Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rödpunktssikte
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
ErikUrban 2
Hör på skjutbanan från en garvad fältskytt.
"Hur i *%#¤ kan FM skaffa rödpunktsikten, en stor del av manliga befolkningen är färgblinda för *+&%"

Jag gjorde en sökning och fann mycket riktigt att ca 7 % av männen är röd-grön-färgblinda *länk*

Röd-grön-färgblindhet...
Hmm skogen är grön, pricken är röd, hur bra är den kombinationen? Har den garvade fältskytten rätt innebär det problem för ungefär var 14:e hemvärssoldat.

Någon färgblind som har provat ? Jag har själv utmärkt färgseende så för mig kommer aimpointen att bli ett lyft.
GA KA
Kanske för att FM aktivt gallrar ut personer som är färgblinda på stridande tjänster? Det löser dock inte HVs ev problem på området.
Arox
Har en kamrat som är mycket färgblind.. enl ögonläkare så kan man itne vara mer färgblind än honom..
att tilllägga till detta att nu i helgen så var vi ute å pangade med dom nya siktena. å han hade inga som helst problem med detta rentav han sköt bäst av oss alla..
inga problem med detta.. annars om man får problem så får man väl använda reservriktmedlen ovanpå rödpunkten :P
Panzerschreck
Jag är själv färgblind, och jag kan säga att det är inte så att färger 'försvinner' det är att man har svårt att skilja på dom. Med andra ord så ser man rödpunksiktets punkt, men man kan inte på rak arm säga att den är röd hahaha biggrin.gif

Nu har jag iof inte skjutit med rödpunkts sikte, men jag är 99% säker på att det inte påverkas. Ända problemet för mig som färgblind är att jag som sagt har svårt att skilja på en del färger. Vilket i vissa fall kan vara störande
Unicorn
Att man är färgblind betyder väl inte nödvändigtvis att man inte kan uppfatta en starkt lysande punkt mot en bakgrund oavsett vilken färg punkten eller bakgrunden upplevs ha.

Enligt resonemanget borde annars rödpunktsiktet bli fullständigt obrukbart mot någon som bär röda kläder även för någon med perfekt syn..?

Helt blinda människor har dock enligt vetenskapliga belägg svårt att uppskatta rödpunktsiktets alla fördelar till fullo...
Arox
jadu är han helt blind så spelar de nog ingen roll va man har för sikte 7.gif
men i övrigt så vet ja ej eftersom man itne lider av denna åkomma själv..
men tydligt var i helgen att spelar ingen roll om man är färgblind eller ej.. skjuter lika bra endå om inte bättre. skratt
Rifleman/Medic
QUOTE (GA KA @ May 26 2004, 11:22 )
Kanske för att FM aktivt gallrar ut personer som är färgblinda på stridande tjänster? Det löser dock inte HVs ev problem på området.

Antingen en ny regel eller så stämmer ditt påstående inte alls! Är nämligen färgblind själv. Tror att mina militära erfarenheter sorteras in under stridande tjänster.

Har dock aldrig testat rödpunktssikten. Har dock inga som helst problem att se röda punkten från s.k. ”laserpekare” som inhandlas hos Teknikmagazinet motsv, precis som flertalet innan mig har påpekat.
GA KA
Jag vet personer som har fått byta tjänst/ blivit bortgallrade pga av färgblindhet. Hurvida det är så på alla förband kan varken jag eller du veta. Men jag står fortfarande för att man kan bli bortgallrad pga färgblindhet.
Gaelgannon
QUOTE (Unicorn @ May 26 2004, 12:22 )
Helt blinda människor har dock enligt vetenskapliga belägg svårt att uppskatta rödpunktsiktets alla fördelar till fullo...

Har du inte hört talas om de nya siktena med aim-voice för helt blinda?

Testade det i helgen. Man meckar på en grej på pipan som det går sladdar till ett par örsnäckor som man stoppar i öronen.

Väldigt praktiskt. Aim more to the left. Yeah, your aiming at his head. SHOOT! väldigt bra. Testade att blunda när jag sköt på helkroppsfigurer på 100 meters vallen. Gick riktigt bra. a little left, a little right, shoot shoot shoot!

dribble.gif
Badboy
Man måste göra en distinktion mellan färgblindhet och defekt färgseende.
Jag har enligt definition defekt färgseende, då jag har svårighet att urskilja siffrorna på 1(!) av de ca 25 testkartorna som man testar med. Detta renderar ändå en etta vid syntestet under mönstring, men jag fick trots det en KB-tjänst på Inf.
Jag har dock aldrig upplevt att jag feltolkat eller missat en färg, påverkas således inte alls av det.

alltså:
defekt färgseende eller färgblind, vad pratar vi om?

/Magnus B
jofus
Jag klara inte heller kartorna på mönstringen och fick därför en 1 på mitt färgseende. Det tolkas alltså som att jag bär på en defekt x-kromosom som jag har fått i från min mor. Detta gör som sagt tidigare 7% av den manliga befolkningen. Jag lider inte av mitt defektafärgseende största problemet är strumplådan. Svarta eller blå strumpor. Jag får kolla flera gånger i olika ljus för att vara på den säkra sidan. biggrin.gif

Jofus
LeadHead
Som sagt. Färgseendedefekt heter det, inte färgblindhet.
Att plocka lingon kan också vara besvärligt. Ok sist jag prövade var jag inte på humör att plocka lingon så det kan ju ha spelat in också...
Pansardvärg
QUOTE (Unicorn @ May 26 2004, 12:22 )

LOL
Rickard N
QUOTE (jofus @ May 26 2004, 23:12 )
största problemet är strumplådan. Svarta eller blå strumpor. Jag får kolla flera gånger i olika ljus för att vara på den säkra sidan.  biggrin.gif

Jofus

Vem fan behöver inte det? smile.gif
Rickard - som inte har defekt färgseende
kronvrak
QUOTE (Gaelgannon @ May 26 2004, 15:41 )
Har du inte hört talas om de nya siktena med aim-voice för helt blinda?

Testade det i helgen. Man meckar på en grej på pipan som det går sladdar till ett par örsnäckor som man stoppar i öronen.

Väldigt praktiskt. Aim more to the left. Yeah, your aiming at his head. SHOOT! väldigt bra. Testade att blunda när jag sköt på helkroppsfigurer på 100 meters vallen. Gick riktigt bra. a little left, a little right, shoot shoot shoot!

dribble.gif

OT Det har funnits för tävlingskyttar väldigt länge, det piper starkare när man siktar rätt på målet.

Lite on topic
Är det inte så att vissa som har inte ser alla färger lättare kan se folk i t ex kamouflagekläder?
Det är ungefär som om man letar efter "Waldo" på en bild kan byta ut vissa färger med ett bildprogram så ser man "honom" lättare.
ErikUrban 2
Nu svarar jag på mitt eget inlägg, hoppas att ni inte uppfattar mig som en viktigpetter som först ställer en fråga för att sen komma med ett svar.

Nåväl ingenjören i mig kunde inte riktigt släppa frågan rödpunkt- defekt färgseende, så jag forskade vidare.

I ett mail till Aimpoint ställde jag frågan.
Vi kommer inom kort att utrustas med ak 4B. En fråga som dykt upp är:

Hur fungerar Aimpoint för färgblinda (röd-grön-färgblinda), ca 7 % av alla män har sådan färgblindhet. På skjutbanan fungerar det säker bra, men hur blir det i skogen med grön omgivning och röd punkt.

Jag antar att ni fått och utrett frågan under era 30 år som tillverkare av rödpunktsskten.

Redan dagen efter fick jag svar från Lennart Ljungfelt, VD Aimpoint
Tack för ditt mail. Den röda färgen på punkten i Aimpoints sikten återfinns nästan inte alls i naturen (några få fåglar och insekter har fläckvis nästan samma färg, men detta torde i praktiken vara ointressant). Det innebär att punkten alltid framstår som avvikande i färg från omgivningen. Alla andra färger förekommer mycket oftare i naturen.

När det gäller röd-grön färgblindhet så förhåller det sig så att den som har denna åkomma inte kan avgöra om färgen är röd eller grön. Däremot ser vederbörande att det är skillnad på färgerna om han eller hon ser rött och grönt samtidigt. Har man röd-grön färgblindhet är det alltså inga problem att använda siktet eftersom punkten alltid kommer att framstå distinkt från omgivningen.

Lycka till med ditt CS! Jag är övertygad om att du kommer att lära dig mycket nytt om skjutning.

Mvh
Lennart Ljungfelt
VD Aimpoint

Visserligen är Aimpoint part i frågan men jag anser ändå att frågan är utredd och går härmed vidare...

/ErikUrban
ABP
Är samma fenomen om man tittar med en NVG genom siktet. Allt blir grönt men punkten skiljer sig ändå eftersom den "lyser" vilket ingenting annat i siktet gör.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.