Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Brandflyg
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
dxl
Någon som har info på hur brandbekämpningsflyget är organiserat i Sverige?
Används flygplan av räddningstjänsten?
Hur ser organisationen ut.
Är det samma helikoptrar som används till brandbekämpning som används till annat?
Har vi sjöar som räcker till så att flygplan kan fylla tankarna i "under gång"

Jag vill veta allt och helst lite till salute.gif
foppa_1985
Förr var Brandflygspaningen betalt av Räddningsverket, men sedan 2 år tillbaka ligger ansvaret på kommunerna. Det innebär att räddningstjänsten (kommunen) själv får bestämma om man har ekonomiskamedel att bedriva flygspaning efter bränder. Flygspaningen brukar därför upphandlas med lokala flygklubbar.

Vad det gäller brandbekämpning så finns det helikoptrar vid bla Berga utrustade med brandtunna för att bekämpning. Jag är ganska så säker dock på att helikoptern har fler uppgifter men inför brandbekämpning utrustas med tunna. Men det här är något som säkert Yman mfl kan besvara bättre.
Yman
Stämmer bra det.
Inom försvaret har vi HKP 4 och 10 som har möjlighet att utrustas med brandtunna. Det är den helikopter som står i beredskap som kan kallas ut till brandbekämpning.
Vidare finns det även flera civila bolag som kan erbjuda brandbekämpning.

Har lite kort om tid nu, får se om jag kompletterar detta senare ikväll.

//Yman, stressad som f-n.
achilleos
Även hkp11 har brandbalja, eller "bambi bucket" som den kallas...fråga mig inte varför dock.

Uppgifter för hkp9 när det brinner är bla som ledningsplats då man ju har en bra överblick på brandens utbredning och man kan hitta lämpliga begränsningslinjer och dyl. Helikoptrar nyttjas också för transport av personal och matriel, såsom pumpar mm till platser dit man annars inte hade kunnat ta sig/sakerna. Helikopter med NVG-utrustad personal ombord kan med fördel nyttjas när man tror att man släckt branden. Tar man en sväng över brandplatsen på natten så ser man tydligt om det ligger och pyr nånstand.

EDIT: Brandbaljan kan inte fyllas på annat sätt än under gång. Så man får hoppas att det finns en vattentäkt nånstans i närheten så man slipper långa rotationstider.
tinhead
Hur funkar brandflyget idag?
Det är ju några år sedan dom ändrade på hur det finansieras mm..
Born
Vet att det har varit en Canadair placerad i anslutning till NYGE Aero på skavsta. Någon som vet om den fortfarande är i ativ tjänst där? Blir lite mer flöde på vattnet om det är en bit mellan vatten och brasa än en hkp med den.
larsev
QUOTE (tinhead @ Jul 30 2006, 17:17 ) *
Hur funkar brandflyget idag?
Det är ju några år sedan dom ändrade på hur det finansieras mm..

I gamla Älvsborgs län går FFK (Frivilliga Flygklubben) upp 1-2 gånger per dag och flyger en fastlagd slinga.
Detta görs vid brandrisk 4-5. salute.gif
lanrezac
QUOTE (Born @ Jul 30 2006, 17:23 ) *
Vet att det har varit en Canadair placerad i anslutning till NYGE Aero på skavsta. Någon som vet om den fortfarande är i ativ tjänst där? Blir lite mer flöde på vattnet om det är en bit mellan vatten och brasa än en hkp med den.

Var det inte så att den var inhyrd på försök av SRV en sommar? En sommar som fö var ganska "brandfattig" om jag minns rätt?
Born
QUOTE (lanrezac @ Jul 31 2006, 09:44 ) *
QUOTE (Born @ Jul 30 2006, 17:23 ) *

Var det inte så att den var inhyrd på försök av SRV en sommar? En sommar som fö var ganska "brandfattig" om jag minns rätt?

Mycket möjligt, jag var bara inne i den och tog en snabbtitt. Vill också minnas att det var ett provlån som det inte blev något av. Imponerande maskin hur som helst.
karateka
Förra året vid en gräsbrand på kullaberg i nv skåne, dök en hkp 4 upp men en stor orange "säck" under. Imponerande att se den
hämta vatten m.m.

Vet någon varifrån de utgår???????
larsev
QUOTE (karateka @ Aug 1 2006, 15:28 ) *
Förra året vid en gräsbrand på kullaberg i nv skåne, dök en hkp 4 upp men en stor orange "säck" under. Imponerande att se den
hämta vatten m.m.

Vet någon varifrån de utgår???????

F17 Kallinge är närmaste flygbas/flottilj där de har hkp 4 biggrin.gif
optimus
QUOTE (dxl @ May 26 2004, 03:37 ) *
Någon som har info på hur brandbekämpningsflyget är organiserat i Sverige?
Används flygplan av räddningstjänsten?
Hur ser organisationen ut.
Är det samma helikoptrar som används till brandbekämpning som används till annat?
Har vi sjöar som räcker till så att flygplan kan fylla tankarna i "under gång"

Jag vill veta allt och helst lite till salute.gif

kan bara bidra med att här uppe i skellefteå finns det inget brandflyg sedan nått år tillbaka och med den här jättetorra sommaren så har det varit upp på tapeten flera gången varför det inte finns brandflyg. brandkåren häromkring har stora problem med att hitta bränder i skogen och i min mening är det egentligen bara tur att det inte startat nån större brand med tanke på hur torrt det är och hur lång tid det tar att hitta dit utan ledning från brandflyg.
skytten
Här står det om räddningsverkets helikopterresurser som kan användas vid behov..

http://www.srv.se/templates/SRV_Manual____14555.aspx
Bosse Fors
Undrar varför man inte utnyttjat möjligheten att rekvirera skopande plan från EU som beskrivs i skyttens länk? Om det var för dyrt att införskaffa egna plan borde kanske ekonomi finnas till det men vad vet jag... vissel.gif
Här är förresten rapporten från testen av "skopan" !995-1996 (Canadair Cl-215, kustbevakningen testade även Cl-415 1996)

Planet användes vid några bränder:
Skogsbrand i Kramfors 1995-06-29
Vid räddningstjänstens framkomst brann det på ett ca 2-3 ha stort område, delvis toppbrand. Det var extremt torrt i markerna och en vindstyrka på 10-15 m/s, i byarna upp till 19 m/s.
"Vi vet sedan tidigare att helikoptern gör ett bra arbete vid skogsbränder, men när man får se vilken slagkraft Skopan tillför så får man hoppas att den är här för att stanna. Skulle vi inte ha haft detta alternativ med det väder och vindar som rådde här så har vi fått trefaldiga personalstyrkan och släcktiden hade blivit oändligt mycket längre".
Stig Olson
Räddningsledare

Skogsbrand i Älmhult 1996-06-25
Brandarean var vid räddningstjänstens framkomst ca 500 x 500 m. Både helikopter och Skopan sattes in i brandbekämpningen. Samarbete och separering mellan flygplan och helikopter fungerade mycket bra.
"Storleken på branden blev ca 1 km ² . Släckningsarbetet pågick i 2,5 dygn och hade vi inte fått hjälp av Skopan (och helikoptern) att begränsa branden så hade eftersläckningsarbetet enligt min bedömning varit ca 2 dygn längre och storleken på branden blivit betydligt större".
"Att Skopan är en mycket bra resurs är det inget tvivel om. Den är till stor hjälp för brandpersonalen med begränsningslinjer där terrängen är svår att komma fram i och där det är långt till farbara vägar som det var i det här fallet med långa slangdragningar som följd."
Evert Johansson
Stf räddningschef/räddningsledare

Har bara skummat igenom snabbt men det verkar ha varit en resurs som kunde ha kommit till använding nu...

Mvh, B

Edit: Lade till några bilder...
CL-415
Cl-215
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.