Help - Search - Members - Calendar
Full Version: LRRPs i Colombia Del 4: Infiltration 2
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
LRRP
Ni kanske undrar varför det har dröjt lite längre med del 4. Dels har jag slappat lite och därmed inte orkat, dels  beror det på något annat.

Fick ett brev för några dar sedan. Där en medlem i min patrull undrade vad fan osm pågick på ett amerikanskt forum. döm om min förvåning då jag märkte att min dagbok fanns som inlägg där, översatt till dålig engelska, uppdelad i samma tre delar som tidigare.

Har diskutert detta med bla Ing (som tyckte att jag skulle lägga ner, vilket jag också tyckte då). Har dock beslutat att fortsätt med en del till. Kommer även den del upp NÅGONSTANS annat än här är det färdigt med inlägg rörande LRRP från min sida, och eventuellt även inblandning här överhuvudtaget.

Bollen ligger hos er(vilket är bra då jag är dålig på fotboll).

Jag anklagar ingen, är bara besviken och kan erkänna att jag kollar runt på olika forum, bla Fu Johanssons, dock utan att finna något,mer än ett inlägg om Gripen, där bla bilderna kändes igen rolleyes.gif (hälsa till den killen som hävdar att bilden är tagen från en simulator att simulatorerna använder touchscreens och inte vanliga MFD).

Det om det, denna del är pga detta mer censurerad, vilket även de eventuellt efterföljande kommer att bli, då jag inte vill komma på på kant med SOCOM.
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------

De som någon gång hamnat i djupt vatten med tung packning på sig vet att det inte är särskilt behagligt alls, men garanterat uppiggande. Jag är ungefär 1,90 och vattnet var ungefär 2 meter djupt där jag landade så. Helt plötsligt var man tillbaka till RIPen (”hopp” över 50meter lång, 2,20 meter djup bassäng med 45 kg packning) med skillnaden att istället för en arg DI så kunde det ligga en knarksoldat i anläggning på stranden. Jag märkte vid först ytkontakten att min ryggsäck hade hyfsade flytegenskaper och beslöt mig för att testa att lägga mig på rygg och spraka mig inåt. Om jag tog i rejält kunde jag till och med få en sådan vinkel så att jag kunde se stranden och därmed täcka den med mitt vapen, dock en mycket udda landstigningsform. Då jag var 5 meter från strandkanten var ju ute ur strömmen och krängde av mig ryggan och fick lite överblick samtidigt som jag nu bottnade om jag stod på tå. Jag knuffade till ryggsäcken så att den gled fram till strandkanten och  plöjde mig fram dit själv, klättrade upp på rötterna och slängde mig raklång och svepte över terrängen med karbinen. Jag såg ungefär 10-30m beroende på vegetation, vilket är rätt mycket i djungeln. De andra var redan på plats eller klättrade uppför rötterna:

- Var det där en klockren taktisk insättning med diskret uppstigning eller??

PCs mumlande över KD radion gjorde att jag såg glänsande tänder på båda sidor om mig, den enda känsloyttring man kunde se i ett i övrigt kamouflerat ansikte. Efter att tiden för lyssna-säkra perioden gått ut föll vi in i marsch mönster och började att röra oss mot vårt patrullområde. Insättningen hade gjorts på denna plats för att den är avskiljd av opasserbar vegetation, ingen kommer till floden denna väg. Det tråkiga var att vi skulle genom denna vegetation för att komma in i patrull området. Ingen i patrullen så fram emot det, skall sanningen fram var vi nog rädda. Rädslan kommer från statistik, nämligen  siffran 9. Nio för nio stycken SOG/Ranger soldater som tappat bort sin patrull i denna terräng, åtta för det antal som dog av dessa. Överlevaren från denna statistik gick just nu 10 meter framför mig. Tror nog att många svenska soldater med ”granen” på axeln nu skrattar och säger ”dålig utbildning!!”. Gör det, varje Ranger har en standard utb i överlevnad på 3 veckor, för djungel krävs ytterligare 4-6 veckor utbildning, LRRP/SOG/SEAL får ytterligare några veckor, får dock ingen fin gran. Detta hjälper inte i den extrema terräng där vi nu skall igenom. Vattnet/sörjan når upp till knähöjd (i snitt), när man skall vila är det inte så svårt då vegetationen runt ofta är så tät att den håller dig upprät, även om du slappnar av i benen. Sikten är som bäst två meter, men vanligtvis obefintlig. Solen når inte ned hit, detta tillsmamns med dimma gör allt till en grådunkel soppa, som kokas i 40 graders värme. Som ingredienser i soppan finns 42 olika sorters iglar, ormar och bahrun mygg. Området är cirka 8-13km brett, och tar cirka 18 timmar att penetrera på det smalaste partiet, om man minimerar antalet raster, vilket alla normalintelligenta gör. Man går in i en sorts koma, där timmarna rullar på, man försöker lägga handen på den framför och hjälper ofta till att genom att trycka på den som är framför trycka den som går point framåt genom väggen. Jag märkte att när vattnet sjönk undan lite så syntes en utbuktning på byxorna dit vattnet nått tidigare. I en krans runt låret satt nu 6-7 iglar på varje ben, lite längre ned satt lite fler stamkunder, total antalet översteg antagligen 25. Någon gång fick man även någon sorts utbrott då man viftade omkring sig, detta var enligt psykologen helt normalt och tvingas fram av klaustrofobin. Pauserna utgörs av att man klumpar ihop sig och står stilla, dricker vatten och småpratar om allt man skall göra när man kommer hem. Man turas om att vara i mitten av klungan, då myggen mest jagar de som är i ytterkanten. Syrgas är något som sjukvårdaren har med nästan enbart för denna passage då man kan drabbas av syrebrist relaterade åkommor. Har flera gånger hört att folk som varit framför eller bakom har gråtit, antagligen har jag gjort det själv också. Det är inte riktigt så perfekt att det helt plötsligt bara öppnar upp sig och går till helt vanlig normaljävlig djungel, men man märker att det börjar gå upp för och bli torrare och under en sträcka på cirka 500 meter torkar det upp och öppnar sig. Lyckan är snudd på euforisk,även om man trycker ned den då man nu är på Charlies bakgård. Patrullen gör nu långpaus för att se över personal och materiel. Då man dragit på sig allsköns grön sörja tar det en tid att gräva sig ned till stridsväst och fickor. Det jag kommer ihåg bäst är när jag lutade mig framåt för att pressa ut vatten ur kängorna så klämdes istället en mer trögflytande röd vätska ut, iglarna hade hittat ned till fötterna också, över KD radion hördes från den som låg på post en viss Guns n Roses låt:

” Welcome to the djungle…..
Greven
Tack för del 4!

Blev heligt förbannad av att höra det du berättade i inledningen av ditt inlägg. Det bevisar väl bara att det finns massa nötter som har för litet ego och för mycket tid!
Bolin
Tack för ännu en spännande och väldigt avglorifierande berätelse rörande soldatlivet LRRP!
Djungel måste vara den absolut jobbigaste och mest krävande terrängen, framförallt för psyket.  

Ähh det är väl nån som är så jävla imponerand av dina bedrifter och jägarkåt som bara mååååste berätta för andra (gärna sin egen version då...)

Till den/dom som (om du nu läser detta..) gjort den fina stölden:

Fattar du inte att L. egentligen inte får berätta sånt här och följderna kan bli rejält med skit. Hur förbandet fungerar är hemligt och det är bara att respektera, soldaterns liv kan hänga på att inte allt för mycke blir känt för allmänheten. Hur hade du känt det själv om du varit i Lrrp:s situation, han var snäll och böjd till lite och som tack så riskerar han en del tråkiga påföljder. Om du nu har sånt behov av att skryta med vad nån annan uträttat så gå med i Rangers själv...

DÅLIG STIL
98-1022933693
Man tackar för del 4. Håller med om att det är tragiskt att nån ska behöva visa sig "duktig och cool" på något annat forum. Den stackarn är ju {fyll i lyckan här} i huvudet... Hoppas stackarn tar kontakt med dig och förklarar varför han/hon gjort som han/hon gjort.
Skuggan
jo jag håller fullständigt med om att det är stor synd och skam att det finns folk som roar sig med att sabba för folk. tänker då på LRRP. han nämde ju trots allt vid ett annat tillfälle att han egentligen inte har rätt att berätta vad han varit med om. vem som än har gjort det så tycker jag att den personen skall ge en ursäkt till LRRP och förklara sig. angry.gif

Annars tycker jag det är trevligt med Lurpens berättelser. keep up the good work lurpen biggrin.gif
Lt. payne
Bra jobbat lrrp.Jag är inget datasnille men har läst nånstans att man kan spåra inlägg och annat via ip nummer eller nåt sånt.Finns kanske nån här som vet?
Nifelhel
Tycker det fruktansvärt dumt och elakt av den korkade individ att utnyttja Lurpen's snällhet, att skriv om sina erfarenheter här fast han inte får. angry.gif

Lrrp som sagt "Keep up the good work" biggrin.gif
LRRP
Japp det kan man. men moderatorn på forumet blev lite rädd då han fick ett meddelande från min kollega (som nu jobbar på SOCOM) då han märkte var hans ip kom ifrån så att han raderade bort allt innan någon hann fråga om IP nr, tyvärr.

Kan vi lämna detta nu?

Ingen idé att kicka på skuggor, man blir bara trött och får träningsvärk.
Ing
Det kom iallafall upp, bra att du nämnde det LRRP. Då förutsätter vi att det som skrivs på detta forumet stannar på detta forumet! Slut!

Låter som att man inte på något sätt ska sakna djungellivet.. men du har mage att gnälla på att du fick åka iväg till kyla ibland?! Räcker att jag läser det där för att jag nästan ska sakna de där riktigt kalla nätterna i norrland med fullmåne och stjärnklart, mängder av snö och allting bara glittrar... brrrr.. :P
LRRP
Man måste få gnälla Ing, speciellt då övriga då sörplade i sig cola med is då jag sket ut istappar och träffade björnar som inte läst BjörnF tillräckligt bra för att komma fram till kapitlet vinteride.....

Nädå det var inte så illa.

Colombia djungel var däremot stundtals väldigt illa.
Doyle
Det är gedigen läsning du erbjuder LRRP. biggrin.gif

Jag uppskattar det verkligen. Hoppas att du kan fortsätta skriva här. Men som sagt bollen ligger hos "oss".
83-1023020025
Tack för fortsättningen LRRP och man får hoppas på en fortsättning..håll ångan uppe
Casca
Iglar är ett coolt djur. Känns igen i vissa samhälsstrukturer.
Detta är ett offentligt forum och då riskerar man att utnyttjas även av artificiella iglar. Iglar är ditt kors lrp.

Casca
LRRP
En igel är väl ingen större skada....20 är lite jobbigt.

Vet dock att de är mycket bra att ha inom sjukvården osv, men man kan inte gilla allt här i världen.
Forsberg
Tack för en underbar läsning LRRP!
Hm, lär man inte få tuppjuck av alla blodiglar som hugger in på vad blodkärlen har att erbjuda? Finns ju folk som inte ens tål att se på när en mygga suger blod. Men man måste väl vara av det rätta LRRP virket antar jag smile.gif

Jaja, tack och ha det bra. Ser fram emot fler eventuella berättelser.
Fu Johanson
Vem jag? smile.gif
Ehm jo, jag nallade de där cockpitbilderna. Sorry lurpen. :(

Svär mig synnerligen oskyldig till översatta dagböcker dock, har faktiskt inte läst del 2 och 3 ens, än. smile.gif
LRRP
Ingen fara Fu J. Bara kollade runt :cool:
Lt. payne
Kan du inte maila hela historien om columbia?jag har inte läst alla?
LRRP
De finns här  i detta forum, bara att backa. Tror ettan kommet ganska tidigt då den var aktuell för ett litet tag sedan.
Fu Bodin
Fu Johansson, vad är adressen till ditt forum?

Vill kika lite : )
71-1022514937
Lurpen:
Ytterst tråkigt att någon på detta forum (knappast någon aktiv!?!?) saxar dina inlägg/upplevelser i syfte att förlänga sin egna cyberkuk, det vore mycket tråkigt om du slutade skriva pga dylikt missbruk.

Kort fråga bara: jag själv har ingen erfarenhet (gudskelov) av iglar på detta vis, finns det inget 'trick' att stänga dem ute, typ regnbyxor och täta?
LRRP
Om du knyter en din knytnäve maximalt, så har en igel inga problem att klämma sig emellan de obefintliga springorna mellan fingrarna, som killen i Jurassic Park sa : "Life finds a way"

Att täta är en omöjlighet om du nu inte sätter på dig en hermetisk kroppskondom. Då blir det dock intressant att vistas i en djungel som bjuder på 35-45 graders värme.

Folk har testat att sätta krympslang på skarven mellan känga och byxa, med resultatet att den glada igeln kryper in i  ett skosnörehål och följer "tungan" uppför kängan och in till benet under krympslang/byxan för en ostörd fest eftersom den nu något förbannade soldaten nu inte kommer åt igeln då han inte kan dra upp byxorna pga krympslangen......

du förstår det omöjliga i det hela.
Nifelhel
Iglar...Bläähhh :P  Beundrar dig lite Lurpen för att du klara av sådana små äckliga kryp...jag hade fått nippran :0
Men det måste finnas nåt motmedel här på jorden som krypen inte tycker om, tycker man ???
Ser fram emot nästa del biggrin.gif
Mattias
Har för mig att salt är ngt iglar ej tycker om. Har sett ngn stans att man kan hälla salt över en igel som bitit sig fast, för att den skall lossna.

Man kan då tycka att den inte borde tycka om en svettig soldat som rör sig i den fuktiga djungeln men svett kanske inte är tillräckligt salt...

LRRP borde ha en hel bok med tips om "igelmedel" så han får nog avgöra om mitt tips har ngn relevans. (Kul läsning föresten).
LRRP
Det värsta är faktiskt efter att igeln är färdig. Då den rapar och faller av så har den injicerat antikoaguleringsmedel i såret. Resultat är att det kan blöda i upp till ett och ett halvt dygn.

Finns lite pulver och salva till detta, men tyvärr kommer de inte i literförpackningar.
Ing
Dricksvatten, frågas!

Vatten finns i mängder, men hur gör man det drickbart på ett sådant ställe? Tabletter? Det går väl åt några liter/dag?
Nifelhel
Snart dax att starta en ny tråd "Lurp vs Djungeln" ;)
LRRP
Det finns lite olika. var je gubbe har en grej som SOG har tagit fram. Den liknar ett uppochnedvänt paraply som samlar upp regnvatten (regnar ju liiiite) och vattnet går sedan genom en tvåstegs process som är gravitationsdriven, man kan även lägga tilll en kemisk rengöringsdel för att döda vissa elitbakterier. Har testat detta och tänker aldrig använda det extrasteget igen.

varje patrull har även en Katadyn KFT Patrol (tror jag den hette) som är en pump där man suger upp vatten och engör det genom att med pumpens hjälp trycka det genom processer. Smakar inte så illa faktiskt.

Man brukar gardera med lite tabletter också, mer eller mindre starka.
Foxtrot Lima
Skriv en bok à la Andy McNab vettja! biggrin.gif

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Doyle
FL: Ex Lurp'are får juh inte skriva sådana böcker!

Har du missat alla gånger folk har skrivit å sagt att LRRP ska skriva en bok? biggrin.gif
Haegg
Iglar verkar till att vara ett populärt ämne. Även om de inte är så aktuella i den svenska terränglådan tänkte jag haka på.

LRRP jag har travat i djungel civilt. Efter ett tag så tröttnade jag på att inte se blodiglarna förrän de vart smäckfulla med mitt blod och man råkade klämma till dem av misstag. Så jag gick över till att ha kortbyxor. Inte fasen får man mindre iglar av det men man ser dem i alla fall. Har armén några tankar om användadet av kortbyxor i djungel? Kanske det har nackdelar som inte jag stötte på civilt.
Mattias
Med tanke på den täta djungel som LRRP beskrev så måste väl rispor och sår på benen pga den täta undervegetationen vara en av de största anledningarna. Antar att sår lätt blir infekterade i sådan miljö!?
LRRP
Tja.....det skulle gå åt en hiskelig massa maskeringsfärg. Myggorna kommer inte åt huden lika lätt om man har långärmat/byxor..känns tryggare med att ha skydd mot grenar osv, har även knäskydd på ett knä, samt magsin i ien av benfickorna.

....samt boonie,tiger jacka,stridsväst,M4, gigantisk ryggsäck och badshorts....hehe...500 Drill instructors skulle dö på fläcken av hjärtattack.
Haegg
Jag har en kompis som traskade runt i Guyana med legionen och de körde med kortbyxor. Det var inte frågan om stridspatruller, snarar orienteringsövningar med överlevnadsinslag. Fransmännen verkar i allmänhet gilla korta och tajta byxor mer än anglosaxer. Jag tycker dina argument för långa benkläder verkar vettiga. Frågan är dock om inte rädslan för klasar av oupptäckta iglar är större än vad risken att fi upptäcker mina vita ben är smile.gif
Doyle
Badshorts? Utveckla! biggrin.gif
66-1023458405
Asså måste få en sak klar för mig, var det så att den personen som skrev det låtsades vara den som hade varit med om det? Isåfall blir det ju svårt att hitta ord..... synd om den personen vorre ju en diplomatisk början på en karaktärsbeskrivning:) ty den kille/tjej som översatt det måste typ tagit några timmar för att översätta det och ljuga och allt för att kanske höja sin status i ett utländskt forum på internet!
Patetiskt........ ( personen har nog lite brist på fantasi också om han/hon inte kunde hitta på någon lögnar historia)
Men LRRP du kan ju ialla fall känna dig lite smickrad smile.gif
Fu Johanson
LRRP: Du lyckades inte få någon trevlig djungelsjukdom som malaria eller denguefeber i Colombia?
Är sånt vanligt bland soldaterna?

Fu Bodin: Länk finns i min profil.
LRRP
Nepp, nån sjukdom fick jag inte med mig hem. Det är väl inte så värst vanligt, men det händer då och då att någon blir liggande. Vi får ju sprutor och tabletter i förebyggande syfte och jag tror och hoppas att dessa fungerar( annars gick vår patrull omkring med arslen större än J Los i onödan,satan vad sprutorna tog).

Magrelaterade åkommor däremot är vanliga, att man hat nåt på händerna när man äter eller dricker. Man tuggar tablett mot detta med. Tro mig, det finns skräckhistorier om detta.
Max
Det där med sjukdomar får mig att tänka på något som jag läste i Ken Connors bok om när SAS var i Malaya.

En läkare som var på besök hade fått reda på att SAS soldaterna drack träskvatten när de var i ute i djugeln på spaningsuppdrag.
Han gick fram till en soldat och sade ungefär; Hur kan ni dricka det där vattnet? Ni kommer ju att dö i förtid!
SAS soldaten svarade då: Ser ni några kranar här kanske?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.