Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Råd vid pryl köp utomlands
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
FNYXA
Tänkte få lite råd av er ungdomar här på Forumet

Jag mailade till en bekant som jag träffade på min sista Mission i Somalia 1993 en Black Hawk pilot som är Stationerad i Tyskland

Frågan var följande : Kan du köpa en Nikon DigCam till mig o skicka hem till mig via ett Tyskt Postkontor....Fick svar efter 1 timme.....No problems drar till USA på kurs nu i 12 dagar o köper den där istället

Fråga 1 : Visst måste det funka med laddningen AC/DC 110/220 ??

Fråga 2 : Tullarna kan väl inte stoppa min kamera i Sverige ??

Fråga 3 : Världsgaranti ??? Hur. var. när ???? Funkar det i Svedala ???

Tacksam för svar
Fu Kjellberg
Jag kan bara svara på fråga 2.
Tullen kan plocka in paketet och lägga till 25% moms och tull om du har otur.
Man får däremot skicka prylar för max 500 kr i gåva till privatpersoner.
FNYXA
Det kommer ju att skickas inom EU ???
Fu Kjellberg
Ok. Tänkte inte på det.
bong.gif Jag

Då skall du ju slippa momsen.

Har bara gjort affärer med amerikaner i USA.
SWJ
Köpt en del prylar från utlandet. Så länge du handlar inom EU är det inga problem.
Utan för EU lägger dom på moms och tull. Tull tariffen kan variera från land till land. Det kan också skillja på olika varor. Bäst är att gå in på Tullverkets hem sida och titta under fliken företag. Där finns en tjänt där man kan söka på dom olika kategorierna av varor.
En del företag har kommit runt detta genom att öppna kontor i EU och slipper där igenom tullen. Dock tillkommer EU moms på varorna i stället. Förnärvarande 16%.
Vad gäller garantier så köp kända märken med världsgaranti. Det är enklare, dom andra varorna har sin vanliga garanti. Men du måste byta dom i inköps landet. Detta borde dock inte vara ett problem med Nikon kameror.

MVH SWJ.... 3.gif
FNYXA
Tackar för alla svar

Kameran kommer som sagt var att inköpas i USA o fraktas genom US Army´s försorg till Tyskland där den skickas på ett vanligt postkontor...
106
QUOTE (FNYXA @ May 21 2004, 08:29 )
Fråga 1 : Visst måste det  funka med laddningen AC/DC 110/220  ??

I vägguttaget är det AC (växelström) både i USA och Europa. Skillnaden är spänningen (110/220V) och frekvensen (50Hz i Europa, 60Hz i USA).
Själva kameran kommer antagligen vara samma, det är nog bara transformatorn (ofta på laddkabeln) som skiljer. Vissa laddare klarar båda spänningarna men det enda du riskerar är att behöva införskaffa en annan laddare som passar här (även vägguttagen skiljer).
FNYXA
Ok Tackar

Jag köpte en Video kamera 1997 i Sverige innan jag besökte dom i USA

Den klarade att ställa om sig både i USA o Sverige med volten när jag laddade batteriet med den med följande laddaren som inköptes via www.scandinavianphoto.se

Det finns faktiskt en del att tjäna på att köpa utanför EU

Ca halva priset i USA mot Sverige biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.