Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Licensavtal
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
madog
När man installerar program får ofta upp ett licensavtal, har du någon gång läst igenom ett sådant?

Datorn är ju till för att kunna bearbeta information snabbt. När jag skaffar ett program vill jag använda det direkt och inte ägna evigheter åt att läsa licensavtal... orka!

Jag har personligen aldrig läst igenom ett helt licensavtal.
SISU
Max 2 gånger ....
Fu Gson
De fåtal gånger det har hänt så har det varit i de fall där texten varit kort och koncis....
Swed65
Hmmm undrar om man är märkt av arbetet? Läser alltid licensavtalet! biggrin.gif
Jobbar med bla licenshantering och då blir man paranoid blink.gif

Sitter justnu och läser Produktanvändningsrättigheter för produkter licensierade från Microsoft *Luuuft* en nätt skrift på 75 sidor... blink.gif
Lindeberg
Det har aldrig hänt, och både jag och datorn är fortfarande kva[edit]r i livet.
Panzerfaust
Alldrig någonsin, men jag beundrar dom 5% som faktiskt gör det jämt, eller nästan jämt iaf... Det jag ska göra med filmen/spelet är ju ändå se på filmen eller spela spelet hemma och jag antar att det är fullt lagligt? laugh.gif
J-Star
Det beror på källan till programmet. Litar jag på källan så läser jag sällan. Gör jag det inte kollar jag lite extra. Ibland står där intressanta saker... typ "Jag godkänner att detta program knullar min browser i röven... med taggtrådsinlindad dildo i stolek Tjur XXL" (Läs licensavtalet till sponsorprogramemt som följer med MSN Plus...)

Källan är dock ingen garanti för att avtalet inte innehåller sådana här saker. Microsofts avtal för Passport (i vilket Hot,ail ingår) sade tidigare i princip "All your data are belong to us".... skickade du något igenom Hotmail hade du i och med att du godkände användaravtalet godkänt att Microsoft använde det fritt hur de själva ville. efter en smula kritik (läs: proteststorm) ändrade de avtalet.

/J
Torak
Har mest last det for att se vad jag gar med pa; t ex upptackte jag att jag gett Lucasarts mitt hus och lovat att arbeta som stadare hos dem om jag nagonsin har fel ansiktsuttryck nar jag startar Jedi Knight II. Jag ar lite forvanad att de inte har kravt anvandarens forstfodde son.

Nu behover jag bara klura ut vad de menar med "The User agrees to cede to the publisher all rights to the User's DNA and all derivative works."

Nej, allvarligt talat... Jag pluggar juridik, tycker det verkar lite konstigt... under vissa omstandigheter kan inte licensavtalen vara bindande. Er... OK, jag kan inte det har pa svenska...

A person signing a unilateral contract post factum cannot be held to it, since a key factor in contract law is that both parties should have the opportunity to be aware of the terms of the contract before agreeing to it. In the case of software, which frequently comes shrinkwrapped with the terms inside, most shops will not allow an item to be returned if the wrapping is opened. This effectively prevents the buyer from reading the terms before finalising the contract, and thus the sealed terms cannot prima facie be held to be incorporated into the contract.

Vad tycks? Det ar naturligtvis ur engelsk synpunkt, men det verkar ju onekligen som att sana licensavtal faktiskt ar icke juridiskt bindande, eller hur?
Björn-
Jag ahr alldrig läst ett licensavtal..
Jag har ett spel varge gång jag startar det kommer licensavtalet upp...
Kul at läsa det när man har dyslexi brow.gif blink.gif 7.gif
Luno
Jag är inte förvånad av det jag hör här smile.gif och jag jobbar med dator program så jag läser dom alltid och skrivet ut och placerar i en pärm (Är lite pedant av mig förstås) .
Allt som man godkänner ska man ha läst annars kan det bli många väldigt tråka överraskningar om man har otur
Fu Johanson
Jag fick en gång upp ett användaravtal från ett flygbolag som var (jag kopierade in texten i Word och kollade) 48 sidor långt i storlek 10. blink.gif

Jag skummade igenom det och i de första sisådär 20 sidorna stod det inget konstigt, sedan ett kompakt avsnitt om hur flygbolaget i princip hade rätt att sälja dig som sexslav till tjetjenska krigsherrar om dom så önskade, sedan inget konstigt i resten av avtalet.
Ett försök att dölja de mer känsliga delarna av avtalet månne? Malajn.gif
Rickard N
Inga licensavtal på webben eller som man bara klickar i ett program kan vara bindande med tanke på att det är omöjligt att avgöra vem som gjort det. För att sådant skall vara bindande måste lite nycklar utbytas mellan parterna och massa tekniskt mumbo-jumbo
SnowFlax
Ja, GNU General Public License. I vanliga fall brukar jag dock inte läsa igenom licensavtal.
Uttern
Jag har har till och med varit med och skrivit något mindre avtal för något år sedan i min egenskap av advokat. Men har slutat med det...

Privat läser jag dem aldrig. I Sverige har vi ju tvingande konsumentskyddslagstiftning (som alltså gäller "över" ev licensavtal) så jag är inte så rädd för avtalen.

Ola
Runqvist
Skummar igenom program från mysko företag.

Samma skit i alla, fast den som kan skriva ut det på flest sidor vinner.
"Du förbinder dig att inte göra något mot oss, trots att programmet i sig suger."
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.