Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Jagaren Småland
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > SJÖ
fairfax
Passerade Jagaren Småland i göreborgs hamn på nära håll första gången på länge.

Noterade vissa intressanta detaljer rörande bestyckningen som jag inte får klarhet i...

Jagaren har fyra 12,5 cm fartygskanoner. Monterade i par i pansartorn, ett i fören och ett i stäven. Nog om det. På sidorna av dessa torn sitter fasta avfyrnignsramper i 45 grd. lutning. På dessa vilar raketer med utseende som påminner lite om (RB75 Sidewinder).

Notera ramperna på sidan av det främsta tornet. Målningen av Raketerna är gul med röda fenor och nos. Vad kan dessa tänkas ha för användningsområde? Att tänka på är att Jagaren är från 50-talet.

Forumets kunniga skara må kunna lösa detta! smile.gif

//fairfax
Fu Johanson
Det är 12 cm, inte 12,5cm på artilleriet.

Vet faktiskt inte på rak arm, det jag gissar på är någon form av övningsanordning.
Istället för att avfyra artilleriet på riktigt under alla övningar så skjuter man iväg en målmarkerande raket vid vissa tillfällen, men om de är fasta är det förmodligen inte det.

Alternativt för att skjuta lysraketer med.
Ren gissning som sagt...

Din signatur är felstavad förresten, det ska inte vara något "f" i "semper". ;)
Lt. payne
Det var rökraketer som användes i syfte att dölja fartyget alternativt förblinda fi.

På femtiotalet litade man inte riktigt på radarn ännu.

Källa: Min svärfar som var yrkesofficer i flottan 1953-1965.

Jag har en samling tomhylsor från flottan i kalibrarna:
20mm
40mm
57mm
120mm
är till salu om någon är intresserad...
66-1021311194
Men också som Johanson för lys. Var där på besök, det var vad guiden sade iaf. Payne, vad ligger priset på då?
Lt. payne
Det var även för lys,ja men att ladda med lysgranater i 57mm
gick snabbare och säkrare.

ang. priset,ge mej ett bud..
fairfax
Tack för upplysningen grabbar!

Johanson, jag åtgärdar! smile.gif
von Döbeln
Tilläggas bör även att 57:orna på senare klasser; tb typ Spica I och II/rb typ Norrköping, ptrb typ Hugin/Kaparen och några till också hade raketställ på sidorna av pjäsen. Sällan använda men i alla fall.

Väldigt trist att ptrb typ Hugin som låg på styrbordssidan av Småland i Göteborg inte var öppen inombords vid mitt besök 2005; hade sett fram mot nostalgitripp i mäss, maskin och SLC! Hoppas de ställer detta i ordning.
Erik_G
QUOTE (von Döbeln @ Aug 7 2007, 13:40 ) *
Väldigt trist att ptrb typ Hugin som låg på styrbordssidan av Småland i Göteborg inte var öppen inombords vid mitt besök 2005; hade sett fram mot nostalgitripp i mäss, maskin och SLC! Hoppas de ställer detta i ordning.

Sist jag var där, för ett par veckor sedan, kunde man gå ner till maskinrummet och skåda de bägge MTU-dieslarna Piff och Puff. Resterande utrymmen var tyvärr ej öppna.

/E
Psilander
Raketställen är 57mm eller 10,3cm raketställ för motmedel (främst rems men även facklor) och lys. Jagaren var från början även utrustad med 10,3cm lysraketautomat på halvdäck (där hkp plattan står) för stridsbelysning när artilleriet var upptaget med annat. Remsorna skulle dels användas avhakande men även som skenmål.

Pjäserna är helautomatiska 12cm kanoner m/50 med ett största stridsavstånd på ca 23km och en eldhastighet av 42skott per eldrör/min

http://external.foi.se/upload/framsyn/04/n...garflottilj.pdf
http://www.navweaps.com/Weapons/WNSweden_47-50_m1950.htm
Perman
QUOTE (Psilander @ Aug 7 2007, 17:28 ) *

Intressant PDF men varför fanns det bara tid att avfyra en Rb 08? Stod det inte två Rb 08 startklara på lavettaget? Vad var omladdningstiden för robotsystemet? En avfyrad sjörobot verkar nästan vara onödig med tanke på att man ju röjer sin position.

THE HALLAND-CLASS HOMEPAGE

/Per
Erik_G
QUOTE (Perman @ Aug 7 2007, 21:42 ) *
QUOTE (Psilander @ Aug 7 2007, 17:28 ) *

Intressant PDF men varför fanns det bara tid att avfyra en Rb 08? Stod det inte två Rb 08 startklara på lavettaget? Vad var omladdningstiden för robotsystemet? En avfyrad sjörobot verkar nästan vara onödig med tanke på att man ju röjer sin position.

THE HALLAND-CLASS HOMEPAGE

/Per

Kan det vara så att förberedelserna inför ett robotskott var så långa? Har precis läst ut boken "Jagare", men hittade inget annat än att det fanns två "startbanor" för robotar på torpedstället, komplett med en bild på två robotar parkerade på stället.
Trist att halland-siten spärras pga för mycket besök..

/E
Psilander
Vad jag förstått så var problemet inte så stort som broschyren vill påskina, dock kvarstår faktum att robotarna måste varmköras innan skott, tiden var totalt 10-15min vill jag minnas nån av rävarna som varit med sa. De menar väl en salva om två dessutom tror jag.

Halland sajten är tyvärr ett avsomnatprojekt just nu, skall hitta lite mer underlag om ledningssystem osv, och flytta den till ett bättre webbhotell så man slipper geocities dumma belastningsspärr
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.