Help - Search - Members - Calendar
Full Version: High Chaparall måndag 24 maj!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2
stefanf
Bänka er framför Kanal 5 måndag kväll. Då kommer ett best-of Big Brother... ha ha. :P

Nädå, då ska High Chaparall gå på kulsprutemässa och skjuta för 100.000. Dom kommer bl.a skjuta Minigun och Quad-50.

Måndag 24:e maj, kl 21:55 på Kanal 5.

(källa: Aftonbladet)

edit:
Såg just en kort trailer.
Filip Hammar i asbestoverall och hjälm: "Napalm! Och vad gjorde du i helgen då, Pontus Gårdinger..."
"Insats Hv" nisse
Dags att ladda videon 3.gif
Maiden
Varför kan inte jag ha 100.000 undanstoppat någon stans blyg.gif
Panzerfaust
Haha, f-n dom är sköna dom där två! Det måste man ju helt klart se.
Tänk om man hadde deras jobb (förutom i förra avsnittet)
Fk Satan
Blir mao bättre underhållning än vad det var i slutet av måndagens avsnitt? Trotts att slutet av måndagens avsnitt är bland det bästa som sänts i humorväg av dessa herrar. ohmy.gif
stefanf
Jo, High Chaparall har varit mycket bättre än vad det där dom gjorde på TV4 var (men det var intressant på sitt vis, ganska kul att se golfaren som lackade ur).

Här är vad Aftonbladets TV-bilaga skriver om avsnittet (lite nedkortat):

"Filip och Fredrik besöker världens största maskingevärsmässa i Louiville, Kentucky. De möter en flora av mycket, mycket republikanska vapenfetischister, somliga bara 9 år gamla. Men kastar glatt alla "unkna Michael Moore-ambitioner" åt sidan, för att istället klä sig i white trash-overaller, klippa hockeyfrillor och hänge sig åt att spendera 100.000 kronor på att avfyra supervapnen some Minigun och Quad-50, kända från flera internationella väpnade konflikter."

OBS! Nu har också AB lärt oss att Minigun och .50 är "supervapen", och att dom är kända från väpnade konflikter... suck. :P

Nåja, i den korta trailern jag såg så sköts det en del. Som sagt - videon ska laddas.

Är jag den enda som är lite, bara litegrann, avundsjuk? :(
Torak
Nagon som kan banda, konvertera och tanka upp, som den dar Robinson-kuppen?
The Swede
Även om ämnet innehåller vapen så hör det nog ändå hemma i Propagandaministeriet.

The Swede
darkstar
Jag undrar bara om vi kommer att få se någon dö eller bli allvarligt skadad. De filmer jag sett från dylika mässor har gett mig bilden att Bill, 48, laddar sin Thompson från 1928, tömmer magasinet mot nån utbränd bil. Därefter vänder han sig om, utan att säkra vapnet, och börjar vifta med vapnet samtidigt som leendet går från öra till öra. Givetvis kan man höra grova skratt och saker som "Cool man... cool." Vet inte vad ni känner, men själv blir jag rädd...
Tarzan
Grabbarna från High Chaparall skall ju kanske komma till Valand som ligger i GBG. Hade varit skoj å dra på den festen =).
2Sharp
QUOTE (darkstar @ May 20 2004, 10:01 )
Jag undrar bara om vi kommer att få se någon dö eller bli allvarligt skadad

Med tanke på att liknande "mässor" genomförs flera gånger under året så tror jag knappast att det går åt folk högt och lågt.

Givetvis finns det undantag med dålig säkerhet, men helt lost brukar det inte vara. På de skjutbanor jag har varit i USA har de varit noga med säkerheten.

Läs runt lite här: http://www.machinegunshoot.com/

En av de större "skjutfestplatserna". Jag skall lätt åka dit någon gång.. 6n.gif
darkstar
QUOTE (2Sharp @ May 22 2004, 19:26 )
Med tanke på att liknande "mässor" genomförs flera gånger under året så tror jag knappast att det går åt folk högt och lågt.

Givetvis inte, då hade vi fått höra det. Finns det mycket liknande, men mer okontrollerad verksamhet? Det vill säga att grannarna hemma i byn skjuter lite i ett grustag motsv.

Vad är kraven för att få vara med på en sådan mässa/avfyra ett vapen? Amerikansk medborgare, utbildning?

Ska givetvis titta på programmet, och antagligen får jag ändra uppfattning, mer eller mindre.
2Sharp
QUOTE (darkstar @ May 22 2004, 19:33 )
Givetvis inte, då hade vi fått höra det. Finns det mycket liknande, men mer okontrollerad verksamhet? Det vill säga att grannarna hemma i byn skjuter lite i ett grustag motsv.

Vad är kraven för att få vara med på en sådan mässa/avfyra ett vapen? Amerikansk medborgare, utbildning?

Ska givetvis titta på programmet, och antagligen får jag ändra uppfattning, mer eller mindre.

Givetvis finns det "hillbillys" som skjuter både utan vett och sans, dock är jag övertygad om att de större, välorganiserade "shootsen" är det ordning och reda på.

Man kan, tyvärr, inte räkna med att alla tänker säkert.. som en del bilförare..

Som jag har förstått det varierar kraven, de krav jag har mött har varit att du måste legitimera dig, trtoligen måste du vara myndig? Alt. målsman, de frågar om man har koll på hur det funkar, annars får du instruktioner, teoretiska eller praktiska.

Förhoppningsvis ändrar du uppfattning till det bättre = du känner dig tryggare smile.gif med otur kan det bli tvärtom..
Klinken
QUOTE (Torak @ May 19 2004, 21:17 )
Nagon som kan banda, konvertera och tanka upp, som den dar Robinson-kuppen?

Om du går in på Kanal 5 så kan du hitta massa bra klipp från High Chaparall och jag är tämligen säker på att det kommer att komma klipp från skjutbanan där.

Fridens liljor / Fk Klinken
amfvrak
ARGH! Hur kunde jag undgå detta faktum???
I alla fall var det någon som frågade om nån tänker rippa och svaret är Johan Adam. Ska testa mitt "nya" Radeon 9600XT med TV/Video-in smile.gif Dock har jag pissigaste uploaden i Svea rike (500Kbit) så om nån hade en 10Mbit server motsv. som man kan uploada till så hade det varit bra! smile.gif PM:a mig! Rangern.gif
darkstar
Reklampaus.

Så här långt:
Säkerheten såg bättre ut än jag förväntat mig.
Många har på sig skumma kläder i knepiga mönster...
Varför skjuta utan att sikta, eller rättare sagt bara mata patroner mot en buss? Jag vill ha tavlor.

Visst var det bra med "Sharp-skyttar", men det känns lite som om de lär sig nåt utantill, frågan är om det tillämpas vid skjutbanan motsv.

"We don't like women."

Nu börjar det igen!

Reklampaus igen...

Ja, vad ska man säga.. Det är inte lätt att träffa en kokosnöt om man gör så där... Verkade ju vara lite lättare med ksp.

2Sharp - Om du jämför skjutbanor i Sverige och USA (mässor som denna), vad säger du om säkerheten? Nu klipper de ju bort rätt mycket så vi får inte se t.ex. om det ges tydliga order (Anläggning, Eld, Avbryt! Eld upphör) o.s.v.

Slut
Rätt vackert med spårljusen och spridningen på vapnen... Fan, jag har inte råd.
Nej, jag har inte ändrat uppfattning riktigt. Man fick ju inte se nåt som gav mig nåt skäl till det heller.
Recon
Nån som såg maskinen dom bandade ksp-band med i början av programmet? Verkade grymt smidig men det kanske är en sån som diskuterades tidigare här på forumet som strulade en hel del
dxl
har två saker att säga

woow, nattskjutningen var.... horny.gif

sedan, lill pojken som sköt thompson dry.gif

men wow om jag får 100.000 över någon gång.
horny.gif
Kimster
clap.gif clap.gif worthy.gif 6n.gif 5.gif rlwhore.gif 8.gif 3.gif clap.gif 8.gif rlwhore.gif 3.gif clap.gif dribble.gif

hehe.. jag kom inte på mer att säga just nu..
JohnDoe
Är det nån som vet hur man kan skrapa ihop 100 papp fortast möjligt??

Verkade ganska kul fun_icon_nana.gif är en hel del bly i vallen eller vad tror ni?

Håller med om att man skulle vilja ha tavlor att skjuta på, det är inte så kul att se grus sprätta 8.gif 2.gif dribble.gif
The Swede
Jag har precis kommit på vad ni kan ge mig i förtioårspresent. biggrin.gif
Ni har tre år på er.

The Swede pansar2.png
6n.gif 5.gif rlwhore.gif 8.gif 3.gif 2.gif
jake the snake
Klockrent! fun_icon_nana.gif
Bubba
Noooooooooo!!!
Jag missade pogrammet med en timme blyg.gif
borde läsa här oftare och inte vara bortrest så ofta... (gör 10 böjsträck som straff)
F*N va otur att man inte får reda på detta förän en timme efter pogrammet börjar...
någon som kan ladda upp pogrammet så att man kan se den på datan eller går det i repris???

Oehört Tacksamm för svar...
blyg.gif blyg.gif blyg.gif
BlackIce
Jag har ett förslag!

Alla här på forumet bidrar med valfritt antal tusenlappar till mig så lovar jag att visa bilder på det sen, låter väll som ett utmärkt förslag? B) dribble.gif
Froddan
Hehe, det kan du ju fetglöma Lantz. :P

Men jag blev nog mer äcklad av dessa inskränkta människor än fascinerad av deras vapen. Inte fascinerad alls faktiskt. Sjukt är vad det är.
Fk Satan
ifall det är M134 Minigun, så är det NATO-7,62 i den, och ifall man får ta med egen ammo så borde det bli billigare, och med tanke på att den som är bandad i tygband är nollad så....

KAnske borde vara enklare & billigare att få låna en M134 Minigun och ett skjutfält, sedan är det bara att börja beställa massor med ammo wub.gif så ifall alla mjölkar alla sina kontakter på ammo osv inom FM så borde vi få ihop en hel del ammo som vi skulle kunna blåsa iväg wub.gif
2Sharp
QUOTE (darkstar @ May 24 2004, 21:25 )
2Sharp - Om du jämför skjutbanor i Sverige och USA (mässor som denna), vad säger du om säkerheten? Nu klipper de ju bort rätt mycket så vi får inte se t.ex. om det ges tydliga order (Anläggning, Eld, Avbryt! Eld upphör) o.s.v.

Jag har ju bara varit på skjutbanor, inte en mässa som den här [ännu]

Jag ser faktiskt inget behov av de eldkommandon vi använder vid militära skjutningar, det är ju solklart vart du får skjuta och de flesta vapnen är ju monterade i lavett/stativ.

Man vänder ju inte en quad på en femöring direkt..

De vapnen som är lättare att ratta runt med verkade ju övervakas rätt ordentligt.

Man kan ha hög säkerhet utan fyrkantiga kommandon.

Personligen tycker jag det är glockrent med att utbilda barn i säker vapenhantering, hur skall man annars göra?
Du säger: "Visst var det bra med "Sharp-skyttar", men det känns lite som om de lär sig nåt utantill, frågan är om det tillämpas vid skjutbanan motsv"
Varför får du det intrycket?

Jag ser inget problem med att lillkillen skjuter Thompson, varför?

Jag lovar att posta bilder när jag skjutit med mini-gun biggrin.gif

Instämmer för övrigt med Kimster..
2Sharp
QUOTE (Froddan @ May 24 2004, 22:03 )
Men jag blev nog mer äcklad av dessa inskränkta människor än fascinerad av deras vapen. Inte fascinerad alls faktiskt. Sjukt är vad det är.

Utveckla gärna varför de är inskränkta, varför är det sjukt?
komicZny
Väldigt bra program, synd att inte någon som hade njutit mer fick åka dit...

Hade heldst tagir quadcannon, bättre än minigun Malajn.gif

Kanske skulle samla ihop 100.000:- och åka dit nästa april camo.gif

Skönt att man spelade in programet, kan inte vänta tills det rellas till dator också pansar2.png
Fu Johanson
QUOTE (2Sharp @ May 24 2004, 23:04 )
Man vänder ju inte en quad på en femöring direkt..

Dessutom så var den spärrad i höjd,- och sidled om jag fattade honom rätt. Just av säkerhetsskäl.
Sen så instruerades vår käre reporter att inte skjuta eldskurar utan hålla inne avtryckaren tills ammon tog slut så att inte instruktörerna skulle missta det för ett eldavbrott.
Gott grundläggande säkerhetstänkande tycker jag.
Ignis nitidus
noohoohooo!!!!!

Jag missade det!!! mad.gif vilken osis!!

varför, varför ska man bli upptagen just den tiden???

repris???

någon???

jag=> bong.gif <=uppgifter
The Swede
Jag är lite fundersam över gubben med M2:an med den superkorta pipan.
Vad kan vara nyttan med det förutom att få plats med den i bagageluckan på bilen?

The Swede pansar2.png
Fu Johanson
QUOTE (The Swede @ May 24 2004, 23:17 )
Vad kan vara nyttan med det förutom att få plats med den i bagageluckan på bilen?

The Swede pansar2.png

Bra spridning vid närstrid? :P
Froddan
QUOTE (Fu Johanson @ May 24 2004, 23:14 )

Att samla tusentals vapen och ton av ammunition på en och samma plats, och låta dem säljas fritt till vem som helst tycker jag däremot inte låter som ett gott grundläggande säkerhetstänkande.
akula
QUOTE (The Swede @ May 24 2004, 23:17 )

The Swede pansar2.png

Men att få ner den i bakluckan är inte att förakta, tänk om du kör på en elefant som behöver förlösas från sina smärtor.
jake the snake
QUOTE (Froddan @ May 24 2004, 23:18 )

Att samla tusentals vapen och ton av ammunition på en och samma plats, och låta dem säljas fritt till vem som helst tycker jag däremot inte låter som ett gott grundläggande säkerhetstänkande.

Det är väl ingen skillnad på att göra det där och att göra det i en vanlig vapenaffär?

Vad skall hända?
darkstar
Jag ser faktiskt inget behov av de eldkommandon vi använder vid militära skjutningar, det är ju solklart vart du får skjuta och de flesta vapnen är ju monterade i lavett/stativ.

Man kan ha hög säkerhet utan fyrkantiga kommandon.

Personligen tycker jag det är glockrent med att utbilda barn i säker vapenhantering, hur skall man annars göra?
Du säger: "Visst var det bra med "Sharp-skyttar", men det känns lite som om de lär sig nåt utantill, frågan är om det tillämpas vid skjutbanan motsv"
Varför får du det intrycket?

Fyrkantiga kommandon, jag vill höra minst Eld! (Eldtillstånd) och Avbryt, Eld upphör. Detta med tanke på hörselskydds användande (verkade inte vara obligatoriskt direkt) och givetvis med tanke på att det gör ont att bli träffad. Varför skulle det vara lösare regler med vapen monterade på lavett?

Jag tycker också att det är glockrent, men jag skulle välja att göra det med riktiga vapen från början. Givetvis inte med skarp am. Hur man än gör så ska det börjas tidigt, men man kan nog inte tvinga ut en treåring till skjutbanan. Intrycket av Sharp-skyttarna fick jag av att det gick lite väl snabbt och de inblandades röster.. fick det intrycket bara - men jag var inte där och jag försöker att inte döma någon efter ett program som High Chaparall.
The Swede
Du har inte funderat på att det kanske bara var ett litet hopklippt smakprov av SHARPSHOOTER vi fick se?
Fu Johanson

Om jag inte missminner mig så har man numera krav på bakgrundskontroll vid försäljning även vid vapenmässor.
Jag misstänker att i de fall man inte kan genomföra kontrollen innan mässan är slut så får man införskaffade vapen hemfraktade i efterhand.

I övrigt är det relativt få som har/kan få licens på helautomatiska och andra tyngre vapen. Även i USA.
Man måste bl.a. gå med på att berörd myndighet knackar på då och då oannonserat hemmavid och inventerar innehavet m.m. (taget ur minnet).
ATF har en massa fakta på sin sajt men jag är för lat för att kolla nu.
Fu Johanson
QUOTE (darkstar @ May 24 2004, 23:22 )
Fyrkantiga kommandon, jag vill höra minst Eld! (Eldtillstånd) och Avbryt, Eld upphör. Detta med tanke på hörselskydds användande (verkade inte vara obligatoriskt direkt) och givetvis med tanke på att det gör ont att bli träffad. Varför skulle det vara lösare regler med vapen monterade på lavett?

Såvitt jag hörde begärde skjutledaren in klartecken från vad jag uppfattade som instruktörer på höger respektive vänster flank och gormade "fire" efter detta.
Jag vet inte riktigt hur man avbröt eldtillståndet men jag tyckte att jag hörde en siren tjuta, kanske bara jag som inbillade mig.
The Swede
Vid minst ett tillfälle fick man även se skytter ge klartecken så någon form av ordning och säkerhet hade dom.
I vanlig ordning är det väldigt lätt för folk att ha åsikter om saker man inte riktigt har koll på.
Bara för att programmet inte i detalj redogjorde för de säkerhetsbestämmelser som fanns behöver det inte innebära att det inte fanns någon säkerhet.
Vi har ingen aning om vilka förhållningsorder etc. som aventuellt delats ut till de olika skyttarna.

The Swede pansar2.png
darkstar
QUOTE (The Swede @ May 24 2004, 23:34 )
[snip] I vanlig ordning är det väldigt lätt för folk att ha åsikter om saker man inte riktigt har koll på.
Bara för att programmet inte i detalj redogjorde för de säkerhetsbestämmelser som fanns behöver det inte innebära att det inte fanns någon säkerhet.
Vi har ingen aning om vilka förhållningsorder etc. som aventuellt delats ut till de olika skyttarna.

The Swede pansar2.png

Det var ju det jag hoppades ha 2Sharp till...
Och givetvis var det ett ihopklipp av "sharpshooters" som av allt annat.

För att citera mig själv:
[...] men jag var inte där och jag försöker att inte döma någon efter ett program som High Chaparall.

Nu är det svårt att höra vilken ton The_Swede använder när han säger
I vanlig ordning är det väldigt lätt för folk att ha åsikter om saker man inte riktigt har koll på.
men för att kunna prata om det så får väl jag åka dit? The_Swede: När jag examineras/får ett bra jobb o.s.v. kan det mycket väl bli en resa över havet? Ska du med...? Får ju givetvis bjuda på resan, men misstänker att du är dyr i am-kostnader. :P
dxl

Jag ser inget problem med att lillkillen skjuter Thompson, varför?

Jo jag håller väl i sak med dig.
Men det är något inom mig som inte gillar kombinationen vapen och barn.

Men som sagt i sak håller jag med dig. salute.gif
Fu Carlsson
Man blev ju lite lätt avundssjuk.. Hade gärna brassat loss med minigunen och eldat på lite med eldsprutan dribble.gif

Tyckte förövrigt situationen med snubben som sa att dom inte gillade kvinnor men hemskt gärna ville bjuda dom på något att äta var grymt rolig.. Undrar varför dom tackade nej.. kanske hörde dom en banjo i fjärran Malajn.gif biggrin.gif
Froddan
QUOTE (jake the snake @ May 24 2004, 23:21 )

Det är väl ingen skillnad på att göra det där och att göra det i en vanlig vapenaffär?

Du har rätt, det är ingen skillnad. Det är exakt lika dumt att sälja vapen fritt i butik.
strvkomp
QUOTE (Froddan @ May 25 2004, 00:00 )
QUOTE (jake the snake @ May 24 2004, 23:21 )

Du har rätt, det är ingen skillnad. Det är exakt lika dumt att sälja vapen fritt i butik.

Får en känsla av att ngn sett Bowling for Columbine... vissel.gif
Fu Johanson
QUOTE (Froddan @ May 25 2004, 00:00 )

Nu börjar det gå lite off-topic här men jag kan inte låta bli att flika in med en (opinionsbildande) artikel om huruvida en riklig förekomst av vapen bland den laglydiga delen av befolkningen är bra eller dåligt.

http://www.foxnews.com/story/0,2933,120638,00.html

Alles sind nicht schwarz oder weiss.
Froddan
QUOTE (strvkomp @ May 25 2004, 00:03 )
Får en känsla av att ngn sett Bowling for Columbine... vissel.gif

Föreslår att vi slutar här. Vi får som vi alla vet inte diskutera politik. Jag ska dock svara dig via PM Johanson, men inte ikväll. Nu ska jag sova. smile.gif
Leonid
QUOTE (Fu Johanson @ May 24 2004, 23:24 )
Om jag inte missminner mig så har man numera krav på bakgrundskontroll vid försäljning även vid vapenmässor.
Jag misstänker att i de fall man inte kan genomföra kontrollen innan mässan är slut så får man införskaffade vapen hemfraktade i efterhand.

Funderade också på hur detta fungerade. Det skiljer sig mellan olika stater men i Kentucky där mässan var är lagarna väldigt liberala - praktiskt taget inga preventiva lagar över huvud taget 6n.gif

Inga problem att köpa vapen där alltså..

Tycker att programmet var grymt underhållande! Sedan är det ju något med spårljus (helst i kombination med närlys och/eller lysgranat) som får det att [Fortsättningen censurerad av anständighetsskäl] dribble.gif
Fu Johanson
QUOTE (Leonid @ May 25 2004, 00:55 )
Funderade också på hur detta fungerade. Det skiljer sig mellan olika stater men i Kentucky där mässan var är lagarna väldigt liberala - praktiskt taget inga preventiva lagar över huvud taget  6n.gif

Inga problem att köpa vapen där alltså..

De federala lagarna gäller fortfarande, som det står på den sidan måste en federal bakgrundskontroll (NICS) göras. Däremot inte i delstatens separata register.
Men det står också att en bakgrundskontroll inte måste göras när försäljning sker vid en mässa mellan två privatpersoner vilket gör mig en smula fundersam, jag hade för mig att det blev federal lag på att en kontroll ändå måste göras för ett tag sen.
Endera så minns jag fel eller så stämmer inte sidan riktigt. Hmm.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.