Under min värnplikt använde vi bara bipoden på Kulspruta 58, den fast monterade alltså. Men om man bortser från lvstativ finns det fortfarande tripoder eller trebenslavetter i svenska försvaret för att göra en lätt/medeltung kulspruta tung?
Vill minnas att jag sett ksp 36 (?) i filmen "Repmånad" med trebenslavett. Dessa borde väl finnas kvar med tanke på att ksp 39 alltjämt används. Jag vet att vi hade en tripod på K3 med hållare för AK5 till fininställning av SIM-utrustning. Misstänker att den kom från ksp 36.
En andra fråga är om det funnits optiska riktmedel till svenska ksp, likt den utrustning britterna använder till FN MAG (GPMG)?
The Swede
May 21 2004, 19:28
Till ksp 58 finns varken optiskt riktmedel eller tripod. (Förutom marklv-stativet)
Marklavetten till ksp m/39 försvann nog med Centurion om jag inte har helt fel.
Optiskt riktmedel tror jag har funnits till ksp m/36, det kan jag kolla imorgon när jag är hemma, har tyvärr inga I-böcker på jobbet.
The Swede
Tripod till Ksp 58 har funnits/finns utomlands.
Det består av vanliga benstödet och ett bakre ben med ställskruv som monteras i hålet i kolven. Detta har mig veterligen aldrig funnit i sverige.
Till 36:an finns det ett kikarsikte som var alldeles ypperligt att skjuta med.
Tripod till Ak5 är en skottstol. Denna bygger på en ksp 36 lavett som är utrustad med fästen för andra vapen, den är dock inte avsedd som en "stridsutrustning" utan en ren freds tyg grej.
The Swede
May 21 2004, 23:50
@Heiho
Ja, jo, förvisso men nu var det väl inte riktigt det som frågan gällde utan snarare
DETTA.Sådan trefotslavett har vi inte haft till ksp 58 i Sverige.
Kolvstödet som du pratar om fanns i början om jag inte missminner mig.
The Swede
Adam Wilhelm
May 21 2004, 23:58
En av vår plutons KSP i Bosnien var en original FN MAG med fäste på vänstersidan för någon sorts sikte.
Finns det någon smart anledning till att man inte skaffade in trefot till ksp:n
Eller var det bara så det slumpade sig.
För det finns ju helt klart fördelar med en trefot.
Sedan så undrar jag om lvstativen man har på fordon är orginal eller en svensk konstruktion.
Var inte de gjorda i Danmark? Vill minnas att jag läst det på dessa lv-stativ. Eller har jag hjärnsläpp?
The Swede
May 22 2004, 23:29
Det är nog inte en svensk konstruktion då bl.a britterna använder en i stort sett identisk variant.
Var den är tillverkad vet jag dock inte.
The Swede
Triggerpuller
May 23 2004, 13:23
Själv skulle jag till plutonsunderstödsvapnen vilja ha samma tillbehör som den här mannen har till sin spruta:
Amerikansk M240BTripod, laserpek och ELCAN-sikte.
frågan är väl kanske när man skall använda lavetten.
på jättestora avstånd över 700meter? vad ska man skjuta på där om inte 20mm eller kspn på 90an? är det fetare mål kanske man kan drista sig till att smälla av några 40mm?
har man ingen vagn har jag svårt att tro att man är sugen på att släpa runt på den rackarns lavetten, hur bra den än är....
Jag har ett bestämt minne av att jag sett någon modifierad svensk Ksp 58 som var svart, hade kortare pipa samt aimpoint eller någon annan form av optiskt riktmedel.
Triggerpuller
May 23 2004, 16:15
Lavetterna skulle användas för att öka precisionen. Detta på avstånd från 100 m och uppåt.
Dessutom är det ju lite svårt skicka iväg 20 alt 40mm spräng då man bara har Ak 4, Pskott, Hgr, Ksp 58 och Grg.
Till fordonsavlämningsplats transporteras lavetten i bandvagn och därifrån meddelst SOSL.
Doggydriver
May 23 2004, 16:39
QUOTE (järv @ May 23 2004, 14:26 )
Jag har ett bestämt minne av att jag sett någon modifierad svensk Ksp 58 som var svart, hade kortare pipa samt aimpoint eller någon annan form av optiskt riktmedel.
Fanns på Amf4's (tror jag) hemsida på bild. Finns även länkar i gamla trådar.
QUOTE (Toll @ May 23 2004, 17:39 )
QUOTE (järv @ May 23 2004, 14:26 )
Fanns på Amf4's (tror jag) hemsida på bild. Finns även länkar i gamla trådar.
Japp, hittade. Ksp 58D som varit ute på försök.

QUOTE (Akktu Stakki @ May 23 2004, 17:15 )
Lavetterna skulle användas för att öka precisionen. Detta på avstånd från 100 m och uppåt.
Dessutom är det ju lite svårt skicka iväg 20 alt 40mm spräng då man bara har Ak 4, Pskott, Hgr, Ksp 58 och Grg.
Till fordonsavlämningsplats transporteras lavetten i bandvagn och därifrån meddelst SOSL.

När man skjuter ksp är det då frågan om att skjuta med precision ???
Precision, ja det kan man väl tala om, ifall man vill träffa nåt. Om man bara vill skrämmas eller dra uppmärksamheten till sig går det ju bra att bara skjuta lite hipp som happ. Tripod behövs nog inte så ofta, men det finns flrea situationer där den är mycket bra att ha. Om det är nedsatt sikt kan man ha traverserings- och elevationsmekanismen förinställd på vad man vill bestryka, eller som sagt om det är fråga om stora avstånd.
jag undrar fortfarande vilka förband som skulle ha lavetten.
de mekaniserade förbanden har kulsprutor och kanoner på vagnarna som med god precision kan bekämpa mål på stora avstånd och i nyare vagnar även i dålig sikt.
de förband som skulle behöva lavetten måste alltså bära den med sig.
annars kan den bara användas vid försvar ala "till sista man" eftersom den verkar klumpig att släpa på.
rb system är ju klumpiga men de används ju inte riktigt på samma sätt som ksp.
Tycker ni att det finns behov av tripod till Kulspruta 58/94/95/90. Finns det överhuvudtaget tripod till Minimi? Hur gör Sverige med tksp? Finns det tripod till denna spruta ute på förband om besväringarna behöver montera ur tksp för att deras fordon blivit utslaget?
Stella-Polaris
Apr 11 2005, 10:32
QUOTE (heiho @ May 23 2004, 21:44 )
När man skjuter ksp är det då frågan om att skjuta med precision ???
Faktum är att Ksp 58 är alldeles utmärkt till att skjuta riktad eld med. Första skottet sitter ofta rätt. Det går bra att skjuta enkelsott med den om man så vill.
Skuggan
Apr 11 2005, 20:28
jag tror att Tripod skulle vara aldeles Ypperligt vid förberedda försvarställningar av den typ som Hv oftast befinner sig vid,
mao, förbyggda värn.
QUOTE (Skuggan @ Apr 11 2005, 20:28 )
jag tror att Tripod skulle vara aldeles Ypperligt vid förberedda försvarställningar av den typ som Hv oftast befinner sig vid,
mao, förbyggda värn.
Internationell tjänst är ju jäkligt inne nufötiden.
I Gaten och vid OP:n. ;)
ollevarm
Apr 11 2005, 21:06
När jag gjorde lumpen 98 hade vi en gammal tripiod i garaget till vår BGBV:s 39:a, men den använda vi inte. Vi hade vad som kallades en spettlavett. Eftersom det inte fanns några benstöd till KSP36 så använde vi denna pryl, som såg ut som ett kort spett med en platta på mitten och ett fäste längst uppe på. Tungt men stadig, gissar att den var till för utbildning och inte för strid.
Stella-Polaris
Apr 12 2005, 10:25
Jag tycker inte att en tripod lämpar sig i dagens rörliga strid. Att springa omkring med denna extra vikt kostar en man per ksp. Lavetten funkar bäst i försvar i ställning och vem vill ligga kvar i en sådan efter man är upptäckt? Däremot kan en Lv lavett ha sin plats i trossen.
Den enda Ksp som behöver lavett är 12,7:an och den kräver en hel grupp för förflyttning. Spruta, lavett, verktyg samt svintunga amlådor (bärram att rekomendera) kan få den mest skjutglada att bli omvänd när man skall framrycka 5 km tillfots.
Däremot har jag sett en bild på en improviserad lavett (WW2) som jag tyckte var smart. Tyskarna hadde ofta ett cirkelformat värn för lätt ksp. Ksp:n placerades i mitten och man kunde därför snabbt ge eld i 360 grader. På bilden hadde man placerat ett hjulnav på en plåtfot samt en vinklad pansarplåt som skydd för skytten. Hv skulle lätt kunna svetsa i hop en liknande lavett till 58:an för att användas i fasta lägen
QUOTE (Stella-Polaris @ Apr 12 2005, 01:25 )
Lavetten funkar bäst i försvar i ställning och vem vill ligga kvar i en sådan efter man är upptäckt?
Hv skulle lätt kunna svetsa i hop en liknande lavett till 58:an för att användas i fasta lägen
Hur passar de här två ihop?
Jag har sett värnkonstruktionen du pratar om, en mycket bra idé tycker jag!
Amfibieslusken
Apr 12 2005, 16:16
QUOTE (UAV @ Apr 11 2005, 07:55 )
Hur gör Sverige med tksp? Finns det tripod till denna spruta ute på förband om besväringarna behöver montera ur tksp för att deras fordon blivit utslaget?
När man markgrupperar Tksp så monterar man den i en trefotslavett, eller en tripod om du föredrar den benämningen. Plus att du monterar sprutan i en rekyldämpare då du inte får avlossa vapnet utan att det är monterat i den. Så, när sprutan inte är monterad på fordon/båt eller motsvarande så måste du använda lavett.
kronvrak
Apr 12 2005, 19:22
En del anser tydligen att det finns ett behov av tripoder även på moderna vapen

.
Vapnet hittat på
http://www.hkpro.com/grseries.htm
QUOTE (Amfibieslusken @ Apr 12 2005, 16:16 )
Plus att du monterar sprutan i en rekyldämpare då du inte får avlossa vapnet utan att det är monterat i den.
Was? Lavetten vi använde vid markgruppering hade då ingen rekyldämpare.
Tar man med rekyldämparen från ringlavetten eller har man två stycken?
Nu menar jag alltså "markstridslavetten" där man sitter eller knästår bakom bolsjevikbegränsaren. Det fanns också någon LV-lavett med ståhöjd och rekyldämpare på försök. På den var det rekyldämpare.
Amfibieslusken
Apr 12 2005, 21:52
QUOTE (EO4 @ Apr 12 2005, 20:00 )
QUOTE (Amfibieslusken @ Apr 12 2005, 16:16 )
Plus att du monterar sprutan i en rekyldämpare då du inte får avlossa vapnet utan att det är monterat i den.
Was? Lavetten vi använde vid markgruppering hade då ingen rekyldämpare.
Tar man med rekyldämparen från ringlavetten eller har man två stycken?
Vi fick aldrig skjuta utan rekyldämparen. Enda undantaget var dubbellavettaget. På övningarna tog vi ner en av dessa sprutorna och monterade denna i en extra rekyldämpare som vi transporterade i båten för att inte behöva bli av med LV-skyddet.
@Stella Polaris: Enligt en säker källa så har AmfSk med sig TVÅ Tksp ut.
Stella-Polaris
Apr 13 2005, 17:23
QUOTE (Gerle @ Apr 12 2005, 12:29 )
QUOTE (Stella-Polaris @ Apr 12 2005, 01:25 )
Lavetten funkar bäst i försvar i ställning och vem vill ligga kvar i en sådan efter man är upptäckt?
Hv skulle lätt kunna svetsa i hop en liknande lavett till 58:an för att användas i fasta lägen
Hur passar de här två ihop?
Jag har sett värnkonstruktionen du pratar om, en mycket bra idé tycker jag!
Om HV har en fast plats kan ju något liknande användas. Om man måste dra snabbt så lämnar man den. Den är ju inte utkvitterad.
Stella-Polaris
Apr 13 2005, 17:28
QUOTE (Amfibieslusken @ Apr 12 2005, 21:52 )
Förstår inte riktigt vad du menar. Att en grupp har Två tksp?
Vi tog alltid vapen beroende på uppgift och som repgubbe vill man inte släpa en järnklump från början på förra sekelt ;) Men kul att skjuta....
Amfibieslusken
Apr 13 2005, 17:34
QUOTE (Stella-Polaris @ Apr 13 2005, 17:28 )
QUOTE (Amfibieslusken @ Apr 12 2005, 21:52 )
Förstår inte riktigt vad du menar. Att en grupp har Två tksp?
Jo antagligen. ;)
Nubben
Apr 13 2005, 18:24
QUOTE (Stella-Polaris @ Apr 13 2005, 19:28 )
Vi tog alltid vapen beroende på uppgift och som repgubbe vill man inte släpa en järnklump från början på förra sekelt ;) Men kul att skjuta....
Usch och ve för den som kommit på att båtbesättningar vid vissa tillfällen kan användas eldunderstödsgrupp. Man kan gott och väl tänka sig trevligare situationer än att knata omkring på berget, mellan bergskrevor och uppför klippor med en NSV(med skarp amm) fördelad på gruppen.

Men hör och häpna, synd nog har Finska armén dåligt med 12,7 lösamm så man tvingas rätt ofta skjuta skarpt för att alls få erfarenhet, vilken katastrof!!!
A2Keltainen
Apr 13 2005, 18:42
QUOTE (Nubben @ Apr 13 2005, 19:24 )
Usch och ve för den som kommit på att båtbesättningar vid vissa tillfällen kan användas eldunderstödsgrupp. Man kan gott och väl tänka sig trevligare situationer än att knata omkring på berget, mellan bergskrevor och uppför klippor med en NSV(med skarp amm) fördelad på gruppen.

...utan vettigt bärsystem, såvida inte finska försvaret skaffat sådant sedan min tid. På de bilder jag sett av svenska amf-soldater med tksp (och lbb-soldater med grsp), så bär de vapnet och ammunitionslådorna på mesar, vilket torde vara något roligare än att släpa runt med sin NSV i den ryska trälådan eller direkt i händerna.
Vilka mål är det tänkt att tksp-gruppen i ett amfsk-kompani ska bekämpa? Är de "allmänt eldunderstöd", eller har de några mer specifika uppgifter? Jag funderar på hur effektiv-eldkraft/vikt-kostnadseffektiv en sådan grupp är, jämfört med om man istället utrustat samma soldater med någon kombination av grg, psg, ag eller ksp (7,62 mm och eventuellt med tripod) och placerat dem antingen på kompaninivå eller på plutonnivå. Hur ser en amfsk-pluton och ett amfsk-kompani ut i övrigt i dag? En praktisk fördel med tksp på kompaninivå är att kompaniet på det sättet får tillgång till viss luftvärnskapacitet, och då i synnerhet mot fientliga tphkp.
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 13 2005, 18:42 )
Vilka mål är det tänkt att tksp-gruppen i ett amfsk-kompani ska bekämpa? Är de "allmänt eldunderstöd", eller har de några mer specifika uppgifter?
På min tid var det "allmänt eldunderstöd" och i huvudsak i försvarsgruppering. Min årskull var den första som i större omfattning hade Tksp på båtarna. Efter en del hurtiga försöka att understödja anfall tror jag man inofficiellt insåg att det inte var så funkis. Dessutom humpar ju en KJplut en hel del godsaker själv i den vägen kan man tycka.
I huvudsak grupperade vi Tksp i land som någon slags värnkanon light. Men vi gjorde inte ens det speciellt ofta på den enhet jag låg. Möjligen höll KJkomps eller stabskops båtchefer på med detta i högre utsträckning.
Stella-Polaris
Apr 13 2005, 20:16
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 13 2005, 18:42 )
QUOTE (Nubben @ Apr 13 2005, 19:24 )

...utan vettigt bärsystem, såvida inte finska försvaret skaffat sådant sedan min tid. På de bilder jag sett av svenska amf-soldater med tksp (och lbb-soldater med grsp), så bär de vapnet och ammunitionslådorna på mesar, vilket torde vara något roligare än att släpa runt med sin NSV i den ryska trälådan eller direkt i händerna.
Vilka mål är det tänkt att tksp-gruppen i ett amfsk-kompani ska bekämpa? Är de "allmänt eldunderstöd", eller har de några mer specifika uppgifter? Jag funderar på hur effektiv-eldkraft/vikt-kostnadseffektiv en sådan grupp är, jämfört med om man istället utrustat samma soldater med någon kombination av grg, psg, ag eller ksp (7,62 mm och eventuellt med tripod) och placerat dem antingen på kompaninivå eller på plutonnivå. Hur ser en amfsk-pluton och ett amfsk-kompani ut i övrigt i dag? En praktisk fördel med tksp på kompaninivå är att kompaniet på det sättet får tillgång till viss luftvärnskapacitet, och då i synnerhet mot fientliga tphkp.
Allmänt eldunderstöd om man tar iland den. Det är ju inte alltid så lätt att understödja anfall i skärgården. Grannöarna ligger inte alltid på lagom avstånd och Tksp har ju lite bättre räckvidd. Kan även användas som understöd på större ö när man skall fram åt. Gissa då var man vill ha den? Visst högt uppe på någon jävla bergstopp.
Det är INTE kul att följa med som understöd i ett anfall. Skönt att höra att man fattat att ramar är bra. När vi blev överförda till Amfbat fattade vi inte vad vi skulle med Berghausen att göra i komp strid. Leka anfalls krig utan underhållsfordon är inte kul utan svettigt.
OT: appropå tungt
När jag gjorde gu skulle grk plut få 8 cm pjäser. De var skitglada, speciellt de som fick bära eldröret och plattan till 12 cm:aren. En dag meddelas: Vi har nu fått 8 cm granater men tyvärr är rören försenade. Istället har vi fått en instickspipa så vi kan skjuta med 8 cm am. Insticks pipan var massiv!
A2Keltainen
Apr 13 2005, 21:24
QUOTE (Stella-Polaris @ Apr 13 2005, 21:16 )
Allmänt eldunderstöd om man tar iland den.
Jag åsyftade den tidigare nämnda tksp-gruppen i ett amfsk-kompani, och de tar väl alltid iland sina tksp innan de använder dem? För båtarna har väl fortfarande full uppsättning av sina egna tksp även om amfsk-kompaniet har en tksp-grupp?
speciellt de som fick bära eldröret och plattan till 12 cm:aren.
Hur bar man röret och plattan till 12 cm grk?
Amfibieslusken
Apr 13 2005, 21:38
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 13 2005, 21:24 )
Jag åsyftade den tidigare nämnda tksp-gruppen i ett amfsk-kompani, och de tar väl alltid iland sina tksp innan de använder dem? För båtarna har väl fortfarande full uppsättning av sina egna tksp även om amfsk-kompaniet har en tksp-grupp?
Det finns ingen Tksp-grupp. Det är oftast Kulspruta 58 som gäller för ksp-grupperna. Det är när det krävs tyngre understöd som Tksp används. Det samma gäller för granatgevärsgruppen som, när det behövs kan använda granatsprutor.
A2Keltainen
Apr 13 2005, 21:46
QUOTE (Amfibieslusken @ Apr 13 2005, 22:38 )
Det finns ingen Tksp-grupp. Det är oftast Kulspruta 58 som gäller för ksp-grupperna. Det är när det krävs tyngre understöd som Tksp används.
Ok, då hade jag missförstått det hela. Kan du utveckla:
"Enligt en säker källa så har AmfSk med sig TVÅ Tksp ut."
Det var nämligen den meningen, och diskussionen som följde, som fick mig att tro att varje amfsk-kompani hade en tksp-grupp med två tksp. Har alltså ett amfsk-kompani (eller amfbat) inga tksp förutom de som finns i båtarna (och eventuellt även i andra fordon)?
Stella-Polaris
Apr 14 2005, 00:32
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 13 2005, 21:24 )
speciellt de som fick bära eldröret och plattan till 12 cm:aren.
Hur bar man röret och plattan till 12 cm grk?
Vet faktiskt inte hur amfsk gör. Vi tog båtens vapen (tksp eller granatspruta)
De lyckliga som burit 12 cm grk spände fast det på ryggen med en ryggsäcksram. En man tog röret, en plattan osv inte att förglömma det lilla camping settet med skjuttabellerna inskjutna i bordet. Med tanke på att de förflyttade sig avsevärda sträckor till fots lär det ha varit den svettigaste tjänsten att hitta. Varje granat vägde 12 kg och plutonen skulle ha med ett antal lag. Vid större am insats fick även vi, i de andra plutonerna, bära. Träffade på dem i skogen en gång efter de gått 4 km med am och hela konkarongen, de var då ganska möra. ;)
Obs, om du inte vet så var det inte samma 12 cm som infanteriets med hjul lavett. Det var ett kortare eldrör.
I KA-amfbat fanns inga dedikerade mark-Tksp i organisationen utan båtarnas sprutor användes vid markgruppering. Vet inte om det har ändrats nu. Dock förefaller det något onödigt eftersom en KFP-ad stridsbåt inte kan använda två av sina tre sprutor. Flaskhalsproblemen som praktiskt kan uppstå av att man lånar en Tksp av sin stridsbåt för markstrid är nog försumbara, praktiskt sett.
Ops! Nu gled disskussionen in på ett av mina favoritvapen, GRK!
Vad heter den version av 12 cm grk som amf använder? Jag hade fått för mig att det var i princip densamma m/41D som användes av infanteriet. Vad väger i såfall eldrör och stödplatta till denna pjäs?
Till den "vanliga" m/41D finns ingen hjullavett, alla pjäser har konventionell stödplatta, men givetvis har man en pjäskärra som man kan joxa upp pjäs m tbh på. Eldrör till m/41 väger 85 kg och stödplattan 100 kg så hatten av för de som skulle släpat på den versionen.
Angående ursprungsämnet är det väl bra med möjlighet att använda lavett. Det behöver ju inte betyda att alla bär på en jämt. Lavetten till ksp m/42 vägde 13,7 kg så de behöver ju inte vara omöjligt tunga. Å andra sidan kan man inte gå så mycket under det heller för då blir lavetten inte stabil nog för att vara meningsfull. :(
Hittade denna bild på en sida:
Ksp m/39 med lavett, vet inte om detta tillförde något kom bara tänka på denna tråden när jag såg bilden
Triggerpuller
Apr 14 2005, 19:28
Amerikansk försöksmodell till ny tripod.
XM192
Stella-Polaris
Apr 15 2005, 01:03
QUOTE (Inf @ Apr 14 2005, 13:55 )
Ops! Nu gled disskussionen in på ett av mina favoritvapen, GRK!
Vad heter den version av 12 cm grk som amf använder? Jag hade fått för mig att det var i princip densamma m/41D som användes av infanteriet. Vad väger i såfall eldrör och stödplatta till denna pjäs?
Till den "vanliga" m/41D finns ingen hjullavett, alla pjäser har konventionell stödplatta, men givetvis har man en pjäskärra som man kan joxa upp pjäs m tbh på. Eldrör till m/41 väger 85 kg och stödplattan 100 kg så hatten av för de som skulle släpat på den versionen.
Angående ursprungsämnet är det väl bra med möjlighet att använda lavett. Det behöver ju inte betyda att alla bär på en jämt. Lavetten till ksp m/42 vägde 13,7 kg så de behöver ju inte vara omöjligt tunga. Å andra sidan kan man inte gå så mycket under det heller för då blir lavetten inte stabil nog för att vara meningsfull. :(
Kommer inte ihåg vad pjäsen hette. Dock var plattan inga 100 kg. Röret var kortare än infanteriets. Tror inte de finns kvar (vem vet?) Kj bytte dem mot 8 cm när am fanns att tillgå som var lika effektiv (F*N tro det) som de gamla 12 cm granaterna.
Nubben
Apr 15 2005, 16:58
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 13 2005, 20:42 )
Inget bärsystem ännu inte. Vi fungerade t.ex. som eldunderstödsgrupp vid pluton i anfall på Russarö. 6 pers i gruppen och 500 skarpa med oss. Ca 1.5 km:s bana. Från första eldställningen bekämpade vi fiendens(som just landstigit) näste från en ca 30-50 möh punkt. Avstånd ca 800 m. Sedan från två eldställningar på vägen ner. Vi framryckte strax bakom en av grupperna i plutonen och höll oss i ungefär samma tempo som dem. Visst skulle det vara trevligt med bäranordningar för längre anfall men då kommer man ju från fördelen med att slippa i ställning på ca 15 sekunder. Skall man ha två NSV i gruppen behövs definitivt bärsystem.
På det hela taget kan man konstatera att man enligt behov använder NSV:n inom ett finskt KJ antingen på båten, grupperad som skydd för båten på strategisk plats eller som understöd vid anfall.
Stella-Polaris
Apr 16 2005, 14:02
QUOTE (Nubben @ Apr 15 2005, 16:58 )
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 13 2005, 20:42 )
Inget bärsystem ännu inte. Vi fungerade t.ex. som eldunderstödsgrupp vid pluton i anfall på Russarö. 6 pers i gruppen och 500 skarpa med oss. Ca 1.5 km:s bana. Från första eldställningen bekämpade vi fiendens(som just landstigit) näste från en ca 30-50 möh punkt. Avstånd ca 800 m. Sedan från två eldställningar på vägen ner. Vi framryckte strax bakom en av grupperna i plutonen och höll oss i ungefär samma tempo som dem. Visst skulle det vara trevligt med bäranordningar för längre anfall men då kommer man ju från fördelen med att slippa i ställning på ca 15 sekunder. Skall man ha två NSV i gruppen behövs definitivt bärsystem.
På det hela taget kan man konstatera att man enligt behov använder NSV:n inom ett finskt KJ antingen på båten, grupperad som skydd för båten på strategisk plats eller som understöd vid anfall.
Vad väger en finsk am låda till NSV?
A2Keltainen
Apr 16 2005, 17:59
A2Keltainen
Apr 16 2005, 18:12
På den här sidan;
http://www.zid.ru/en/products/military/kord.htmlså finns filmer som visar skytte med Kord, som verkar vara en ersättare till NSV. Ta särskilt en titt på de här filmerna:
http://www.zid.ru/video/IDEX05_Kord2.mpghttp://www.zid.ru/video/IDEX05_Kord3.mpgDet är första gången jag ser någon skjuta 12,7 mm ksp med ett bipod.
Sundman_MA03_BA02_KS01
Apr 16 2005, 22:28
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 16 2005, 17:59 )
Trevligt att se lite bilder på den här sprutan igen, den satt på svenska SISU vagnar i Makedonien under de tidiga missionerna1993-94. Jag sköt en del med den och tyckte den var bra. Väldigt lättvårdad jämfört med den Browning vi har idag. Fast man fick banda själv och det är ingen höjdare på en 12,7 cal.
Nubben
Apr 17 2005, 10:30
QUOTE (Sundman_MA03_BA02_KS01 @ Apr 17 2005, 00:28 )
Fast man fick banda själv och det är ingen höjdare på en 12,7 cal.
Finns en mojäng som sköter det idag.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.