Nu svarar jag på mitt eget inlägg, hoppas att ni inte uppfattar mig som en viktigpetter som först ställer en fråga för att sen komma med ett svar.
Nåväl ingenjören i mig kunde inte riktigt släppa frågan rödpunkt- defekt färgseende, så jag forskade vidare.
I ett mail till
Aimpoint ställde jag frågan.
Vi kommer inom kort att utrustas med ak 4B. En fråga som dykt upp är:
Hur fungerar Aimpoint för färgblinda (röd-grön-färgblinda), ca 7 % av alla män har sådan färgblindhet. På skjutbanan fungerar det säker bra, men hur blir det i skogen med grön omgivning och röd punkt.
Jag antar att ni fått och utrett frågan under era 30 år som tillverkare av rödpunktsskten.
Redan dagen efter fick jag svar från Lennart Ljungfelt, VD Aimpoint
Tack för ditt mail. Den röda färgen på punkten i Aimpoints sikten återfinns nästan inte alls i naturen (några få fåglar och insekter har fläckvis nästan samma färg, men detta torde i praktiken vara ointressant). Det innebär att punkten alltid framstår som avvikande i färg från omgivningen. Alla andra färger förekommer mycket oftare i naturen.
När det gäller röd-grön färgblindhet så förhåller det sig så att den som har denna åkomma inte kan avgöra om färgen är röd eller grön. Däremot ser vederbörande att det är skillnad på färgerna om han eller hon ser rött och grönt samtidigt. Har man röd-grön färgblindhet är det alltså inga problem att använda siktet eftersom punkten alltid kommer att framstå distinkt från omgivningen.
Lycka till med ditt CS! Jag är övertygad om att du kommer att lära dig mycket nytt om skjutning.
Mvh
Lennart Ljungfelt
VD Aimpoint
Visserligen är Aimpoint part i frågan men jag anser ändå att frågan är utredd och går härmed vidare...
/ErikUrban