Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Krut
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Fallschirmjager
Kom och tänka på en sak, behöver man licens för att köpa kryt på vapenaffärer? Någon som vet hur det ligger till?
san
Om saker och ting inte har ändrats dom sista månaderna, så gäller röksvagt krut NEJ och svartkrut JA. Svartkrut kräver ett inspekterat krutförråd och ett tillstånd för förvaring.

Gör inget som inte jag skulle ha gjort... för fingrar och ögon gäller "tilldelad utrustning, befintlig utrustning".
Fallschirmjager
Ok, fråga, vad är röksvagt krut? dry.gif
Fallschirmjager
Nä jag funderade hur det var med lagen. Var inne på ett företags hemsida som sålde fyverkerier och då kom jag att tänka på det... Annars att göra eget krut är kanske inte att rekomendera. Iaf om man vill ha kroppen i behåll.
san
QUOTE (Fallschirmjager @ May 17 2004, 21:36 )
Ok, fråga, vad är röksvagt krut? dry.gif

Det "krut" som normalt används i modern gevärs och pistolammunition.
9x19
De flesta seriösa vapenbutiker (..som jag har handlat av) säljer varken röksvagt krut eller tändhattar till personer utan lämplig licens, även om det egentligen inte behövs. Alldeles utmärkt initiativ IMHO.

Ett tips är att låta bli att dona med krut tills du har både kunskap och anledning.
san
QUOTE (9x19 @ May 17 2004, 22:49 )
De flesta seriösa vapenbutiker (..som jag har handlat av) säljer varken röksvagt krut eller tändhattar till personer utan lämplig licens, även om det egentligen inte behövs.  Alldeles utmärkt initiativ IMHO.

Ett tips är att låta bli att dona med krut tills du har både kunskap och anledning.

Hmm, har nog aldrig behövt visa upp någon licens när jag har köpt krut och tändhattar... Å andra sidan vet handlaren i fråga att licenserna redan finns där, så slutresultatet blev det samma. Fördelen med att leva där det är tillräckligt smått för att folk ska känna igen varandra? smile.gif Jag vet uppriktigt sagt inte hur han gör med nykomlingar.

Jag kan inte göra annat än att instämma i att man inte ska "experimentera" med ...uhh... alternativa användingar. Det är INTE riskfritt, det är INTE speciellt coolt Malajn.gif, och konsekvenserna är ofta permanenta.
Rickard N
Svartkrutslicens är enkel att få. Det som behövs är ett brandskyddat skåp klass 3 (tror jag det var) och bingo.
san
QUOTE (Rickard N @ May 17 2004, 23:49 )
Svartkrutslicens är enkel att få. Det som behövs är ett brandskyddat skåp klass 3 (tror jag det var) och bingo.

Jag vet ;) Förvaring av upp till två kilo är inte speciellt krångligt. Det krävs i vilket fall ett tillstånd för att köpa och inneha, och en brandlåda, lite varningsskyltar, en del lås och en fungerande förklaring för vad krutet skall användas till. Polisen kan hjälpa till med mer detaljer, det är också dom som inspekterar "krutförrådet" innan tillstånd utfärdas. Sen måste detta tillstånd förnyas med några års mellanrum.

Ska du förvara större mängder, så börjar avstånd till bostäder och avstånd till allmänna vägar spela in.

Sen beror det på vem du frågar hur du får transportera ditt krut (eller också inte) mellan förrådet och skjutbanan utan mer pappersarbete. Räddningsverket har hand om detta (transport av explosiva varor), eftersom dom övertog sprängämnesinspektionens uppgifter för några år sen.

Poängen var att det inte går att köpa svartkrut över disk hur som helst.

Får väl se hur det går med den tävlingsformen (svartkrutsskytte) när blyförbudshysterin klämer till om några år... sad.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.