Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kulsprutor
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Adam Wilhelm
Tyskarna utvecklade MG 34 som den första GPMG, men vad var skälet?

Har stött på allt från att Versailles-fördraget förbjöd tyskarna att ha vattenkylda kulsprutor till att tyskarna var framsynta nog att utveckla GPMG konceptet.

Jag har min egen åsikt och nu vill jag höra era.
Sen så vill jag höra var ni har hört teorierna.
Foxtrot Lima
Vad jag vet (läst) var den egentliga anledningen den att det var betydligt enklare och billigare att tillverka MG-34:an. När sedan MG-42:an kom blev produktionen ännu enklare och billigare.

Jag har själv inte läst Versailles-fördraget i detalj, men jag vet att tyska armén använde vattenkylda kulsprutor även under mellankrigstiden. Om det var i strid med fredsfördraget eller ej det vet jag inte. Dock tror jag inte att man började konstruera luftkylda kulsprutor enbart för att kringgå Versailles-fördraget. Tyskarna insåg fördelarna med konceptet redan i slutskedet av 1:a Världskriget.

Vattenkylda kulsprutor användes av den tyska krigsmakten under i stort sett hela kriget, så de försvann inte ur tjänst när de luftkylda kulsprutorna introducerades.

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Lt. payne
Troligen var orsaken att en luftkyld kulspruta är:
1. lättare,mindre jobb för skytten=mer tid/kraft till annat.

2.Mindre beroende av tillgång på kylmedium eller brist på  samma.

3.mindre komplicerad=billigare att köpa fler.

Min teori ;)
Adam Wilhelm
Ok...min lilla teori:
När tyskarna utvecklade stormtrupperna (INTE SS) så förstod man att den gamla kulsprutan var för tung och inte möjligjorde rörlig krigföring.

[img]http://photo.msn.s8.com/MS8zLzAvMS8xMDI5LzE1NS8zMi9xeWUwdi10bjczTk9BYVFlNlJiTkx3/e206e0b7685f49e7fff021fb6e396f4d[/img]

Därför utvecklade man en lättare kulspruta:

[img]http://photo.msn.s8.com/MS8zLzAvMS8xMDI5LzE1NS8zMi9HZGd6d2Q1RnZUQWF6S3o1Qk5YNUtB/a7d1e071aa2de457f195bad5ba658845[/img]

Sen utvecklade man MG 34:

[img]http://photo.msn.s8.com/MS8zLzAvMS8xMDI5LzE1NS8zMi9zR0x2dEx4ZkhfZTJRZVZnZnhzM3J3/3eb15b550c38eedd9447f0b711a2a84a/clbk=HcZNnT9kkUjhDqJyOmbPydDpyamNo4G!CTgmVQ4NpkgLr*mKRyYXdbQg2mjXfK81TGrtLg*Adx4$/jpg.jpg[/img]

och under kriget MG 42:

[img]http://photo.msn.s8.com/MS8zLzAvMS8xMDI5LzE1NS8zMi9tUjRfMVZidk5wZVJqN3lRMV9NZktR/1207a4fe4eaa7d2c60aa20044b81ba30/clbk=HcZNnT9kkUjhDqJyOmbPydDpyamNo4G!ZWnB!90n8i0GDqxq8T0RX!9O4JqKzj5AbICTRa06ijA$/jpg.jpg[/img]

Att tyskarna inte använde vattenkylda kulsprutor (MG 08) för att Versailles-fördraget förbjöd dem anser jag vara rent trams.
Foxtrot Lima
Som lite kuriosa kan jag nämna att SS (Schutzstaffel) var en "förgrening" av SA (Sturmabteilung), som i sin tur inte hade något att göra med de ursprungliga stormtrupperna som användes av tyskarna på västfronten under deras sista offensiv 1918.

Man hade insett att infanteriets taktik var föråldrad och gjorde vad man kunde för att utveckla slagkraftigare förbandstyper med större rörlighet. En lösning var att bilda kompanier (eller annan förbandsstorlek beroende på uppgiften) utrustade med bl a eldkastare, sprängmedel och k-pistar samt "lätta" kulsprutor. De skulle anfalla innan huvudstyrkorna och om möjligt skapa luckor i fiendens försvarslinjer som sedan skulle kunna utnyttjas för ett genombrott.

Inledningsvis hade tyskarna stora framgångar med sin offensiv, till stor del tack vare att man introducerat taktiken med stormtrupper. Att man även utvecklat en lätt kulspruta som kunde medföras och användas offensivt var självklart en starkt bidragande faktor till stormtruppernas framgångar på västfronten.

Det bör dock nämnas att även britterna utvecklade en lätt kulspruta (Lewis LMG) under 1:a Världskriget, och den användes med goda resultat av brittiskt infanteri vid fronten.

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Larsson
Den första lätta kulsprutan, ja eller snarare kulsprutegeväret var mig veterligen det danska Madsen-kulsprutegeväret som kom redan runt sekelskiftet.
Ryssarna använde det mot japanerna så tidigt som 1905.
Fransmännen hade också en habil konstruktion (om än med katastrofal produktionskvalitet) i sin Chauchat som kom 1914.
Till skillnad mot de tyska och brittiska vapnen under VkI så var dessa luftkylda, och därmed lättare.

Storheten i MG-34 låg inte i det faktum att den var luftskyld, utan i kombinationen av luftkylning, bandmatning och låg vikt.
Visserligen så introducerade Browning sin luftkylda och bandmatade M1919 redan 1919, men den vägde några få,
men ack så viktiga kilo för mycket för att bli en bra GPMG.
114-1027905316
Den här skönheten finns att köpa på andra sidan pölen
för $27500.00 om ngn känner för att krångla med tull och
polis för att föra in den.
Adam Wilhelm
M1919:

[img]http://photo.msn.s8.com/MS8zLzAvMS8xMDI5LzE1NS8zMi9peVB4VW9ZSEZNeURaNF8ycWd1MmV3/73cf14fc3c53838cdebd4f6ab747eb7a/clbk=HcZNnT9kkUjhDqJyOmbPydDpyamNo4G!3QCSwgleCA46des0qkF1mKfRDEhvUuwE5kx3kthTbYw$/jpg.jpg[/img]

M1919A4:

[img]http://photo.msn.s8.com/MS8zLzAvMS8xMDI5LzE1NS8zMi9DVm9tcEVOb3dCY3JPZUFaMGNUUDR3/7bca950cc4babcf10f16e2ad5e705b85/clbk=HcZNnT9kkUjhDqJyOmbPydDpyamNo4G!abh97bHvcBmRWRIBeFZDnSfl1Fzg5wypCs*SN!cf2ZQ$/jpg.jpg[/img]
sunken
rille116: visst är det en skönhet? Jag hade det stora privilegiet att ha hand om två sådana ljuvligheter under min tid i lumpen.
Vilken styrka, vilken kraft vilken fullkomlighet, vilken utstrålning, jag älskar den, helt enkelt.
73-1030022792
Sunken: Ursäkta min nyfikenhet. När och var gjorde du lumpen om du hadde hand om MG42??
Ing
QUOTE (Isgubbe @ Okt. 02 2002,23:55)
Sunken: Ursäkta min nyfikenhet. När och var gjorde du lumpen om du hadde hand om MG42??

sitter i stridsvagnar. ;)
114-1027905316
Orsaken till det FETA priset på pangen
är att det tydligen sitter lite tyska örnar
och annat krafs som visar att den är från kriget.
Kolla roten på lanken..
Begagnat bjäfs......
Tacka vet jag 58:an det är REN kärlek det.
smile.gif  :)  :)
73-1030022792
rrrrrrr Kulspruta 58 det är en kär gammal vän :cool:
73-1030022792
Ing: Jaha där ser man man lärsig nåt varje dag... kanske smile.gif är det på gamla centurion och S då eller?
71-1022514937
Isgubbe:

Numera heter den Mg3, i Sverige benämns den Ksp 94 - om det är _exakt_ samma om Mg42 har jag ingen aning om, men det gör nog nån annan..

Sitter på Leoparderna.

Kunde man ställa om gastrycket på Mg34/42/Ksp94??
Adam Wilhelm
MG 42: 7,92x57

Mg 3: 7,62 NATO

Tror inte att man kan ställa in skjuthastigheten då den är halvreglad.
Larsson
Kulsprutorna på Leo-vagnarna torde vara en stycken MG3 (laddarens) och en stycken MG3A1 (parallellkopplad med kanonen).

Jag kommer här bara räkna upp de versioner som använts av Bundeswehr.

MG3:an är en modifiering av MG1A3.
Modifieringarna ska f.f.a. gälla bandmatningen för att kunna använda både tyska och amerikanska band.

MG1A3 är en modifiering av MG1A1, vilket innebär att den blev modifierad för att underlätta produktion.

MG1A1 är en MG1 i kaliber 7.62x51 NATO med kromad pipa.

MG1 var i praktiken en MG42 fast producerad efter kriget för Bundeswehr, istället för Wehrmacht.

M.a.o. De kulsprutor som sitter i och på Leo-vagnarna är MG42:or, modifierade för enklare produktion, ombyggda till 7.62x51 NATO, försedda med kromat lopp, samt försedda med en bandmatning som tolererar olika band.
Dessutom så torde det finnas ett antal av smärre förändringar i konstruktionen.
sunken
Japp som tidigare sagt gjorde jag lumpen på stridsvagn 122 som laddare. Laddarens huvudsakliga uppgift på vagnen är bland annat att hantera (skjuta och vårda =) ) vagnens båda kulsprutor. Och det stämmer att de två kulsprutorna är lite olika, den yttermonterade ksp:n har bland annat ett luftvärnssikte som inte finns på innerksp:n.
sunken
Är dock lite osäker på saker och ting, t.ex. vart de är tillverkade och av vem. Produktionsåret för mina båda älsklingar var 1962 har jag för mig. De har alltså en del år på nacken, men funkar de sämre för det? NEJ tvärtom.
sunken
(Nu gick det inte ta bort detta medelande av någon anledning så jag skriver lite till, egna erfarernheter av Ksp 94 (mg42) )

Som jag tidigare skrev så är det ett fullkomligt perfekt vapen(näst intill i alla fall) vad jag upplevde jobbigt var vården av vapnet, framför allt, allt krutslag som sätter sig i rekylförstärkarna, och nu snackar vi inte lite krut här. Det andra problemet är att få det riktigt rent inne i lådan, skenorna som slutstycket glider i är väldigt svåra att komma åt.

De kulsprutor som vi fick ut ( 2st/vagn ) var oanvända, och det märktes kan jag lova, bland annat på blåmärkena man fick på axeln innan det började gå lite lättare, i början var det ett H-E bara att spänna upp fanskapet smile.gif men ju mer vi använde dem ju bättre blev de.

Andra fördelar med vapnet är bland annat pipbyte vilket går väldigt fort, runt 3-4 sekunder, men som sagt i krig byter man inte pipa efter 150 skott utan man skjuter tills pipan rinner bort. Och egentligen behövs det inte många skott för att pipan skall bli glödhet, bokstavligt talat, tro mig smile.gif

Sedan är eldhastigheten riktigt bra också, varierar mellan 1150 (+-150) skott i minuten vilket är bättre än ksp 58 bland andra. En annan intressant sak med eldhastigheten är att den ökar proportionellt med hur mycket krutslag det sitter i rekylförstärkaren.
Lillebror
QUOTE (Adam Wilhelm @ Okt. 03 2002,00:40)
MG 42: 7,92x57

Mg 3: 7,62 NATO

Tror inte att man kan ställa in skjuthastigheten då den är halvreglad.

När ksp 94(MG3) kom till sverige så hade den en eldhastig het uppåt 1600skott per minut normalt 1200 pga den svenska amminiutionen som är kraftigare ladda än den vanliga Nato 7,62an. Detta pga att rekylförstärkaren hade ett för litet hål har för mig att standard var 10mm svenska modellen var 12 eller nåt i den stilen. Innan man fick denna rekylförstärkaren så skenade sprutan ganska lätt.
70-1023034198
Kort fråga
varför vill man ha en "rekylförstärkare" på ett vapen ?
rekyldämpare har jag hört talas om däremot..
Nu får nån gärna reda ut detta..

:withstupid
71-1022514937
Sunken:

Fan, nu vill jag ju ha en rejält..!! Inte dåligt sexig bössa heller.. Nåt att ta med sig på älg-jakten med en Aimpoint monterad.. biggrin.gif
2Sharp
QUOTE (Fågel Fenix @ Okt. 11 2002,17:25)
Kort fråga

För att säkerställa funktionen, inte för att ge skytten mer rekyl.
Vapnet blir skitigt, från krutslagg och smuts, krångel vill man inte ha = rekylförstärkare.

Som kuriosa skall gamla pistol M/40 ha något liknande, vilket skall göra den mycket pålitlig i sträng kyla, vilkte iofs inte hjälper den gamla "järnspisen" på traven...
70-1023034198
2sharp
menar du att den hjälper till med mekanismen ?
så att det inte skall kunna haka sig ?

Förstår inte riktigt än ???
Men kanske snart ;)
2Sharp
QUOTE (Fågel Fenix @ Okt. 11 2002,18:14)
2sharp
menar du att den hjälper till med mekanismen ?
så att det inte skall kunna haka sig ?

Förstår inte riktigt än ???
Men kanske snart ;)

Enkelt sagt kan man säga att den ger mekanismen mer fart, högre hastighet ger högre tillförlitlighet.

Man "kör över" eventuella krutavlagringar och smuts, som att öka gasläget på en ksp-58, eller öka till gasläge 2 på ak5/ksp-90.

Mer förståeligt? smile.gif
sunken
hehe, Ju skitigare den är ju snabbare skjuter den... speciellt som det sitter mycket krutslag i rekylförstärkaren.
sunken
QUOTE (Gotcha @ Okt. 11 2002,17:38)
Sunken:

Fan, nu vill jag ju ha en rejält..!! Inte dåligt sexig bössa heller.. Nåt att ta med sig på älg-jakten med en Aimpoint monterad.. biggrin.gif

hehe jo den är bra fin den. Ok Aimpoint skulle kanske vara bra till första skottet, sedan är det fan nästan som att bli misshandlad kan jag lova ;) (nästan i alla fall)

Om man skjuter med den i avsutten strid märker du att kulsprutan flyttar dig bakåt, så efter ett tag få du sluta skjuta och flytta fram lite.
Noname
Jo jag vet, gammal tråd! (Hade jag startat en ny hade nån j*vel säkert länkat till denna ;) )

Min fråga: Vilka fördelar nackdelar finns det med ksp m/94 gentemot ksp m/58 i svenska armén? Ksp 94 har ju nästan dubbelt så hög skjuthastighet som 58:an. MG3 anses ju också som en av de bästa medeltunga kulsprutorna i världen. Borde inte detta vapen kunna användas i högre utsträckning inom armén, t.ex. hos pskytte? Jag antar att det är en kostnadsfråga.
Vilka erfarenheter har ni av sprutan?
Fu Dahlberg
Hmm... min spontana reaktion, då jag bara har erfarenhet av 58an, så är det just eldhastigheten som talar för 58an... Man kan inte släpa med sig hur mycket ammo som helst... om man nu inte sitter i en stridsvagn...
KD803
QUOTE (Pegin @ Oct 23 2004, 17:56 )
Min fråga: Vilka fördelar nackdelar finns det med ksp m/94 gentemot ksp m/58 i svenska armén?

Med tanke på att dessa två ksp i stort sett dominerar världsmarknaden för västvapen, så skulle jag säga att de är likvärdiga. Hade de inte suttit på Leo2 så hade vi inte skaffat dem överhuvudtaget, och att nu skaffa fler när vi har ett berg av 58:or verkar inte rimligt. Troligare är att 94:orna fasas ut och ersätts av 58C.
Sytare
QUOTE (BJE @ Oct 23 2004, 19:23 )
QUOTE (Pegin @ Oct 23 2004, 17:56 )
Min fråga: Vilka fördelar nackdelar finns det med ksp m/94 gentemot ksp m/58 i svenska armén?

Med tanke på att dessa två ksp i stort sett dominerar världsmarknaden för västvapen, så skulle jag säga att de är likvärdiga. Hade de inte suttit på Leo2 så hade vi inte skaffat dem överhuvudtaget, och att nu skaffa fler när vi har ett berg av 58:or verkar inte rimligt. Troligare är att 94:orna fasas ut och ersätts av 58C.

KSP 58C, menar du då den som annars kallas för KSP 58D med kort pipa, inskjutbar kolv och siktesskena?

Eller kan det tänkas att FM vill uppnå nå't i still med jänkarnas M-240G, alltså en fulllång pipa fast med siktesskena.
Noname
Hur många m/94:or har vi förresten? (tippar på ett par hundra)
Jag vet att 94:an har användts som understöd likt 58:an, någon som vet i hur stor utsträckning?
The Swede
QUOTE (Pegin @ Oct 23 2004, 18:36 )
Hur många m/94:or har vi förresten? (tippar på ett par hundra)
Jag vet att 94:an har användts som understöd likt 58:an, någon som vet i hur stor utsträckning?

160 Strv 121 + 120 Strv 122 x 2 sprutor på varje=560 sprutor.
Utöver detta kanske det finns några i reserv också.

The Swede pansar2.png
KD803
QUOTE (Tollen @ Oct 23 2004, 18:30 )
KSP 58C, menar du då den som annars kallas för KSP 58D med kort pipa, inskjutbar kolv och siktesskena?

Nej, jag menar den här.
Sytare
QUOTE (BJE @ Oct 23 2004, 19:48 )
QUOTE (Tollen @ Oct 23 2004, 18:30 )

Nej, jag menar den här.

Eller kan det tänkas att FM vill uppnå nå't i still med jänkarnas M-240G, alltså en fulllång pipa fast med siktesskena.

Det är uppfattat och efterlängtat!
styggo
QUOTE (2Sharp @ Oct 11 2002, 18:00 ) *
QUOTE (Fågel Fenix @ Okt. 11 2002,17:25)
Kort fråga

För att säkerställa funktionen, inte för att ge skytten mer rekyl.
Vapnet blir skitigt, från krutslagg och smuts, krångel vill man inte ha = rekylförstärkare.

Som kuriosa skall gamla pistol M/40 ha något liknande, vilket skall göra den mycket pålitlig i sträng kyla, vilkte iofs inte hjälper den gamla "järnspisen" på traven...

Som många kulsprutor under den här tiden så är funktion på vapnet "kort piprekyl" Det betyder att pipan vid avfyring rör sig bakåt ca 1 cm och därigenom lösgör klaackarna i slutstycket och hystar up densamma i avfyrningsläge samt matar in nästa patron.

För KSP 36 finns 2 rekylförstärkare. En för 8mm och en för 6,5 och 7,62.

MG 42 testades av försvaret under försök under 50 talet. Modellen heter FM54 och fanns i 2 uppsättningar. En origianl MG42 med 8x57 och en svensktillverkad i kaliber 6,5x55. (Grönmålad)...

Intressant är att vår 58 använder sig av samma matning som MG42, men funktionen är samma som en Browning BAR. Gas.

58and vann eftersom det helt enkelt var ett bättre vapen. och jag kan hålla med. Jag har själv en MG42:a och den är jävligt otymplig jämfört med 58:an.

M40 har också samma funktion, men dessa pistoler förstördes av den för hårda laddningen i M39b patronerna. Alla sprack...

Några andra vapen med kort piprekyl är

KSP 36
MG 34
1919A1 /A4 eller alla dessa browningmodeller....även 12,7 tung KSP...
KSP39
KSP42

/Styggo
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.