer körande och detonerar minan manuellt
Om den utlöses med snubbeltråd är den förbjuden, men givetvis får man lägga ut tex stridsvagnsminor - men då ska man göra en skiss på en karta var minorna ligger.....
edit....stavfel
Speedy2
May 28 2004, 13:38
Hej!
Gränsen är ju i bland hårfin, en fiende soldat kan ju trampa på en
strvm 5 med mintändare 15.
Då den utlöses är den att betrakta som en truppmina?
Mvh Speedy
Det får vara en jävligt fet kille om han ska detonera en strvmina.
Det är väl ton snarare en kg som utlöser en sådan.
Däremot så är det ju fullt tillåtet att försåtsminera/röjskydda en strvmina.
Ja det kan ju inte va en fast gräns utan den måste va väldigt flytande.
det blir ännu mer intressant om man titta lite mer i SoldF på sidan 334
Där står det beskrivet hur man ska stoppa en bepansrad minröjare som använder minvält genom att först gräva ner en stridsvagnsmina med mintändare 4 ,och från den drar man 4meter lång pentyl stubin i den riktning som man tror att fordonet ska komma och där gräver man när en hel låda med sprängämne som detonerar under minröjaren när minvälten träffar stridsvagnsminan det där borde med falla i en grå zon under hembygge
Jag är ganska säker på att man med hemmabygge syftar på förståtsmineringar.
T.ex handgranat i burk, sprängdeg med spik och sådana grejer.
Att använda pentylstubin för att spränga fordon ser jag inte som något problem.
The Swede
May 28 2004, 13:56
QUOTE (dxl @ May 28 2004, 14:44 )
Du kanske ska ta och studera mintändare 15 innan du svarar?
The Swede
Fu Dahlberg
May 28 2004, 13:58
QUOTE (dxl @ May 28 2004, 14:44 )
Bryttändare till Strvmina5... ca 3500N (350kg) Direkt belastning, eller ca 1750N (175 Kg) i kantbelastning
Mintändare 15: Spröt: 30 graders börjning och ca 150N (15KG)
Utan spröt: ca 2000N (200 Kg)
Källa: Sold Mtrl vapen Minor, M7742-101231, 2001
Lt. Payne
May 28 2004, 14:00
QUOTE (dxl @ May 28 2004, 14:54 )
Att använda pentylstubin för att spränga fordon ser jag inte som något problem.
1.Hur många meter Pentylstubin beräknar du använda mot en GAZ?
2.Hur övertalar du fi att låta dig linda in deras bil i Pentylstubin?
@dxl
Det står ju inte exakt vad det handlar om för minor det står bara *citat* i soldF
Det är förbjudet för svenska soldater att tillverka hemmabyggda minor.
Så det kan ju mycket väll handla om alla sorters minor
Mvh
Olof
Och jag läste 15 som 5, ber om ursäkt om jag skapat några missförstånd.
Straffar mig med att minera trädgården.
Lt:payneHur övertalar du fi att låta dig linda in deras bil i Pentylstubin
svarade på det här.
Där står det beskrivet hur man ska stoppa en bepansrad minröjare som använder minvält genom att först gräva ner en stridsvagnsmina med mintändare 4 ,och från den drar man 4meter lång pentyl stubin i den riktning som man...
Vad jag vill få fram är att jag tror det är mycket mer ok att göra egna "grejer" när det gäller bekämpning utav fordon.
Skuggan
May 28 2004, 14:11
med hemmabyggda minor räknar jag ALLA sprängladdningar som på ett direkt sätt är avsedda att vålla personskador.
Nej, jag räknar inte jägarladdningar/motsv då de främst är avsedda för mtrl förstöring och inte slå ut oskyddad fottrupp (även om de givetvis funkar utmärkt för detta också i rätt lägen)
ex en jägarladdning som man tillsatt splitter, det räknar jag som en hemmabyggd mina. men har den inget splitter eller splitterskapande tillägg är det ingen mina ;)
QUOTE (Skuggan @ May 28 2004, 15:11 )
med hemmabyggda minor räknar jag ALLA sprängladdningar som på ett direkt sätt är avsedda att vålla personskador.
eh Försvarsladdning 21?
scattergun
May 28 2004, 14:28
Det där med vad man får och inte får göra i krig är väl en flytande gräns. USA har ju bestämt att det är ok att använda hålspetsar för att deras hålspetsar är konstruerade utifrån precisionshöjande variabler och inte skadeökande. Samma gäller väl för en mina. Om man bara gör den så kraftig att den slår ut ett fordon så kan man lägga den.....eller?
Maddman
May 28 2004, 14:32
Generell fråga kring denna topic:
Vilka länder har infört detta förbud, förutom Sverige ?
D.v.s. finns det någon internationell förankring / motsvarighet ?
Så metoden som användes i israel där man gräver ner en massa sprängämne och några 155mm artilleri granater som detonerar med förödande effekt när en stridsvagn kör över den, får man inte använda om man nu inte stannar kvar och utlöser minan manuellt
USA har inte skrivit på i alla fall, tvivlar på att ryssarna gjort det heller..
edit:
Någon som har koll på vart alla svenska personminor blivit av ? Har dom blivit förstörda eller ligger dom i föråd och väntar på andra tider ?
Fu Dahlberg
May 28 2004, 14:41
QUOTE (BUCK @ May 28 2004, 15:37 )
USA har inte skrivit på i alla fall, tvivlar på att ryssarna gjort det heller..
edit:
Någon som har koll på vart alla svenska personminor blivit av ? Har dom blivit förstörda eller ligger dom i föråd och väntar på andra tider ?
Har ryssarna överhuvdtaget skrivit under något sådan?
Sovjet hadde väl inte skrivit under Geneve-konventionen?
Dom tog upp det under utbildningen Av NL, att östländer inte riktigt hadde samma syn som vi...
Tack för alla svaren känns som jag har blivit lite klockare i alla fall.
Fast dom kunde ha haft en lite längre förklaring i SoldF vad dom menade med det
QUOTE (BUCK @ May 28 2004, 15:37 )
Personmina 12 blev ju försvarsladdning 21 iaf.
Panzerfaust
May 28 2004, 17:40
Nu vet jag att jag är OT, men det känns dummare att starta en ny tråd. Vill bara ha ett simpelt svar. Sen ska jag inte störa mer.
Jag har hört ett rykte(Ja, ett rykte) om en rysk officer som skulle vissa att man kan hoppa på strv mina, detta gjorde han i klass rummet. Den utlöstes... Tror alla dog. Vet inte när det skulle ha hänt. Nån som vet om det är sant? Har svårt att tro det...
Skuggan
May 28 2004, 17:57
QUOTE (Solon @ May 28 2004, 15:24 )
QUOTE (Skuggan @ May 28 2004, 15:11 )
eh Försvarsladdning 21?
ok, lägger till och INTE är fabrikstillverkade (tänkte inte på försvarsladdning 21 och liknande tingestar då) ;)
Så vitt jag vet så har varken USA, Ryssland eller Kina skrivit under.
Bra aktuell källa är svår att få och detta var mest debatt om 1997-98.
http://www.palmecenter.se/article.asp?Article_Id=541Något som jag finner ohållbart är att vi i Sverige inte får spela med samma regler om en fiende anfaller som inte förbundit sig till samma regler.
Togs inte det upp av The Swede ur en gammal bok. Typ att har inte fienden förpliktigat sig för vissa regler behöver inte vi det heller. Dock gäller väl inte det längre kan jag tänka.
Tex har ju Sverige förbud mot att uppträda i annan nations uniform och förbud mot personminor, kemiska stridsmedel, mm. OM sedan motståndaren blankt kan strunta i samma regler gör nog knappast mannen ute i fält gladare när hans kamrater faller ner döda för sätt han inte får använda mot fienden.
Jag anser det är populistiskt och naivt av svenska politiker, som knappast behöver riskera sitt liv på slagfältet, att förbehållslöst skriva på massa fina förpliktelser likt många andra fattiga länder som gör allt för att få internationella bidrag och knappast kommer vara någon fiende till oss när andra viktigare länder totalt struntar i dem.
Jag tror att i ett verkligt läge kommer folk ta saken i egna händer oavsett straff. Pappersavtal underskrivet av verklighetsfrämmande politiker i fredstid skrämmer knappast en soldat som kämpar för att rädda sitt eget, sin kamrat och sin familjs liv. Han är ändå dödsdömd.
Att man sedan skall följa liknande avtal i en FN insats eller en "befrielseaktion" typ Irak är en helt annan sak då man inte försvarar sitt fosterland och självklart skall man då spela efter alla regler och föregå med extra gott exempel då det är en helt annan situation.
Jag tror iaf att det är svårt att i ett invasionsläge med stora egna militära och civila förluster förklara det lagliga i det.
Ex: Fienden just spikat upp två våldtagna 14-åriga tjejer där borta på garageporten och din stridsparskamrat är död pga en avståndsbelagd personmina. DU får inte ta på dig fiendens uniformjacka för att kunna infiltrera fiendelägret där det skyldiga finns. Gör du det kommer Vi att anmäla dig inför krigsrätt....
QUOTE (dxl @ May 28 2004, 16:15 )
Personmina 12 blev ju försvarsladdning 21 iaf.
Truppmina 12 tror jag den hette om man ska vara petig ;)
Rifleman/Medic
May 28 2004, 22:19
QUOTE (henke @ May 28 2004, 21:49 )
Något som jag finner ohållbart är att vi i Sverige inte får spela med samma regler om en fiende anfaller som inte förbundit sig till samma regler.
Togs inte det upp av The Swede ur en gammal bok. Typ att har inte fienden förpliktigat sig för vissa regler behöver inte vi det heller. Dock gäller väl inte det längre kan jag tänka.
Tex har ju Sverige förbud mot att uppträda i annan nations uniform och förbud mot personminor, kemiska stridsmedel, mm. OM sedan motståndaren blankt kan strunta i samma regler gör nog knappast mannen ute i fält gladare när hans kamrater faller ner döda för sätt han inte får använda mot fienden.
Visst gäller detta fortfarande. Stater som begår brott mot gällande avtal eller sedvänja får räkna med att den drabbade staten vidtar repressalier. Kravet som ställs är att de är en proportionerlig reaktion på den första statens handlande. Så snart syftet med repressalierna uppnåtts och den första staten upphör med sina brott måste även vi upphöra.
Nifelhel
May 29 2004, 00:04
QUOTE (Speedy2 @ May 28 2004, 14:38 )
Hej!
Gränsen är ju i bland hårfin, en fiende soldat kan ju trampa på en
strvm 5 med mintändare 15.
Då den utlöses är den att betrakta som en truppmina?
Mvh Speedy
Jo gränsen är ibland hårfin. Jag fick på Farb vinterkurs, i Transtrand, lära mig att om man får sätta upp tex en Fordonsmina 13 med trådutlösning(över väg) med syftet att slå ut fordon. Dock kan ju trupp utlösa. Dock skulle inte PiBatCh som var instruktör låta folk i sin bataljon göra så. Mao är det upp till chefen att avgöra om han kan motivera/försvara det så in helvete det bara går sen när han står inför domaren efter kriget.
-------------------------------------------------------------------------------
Strvmina5 med bryttändareEnligt SoldR Mtrl G 1986
"Minan utlöses vid en belastning som överstiger ca 1250N (ca 125kg)"
Enligt SoldR Mtrl Vapen Minor 2001
"Då bryttändaren belastas med ca 3500N(350kg) eller vid kantantändning ca 1750(175kg) slår slagstiftet......osv"
Hur i h-vete kan det utlösande trycket ha ökat? Räknade dem fel innan eller?
Jag kommer att leva kvar i tron att en fullt utrustad soldat med en totalvikt som överstiger 125pannor kan utlösa en strvmina5 med bryttändare.
Fu Dahlberg
May 29 2004, 00:28
QUOTE (Nifelhel @ May 29 2004, 01:04 )
Strvmina5 med bryttändare
Enligt SoldR Mtrl G 1986
"Då bryttändaren belastas med ca 3500N(350kg) eller vid kantantändning ca 1750(175kg) slår slagstiftet......osv"
Jag kommer att leva kvar i tron att en fullt utrustad soldat med en totalvikt som överstiger 125pannor kan utlösa en strvmina5 med bryttändare.
Reagerade också på det när jag läste det...
Min enda gissning är att dom har mätt på två olika sätt...
Är ju faktiskt skillnade mellan Kg och Newton... Men som sagt...
Desperat gissning
Fu Johanson
May 29 2004, 00:36
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 29 2004, 01:28 )
QUOTE (Nifelhel @ May 29 2004, 01:04 )
Strvmina5 med bryttändare
Enligt SoldR Mtrl G 1986
Reagerade också på det när jag läste det...
Min enda gissning är att dom har mätt på två olika sätt...
Är ju faktiskt skillnade mellan Kg och Newton... Men som sagt...
Desperat gissning Rent spekulativt, har bryttändaren möjligen bytts ut för att få minan att slippa igenom det nya nålsögat med förbud mot personminor?
Alltså att den tidigare tändaren riskerade att lösa ut minan vid mänsklig belastning och således skulle den bli förbjuden om inte modifieringar gjordes.
Nifelhel
May 29 2004, 00:52
@Fu Johansson
Det tror jag definitivt inte. Med så många strvminor vi har i förråd så skulle det vara oerhört dyrt och tidsödande att flytta om, packa upp, byta bryttändare, packa ner, flytta tillbaks.
Men det kan vara så att dem bara skrivit om talet för att "få minan att slippa igenom det nya nålsögat med förbud mot personminor". <-- ren spekulation ifrån min sida ;)
Fu Johanson
May 29 2004, 01:04
QUOTE (Nifelhel @ May 29 2004, 01:52 )
@Fu Johansson
Det tror jag definitivt inte. Med så många strvminor vi har i förråd så skulle det vara oerhört dyrt och tidsödande att flytta om, packa upp, byta bryttändare, packa ner, flytta tillbaks.
Men det kan vara så att dem bara skrivit om talet för att "få minan att slippa igenom det nya nålsögat med förbud mot personminor". <-- ren spekulation ifrån min sida ;)
*host* Hallå, vi snackar svensk byråkrati här, att något är enormt dyrt och tidsödande är förmodligen bara en positiv sak för vissa skrivbordsryttare. :P
(ett skämt...kanske)
QUOTE (Luno @ May 28 2004, 06:02 )
Det är förbjudet för svenska soldater att tillverka hemmabyggda minor.
Helt i anda med att motståndet skall fortsätta oavsett vad...
Hur verklighetsfrämmande kan man bli i ledningen?
Fu Dahlberg
May 29 2004, 02:15
QUOTE (Gerle @ May 29 2004, 02:39 )
Hur verklighetsfrämmande kan man bli i ledningen?
Mycket....
Men inte främst i den Militära ledningen...
Det var de i den allra högsta klicken jag menade, inte militären men de vi inte brukar prata om pga risken att ramla in på (HJÄLP) politikens område.
Hursomhelst, det är alltså så i Sverige att man inte kan tillverka sin egen Claymore etc, även om den skulle ha i princip samma verkan som originalet? Varför, oh varför kan inte de irakiska motståndsmännen/rebellerna whatever styras från Sverige?
ensnubbe
May 29 2004, 12:29
QUOTE (henke @ May 28 2004, 21:49 )
Så vitt jag vet så har varken USA, Ryssland eller Kina skrivit under.
Bra aktuell källa är svår att få och detta var mest debatt om 1997-98.
http://www.palmecenter.se/article.asp?Article_Id=541Något som jag finner ohållbart är att vi i Sverige inte får spela med samma regler om en fiende anfaller som inte förbundit sig till samma regler.
Jag anser det är populistiskt och naivt av svenska politiker, som knappast behöver riskera sitt liv på slagfältet, att förbehållslöst skriva på massa fina förpliktelser likt många andra fattiga länder som gör allt för att få internationella bidrag och knappast kommer vara någon fiende till oss när andra viktigare länder totalt struntar i dem.
Jag tror att i ett verkligt läge kommer folk ta saken i egna händer oavsett straff. Pappersavtal underskrivet av verklighetsfrämmande politiker i fredstid skrämmer knappast en soldat som kämpar för att rädda sitt eget, sin kamrat och sin familjs liv. Han är ändå dödsdömd.
Att man sedan skall följa liknande avtal i en FN insats eller en "befrielseaktion" typ Irak är en helt annan sak då man inte försvarar sitt fosterland och självklart skall man då spela efter alla regler och föregå med extra gott exempel då det är en helt annan situation.
Jag tror iaf att det är svårt att i ett invasionsläge med stora egna militära och civila förluster förklara det lagliga i det.
Ex: Fienden just spikat upp två våldtagna 14-åriga tjejer där borta på garageporten och din stridsparskamrat är död pga en avståndsbelagd personmina. DU får inte ta på dig fiendens uniformjacka för att kunna infiltrera fiendelägret där det skyldiga finns. Gör du det kommer Vi att anmäla dig inför krigsrätt....
Du tycker att Sverige bör kunna använda samma medel mot en motståndare som de använder mot Sverige? Gäller det även ditt exempel med två våldtagna 14-åriga flickor?
Jag tycker och tror att någon måste agera föregångare när det gäller ratificerandet av krigets lagar. Varför inte låta Sverige vara denna föregångare? Sverige kommer med all trolighet inte att vara inblandade som stridande part i någon konflikt i den närmaste framtiden, så jag kan inte tänka mig någon mer lämpad stat för detta. Vi är också långt från de enda som har gått med på förbud av truppminor mm.
Visst är det enklare att följa krigets lagar om det inte är krig, det har du rätt i, ensnubbe!
Sverige kommer med all trolighet inte att vara inblandade som stridande part i någon konflikt i den närmaste framtiden, så jag kan inte tänka mig någon mer lämpad stat för detta.
Måste man inte vara en stridande part för att behöva följa krigets lagar? ;)
ensnubbe
May 30 2004, 11:41
QUOTE (Gerle @ May 30 2004, 01:04 )
Visst är det enklare att följa krigets lagar om det inte är krig, det har du rätt i, ensnubbe!
Precis.
Måste man inte vara en stridande part för att behöva följa krigets lagar?
Det är väl bäst om man bestämmer sig för att följa krigets lagar innan man går i krig?
The Swede
May 30 2004, 18:40
QUOTE (Gerle @ May 29 2004, 03:44 )
Hursomhelst, det är alltså så i Sverige att man inte kan tillverka sin egen Claymore etc, även om den skulle ha i princip samma verkan som originalet? Varför, oh varför kan inte de irakiska motståndsmännen/rebellerna whatever styras från Sverige?

Visst får vi tillverka egna claymores motv.
Dom går under benämningen "försvarsladdning" eller ännu finare, "annan annordning"
The Swede
Så man har alltså lekt lite ordlekar och kommit undan på det viset? Är det så att man måste ha nån som utlöser dem, alltså någon som måste ligga och vänta, "försvarsladdningen" :P kan inte vara snubbeltrådsutlöst längre? Tyckte mig förstå det av inläggen tidigare i tråden.
The Swede
May 30 2004, 23:24
Helt rätt.
Du måste själv kontrollera laddningen med dragutlösare eller eltändning.
Det är inte tillåtet att spänna snubbeltråd och sen lämna laddningen, då är det helt plötsligt en truppmina igen.
The Swede
Personligen så tycker jag att personmin och "egna minor" förbudet är bra.
Risken är väl att man glömmer var man lagt sina minor och wips så har man en situation liknande den i Balkan eller Afghanistan.
Att täcka ett fält stort som en fotbollsplan tar kanske en halvtimme om man är några stycken som gör det "för hand" men ofta så kostar det liv innan alla minor på fältet är borta.
(edit, förtydligande)
Fu Dahlberg
May 30 2004, 23:39
Alltså, handläggda minor är väl inte sååå farliga?
Ser mer dom artelleri eller flygutlagda som hyfsat "wildcards"
@Dahlberg
Jo vad gäller motståndar sidan.
Jag syftade mer på varför jag tycker att det kan vara en dum idé att svenska soldater lägger ut minor på svensk mark och sedan tappar bort eller minskisserna eller helt enkelt struntar i att göra en.
QUOTE (dxl @ May 30 2004, 23:44 )
@Dahlberg
Jo vad gäller motståndar sidan.
Jag syftade mer på varför jag tycker att det kan vara en dum idé att svenska soldater lägger ut minor på svensk mark och sedan tappar bort eller minskisserna eller helt enkelt struntar i att göra en.
Eller så skulle vi kunna använda moderna minor som självdestrueras efter en viss tid.
QUOTE (Knekt @ May 31 2004, 18:34 )
Eller så skulle vi kunna använda moderna minor som självdestrueras efter en viss tid.
Jo det är klart.
Då återstår hemmabyggerna
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.