Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fantomen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
stefanf
Såg precis på "Alla mot en", där dom påstod att Fantomens hemliga alias var "Dragos". Öhhhhhh, vad har jag missat??

Nån som känner till detta? När fick han det namnet? Har han bytt från Walker?
Fu Johanson
QUOTE (stefanf @ May 15 2004, 21:12 )
Såg precis på "Alla mot en", där dom påstod att Fantomens hemliga alias var "Dragos".  Öhhhhhh, vad har jag missat??

Nån som känner till detta? När fick han det namnet? Har han bytt från Walker?

Dragos döptes han ursprungligen till av översättarna av dagstidningsstripparna för länge länge sedan.
Det har levt kvar i viss mån och vissa tidningar, som NWT, skriver fortfarande Dragos som rubrik för sina fantomenstrippar.

Fu_J *Gammal stormästare i fantomenklubben* :P
Maiden
När Fantomen började som dagstrip i Svenska Dagbladet sommaren 1942 gick han under namnet Dragos.
Serien bytte namn till Fantomen först 1980.
Det sägs att dem blandade ihop namet Dragos med Mandrake som då var en populär seriefigur. wub.gif
Fu Johanson
Se där ja, där kom resten av informationen som min hjärna hade städat bort. smile.gif
Gaelgannon
Blev lika förvånad som du när jag såg det på tv. Man förstod at det måste vara dragos för de andra namnen var namn på andra seriepersoner men jag blev rätt förhäxad faktiskt.
stefanf
Serien som sådan hette Fantomen betydligt tidigare än 1980, så mycket vet jag. Men det är möjligt att han hette Dragos i Svd fortfarande 1980, det vet jag faktiskt inte.

Har ej varit medlem i Fantomenklubben, MEN - salig morfar var chefsredaktör på Semic, så vi fick varje vecka en kasse med deras alla tidningar. biggrin.gif
Så lite koll har jag. Han har inte hetat Dragos sedan mitten på 70-talet åtminstone.
Fu Johanson
QUOTE (stefanf @ May 18 2004, 20:02 )
Serien som sådan hette Fantomen betydligt tidigare än 1980, så mycket vet jag. Men det är möjligt att han hette Dragos i Svd fortfarande 1980, det vet jag faktiskt inte.

Har ej varit medlem i Fantomenklubben, MEN - salig morfar var chefsredaktör på Semic, så vi fick varje vecka en kasse med deras alla tidningar.  biggrin.gif
Så lite koll har jag. Han har inte hetat Dragos sedan mitten på 70-talet åtminstone.

Alltså, serietidningen har i Sverige alltid hetat Fantomen.

Men i dagstidningsstripparna hette han som sagt Dragos ursprungligen och vissa dagstidningar, exempelvis NWT, håller fortfarande fast vid det namnet i viss mån.
darkstar
Dragos av idag.
stefanf
Jag är nu mycket lugnare. Eftersom jag inte läste Svd före 1980 (kan inte påstå att jag gör det nu heller) så missade jag Dragos.
Skönt att jag inte blivit totalsenil. laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.