Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Trevliga förrådsgubbar
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Fk Satan
var in på förrådet och skulle byta lite grejer, kommer dit 2min innan de ska stänga. Ber om ursäkt osv och är beredd på att man ska bli utkastad... men inte då. De bjuder på fika, eftersom de var påväg att gå och fika surprise.gif och är hur trevliga som helst. hadde med mig lite fikabröd eftersom jag skulle på ett kundbesök efter besöket på förrådet som jag bjuder på. Efter fikat så går vi upp på förrådet efter stägningstid, och fixar det hela samt att man får en massa extra saker. och bara NYA prylar som de hadde liggande i förrådets bakre delar. clap.gif

Frågade om man kunde komma in och byta lite andra saker nu i veckan, och det skulle bara gå bra. Men de undrade ifall jag skulle kunna komma på torsdag, eftersom de då fått in lite nya prylar osv fun_icon_nana.gif

nu sitter jag här i total chock över hur trevliga och hjälpsamma förrådsgubbarna är. ÄR beredd i skrivande stund att ta tillbaka allt elakt jag har skrivit om de!
4425
Twilight zone!!!!!!!!
simon
Själv "rycker jag in" som förrådsgubbe på Lv6...vecka 26 till 29!

*Förrådsman for life* ph34r.gif
C 2.a pjäs
Mina erfarenheter av "förrådsgubbar" är att man alltid fått den service som man bäddat för. Klart att folk lackar om man är otrevlig, men är man vänlig så bemöts man vänligt. Men det är väl kanske inte den gängse uppfattningen... navy2.gif
simon
Det tipset fick jag förra året när jag jobbade där....Trevlig mot de trevliga, snäv mot de snäva... ohmy.gif
BlackIce
@ fk satan

Det var som tusan! Kommer bibliotekstanterna att bli sexiga nu?
Fu Dahlberg
Tja, jag tycker alltid förrådspersonalen är trevlig i skövde....
Har tom fått skjuts hem engång när den bil jag lånade inte ville vara med...
Panzerfaust
Jag har väl lackat på nån som klagat på förrådsgubbarna tror jag.
Har själv inte haft några bekymmer med mina gubbar smile.gif
Men tänk själv, när folk kommer och tjatar och ber om det ena och det andra, klart man blir lite bitter... tillslut unsure.gif
Gator
@Fk Satan
Kan även meddela att helvetet frusit till is... :P laugh.gif
Tills för ca två veckor sedan delade jag din uppfattning, nu vet jag att förrådspersonalen emellanåt tar av sig sin mask och går på gatorna som vanliga människor... biggrin.gif
HV.gif
ERI
Det hela är ganska enkelt!

Bemöt andra som du själv vill bli bemött, snacka lite skit med tjejerna och killarna på förrådet. Var allmänt social!

Sen finns det ju alltid vissa personer som man bör undvika, men det lär man sig snart vilka det är.

Jag måste erkänna att jag har aldrig haft några problem att få ut det jag ska ha på förrådet och jag får alltid nya grejer (i mån av tillgång förstås) Sen skadar det aldrig att bjuda på tårta någon gång ;) det är alltid uppskattat!

ERI (som nyss bytt in sin gamla 90 hjälm mot en ny med 02 inredningen)
Torak
Pa F21 var de alltid jattetrevliga, hade aldrig nagra problem. De rotade fram extra axelklaffar och sant, jag fick t o m ett par extra karbinhakar for min egna vapenrem.
Lockwed
På I1 och F4 finns väldens underbaraste förådspersonal har alldrig haft något strul med dom.

På I5 regerar dock Smeagol i förådet och allt ska va som det står på dom obegripliga skyltarna biggrin.gif .

Råd till er som har problem med förådspersonal, kör med hundtricket. laugh.gif
BlackIce
För övrigt finns världens, hur ska man säga, originellaste förådspersonal på kursgården i ånn. Helan och halvan. Den ena är ca 150 cm lång och jätte aktiv medan den andra är i samma storleksklass som ett bergstroll och väldigt seeg.

Hahaha var bara tvungen... får så roliga bilder när jag tänker på dom laugh.gif
Fu Johanson
Förrådet i Kristinehamn var i varje fall förr lite lustigt.
Det fanns ett par trevliga personer där som gick att diskutera med men de flesta var lite smeagol-aktiga, om man inte hade stjärnor och kronor på kragen förstås.

Case in point:

Fu_J gick en vacker dag till förrådet för att byta följande utrustning.
*Vattenflaska (läckte).
*Fodral till flaskan (trasigt, lossnat från stridsbältet).
*Liggunderlag (hade ett större hål/reva i mitten)
*Sommarkänga (hade fått ett mycket stort jack mellan tåhättan och snörningen).

Han betedde sig trevligt (faktiskt) mot personalen men det funkade inte så värst bra.
Vattenflaska och fodral fanns inte överhuvudtaget tillgängligt att byta med, liggunderlaget tyckte förrådspersonalen var i utmärkt skick och kängorna gick ju att fetta in så bra så.

Besviken lämnade Fu_J förrådet, men på eftermiddagen samma dag fick han en oväntad chans att åtgärda detta.
Majoren som min grupp servade i fält ville komplettera sin utrustning lite inför den stundande fältveckan och skickade således Fu_J till förrådet med en handskriven lapp "Han får ta ut det han säger, Jocke X" och ringde samtidigt dit för at förvarna.
Glad i hågen tog nu Fu_J ut det majoren ville ha, och försökte sig sen på en fuling.
"...och en vattenflaska med fodral, liggunderlag och ett par sommarkängor storlek xxx."

Fu_J fick nu i handen den nya större vattenflaskan med fodral (standarden på regementet var då fortfarande den gamla), ett helt nytt svart liggunderlag samt nya sommarkängor.

There's always a way... gasmask.gif
Fu_J / Frodo
Syster Håkan
Tycker att fåråds folket i malmö är hur trevliga som hällst.

Jag fick behålla alla märkena, när jag fick ut på min jacka smile.gif
men rästen fick inte det.
Hans Engström
Tacka fan för att folk inte är så trevliga när det kommer in folk och ryar efter saker som ska fixas nu, genast med detsamma och det finns hur mycket folk till i kön.

Men ta dig tid, snacka lite skit, bjud på ngn bra historia etc. så blir det kanon. Fast jag erkänner att I5s förrådspersonal kunde vara lite...besvärliga ibland.
J-Star
Jag är inte den religiösa typen... men filosofen/humanisten Jesus sade en del kloka saker... som:

"Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem."

Givetvis är detta inte en 100%-ig lösning... men normalkurvan förskjuts rejält i rätt riktning om man är lite trevlig själv mot folk som skall serva en.

Sedan beror väldigt mycket av det upplevda bemötandet på hur man själv tolkar bemötandet. Jag har sett många surkartar som tagit helt giltiga och oförargliga anlednigar till varför service var tvungen att nekas och förvandlat dessa till ett personligt korståg mot den stackars stackars gnällpellen. dry.gif

Personligen tycker jag mig så gott som aldrig ha mött dålig service.

/J
WinterMute
QUOTE (Fk Satan @ May 28 2004, 09:21 )
De bjuder på fika, eftersom de var påväg att gå och fika  surprise.gif och är hur trevliga som helst. hadde med mig lite fikabröd eftersom jag skulle på ett kundbesök efter besöket på förrådet som jag bjuder på.

Det måste ha varit fikabrödet som du hade med dig - vissa personer kan sniffa sig till en vetelängd på 50 meters avstånd...

// WM
Rickard N
I Skövde var det lite si och så, däremot var förrådsmannen på Kråk grym, han löste problem!
Anders
Många kloka synpunkter här, men en fråga kvarstår...

Varför ska vi behöva fjäska (för i många fall verkar det vara så) för att få en människa att lösa sin arbetsuppgift? Alla är dock inte dåliga, jag har utmärkta exemplar av förrådsmannis trevligus i mitt SFD. Det är tyvärr de dåliga som utmärker sig (och som häckar på Int-sidan).
Lindeberg
När vi ändå snackar förråd, vad står egentligen "int" och "tyg" för?
Pete
QUOTE (Marzocchi @ May 30 2004, 00:17 )
När vi ändå snackar förråd, vad står egentligen "int" och "tyg" för?

QUOTE (Försvarsfrämjandet)
Ordet tyg i denna bemärkelse kommer från det gamla tyska ordet túch, som betyder don, utrustning.

Tygmateriel är alltjämt den militära beteckningen på vapen, ammunition och fordon.

Hittade detta på försvarsfrämjandet, antar att int-materiel är annan utrustning, typ kläder.
Lindeberg
Jag känner till att TSF-Int lämnar ut kläder, termosar, stridsbälten, sovsäckar med mera, men vad står int för och har det liknande "historia" som tyg-tüch?

Tack för svaret förresten salute.gif
Mats
Intendentur, vad det kommer ifrån vet jag inte.
Lindeberg
Tackar. En sak mindre att ligga sömnlös för ;)
Hans Engström
Intendentur kallas i de flesta arméer den
myndighet, som tar befattning med förvaltningen
och hushållningen vid trupperna. Högsta
intendentur-myndigheten utöfvas vanligen af en
afdelning af krigsministeriet, och sedermera
finnes intendentur vid alla truppafdelningar
af betydenhet. I svenska armén innefattas
under intendenturärenden alla sådana ärenden,
som hänföra sig till truppernas materiel och
underhåll, under det alla penningeärenden
tillhöra kassaväsendet. Högsta ledningen af
intendenturärendena tillkommer Armé förvaltning
ens intendentsdepartement, som står under
en generalintendent, och som arbetar på en
utrust-ningsbyrå, en underhållsbyrå och en
civilbyrå, vid hvilka äro anställda tjänstemän
af intendenturkåren och af Arméförvaltningens
civila personal. Närmast lägre myndighet är
arméfördelningschefen, hvilken
med biträde af en fördelningsintendent handlägger
hit hörande ärenden i intendenturafdel-ningen
vid arméfördelningsstaben. Vid regementena
slutligen handläggas intendenturärendena af
regementschefen med biträde af en regementsin-t
e n d e n t, hvilken på samma gång på eget
ansvar handhar kassaärendena. - Vid en
armé i fält står intendenturen under högsta
ledning af en generalintendent, hvilken med
biträde af nödigt antal inten-denturtjänstemän
besörjer arméns förplägning, handhar kassa-
och redovisningsväsendet m. m. samt står
omedelbart under högste befälhafvåren. Vid
hvarje underlydande högre stab finnes
i allmänhet en särskild intendentur
under en intendenturtjänsteman i närmaste
öfverensstämmelse med förhållandena i fredstid. -
Om intendenturen vid flottan se M a-r in in t en
d e n tu r k å r en.

Intendenturmateriel, krigsv., kallas numera
all den armén tillhöriga materiel, som hör
samman med manskapets beklädnad och personliga
utrustning (utom vapen), hästarnas utrustning,
fordonen och deras utredning äfvensom
tillbehör till förplägnadens anordnande och
kasernutredning. Dess tillhandahållande bcsörjes
genom Arméförvaltningens intendentsdepartement
medelst anlitande af olika anslag.

från Nordisk Familjebok 1910

Beträffande tyg, tänk på fartyg, verktyg så verkar tyg helt logiskt.
J-Star
QUOTE (Anders @ May 30 2004, 00:10 )
Varför ska vi behöva fjäska (för i många fall verkar det vara så) för att få en människa att lösa sin arbetsuppgift?

Fjäska? Vem har talat om att fjäska? Att uppföra sig korrekt och lagom artigt kan väl knappast kallas att fjäska.

/J
Anders
QUOTE (J-Star @ May 30 2004, 11:25 )
Fjäska? Vem har talat om att fjäska? Att uppföra sig korrekt och lagom artigt kan väl knappast kallas att fjäska.

Det var nog jag som sa fjäska.

Detta är bara det jag upplevt på diverse SFD i landet, majoriteten är bra, men på vissa ställen kommer man ingenstans utan att anstränga sig till det yttersta i övertrevlighet för att få den service regementena köper av FM Log.

Vill du ha bevis? Testa att få ut något från SFD Enköping, Int-sidan.
MP Loke
QUOTE (ERI @ May 28 2004, 14:44 )
Det hela är ganska enkelt!

Bemöt andra som du själv vill bli bemött, snacka lite skit med tjejerna och killarna på förrådet. Var allmänt social!

Sen finns det ju alltid vissa personer som man bör undvika, men det lär man sig snart vilka det är.

Jag måste erkänna att jag har aldrig haft några problem att få ut det jag ska ha på förrådet och jag får alltid nya grejer (i mån av tillgång förstås) Sen skadar det aldrig att bjuda på tårta någon gång ;) det är alltid uppskattat!

ERI (som nyss bytt in sin gamla 90 hjälm mot en ny med 02 inredningen)

Vill oxå ha..... bong.gif ..... :P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.