Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ikv
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
114-1027905316
Med risk för att bli klassad som senil
måste jag fråga:
Finns Ikv 91 "järven "kvar inom KO?
Kommer inte på det själv.
:notify
Skuggan
det är iallafall ingen som utbildas på den längre. så jag tror inte den finns kvar inom KO.
Casca
QUOTE (rille116 @ Aug. 26 2002,15:50)
Med risk för att bli klassad som senil
måste jag fråga:
Finns Ikv 91 "järven "kvar inom KO?
Kommer inte på det själv.
:notify

Den finns inte kvar. Jag tror att den försvann redan med IB77.
114-1027905316
Jo, men jag hade för mig att det diskuterades att lägga
dom i malpåse (tror att den fanns på NB på 80-talet).

Det pratades om att lokalförsvars förbanden skulle få den.

Jag bara undrade om ngn hade sett den på ett tag.
Larsson
Det var väl tänkt att IKV:erna skulle användas som mekaniserad brigadspaning i 501:brigaderna.
114-1027905316
Hmm det där känner jag igen.
Det kan vara det jag tänkte på.
Doggydriver
Ytterligare något som man skulle kunna låta HV ta hand om. Om nu pengar fanns, bra sätt att bibehålla kunskaperna också. Diskussionen redan förd i tråden om 501'orna iofs biggrin.gif
76-1022662577
...åk till STena Gotthards utanför Vislanda så hinntar ni ikv 91...tornen står på sina korgar med kanonerna avskurna, fint upradade bredvid varandra...chassierna står mer eller mindre kompletta utan band i väntan på skärbrännaren. Om det är samtliga vet jag inte...

Lynx_39
jonte72
Samtliga IKV 91 ska skrotas. Det fanns ett Bandpansarvärnskompani om 12 IKV i samtliga 10 st IB 77, och 12 st i var och en av de fem Norrlandsbrigaderna + eventuella extravagnar.
Jag tycker det är synd att de skrotas...men FM är kåta på att spara pengar, så det är skrota som gäller istället för förrådställa mtrl.
Sen var det väl också problem (sprickbildningar) med det lätta aluminium chassiet i tuff terräng mm.
Men en modifiering av vagnarna med IRV, ny eldledningsutrustning mm hade gjort vagnarna användbara minst 15 år till.
Holger3D
Finns faktiskt 1 på p10 som är uppställd
Mats
Vi har ett gäng på P4 också som står ock rostar på garageområdet, finns mycke skrot därute, man borde kunna få ett par objekt tycker jag... Strv 104, valpar, 302:or, 206:or, Tgb 11, 13, 20. SL-bussar osv...
Fu Johanson
Om någon letar efter haubits F någon gång av någon anledning så fanns det för några månader sedan fortfarande 18 st (!) strax utanför (och bakom in på närövningsfältet)garnisonsområdet i Kristinehamn. Inväntar skrotning.

Intakta och allt, som sagt är de utanför grindarna så vem som helst kan gå och inspektera dem. ;)

Skulle gärna se att dem gick till museal verksamhet men sådan tur har vi väl inte... *suck*
82-1022770449
Helt rätt!!!
IKV 91 fanns fram till förra försvarsbeslutet i Inf brigens spanings komp, numera är de helt borta, förutom då de som nämts här!
Hade varit tufft att få frr på bakpansaret på en IKV....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.