Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Thunderbird
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Hotel Charlie One
"Thunderbird Nr.6 crashes shortly after take-off at an airshow in Ohio in september 2003. The pilot ejects within a second of impact. Investigation revealed that the pilot had forgotten to enter the height of the airbase above-sea-level, and came up 600 ft short of air."

Ganska nära...

http://www.studenten.net/customasp/axl/mov...sh_cockpit.mpeg
Airman
Finns det ingen film från utsidan planet alltså filmat från backen?

Även artikel/bilder är interesant.
Hotel Charlie One
Jodå:
http://www.studenten.net/customasp/axl/movies/tbcrash.wmv

Lyssna på tjattret som utbryter mellan piloterna. (Och chefens försök att få tyst på dem...)

Bild också:
http://www.studenten.net/customasp/axl/ima...front-eject.jpg

Bilden är tagen från kontrolltornet. Undrar om deras puckerfactor var hög?
Luno
Men varför skjuter han ur sig så tidigt? Planet är nästan över publiken. vet någon om vad det var för fel på flygplanet ohmy.gif
Hotel Charlie One
TIDIGT??? Han skjuter INTE ut sej tidigt. Kolla på film nummer två så ser du att han hade kraschat inom max 1,5 sekunder. Tycker snarare att han väntar lite länge men det kan ha att göra med att han vill säkerställa att planet inte landar bland publiken.

EDIT: Felet på flygplanet var att FF inte knappat in rätt höjd på flygfältet. Kolla första posten.
Luno
QUOTE (Hotel Charlie One @ May 27 2004, 19:59 )
TIDIGT??? Han skjuter INTE ut sej tidigt. Kolla på film nummer två så ser du att han hade kraschat inom max 1,5 sekunder. Tycker snarare att han väntar lite länge men det kan ha att göra med att han vill säkerställa att planet inte landar bland publiken.

EDIT: Felet på flygplanet var att FF inte knappat in rätt höjd på flygfältet. Kolla första posten.

Oj förlåt missade din andra filmen ber om ursäkt för det blyg.gif
Airman
Äää jänkarna bygger för klena plan. Hadde det klarat mer G belastning hadde det ju inte vart nån fara B)

Skämt å sido. Undra igentligen hur högt han va över backen innan han skjöt ut sig.
Hotel Charlie One
Det mest intressanta tycker jag är att även en kille som tagit en plats i ett team som Thunderbirds kan göra ett så enkelt och nära nog katastrofalt misstag.

Vissa killar måste ha rejält med sinnesnärvaro för att överhuvudtaget överleva en dålig dag på jobbet.
Danne
Pratas även om detta haveri här: Thunderbird

Abstracten till haverirapporten:

Pilot error caused a U.S. Air Force Thunderbirds F-16 aircraft to crash shortly after takeoff at an air show Sept. 14 at Mountain Home Air Force Base, Idaho.
The pilot ejected just before the aircraft impacted the ground.

According to the accident investigation board report released today, the pilot misinterpreted the altitude required to complete the "Split S" maneuver. He made his calculation based on an incorrect mean-sea-level altitude of the airfield. The pilot incorrectly climbed to 1,670 feet above ground level instead of 2,500 feet before initiating the pull down to the Split S maneuver.

When he realized something was wrong, the pilot put maximum back stick pressure and rolled slightly left to ensure the aircraft would impact away from the crowd should he have to eject. He ejected when the aircraft was 140 feet above ground -- just eight --tenths of a second prior to impact. He sustained only minor injuries from the ejection. There was no other damage to military or civilian property.

The aircraft, valued at about $20.4 million, was destroyed.

Also, the board determined other factors substantially contributed to creating the opportunity for the error including the requirement for demonstration pilots to convert mean sea level and above ground level altitudes and performing a maneuver with a limited margin of error
Statoil
140 fot, hur många meter är det?
Yman
ungefär: 140/3 ~= 47 meter

//Y
J-Star
QUOTE (Statoil @ May 29 2004, 14:18 )

140 / 10 * 3 = 42 meter.

(1 fot = 0.3 meter)

/J
Danne
QUOTE (Statoil @ May 29 2004, 14:18 )

42.6720853m

laugh.gif
ph34r.gif

Har inte bindning för den precisionen....men en viss Grip räknar med de där nuffrorna..samma gör GPWS/EGPWS och GCAS. Sen vill även jag var lite...tja B)
eskil
QUOTE (Danne @ May 30 2004, 13:17 )
42.6720853m

Jag tycker att det verkar vara lite väl många decimaler där. vissel.gif
Tabellvärdet för en fot är 0.3048 meter vilket ger 140 foot => 42.642 meter.

Fast om killen var två telefonkatalogssidor högre upp eller inte kan nog kvitta...
Danne
De siffror jag angav är gällande flygindustristandard, för många eller för lite decimaler till trots.

Enligt info från datablad GCAS:

1 foot = 12/39.37 meter or 1 foot = 0.304 800 609 6012 meter

(12/39,37)*140= Det jag skrev ovan

Du får skriva till Saab, Booiiiing eller Airbus och klaga. :P
eskil
Ser man på. Man kanske får fler decimaler om man betalar för dem. biggrin.gif

Edit: Tog mitt värde ur ett SIS-blad.
eskil
Jag har forskat lite och kommit fram till varför jag och Danne har olika definitioner av hur lång en fot är. Det är helt off-topic, men ganska intressant, så jag drar den ändå.

Från början använde världen alla möjliga konstiga längdmått. Famn, aln, yard, fot och tum.
Där 1 yard = 3 fot = 36 tum.

Sedan kom franska revolutionen. Revolutionärerna beslutade att i sann revolutionär anda skulle allt gammalt bytas mot nyare och bättre, bland annat införde man ett nytt måttsystem, det metriska. Det metriska måttsystemet baserar sig helt på det decimala talsystemet. Grundenheten för längd bestämdes till 1/10 000 000 av avståndet från nordpolen till ekvatorn och kallades för meter. Med hjälp av geometri går det avståndet att bestämma ganska exakt, men det är ganska bökigt, så man lät tillverka en meterprototyp i platina. Den låstes sedan tillsammans med kilogramprototypen in på ett lagom hemligt ställe i Paris.

Sedan gick det drygt hundra år. Då dök det upp en amerikan som hette Henry Ford som hade en idé om att serietillverka bilar. Serietillverkade bilar betydde serietillverkade motorer där serietillverkade kolvar måste passa exakt i serietillverkade cylindrar. Det gjorde de inte. Hittills så hade alla motorer handtillverkats och varje kolv var handslipad att passa exakt i en enda cylinder. Så Ford vände sig till den svenska precitionstillverkaren C E Johansson och beställde en uppsättning måttsatser för kalibrering av mätinstrument och verktyg.

Johansson fick då ett mycket fundamentalt problem. Hur lång är en tum? Det fanns ingen standardiserad tum, och de tum som användes skiljde sig åt, ibland med en milimerter eller mer! Johansson tröttnade snabbt på det, tog medelvärdet av alla tum han hittade, avrundade värdet till 25.4mm, tillverkade måttsatserna efter det och levererade till Ford. Ford blev mycket nöjd och satte igång att tillverka bilar på löpande band.

När sedan ANSI (American National Standardization Institute) grundades 1918 så råkade man ut för problem. Hela amerikanska industrin använde tum och fot härledda ur J E Johanssons måttsatser, men amerikanska lantmäteriet höll fortfanade fast vid sin gammla fot. Först 1959 lyckades alla engelskspråkiga länder komma överens om att 1 yard = 0.9144 meter, 1 fot = 0.3048 meter och 1 tum = 25.4 millimeter. Den gamla foten = 12/39.37 meter behölls, men kallas för U.S. Survey foot. Det är den foten som används i t.ex GPS:er.

Källor:
Meter
Fot <=> Meter
C E Johanssons måttsats
martinator
Det finns en ännu värre. Har en bild på en rysk MIG där piloten skjuter ut sig när nosen på planet redan är i marken. Ska se om jag får ut den i helgen.

/martinator
106
QUOTE (martinator @ Jun 4 2004, 16:05 )
Det finns en ännu värre. Har en bild på en rysk MIG där piloten skjuter ut sig  när nosen på planet redan är i marken. Ska se om jag får ut den i helgen.

/martinator

Antar att du tänker på följande bild från Paris 1989, där Anatoly Kvotchur (född i Litauen) sköt ut sig ur sin MiG-29 efter motorbortfall på ena motorn (höger).
På bilden är det svårt att se men i filmen framgår att han hoppade två sekunder innan flygplanet träffade marken, men fallskärmen var helt utvecklad just det ögonblick han landade.

Film av samma händelse (*.avi)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.