Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flygrelaterade böcker
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
LRRP
Lt Payne tog upp temat flygböcker. Detta ligger mig varmt om hjärtat och därför slänger jag upp lite biografi och historieböcker:

Biografier:

The Blond Knight of Germany--a biography of Erich Hartmann

Den kompletta historien om den riktiga "Ace of Aces"(352 segrar).Har alltid varit imponerad av denna man då han verkar vara den perfekta ledaren som aldrig sviker de sina, försvarar dem mot vansinniga överordnade och med en grym fighting spirit. Hans livshistoria är inte av denna världen. Han tillfångatogs ett flertal gånger, rymde lika många och sköt en gång ned två flygplan samma dag som han rymde. Skruvade isär sin Me 109 så att han kunde frakta sin markpersonal så att de inte skulletas tillfånga av rysarna. Bad Hitler dra åt H-E (och överlevde). På grunda v att han vägrade lämna sina män togs han tillfånga av ryssarna och satt i fångläger i 10 år efter kriget, där han vägrade hjälpa ryssrarna med deras flygvapen. Ryssarna gav till sist upp och skickade hem honom. Där var han snart back in business igen ( Västtyska Luftwaffe) och visade återigen sin extrema kunskaper i luftstrid.Det finns en plakett vid Nellis AFB, där man kör Red Flag övningen " The worlds greatest fighterpilot has been here, and kicked ass accordingly"....oerhört stark berättelse som underhåller och skrämmer.

Det stora vansinnet
av P Clostermann

Biografi av Frankrikes(flög för RAF) främsta  jakpilot under WW2. Mycket personlig beskrivning om livet som frontpilot.

I Flew for the Fuhrer
av: Heinz Knoke

Samma som ovan fast från tysk vinkel. Man märker att de har mer gemensamt än motsatsen, något som alltid existerat bland stridspiloter:Broderskap. Clostermanns och Knokes bok har givits ut på svenska i en serie, vet dock inte om Knokes finns kvar, valde därför engelsk titel

Historia:
Full Circle
av: J Johnson

Luftstridens utveckling från pre WW1 till Korea skrivit av de allierades främsta pilot, Johnnie Johnson ( flög för RAF i WW2, USAF i Korea). Skrivet på ett sätt som nog bara en legend kan skriva, med kontakter på alla sidor om en konflikt. Många personliga beskrivningar från alla konflikterna.

Aircraft Vs Aircraft
Av: minns inte

Bra och väl illustrerad bok om luftstridens historia. Mycket intressant att läsa. En bok i en serie som även täcker in Tank Vs Tank som också är en mycket bra bok. Beskriver enskilda luftstrider på ett bra sätt och har innovativa jämförelser mellan flygplanstyper.

Så där, det är en början. Har fler boktips, med och utan flygtillhörighet.
71-1022514937
Vad tycks om Chuck Yeager då?
Han var inte helt oviktig för flyghistorien, och har slängt ihop ett par böcker på: http://www.chuckyeager.com/htm_docs/books.shtml
Adam Wilhelm
Jag har läst Yeagers självbiografi,
Clostermanns "Det stora vansinnet"
Knokes "Jag flög för Hitler" (gillade särskilt kapitlet om hur han släppte en BOMB på en B-17 formation)
Den tredje boken handlade om en britt i RAF (tror jag)
Tror att det var fyra böcker i den serien (den fjärde handlade om en japan)

Min favorit bland dessa böcker är Knokes.
Han beskriver den tyska taktiken mot de allierades bombplan på ett väldgt bra sätt (Me 109 mot jakten och Fw 190 mot bombarna).
En rolig anekdot är att i Combat flight simulator så flög man dessa maskiner just på detta sätt.
Lt. payne
Jo jag har läst chucks bok med.Jag gillade särskilt kapitlet när han blir nedskjuten över Frankrike och flyr med hjälp av franska motståndsrörelsen!

Någon som läst inkräktaren från skyn av Steven Coonts?
När jag läste om spökskitaren höll jag på att skratta ihjäl mej!
I övrigt en realistisk och spännade bok om luftkriget över Vietnam.
Adam Wilhelm
Den har jag också läst...
Bra bok, usel film.
Lt. payne
Jag misstänkte att filmen var kass,brukar bli så.
Bra bok=kass film.
Adam Wilhelm
En bra bok är "Bogeys & Bandits" av Robert Gandt.
Handlar om Am. flottflygare under utbildning.
En väldigt bra bok som handlar om hur dessa "nuggets" ska lära sig att bli piloter.
Berättar också om varför piloterna har dessa nick som de har: Maverick, Sniper ...   biggrin.gif
Hotel Charlie One
En annan väldigt bra bok om Vietnamkriget är "Vietnam above the treetops" av John F. Flanagan. Han tjänstgjorde som FAC både på marken och i luften.
LRRP
Se där, det här artar sig bra.....iaf någon bok jag inte känner igen.

Kul.
Lt. payne
LRRP,jag har inte läst Erich Hartmann:s bok men läste någon annanstans(kommer inte ihåg var) att de flesta av hans segrar i luften var mestadels gamla transport och spanings flygplan. författaren av detta menade att Erich:s segrar inte kunde bjuda samma motstånd som dåtidens moderna jaktplan.
Och därmed skulle vara lättare att skjuta ner.

Rätta mej mer än gärna om denna information är felaktig,jag vill inte på något sätt ta äran i från honom.
LRRP
Räknade lite snabbt på de första 150 segrarna han hade:

81 st La 5 jaktplan
16 st Airacobra jaktplan
16st Yak1/Yak 7 Jaktplan
samt några MiG 1

Resten är Pe 2 och Il2 Shturmovik

Ser två stycken biplan av spantyp. Majoriteten är alltså jaktplan, varav 81st den mycket kapabla La 5.

Ryssarna hade en blandad uppsättning maskiner och tog till skillnad från Luftwaffe/RAF/USAF inte bort de maskiner som inte höll måttet, de hade ju piloter och maskiner så det räckte......

En sak man skall tänka på och som man blir varse när man läser boken är de numerära förhållandena, 1v5 var standard, i rysk favör.....

Han må ha haft en lättare start än en dito pilot över engelska kanalen, men är utan tvekan en execeptionell pilot och fick även segrar mot P51D då han mötte dem över Berlin. Han är en av de få piloter som lyckats få två allierade att slåss mot varandra vid minst vå tillfällen ( såg ryssar och amerikaner på kollisionskurs, anföll ryssarna i en enmans blixtanfall=ryssarna anföll amerikanerna då de inte såg några andra...)
Lt. payne
Tack,jag måste skaffa mej den boken.

Hmm.. en perfekt farsdag present,ska föreslå detta för regeringen ;)
Silen
Biggles gossar, Biggles... ;)
#snowman#
QUOTE (Silen @ Sep. 19 2002,14:32)
Biggles gossar, Biggles... ;)

precis vad jag tänkte på också...

biggrin.gif
Doggydriver
Biggles.. Ja, vem läste inte om den "odödlige marodören" som liten? Jag undrar fortfarande hur han bar sej åt för att åldras så sakta som han gjorde, samtidigt som han bytte både hårfärg och ögonfärg med jämna mellanrum ;)
78-1026678692
Det finns en flygsimulator som heter Chuck Yeager.. kan laddas ned här... finns två versioner... varning för grafik... VGA kanske... http://www.freeoldies.com/screens....+combat
102-1021045186
Alla Stephen Coonts böcker är bra. Men bara de fyra första är översatta till svenska.
Alla hans böcker finns här:

http://www.coonts.com/published_titles.cfm
LeadHead
QUOTE (Adam Wilhelm @ Sep. 18 2002,22:26)

Jag har läst alla fyra i serien. För länge sedan. Borde nästan gå till biblioteket och se om de finns kvar...

Den du pratar om är "Fighter Pilot"/"Stridspilot" av Paul Ritchie. Den behandlar i huvudsak "låtsaskriget" eller "the phony war", dvs. den mer lågintensiva perioden av kriget i Frankrike 1930-40. Men det är klart att mot slutet hettar det väl till lite.
Den fjärde heter något i stil med "Jag var Kamikazepilot" och är skriven av någon japan (duh!) vars namn jag inte kommer ihåg och definitivt inte kan stava.
Jag behöver kanske inte nämna det uppenbara i att han liksom misslyckades med sin uppgift...
Lt. payne
QUOTE (LeadHead @ Sep. 19 2002,21:42)
QUOTE (Adam Wilhelm @ Sep. 18 2002,22:26)

Jag har läst alla fyra i serien. För länge sedan. Borde nästan gå till biblioteket och se om de finns kvar...

Den du pratar om är "Fighter Pilot"/"Stridspilot" av Paul Ritchie. Den behandlar i huvudsak "låtsaskriget" eller "the phony war", dvs. den mer lågintensiva perioden av kriget i Frankrike 1930-40. Men det är klart att mot slutet hettar det väl till lite.
Den fjärde heter något i stil med "Jag var Kamikazepilot" och är skriven av någon japan (duh!) vars namn jag inte kommer ihåg och definitivt inte kan stava.
Jag behöver kanske inte nämna det uppenbara i att han liksom misslyckades med sin uppgift...

Titeln på den japanska boken borde ju vara:
Jag ville bli Kamikazepilot men klantade till det!)
70-1020763829
Vill man ha lite mer skönlitteratura flygböcker så finns ju Stephen Coonts böcker... Dom börjar i Vietnam och fortsätter fram till idag i princip... Handlar om en Amerikansk strittspilot i en A-6:a. Coonts var själv pilot under vietnamkriget
76-1022677289
Var det Hartmann som även flög en stuka? Har för mig att det fanns nått tyskt flygäss som sköt sönder en jädra massa strv för ryssen.
LRRP
Nej, Hartmann flöginte Stuka operativt. Om jag inte minns fel kraschade han en dock. Hans division hade varit på "leave" och skulle tillbaka till fronten. De fick då ordern att leveransflyga ett gäng Stukas till en frontdivision. Det gick inget vidare för nån av dem tror jag. Hartmann kom aldrig helt från backen före han havererade. Utskällningen efteråt var visst rätt kul då andra piloter skrotade sina Stukas i bakgrunden medan Hartmann (då en rookie, ingen kill ännu) fick sin utskällning av en allt mer förtvivlad Junkers kille.
76-1022677289
Hitta det här om den killen.

Hans-Ulrich Rudel

Rudel flew over 2530 (around 400 of his sorties were flown in a Focke-Wulf 190 fighter plane during whichhe was credit with 11 air victories) missions and destroyed around 150 various artillery pieces, 519 tanks, around 1000 various vehicles, 70 landing crafts, 2 Lavochkin La-3 fighters, Il-2 Stormovik and sunk Battleship "Marat", 2 Cruisers and a Destroyer. Rudel was responsible for such huge damages to the Red Army that Joseph Stalin himself put a price of 100.000 rubles on his head.He flew more than 600.000km and used more than 5.000.000 liters of fuel. Hans Rudel dropped over 1.000.000kg of bombs, fired over 1.000.000 of machine gun rounds, over 150.000 20mm rounds and over 5000 37mm rounds
Olle P
Gammal tråd men intressant ämne...

Låt se vad jag hittar i bokhyllan;

Svenskt militärflyg, Svenska militära flygplan och helikoptrar 1911-2005.
Bo Widfeldt och Åke Hall, Nässjö 2005, ISBN 91-975467-1-2
Beskrivning av samtliga militära flygplans- och helikoptermodeller som använts. Dessutom listas alla robotar.

JAS 39 Gripen
Gunnar Lidqvist och Bo Widfeldt, Nässjö 2003, ISBN 91-973892-5-0 (Numrerad specialupplaga för SMB, mitt ex nr 4278.)
Detaljerad beskrivning av hela JAS-projektet.

Flygteknik under 100 år, Den flygtekniska utvecklingen 1903-2003.
Redigerad av ett redaktionsråd från Svenska Mekanikers Riksförening och Flygtekniska föreningen.
ISBN 91-631-4255-4
"Allt du inte visste att du inte visste om flyg!"

Luftens dirigenter
Bjarne Darwall, Nässjö 2004, ISBN 91-973892-6-9
Historien om sveriges luftstridsledning, med beskrivning av materiel och metoder.

Stridsflygare under Karelens himmel
Jorma Sarvanto, Stockholm 2005, ISBN 91-975315-4-5
(Själv-)biografi över finsk jaktpilot som stred mot Sovjet under vinter- och fortsättningskrigen. Denna reviderade upplaga innehåller en del extramaterial med information om de flygplan som användes och andra data.

Under andra världskriget förekom även vad som närmast kan betraktas som en bragd, då de allierade bombade gestapohögkvarteret i Köpenhamn. Ett sexvåningshus med häkte på översta våningen. Efter anfallet var huset nästan helt förstört... utom översta våningen och ett av trapphusen därifrån! worthy.gif
Om detta kan man läsa kortfattat i en av artiklarna i
Leva med fienden, Anpassning och motstånd i Hitlers Europa 1939-45
Werner Rings, Stockholm 1983, ISBN 91-7324-188-1
För en mer detaljerad beskrivning av operationen kan man läsa
The sixth floor, The Danish Resistance Movement and the RAF raid on Gestapo headquarters, March 1945
Robin Reilly, London 2002, ISBN 0-304-36159-3

Trevlig läsning!
Olle
zetruz
Militärflygets historia / History of Military Aviation
Bill Gunston
Som titeln säger. Ganska faktamässigt skrivet. Boken går inte in mycket på enskilda flygplan, utan koncentrerar sig på kända konflikter som WWI, WWI, Vietnam, Korea, mm. Har också enskilda delar dedikerade åt tex Strategic Air Command, mm.

Edit: Var kan man få tag på "Aircraft Vs Aircraft"?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.