Vysotskij
Mar 9 2007, 09:24
Trådens ämne är "Vad behövs för att försvara Sverige?", inte vilken organisations- och materieltabell som bringar stridsorganet till maximal erektion.
Alla diskussioner av modell Snälla tomten ser jag som ganska verklighetsfrånvända utopier.
När det gäller så viktiga saker som fosterlandets säkerhet är den enda intressanta debatten den som förs kring hur man ska använda begränsade resurser. För de pengar ditt förslag skulle kosta kan man stärka landets säkerhet på mycket bättre sätt, vilket mitt inlägg var tänkt att illustrera.
Erik Gustav
Mar 28 2007, 16:29
Jag ångrar mitt tidigare inlägg om försvaret och skapar ett nytt sådant. Jag ber därför blågul att förpassa mitt gamla inlägg till papperskorgen. Här är det nya:
Armén
7 Mekaniserade brigader
3 Fristående Mekaniserade bataljoner( två strv 121B/Strf 9040 och en Patgb 203)
3 divisionsstaber i OpE
5 Jägarbataljoner
12 Divisionsunderstödsbataljoner
4 Stadsskyttebataljoner
1 Lvbat 97 F
2 Luftburen bataljon
3 Attackhelikopterskvadroner + Ahkp i LBB
17 fredsregementen
40 000 Hemvärnssoldater
notera: I Divisionsunderstödsbataljonerna ingår Ing ,Lvrb 23,Uh mm. Hemvärnet får ny utrustning, 12 cm grk, Rb 56 Bill, SEP och Rb 70 mod. Ny stridsenhet blir Kompani. Armén sätter förutom huvuddelen av NBG upp en extra Battlegroup för internationella uppdrag, NBG motsv men helsvensk och under svenskt befäl.
Flygvapnet
5 Gripen divisioner
10 Flygbasbataljoner 08/T
4 AEW S 100D
10 nya Hkp 14
15 fler Hkp 15
fyra flottiljer
Flygvapnets internationella förband består av flygdelen till NBG och SWAFRAP och en Flygbasbataljon.
Marinen
1 Minkrigsflottilj
1 Ubåtsflottilj
3 Ytstridsflottiljer
3 Marinbasbataljoner
1 Amfibiebrigad(3 Amfbat mm)
3 Ka bat 12/180
5 baser och ka regementen
flottans fartygsmatriel i framtiden: 4 st fregatter F 124 klass
6 st Robotbåt Rauma II klass
5 st Korvett Visby klass
4 st Korvetter Göteborg klass
4 st Ubåt Viking klass
3 st ubåt Gotland klass
2 st ubåt Södermanland klass
Marinens internationella åtaganden består av en fregattdivision, en ubåtsgrupp, och IAS.
Med internationella åtaganden menas Fredsbevarande uppdrag och fredsframtvingande. Om försvaret ska förstärka andra länders militära styrkor vid eventuell konflikt används dom vanliga fältförbanden
Värnplikten avskaffas och all personal blir kontraktsanställd. Dock blir Hemvärnet värnpliktigt.
Högre beredskap och minst ett kompani gripbart i varje MD. Militärdistrikten återupprättas. Summa sumarum av försvarets storlek bli ca 90 000 män och kvinnor.
Rätta mig om jag har fel på någotsätt men detta är väl en snälla tomten tråd tycker jag....
/mvh Erik Gustav
Jag säger så här: Allt som Erik Gustav skrivit x 10.
Varför? Kan vara bra att ha.
Och när jag ändå är igång så önskar jag mig fred på jorden och en ponny.
/K
Edit: Varför ska FM ha det ni skriver? Motivera kvanititeten mot uppsatta mål, exempelvis: För att kunna möta en X-force av divisions storlek krävs att vi inom X dagar kan mönstra...
Erik Gustav
Mar 28 2007, 19:15
Mitt mål med detta försvar är att kunna stoppa strategiskt överfall och anfall med 10-15 divisioner samt att visa omvärlden att invasion av Sveriga kostar mer än det smakar. Jag skulle föredra ett försvar med ca 55 % kvalite och 45 % kvantitet. Inte 33 brigader med cykeltolkning men heller inte åtta bataljoner med mekskytte. Det är min synvinkel. Beredskapen måste ochså bli bättre, Nu finns det ju ingen snabbt genomförbar mobplan och det tar upp till ett år att kalla våra killar och tjejer i grönt under fanorna. medan i mitt förslag tar tre- sju dagar.
/ Erik Gustav
Erik-Gustav. Hur avser du att fylla upp förbanden? Jag har svårt att se hur man inte kommer stå med stora luckor i förbanden om man inte har värnplikt. Det är ju med nöd och näppe man fyller upp ett förband som ska vara i bataljons storlek nu. Kanske man ska följa andra länders exempel och rekrytera även de som inte är svenska medborgare? Jag är genuint intreserad, för personligen så tror jag att ett försvar som ska verka avskräckande måste bygga på kvantitet före kvalitet och då finns det inte så många andra val än allmän värnplikt. Men det är min åsikt det.
edit:
vill du verkligen att nästan hälften ska vara hemvärnssoldater? Det känns som att övriga förband även om dom blir fyllda kommer vara väldigt små om den samanlagda summan ska bli 90000. Och varför ska man pliktas in till Hemvärnet men inte till övriga förband? För yrkesförband måste väl ändå vilja ha inte allt för gammla soldater och då är vi ju tillbaka till "gubbvärnet" Eller ska man plikta in alla de som inte "frivilligt" vill göra militärtjänst? Eller ska man efter man gjort sin tid som soldat pliktas in?
Som sagt, jag är genuint intreserad av att veta hur du tänkt dig det här.
edit:
vill du verkligen att nästan hälften ska vara hemvärnssoldater? Det känns som att övriga förband även om dom blir fyllda kommer vara väldigt små om den samanlagda summan ska bli 90000. Och varför ska man pliktas in till Hemvärnet men inte till övriga förband? För yrkesförband måste väl ändå vilja ha inte allt för gammla soldater och då är vi ju tillbaka till "gubbvärnet" Eller ska man plikta in alla de som inte "frivilligt" vill göra militärtjänst? Eller ska man efter man gjort sin tid som soldat pliktas in?
Som sagt, jag är genuint intreserad av att veta hur du tänkt dig det här.
Om din målsättning är att "stoppa strategiskt överfall och anfall med 10-15 divisioner" så bör du fundera till på kvantiteten på de egna trupperna. För om du inte uppfunnit en revolutionerande krigföringsmetod alternativt förberett fältarbeten en masse så kommer du åka fett på pumpen. Cirkus 4 divisioner marksstridstrupp mot 10-15 låter inte bra tycker jag, och framför allt inte om inte de ens är mobiliserade och färdigutbildade.
F.ö. så undrar jag vad du ska med MD:na till?
Jag tycker att det luktar för mycket gammalt om ditt förslag Erik Gustav. Det är en tämligen traditionell organisationstablå som inte räcker till den ambition som du satt upp. Du är ju tämligen insatt och gillar siffror och organisationer så släpp det gamla och kom med något nytt, eget!
Think outside the box!
Utgångspunkter:
Brigader finns inte inom FM längre. Numera gäller för ändamålet sammansatta Stridsgrupper av olika storlek.
Understöd är indirekt eld och ev. lv, inte UH och ING.
/K
Erik Gustav
Mar 28 2007, 19:42
så går det när man bara läser svensk soldat 1983.... ni är mer insatta på det här än mig. Vilket försvar föredrar ni?
mina MD skulle jag användas till att opE skulle skicka ut en rörlig stabsdel för att leda striden mer "regionalt" Jag ska försöka göra en ny version av framtida försvar snart som blir bättre än M/83. Angående brigaderna, så visste jag att markstridskrafterna använde sig av stridsgrupper men att stridsgruppererna ofta organiserade sig i förband som efterliknar dem brigader vi använde som därför visar på att brigaderna var ett bra och beprövat koncept. När det gäller Hemvärnet formulerade jaf mig fel, jag vill fortfarande ha ett frivilligt hemvärn
/ Erik Gustav
Stridsgruppsledningsstaber sätts upp för att leda joint operations numera. De har ersatt brigadledningarna.
Exempel på en Stridsgruppsledningsstab kan vara FHQ till NBG. Dessa kan då leda regionalt.
/K
Erik Gustav
Mar 29 2007, 11:43
Erik Gustav anmäler sig och presenterar en ny idé:
Försvarsmakt m/08
Ledning,Und/Säk,Info
1 Högkvarter
8 Stridsgruppstaber
2 Specialförband
3 Säkerhetsbataljoner
8 PS-860
20 PS-870
10 PS-ny
4 S 100D
1 SIS div S102B
2 Signalspaningsfartyg
1 Telekrigsbataljon
1 IT-försvarsförband
Skydd,Log och rörlighet
FMLOG
stridsfältnära log förband
4 stödfartyg i Ysflj och minkrgflj
3 Marina basbataljoner
8 Flygbas bataljon 08/T
8 Uh bat
8 Ingbat
1 CBRN-kompani
1 Tp division Tp 84
2 Tp flygplan C-17
2 Hkp bat
Verkan,Arméstridskrafter
25 Mekbat strf/Strv
1 Mekbat Patgb
1 Mekbat lätt
4 Haubbat
6 Jägarbat
2 Luftburen bat
3 pvrbpbv 90 komp
40 000 Hv
Verkan,Luft
4 Div fpl 39
3 Lvbat 70 Mod
2 Lvbat 23
1 Lvbat 97
Verkan, Sjö
1 Ubflj
3 Ysflj
1 Minkrgflj
3 KA bat 12/2000
5 Amfbat
1 Amfspaningskomp
1 Amfpikomp
1 Amfuh komp
1 Amflv komp
Ändringar
- Hv får ny vapen och matriel : Rb 70Mod, Pvrb 56 och 12 cm grk. SEP till IPlut
- Uppgradering av strf 90 till Ceasarstandard
- Strv 121 uppgraderas till 122 standard, Strv 121B
- Ny tandem rsv am levereras till grg i hela fm
- Uppgradering av strv förbereds
- Antal förband återuppsätts
- Övrig mtrl köps in
/ Erik Gustav
Bättre men: Jag saknar Sambandsenheter och Operativa Transportenheter mark (ska UHbat klara det?).
Framför allt så gillar jag uppdelningen med förmåga och arena i stället för det klassiska försvarsgrenstänket.
Men vad ska du göra med alla dessa organisationsenheter? Vad har du för tänk?
Är det klassisk "några tidiga enheter" fördröjer vid fientligt brohuvud så att andra kan mobilisera och sedan slå fienden eller vad?
Hur lyder doktrinen, strategin och taktiken?
/K
g3space
Mar 29 2007, 15:02
En diskussion om vad som krävs för att försvara Sverige borde väl ändå inledas med en hotbild?
Erik Gustav
Mar 29 2007, 15:32
här är en liten berättelse om framtida mobbilisering med FM m/08. Den allt mer kyliga omvärldssituationen kräver Svensk mobilisering. Hemvärnssoldaterna tar fram sina vapen och uniformer och skyddar mobiliserande förband, bevakar viktiga obejekt,utför bevakning och vid behov fördröjningsstrid mot motståndaren. Dom första markstridsförband som tar sig an fienden är Beredskapskompanierna som består av kontrakterande värnpliktiga som tjänstgör i 6-12 månader tills nästa värnpliktig årskull rycker ut. Förbanden organiserar sig i lämpliga stridsgrupper av varierande storlek. Dem mekaniserade förbande utgör markstridskrafternas ryggrad uppbackat av ett handlingskraftigt hemvärn. Flygstridskrafterna lämmnar sin fredstida gruppering på flottiljerna och landar på dom utspridda flygkrigsbaserna som bemmanas av flygbasbataljoner och Säk förband med basjägare. Marinens fartygsflottiljer stävar ut till sjöss medan Amf och Ka förband gruperas i skärgården och längs viktigare kuststräckor. Flygtransportförband med Tp 84 och C-17 transpoterar förband till utsatta landsändar och områden. Striden leds på högre nivå av Högkvaterets oprativa enhet och stridsgruppsstaber.
Mitt tänk med taktik och strategi är att vid brådskande mobilisering beskyddar hemvärn och beredskapskompanier dom övriga stridskrafternas uppbyggnad tills resten av försvaret är stridsberett. Om fiendens anfall kommer så snabbt att vår mobbilisering ej hinns med så ska hv och Berkomp strida fördröjningsstrid mot lede fi tills dom mobbiliserande stridskrafterna är stridsberedda på pluton och kompaninivå. Ochså hv-förband ska kunna ingå i stridsgrupper.
Kompletterande information angående Fm m/08: Försvarsmakten består av Värnpliktig och kontrakterad personal. Ca 13 000 genomför Gu i Armén, 5000 i Marinen och flygvapnet och 1000 i olika centra. Sambandskompanier och trafikkompanier (MOVCON) finns på stridsgruppsstaber. Dessa förband löser uppgift med Samband och oprativa transporter. Trafikplutoner finns på Uh-bat.
några fler tankar om mitt Fm?
/ EG
g3space
Mar 29 2007, 15:44
QUOTE (Erik Gustav @ Mar 29 2007, 15:32 )

Ja, jag skulle vilja veta mer om den "allt mer kyliga omvärldssituationen". Annars blir i min mening hela diskussionen så spekulativ.
Erik Gustav
Mar 29 2007, 15:57
tja, en kylig omvärldssituation kan ju vara att Ryssland invaderar Finland för att utpressa EU på högre priser för sin Biogas. Det borde vara en lämplig anledning till mobbilisering. Eller att det blir en tuppfäktning mellan USA och ryssland i mellanöstern och det blir allt kyligare. Ett annat situation kan ju bli att NATO invaderar oss av någon anledning. Det går att spekullera och i viss mån förutse vad som händer i framtiden men det är bäst att ha och inte behöva än tvärt om och ha ett relativt kraftigt försvar.
/ EG
FireEagle
Mar 29 2007, 16:39
Okej, ögat igenom lite här(vissa radar verkligen upp mycket och det visar intresse).
Jag har ínte gjort lumpen(än), men jag ska bara måla upp lite scenarion:
Hur genomför ett land med hyfsad stridskraft ett anfall mot ett annat land idag?
Börjar med massiva flyganfall, specialstyrkor som saboterar, smarta bomber.
sedan kommer markanfallet med enorma mängder stridsvagnar, mekaniserat infanteri och helikopterstöd.
Källa: afganistan(stavas det så=D), irakkriget.
sverige har ett renodlat luftvärnsregemente, tänker då på lv6, men kan de skydda hela sverige, eller varje regemente(p7, I19 t.ex.) har sina egna luftvärnssystem(frågar efter som jag inte är så insatt i just detta)? Hur många 122:or har vi? Kan våra helikoptrar utrustas med vapen mot t.ex. pansar?
USA har typ 5000 m1a1/a2 stridsvagnar

. Men de är dock underlägsna de svenska stridsvagn 122.

M1a1/a2 är även extremt bensintörstiga så några välplacerade bomber stoppar största delen av dem och de är otympliga för snabb transport över långa sträckor.
vi diskuterade detta lite i skolan:
Scenario: Kineserna skaffar(har?) licens på ak47/74 och massbygger dessa, enorma mängder, de skapar ett billigt men hyfsat kroppskydd och massproducerar detta också. granater och RPG:s massproduceras också.
sedan, alla mellan 16 och innan de är så gamla att de inte kan gå får två vapen(RPG, ak), ett kroppskydd och en lagom stor väska med ammo, typ 20 mag och två/tre RPG skott med tillfälle för påfyllning.
detta kanske ger dem en styrka på ca 800 000 man om inte mer.
vem F*N kan stoppa denna styrka? det finns inte en chans till seger över denna massa av soldater. tänk, soldaterna står sida vid sida längs hela(eller delar) av rysslands gräns och rusar in och skjuter mot allt och alla.
vi kom iallafall fram till att man inte hade en chans. Dock detta scenario är extremt overkligt, för mig iallafall.
största hotbilden just nu är väl USA eller kuba(kubanerna bråkar med oss).
Kanske divisoner på 20000 infanterister med stridsvagnsgrupper på 20st och två artillerigrupper på två st Archer "inbakade" i divisonen kan vara något att tänka på? men det kanske är mer invasionsinriktat.
jag lämnar förslag på hur sveriges försvar ska vara uppbyggt till någon mer insatt.
QUOTE (Erik Gustav @ Mar 29 2007, 16:32 )

Förklara hur 27 mekbataljoner ska överleva på ett stridsfält som domineras av fientligt flyg. För med ditt scenario ("anfall med 10-15 divisioner") så kan du räkna med att de divisionerna åtföljs av betydligt mer än fyra divisioner stridsflyg, och även om Gripen vore så bra som vissa säger så finns det en viss sanning i att "kvantitet har också kvalitet"...
@FireEagle
Det försvar som ska möta det du spekulerar om skulle behöva en stor mängd gravkompanier. För att ta hand om resterna av dina "alla mellan 16 och innan de är så gamla att de inte kan gå" som upptäckte att kroppsskydd inte gav så bra skydd mot substridsdelar och annat som regnar ovanifrån på den som inte har något mer avancerat än RPG som vapensystem.
QUOTE (Erik Gustav @ Mar 29 2007, 16:32 )

/ EG
Ja. Tyvärr så backar du inte upp din fina organisation med ett lika fint tänk. Tillvägagångssättet är det gamla klassiska som Sverige trodde så hårt på tidigare. Tips är att läsa böckerna "Operation Garbo" av Harry Winter (pseudonym) som beskriver det målande.
Det tillvägagångssättet är inte helt tillfyllest tycker jag så jag hade förväntat mig något annat av dig, faktiskt:
-Fler stående förband, kanske.
-Fler beredskapsställda R4, R10 och R30-förband?
-Samarbete med annan nation/organisation?
-Proaktiva operationer?
-Utökad manöverkrigföring där tiden är en faktor?
-Hur använda alternativ krigföring såsom PsyOps, InfoOps och CNO?
-Subversion i fiendeled?
-Vilka mål ska prioriteras? Både strategiska och taktiska målsättningar samt bekämpningsmål (Targets).
-Vilken terräng kan vi släppa till temporärt för att vinna tid?
-Hur ska ledningen bedrivas, med långsiktiga ordrar för att gynna uppdragstaktiskt uppträdande, eller genom stridsledning för att chefen snabbt ska kunna styra om sina stridskrafter? På vilken nivå fattas vilka beslut?
Läser man mellan mina rader så ser man att jag inte anser att det konventionella krigföringssättet är tillräckligt bra för att försvara Sverige med den numerär som Erik Gustav, anger.
/K
FireEagle
Mar 29 2007, 18:41
@KD803
hehe,vi tänkte inte så långt
Sköldberg
Mar 29 2007, 20:06
Min kunskap är väl knappast något att skryta om men jag gillar fantasispekulationer så jag slänger mig in i leken.

Till att börja med, min hotbild. Jag tror inte att Stormakt Röd kommer att välla över våra gränser med stridsvagnar och infanteri den närmaste framtiden men det betyder inte att jag inte tror att hotet kommer att finnas. Därför tycker jag att det är viktigt med förband som snabbt kan mobiliseras och vid behov byggas upp till större enheter.
Det jag tror att Sverige har att oroa sig för mer är begränsade operationer mot utvalda mål eller terrorattacker. Mot dessa så tror jag inte att det hjälper med några pansarbrigader ute i landet.
Jag gillar idén med Nordic Battlegroup, en enhet med relativ hög beredskap och som bör kunna användes både nationellt och internationellt. Kanske vore inte idén med dem så dum?
3 stycken Stridsgrupper som varvas med insats och uppbyggnad borde kunna hålla en hyggligt hög nivå för att skydda Sverige samtidigt som de kan användas internationellt. En stridsgrupp skulle kunna vara ute på insats internationellt medan en annan ansvarar för det nationella skyddet. En tredje är under utbildning och träning. Jag vill minnas att jag läst om den här teorin innan på SoldF så troligen så lär det vara i den här tråden.
Dessa förband skulle R10 förband som skall kompliteras av stödförband av kompani och kanske bataljonsstorlek med samma beredskapsgrad.
I andra hand så skulle det kunna finnas R30 förband som vid större hot eller angrepp emot Sverige skall kunna mobiliseras. Dessa skulle kunna vara av Stridsgrupptyp som består av förra årets värnpliktiga och ersätts av den senaste värnpliktskullen när den är färdig utbildad. Jag tror inte att dagens värnpliktskull skulle räcka till att hålla både dessa och R10-förband i bra skick så värnpliktskullen måste nog höjas en aning.
I sista och tredje hand så finns det mobiliseringsförband som byggs ihop vid behov, hur vet jag inte riktigt. Kanske genom repövningar av förband av bataljonstyp en gång per år som sedan sätts ihop till större förband?
Terroristhotet tror jag bäst möts av en ökad satsning på underrättelsetjänsten, både MUST och SÄPO.
Det var vad jag kom på så här på kvällen, var så goda och slit det i stycke och kom med förslag om vad som behöver förbättras och ersättas.
(Jag är medveten om att jag inte tagit med varken Flygenheter eller Marina, mest beroende på att jag är alldeles för dåligt insatt i hur de är organiserade och hur de bäst används.)
Erik Gustav
Mar 30 2007, 16:35
Jag tänker nu försöka besvara frågor om mitt FM. Jag ber dock att vissa frågor beskrivs något enklare, det är något snäpp över min kunskapsnivå.
tips är att läsa opration garbo av harry winter.
svar: Jag har läst op garbo två gånger och det jag främst noterade ur boken var fm dåliga beredskap. Detta leder oss in på nästa fråga:
Fråga: Fler stående förband kanske?/Fler beredskapsförband
svar: stående förband kräver enligt mig kontrakterade soldater och eftersom FM har haft problem med att rekrytera till NBG så lär det vara orealistiskt att skrapa ihop soldater till 3-4 kontraktsbataljoner. Men mina fem beredskapskompanier kanske inte alltid räcker, det håller jag med om.
Fråga: Samarbete med annan nation/organisation?
Jag skulle i mitt FM se sammarbete med en Nordisk försvarsorganisation och därmed de nordiska länderna. Även om ett nordiskt försvarsförbund vore orealistiskt så är jag inte helt nöjd vid tanken på NATO medlemskap, p g a att det kunde få in oss i konflikter liknande irak.
fråga: Proaktiva oprationer?
Någon får nog förklara vad det är först...
Fråga: Utökad manöverkrigföring?
Svar: JA! Inga fler värnkompanier i mitt Fm inte! Dom två luftburna bataljonerna och mekförbandens höga rörlighet ger enligt mig god förmåga till manöver krigföring. Låg grad av byråkrati skall leda till högt besluts och stridstempo.
Fråga: alternativ krigföring/subversion i fiende led?
Alternativ krigföring? är det okonventionell krigföring? om det är det är svaret ja. Psyops ska ochså med i FM m/08 där det ska bli ett medel för seger där psyops,EW och stridsinsatser skall användas för maximalt stridsresultat.
Fråga: Vilka mål ska prioreteras?
Svar: Det viktigaste är enligt mig inte att nedkämpa motståndarens verkansförband utan hans sambands,lednings och underhållsförband. Utan samband ingen seger.
Slår man ut ett fientligt stridsflygplan kommer det inte att strida mer men slår man ut basförbandet så kommer hela divisionen inte att göra någon större skada mer. Mina förband ska tillfoga verkans förbande förluster och fördröja dem medan flyg,LBB,Jägare och specialförband slår ut dem andra.
Fråga: Vilken terräng skulle vi kunna släppa för att vinna tid?
svar: Övre norrland och Gotland. Öland ochså antagligen. Delar av skåne.
Fråga: Hur ska ledningen berdrivas?
svar: I långsiktiga ordrar så tror jag det är svårt att integrera stridskrafter. Å andra sidan är det bra om ledningen är decentraliserad där förbanden är självständiga. En blandning av dessa två metoder vore lämpligast.
Fråga: 10-15 divisioner?
Jag vet att mitt FM 08 inte klarar av att stoppa ett sådant angrep. Dnn förmågan togs fram till min tidigare förslag. I FM 08 så tror jag att 8 Divisioner med kvalificerad utrustning vore en rimlig nivå att klara av med fm hyfsat mobbiliserat.
Fråga: Flyganfall?
svar: Graden av luftvärn i mitt nyare förslag anser jag vara tillräcklig då Hv får Rb 70Mod, Lvkv i mekbat moderniseras till TD nivå och fyra vagnar istället för tre, och Rb 70 och Rb 23 bataljoner. Robot 97 bataljonen sparar jag till försvaret av Stockholm.
Som ni nog märker är ena foten kvar i Invasionsförsvarstänkandet med cykelskytte och lokalförsvarskompanier! Skulle behöva fler ideér och friskt tänkande från er. Men vad tror ni om mina tre KA bataljoner 12/2000, med 12/80 pjäser i splitterskyddade dumprar likt archer? Men Ka kanske är omodernt nu. Kanske haubitsbataljonerna kan ta över dess roll? Hur vore det att återuppliva stadsskyttebataljonerna?
/ EG
syte johansson
Mar 30 2007, 19:08
QUOTE (Erik Gustav @ Mar 30 2007, 17:35 )

stående förband kräver enligt mig kontrakterade soldater och eftersom FM har haft problem med att rekrytera till NBG så lär det vara orealistiskt att skrapa ihop soldater till 3-4 kontraktsbataljoner.
Det finns rekrytering och det finns
rekrytering, i mina ögon är det befängt att man skulle misslyckas med att rekrytera personal nog om man verkligen lade lite möda bakom och gav rimliga villkor.
Då flera verkar inställda på att omforma främst markstridskrafterna kan det ju vara bra att ha diverse generalers åsikter i bakhuvudet;
en debattartikel i DN som visserligen har nästan tre år på nacken vid det här laget men som ändå är läsvärd.
Erik Gustav
Mar 30 2007, 20:16
Mitt fM m/08 får fyra snabbinsatsbataljoner med kontrakterade värnpliktiga. Jag tackar för infon. rekryteringen lär gå bra sedan lönen ökas till 20 000 kr
/ EG
"Proaktiva operationer" är en egenhändig översättning och variant av preamtive strike, dvs förebyggande anfall fast mer åt hållet förebyggande operationer i syfte att vinna strategiska mål.
Kan det vara något?
/K
Erik Gustav
Mar 30 2007, 21:10
Det borde vara lämpligt i FM m/08. Om det klassiska scenariot med ryssarna som lede fi kanske C/D Gripen får lufttanka över östersjön och försöka slå ut utskeppningshamnar (!?) så fort ryska stridshandlingar börjar. Blockering av större hamnar i Sverige vore kanske någonting för att förhindra att lede fi biter sig fast. Ur internationell synvinkel kanske psyops mot konfliktområden vore bra innan NBG rullade in i området?
Behöver synpunkter på tre andra saker om Fm 08:
1. KA: vara eller inte vara?
2. Hur ska FM 08 lösa den viktiga internationella verksamheten?
3. Ska stadsskytte återupplivas eller ska mekbat sköta det ochså?
Info om modern taktik och doktorin mm skulle ochså behövas
/ Erik Gustav
Jelzin
Mar 30 2007, 21:42
QUOTE (Erik Gustav @ Mar 30 2007, 22:10 )

Min åsikt: Glöm fast KA. Vi håller på att "sanera" klart de sista batterierna ungefär just nu. Nyanläggningskostnaden är på tok för hög. De pengarna bör användas till annat. Rörligt KA bör Archern kunna nyttjas till i den mån behovet föreligger.
Erik Gustav
Mar 30 2007, 21:57
Jag vill inte heller sätta upp några fasta batterier men Archerbataljoner öronmärkta för KA som i mitt förslag är enligt mig en idé att spinna vidare på.
/ Erik Gustav

Om det klassiska scenariot med ryssarna som lede fi kanske C/D Gripen får lufttanka över östersjön och försöka slå ut utskeppningshamnar (!?) så fort ryska stridshandlingar börjar.
Det har övervägts med både Lansen och Viggen så det krävs knappast någon lufttankning för att slå utskeppningshamnar på andra sidan Östersjön. Det fanns även "onewaytrip" planer som var mycket hemliga. Man försökte lura Sovjetiska awacs genom att aldrig visa riktigt sin totala räckvidd för att sedan med full ebk kunna göra "onewayAnfall" som awacs trodde sig kunna glida undan men skulle misslyckas med eftersom föraren inte skulle åka hem utan skjuta ut sig efter att jagat ifatt och slagit ut sovjetisk awacs. Hemåkning för föraren med svensk ubåt om han bara lyckades nå ut till vattnet igen efter att skjutit ned awacs nånstans öster om baltstaterna. Man trodde att kunde vi plocka tre sovjetiska awacs så skulle de i ett tredje världskrig inte ha några fler för kriget i Sverige. Och en eller ett par av dessa tre vi hoppades plocka skulle dessutom tas med agenter placerade i Sovjet redan innan kriget bröt ut. Det fanns betydligt mer innovation och finurlighet inom vårt numera nedlagda invasionsförsvar än många idag tror.
QUOTE (Pal @ Mar 30 2007, 23:45 )

Om det klassiska scenariot med ryssarna som lede fi kanske C/D Gripen får lufttanka över östersjön och försöka slå ut utskeppningshamnar (!?) så fort ryska stridshandlingar börjar.
Det har funnits övervägt med både Lansen och Viggen så det krävs knappast någon luftankning för att slå utskeppningshamnar på andra sidan Östersjön. Hemåkning för föraren med svensk ubåt om han bara lyckades nå ut till vattnet igen efter att skjutit ned awacs nånstans öster om baltstaterna
+ att man uteslöt bombningar alá Dresden mot utskeppningshamnar efter att gjort beräkningarna att man skulle förlora 90% av sin anfallande styrka till det ryska luftvärnet över baltikum.
Källa: Att skåda Sovjetunionen i vitögat
Har för mig att Sjöormen eller någon klass innan den, gissningsvis Draken, byggdes så att de kunde slussa ut 6 attackdykare. Alternativt plocka upp folk? Man behöver såklart inte ha avancerade slussar på ubåtar för att plocka upp folk men det är också en kul grej från invasionsförsvaret.
Edit: La till lite
Erik Gustav
Apr 1 2007, 11:42
Med tanke på hur mycket ryskt luftvärn och jaktflyg som finns där är det väl ingen mening att flyga dit. Jag skulle spara mina fåtaliga Gripar till överskeppningen.
FM 08 strategiska mål
- Att ställa upp med Insatsberedda kvalitativa förband i tillräcklig kvantitet för att tilgodose uppgifterns krav
- Att hela FM ska användas tillsammans i gemensamma oprationer för maximal effekt
- Att FM ska kunna lösa kvalificerade uppgifter i omvärldens och fredens tjänst.
FM 08 Doktorin
Försvarsmakten ska användas till att skydda svenskt territorium från militära angrepp från främmande makt, skydda svenska medborgare i omvärlden och svenska intressen. FM ställa upp med kvlificerad trupp för fredsbevarande och fredsframtvingande uppgifter i världen.
Edit: La till doktorin och strategiska mål
Edit 2: lägger till två organisations tabeller:
insatskontrakts mekskbat 08
1 Stabs/Grk kompani Stripbv 90, SSG 120, televersion av patgb 202
1 Trosskompani Bv 309, Tgb ny
1 Stridsvagnskompani Strv 122 eller strv 121B
1 Lätt mekskkompani Bv 309 Bv 309
2 Meksk kompani 90 Strf 9040C
1 Lvkv pluton Lvkv 90C
Mekskbat 07: Som Ikontrmekskbat 08 fast två strvkomp och inget lätt skyttekompani.
Edit: lade till lvkv pluton
/ Erik Gustav
lovikavantar
Apr 1 2007, 14:58
QUOTE (Jelzin @ Mar 30 2007, 22:42 )

Min åsikt: Glöm fast KA. Vi håller på att "sanera" klart de sista batterierna ungefär just nu. Nyanläggningskostnaden är på tok för hög. De pengarna bör användas till annat. Rörligt KA bör Archern kunna nyttjas till i den mån behovet föreligger.
Jag förstår inte vad som är så dålig med befästningar. Det måste väll vara drygt 78 gånger bättre att fientligt flyg/artelleri/flottstyrkor/sabotagestyrkor måste avleda styrkor till att anfalla nersprängda artelleriposteringar än MEK-förband på motorvägar? En bomb som landar på ett bergrum är en bomb färre någon annan stans. För att döda hälften av alla KA i ett batteri måste det ju krävas åtskildiga fler ton ammunition än vad det krävs för en AMF-pluton nergrävda på Utö?
Jag förstår inte.
Sandström
Apr 1 2007, 15:34
Du är minsann påläst EG

Vad baserar du detta på då? Känns ju lite som att gå tillbaka till 80-talet, fast med ny utrustning...
Erik Gustav
Apr 1 2007, 15:38
Jag baserar Kontrmekskbat 08 på dagens mekbat(dock ej mekbat 08, kanske lite info om mekbat 08 vore lämpligt här).
Mer info om mekbat i FM 08 :Skillnaden mellan Kontrmekskbat 08 och mekskbat 09 i mitt förslag är ett strvkomp i stället för två. Detta lediga utrymme ägnas åt ett lätt mekskyttekomp Bv 309.
/ EG
Erik Gustav
Apr 8 2007, 16:13
här kommer en fiktiv övning med fm 08:
Övning SYDSTORM 09
syftet med Sydstorm 09 var att öva förband med strid mot landstigen fiende. Övningen påbörjades 0535 8/7 2009 när 3. Amfibiebataljonen landsteg i Kalmar och Västervik. Brohuvdena förstärktes snart av 1.Luftburna bataljonen från K 3. Snart flyttades mekförband och dess underhåll fram till hamnarna sjövägen. B-styrkan hade tagt ett starkt grepp om landstigningsområdet. Ju längre in i Småland B-styrkan kom desto mer motstånd mötte dem från Hemvärnsförband. De försvarande A-styrkorna mobbiliserade i Västergötland och organiserade sig i två brigadstridsgrupper. Strax öster om Växjö möttes B-styrkornas mekförband av tredimensionell pv strid och tilfogades svåra förluster men en bataljonsstridsgrupp gick i ryggen på A-styrkorna och slog ut flera underhållsförband. Hårda strider utkämpades men B-styrkorna förlorade när Hammnarna togs tillbaka av 92. Mekskbataljonen från P 4 och flera andra förband och övningen avslutades 2320 11/7.
OBS: kan dröja lite innan jag svarar
/ EG
Erik Gustav
Apr 11 2007, 18:45
Nya rön om FM 08:
Nordiskt sammarbete.
Sverige,Norge,Finland och Danmar har ett intimt militärt sammarbete med utbyte av kompetens, matriel,utbildning och Insatser utomlands.
ny matriel inköp till fm :
-Tandem rsv granat till GRG
-Strf 9035 mk 3 till stadskytteförband
-Rb 58 BILL 2 anskaffas
- Stridshelikopter A 129 Mangusta
orealistiskt? visst, men man måste få drömma lite...
Edit: Lade till strhkp
/ Erik Gustav
Personligen så skulle jag föredra en granat till GRG som lämnar lite mindre signatur och någon form av motmassa före en granat med tandemladdning. Du kommer med väldigt mycket förslag Erik-Gustav men du är ganska kass på att motivera varför du vill ha det som du vill ha...
Erik Gustav
Apr 12 2007, 15:47
QUOTE (dxl @ Apr 12 2007, 00:42 )

Personligen så skulle jag föredra en granat till GRG som lämnar lite mindre signatur och någon form av motmassa före en granat med tandemladdning
Det skulle ochså vara fint. Dock motiverar jag Tandem rsv granaten med att pansarfordon i allt större utsträckning har ERP, t e x versioner av M 2 Bradley och BMP-3. Men existerar sådana granater med mindre bakblås ? det borde vara svårt att göra något åt GRG och Pskottets bakblås då dom är konstruerade så.
Angående min kassa motivering av anskaffande av Pryl X eller fordon Y så kan jag bara säga att jag ska försöka skärpa mig i framtiden.
Edit: Stavfel
Edit 2: Oj, här blev det fel. Det existerar visst granater med mindre bakblås eller Motmassa , Det tyska armburst och At 4CS. Jag gör 10 snabba armböj..
/ Erik Gustav
Erik Gustav
Apr 14 2007, 21:02
Lite siffror : Mängden personal i FM 08 förbamd: Armén : ca 62 000
Marinen: 12 500
FV: 6 000
Totalt: 80 500 Män och kvinnor
OBS: alla siffror är ganska ungefära..
/ Erik Gustav
Mattan
Apr 14 2007, 21:44
QUOTE (syte johansson @ Mar 30 2007, 19:08 )

QUOTE (Erik Gustav @ Mar 30 2007, 17:35 )

stående förband kräver enligt mig kontrakterade soldater och eftersom FM har haft problem med att rekrytera till NBG så lär det vara orealistiskt att skrapa ihop soldater till 3-4 kontraktsbataljoner.
Det finns rekrytering och det finns
rekrytering, i mina ögon är det befängt att man skulle misslyckas med att rekrytera personal nog om man verkligen lade lite möda bakom och gav rimliga villkor.
Då flera verkar inställda på att omforma främst markstridskrafterna kan det ju vara bra att ha diverse generalers åsikter i bakhuvudet;
en debattartikel i DN som visserligen har nästan tre år på nacken vid det här laget men som ändå är läsvärd.
MYCKET intressant läsning, tack för tipset!
Erik Gustav
Apr 27 2007, 15:54
ni som är lite mer erfarna, vilken grundorganisation behövs till mitt FM 08 ?
Vilka utbildningsförband behövs? ag hade tänkt mig ngt som grundorg innan FB 00 ?
Ny matrial:
Pvrb Javelin eller Euro Spike-. Fire and forget funktionen kräver ingen invisning. 11,3 sekunder är lång tid när ett par stridsvagnskanoner pekar mot en. Euro spike kan ju ochså ändra mål i luften till mer prioriterade mål ochså.
Störpbv 90: Telekrigsfordon på stridsfordon 90 chassi. Lättare att hålla takt med mekaniserade förband än bv 206
DaRaven
Apr 27 2007, 23:58
QUOTE (lovikavantar @ Apr 1 2007, 15:58 )

QUOTE (Jelzin @ Mar 30 2007, 22:42 )

Jag förstår inte vad som är så dålig med befästningar. Det måste väll vara drygt 78 gånger bättre att fientligt flyg/artelleri/flottstyrkor/sabotagestyrkor måste avleda styrkor till att anfalla nersprängda artelleriposteringar än MEK-förband på motorvägar? En bomb som landar på ett bergrum är en bomb färre någon annan stans. För att döda hälften av alla KA i ett batteri måste det ju krävas åtskildiga fler ton ammunition än vad det krävs för en AMF-pluton nergrävda på Utö?
Jag förstår inte.
Svårare att flytta bergrummet för fienden än en rörlig pluton. Antar att alla fasta anläggningar går att slå ut, med rätt sorts ammunition och mängd. Problemet med rörligt KA är att man måste hitta det först, och sedan hoppas att det finns kvar på samma plats när man avser att angripa det.
Erik Gustav
Apr 29 2007, 21:43
Vad tror ni om flotta 08?
4 st fregatt typ Värmland
5 st Korvett typ Visby
4 st Korvett typ Göteborg
6 st Robotbåt typ Orkan
3 ubåt typ Gotland
2 Ubåt typ Östergötland
2 + 1 ubåt typ Ny
+ stödorganisation och stödfartyg
anm: Orkan klassen är smygrobotbåtar av norsk sjold. klass. Lite av en minivisby!
Värmland klassen är tyska F 125 fregatter
Sessutom ska Visby få RBS 15 mk 3 och senare mk 4 istället för mk 2 !
Återigen Erik_Gustav:
Du måste sluta att rabbla organisationstablåer och prylar utan att ge några organisatoriska målsättningar för enheterna.
Det är helt meningslöst att ha prylar som man inte vet vad de ska användas till eller vilket hot de är tänkta att agera på.
Just nu så framstår du bara som att du vill påvisa att du kan namnet på en jäkla massa enheter och prylar. Helt onödigt.
/K
Erik Gustav
Apr 30 2007, 13:35
Dom här fartygen räcker till tre ytstridsflottiljer, en i Karlskrona, en på Muskö och en i Göteborg.
Fregatterna får tjänstgöra som ledningsfartyg, och göteborgskorvetter som ledningsfartyg för robotbåtarna. Mitt tänk bakom dom här fartygen är att ytstridsflottiljerna ska lösa uppgifter som Ytstrid, ubåtsjakt,eskort, utlandsinsats och viss minröjning. Flottans Fartygsflottiljer ska kunna arbeta flexibelt och kunna sätta ihop marina stridsgrupper med fartygsdivisioner.
Minkrigsflottiljen har uppgiften att motverka motståndarens minvapen och att hålla områden fria från sjömineringar. En annan viktig uppgift är att stödja den civila sjöfarten i fred och kris mot EOD kvarlämmnade i havet. Ochså här är Utlandstjänst en viktig uppgift
Ubåtsflottiljen ska utföra dold spaning,bekämpning,minering,specialuppdrag samt ubåtsjakt både i Sverige och omvärlden.
/ Erik Gustav
Men vänta nu. Precisera!
Hur stor yta ska man hålla minfritt?
Ska man avskräcka minering eller minröja?
Hur ska man stödja den civila sjöfarten?
Vad ska de marina stridsgrupperna klara av?
Hur ska de ledas?
Vilken beredskap?
Vilken, Vad, Hur, Varför, Hur länge, I vilket syfte?
Erik Gustav, innan du preciserar den organisatoriska målsättningen med dina förband så är det ingen idé att du postar en ny organisationstablå.
/Krook
Erik Gustav
May 1 2007, 11:10
man ska hålla minfritt det område som behövs för Svenska eller till Sverige allierade stridskrafters rörelsefrihet. I fred ock kris ska minkrigsförbanden hålla hela Sveriges territorialvatten och sveriges ekonpmiska zon. Genom offensivt uppträdande på det marina stridsfältet ska fienden hindras att minera men då detta inte alltid är realistiskt är minröjningsförband nödvändiga.
Man stödjer den civila sjöfarten genom minröjning av svenskt vatten och eskort av viktigare civil sjötraffik i kris och i krig i vissa gynnsamma fall tex Gotlandsbolaget. Enligt försvarsmaktens uppgifter ska FM stödja det civila samhället varav denna verksamhet är nödvändig.
De marina stridsgrupperna ska kunna hantera Ytstrid, eskort, Ubåtsjakt,visst luftvärnsskydd av prioriterade områden. Allt detta ochså i utlandsuppdrag. Uthållig het till sjöss tror jag blir 30 dagar med understödjande trossfartyg.
Ledningen på det oprativa och strategiska planet är MTK i Högkvateret. Det vore enligt mig lämpligt att MTK har en rörlig stabsdel gemensam med Ope.
Beredskapen på de marina förbanden är hög med 1 h beredskap på en del Incidentfartyg och 3 h beredskap på övriga fartyg. Den höga beredskapen tycker jag är nödvändig för en så kvalificerad resurs som marinens fartygsförband.
/Erik Gustav
QUOTE (Erik Gustav @ May 1 2007, 12:10 )

man ska hålla minfritt det område som behövs för Svenska eller till Sverige allierade stridskrafters rörelsefrihet. I fred ock kris ska minkrigsförbanden hålla hela Sveriges territorialvatten och sveriges ekonpmiska zon. Genom offensivt uppträdande på det marina stridsfältet ska fienden hindras att minera men då detta inte alltid är realistiskt är minröjningsförband nödvändiga.
Man stödjer den civila sjöfarten genom minröjning av svenskt vatten och eskort av viktigare civil sjötraffik i kris och i krig i vissa gynnsamma fall tex Gotlandsbolaget. Enligt försvarsmaktens uppgifter ska FM stödja det civila samhället varav denna verksamhet är nödvändig.
De marina stridsgrupperna ska kunna hantera Ytstrid, eskort, Ubåtsjakt,visst luftvärnsskydd av prioriterade områden. Allt detta ochså i utlandsuppdrag. Uthållig het till sjöss tror jag blir 30 dagar med understödjande trossfartyg.
Ledningen på det oprativa och strategiska planet är MTK i Högkvateret. Det vore enligt mig lämpligt att MTK har en rörlig stabsdel gemensam med Ope.
Beredskapen på de marina förbanden är hög med 1 h beredskap på en del Incidentfartyg och 3 h beredskap på övriga fartyg. Den höga beredskapen tycker jag är nödvändig för en så kvalificerad resurs som marinens fartygsförband.
/Erik Gustav
Och med detta ville du säga?
Snälla snälla SNÄLLA alla engagerade ungdomar på detta forum.
1. Läs igenom det ni skriver, ovanstående exempel är så fullt av stavfel att det blir direkt jobbigt att läsa.
Man kan inte hjälpa om man är ordblind, men det finns utmärkta rättstavningsprogram i datorn till er hjälp isåfall.
2. Fundera över vad ni vill tillföra debatten, att bara visa att man lärt sig namnet på en massa enheter är inte så givande.
3. Lyssna på vad moderatorerna (tex Krook eller Kimster) säger. Att göra om misstaget inlägget efter man blivit tillsagd innebär att andra bildar sig en uppfattning om er. Fundera på vilken.
Erik Gustav
May 1 2007, 18:46
Jag försöker följa blåguls anvisningar så bra jag kan. Jag ska också försöka stava bättre. Jag är öppen för konstruktiv kritik via PM.
Om jag lyssnar på vad modratorerna säger?
javisst, men här har tydligen jag gjort en flopp om du menar dom organisatoriska målsättningen så kan jag skriva att den är att skapa flexibla förband i lämplig storlek.
QUOTE (Erik Gustav @ May 1 2007, 19:46 )

javisst, men här har tydligen jag gjort en flopp om du menar dom organisatoriska målsättningen så kan jag skriva att den är att skapa flexibla förband i lämplig storlek.
Då gör vi ett nytt försök...
Du är väldigt duktig på att rabbla upp olika förband mm. Men du har fortfarande inte lyckats tala vilken hotbild dessa är till för att möta. "Genom offensivt uppträdande på det marina stridsfältet ska fienden hindras att minera men då detta inte alltid är realistiskt är minröjningsförband nödvändiga"? Vilken fiende? Innan du lyckas tala om det så blir resten bara lustiga övningar i sifferexercis.
Det är lite som glosförhören i skolan, jättebra för att lära sig nya ord men oavsett hur många glosor man lär sig så innebär det inte att man kan tala språket. Just nu kan du många glosor...
Erik Gustav
May 2 2007, 13:16
Hela mitt FM ska hantera hotbilden av militärt angrepp med ca 80 000 samt utlandsinsats med ca 2500 man samtidigt. Marinen ska kunna möta en fiende till sjöss, hjälpa till vid miljökatastrofer samt kunna möta civila hot tex välbeväpnade pirater som utgör ett påtagligt hot mot Sveriges säkerhet efter beslut från Rikspolischefen. Piratscenariot är väl inte särskilt realistiskt men detta fenomen med pirater är inte utdött någon handlingsplan mot det vore kanske på sin plats.
Ett exempel på hotbild/ fiende kan vara att Ryssland blir allt mer högljuddt och efter ett par påstodda terroristattentat mot den nya gasledningen i östersjön kräver Ryssland en säkerhetszon runt ledningen som vars säkerhet säkerställs genom bevakning av den Ryska marinen. Sverige vägrar och skärmmytslingar mellan Svenska och Ryska sjöstridskrafter kan börja. Då borde en hyfsat stark svensk marin vara användbar. Men självklart ju inte bara Ryssland pekas ut som fiende.
Tiden utvisar vad som händer i framtiden.
Jag hoppas detta inlägg besvarar era frågor.
g3space
May 2 2007, 14:25
QUOTE (Erik Gustav @ May 2 2007, 13:16 )

Marinen ska kunna möta en fiende till sjöss, hjälpa till vid miljökatastrofer samt kunna möta civila hot tex välbeväpnade pirater som utgör ett påtagligt hot mot Sveriges säkerhet efter beslut från Rikspolischefen. Piratscenariot är väl inte särskilt realistiskt men detta fenomen med pirater är inte utdött någon handlingsplan mot det vore kanske på sin plats.
Inte utdött, men heller inte vidare aktuellt just i Östersjön. Eller tänkte du att Sverige skulle skicka ned korvetter till Afrikas horn eller Malacka-sundet?
QUOTE (Erik Gustav @ May 2 2007, 13:16 )

Ett exempel på hotbild/ fiende kan vara att Ryssland blir allt mer högljuddt och efter ett par påstodda terroristattentat mot den nya gasledningen i östersjön kräver Ryssland en säkerhetszon runt ledningen som vars säkerhet säkerställs genom bevakning av den Ryska marinen. Sverige vägrar och skärmmytslingar mellan Svenska och Ryska sjöstridskrafter kan börja.
Här börjar vi röra oss mot ett något mer rimligt scenario. Läs på om Sydkinesiska sjön så kan du nog hitta inspiration.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.