QUOTE (bushman @ May 25 2004, 19:31 )
tror nog inte en C-17 globemaster kan gå ner på bromma.
inte för att banan är för kort eller liknade, utan för att banan inte har bärighet för tyngden.
är inte insatt i sthlms flygplatsers bärighet, men bromma känns mer som "privatflygplats"
flyger man frakt så blir det väl mer arlanda eller skavsta kan jag tänka mig.
var idag på studiebesök på lidköping's flygplats, den flygplats som är norra europas största fraktflygplats.
de tar emot fler 737:or än landvetter inom fraktflyget.
annars flygs det mest proppellerfraktare på den flygplatsen.
de skullle kunna ta emot både globemastern och IL76 om de vill landa där.
fast såtenäs har tagit ner något större ryskt plan vid något tillfälle runt 96-97.
någon PFP-övn på såtenäs med omnejd.
ryssarna flög in ett fältsjukhus.
vet att någon av banorna på F7 fick förlängas för att kunna ta emot jätteplanet.
jaha, så du har varit "här" idag

jo, banan är byggd för att kunna ta stora maskiner, bärigheten tål en fullastad 737a (har själv sett när de tagit ned en sådan maskin.. satan vilket åbäke)
normalt är det ju dock 2 motoriga propeller maskiner de tar ned...
var förresten på tal att ha en fraktflygskola här med just 737or, tror dock inte det blev något av det
Lidköpngs flygplats (Hovby Flygfält) köptes förresten av FM för endast 6 miljarder för några år sedan och just nu håller de så sakta på att bygga ut den, bla längre bana, eventuellt en bana till parralellt med nuvarande, fler hangarer, ökad bärighet osv
har även snackats om att bygga en "flygstad" (dvs hotell, köpcenter och sådant skräp) främst för kunder till SAAB i trollhättan
planet som togs ned på F7 var just en IL-76, och det planet KAN även gå ned på Hovby om det krisar, dock lär bärigheten vara precis....
***edit***
gillar ni internationell fallskärmshoppning kan jag reckomendera att ta sig hit i början på augusti (skall se om jag hittar nåt exakt datum) då FM tillsammans med ett antal hoppklubbar (inkl FJS) anordnar Hercules boogie, enl rykten den enda hoppningen i världen med en så stor maskin... ibland kör de tom med 2 plan (stora formationer med 160 hoppare)
***edit2***
hittade datum direkt,. 24-31/7 är det i år (jävlar, skall till Väddö då)
info hittar ni här ---->
Hercules Boogie