Jag skulle vilja ändra rubriken i denna tråd till Österike nobbar Eurofighter:
Den som lever får se, men det är onekligen en ganska intressant utveckling.
------------
Om jag förstått saken någorlunda rätt gick alltså SPÖ, sossarna, till val på att stoppa Eurofighter-affären. Även de gröna och radikalhögern var starkt emot. Så långt ganska klara politiska meningsmotsättningar. Det hela kompliceras av att det möjligen har förekommit rena oegentligheter i den gamla regeringens styrning av upphandlingsprocessen vilket kan leda till ett segdraget rättsligt efterspel och har medfört att heder och ära står på spel för centralt placerade konservativa politiker. Dessutom önskar SPÖ en koalition med de konservativa -- men man drev i parlamentet igenom en granskningskommission med stöd av de gröna och högern, vilket resulterade i att de konservativa inställde koalitionssamtalen (tills denna granskning är avklarad). Just nu är positionerna låsta, och kommer rimligen så att förbli tills granskningen är avklarad och frågan om skadestånd för kontraktsbrott har klarnat.
Ett stort frågetecken är SPÖs egentliga inställning till införskaffningsfrågan. Jag har inte kunnat bli klar över det, är man emot EF specifikt eller en affär i den storleksordningen generellt? Om det senare är fallet är nog inte Gripen Internationals chanser att få sälja som offererat särskilt höga, däremot framstår en bilateral lösning där man köper eller i någon form leasar övertaliga A/B från FM som trovärdig. De kan knappast framhärda i att hyra undermåliga F-5 från Schweiz. Konkurrensen skulle väl då bli övertaliga F-16 från lämplig NATO-nation (Nederländerna?).
Utan att vara insatt i frågan, men desto mer glad i spekulation, skulle framtida scenarier kunna fördela sig ungefär som;
1. Om skadeståndet till EF-konsortiet blir högt kommer affären med hög sannolikhet att genomföras, oavsett punkter nedan. SPÖ kan falla tillbaka på att man visserligen var emot, men att lede Schluessel tvingat nationen in i en situation man inte kan ta sig ur. Det borde därför ligga i EF-gruppens intresse att sätta hårt mot hårt. Möjligen kan de välja att vika sig om oegentligheter faktiskt förekommit, alternativt om man industripolitiskt bedömer att ett sådant förhållningssätt riskerar att förstöra politiskt kapital och goodwill gentemot den Österrikiska staten i sådan grad att nuvarande (?) eller framtida upphandlingar med samma aktörer riskerar att förgiftas.
2. Om skadeståndet blir lågt men det finns starka skäl att misstänka oegentligheter borde den konservativa partiledningen vika sig. Beroende på misstankegraden, antingen för att rädda ledande personer i partiet, eller genom att utse syndabockar snabbt få denna pinsamma historia bakom sig. Få saker demoraliserar och släpar ett parti i smutsen så mycket som utdragna rättsprocesser, se Indien och deras affär med vårt egna (nåja) Bofors för ett praktexempel.
3. Om skadeståndet blir lågt och egentligheter inte föreligger kan vad som helst hända. Det beror helt på vilket parti som mest hårdnackat för sin ståndpunkt. SPÖ behöver enligt vad jag kan förstå verkligen en koalition med de konservativa, men å andra sidan förefaller denna fråga ha varit av central betydelse för deras valkampanj och möjligen anser man att trovärdighetsförlusten skulle vara oacceptabel. Det parlamentariska förfarandet tyder på att man inte är inställd på att vika ner sig. De konservativa har å sin sida inte fäst alls samma vikt vid affären men att riva upp den vore en oerhörd prestigeförlust: deras svar på den parlamentariska aktionen visar detta. Få partier går in i koalitioner om villkoret är offentlig förnedring i en viktig fråga. Detta gäller båda aktörerna.
Okej, det där var en rejäl dos spekulation och jag kan ha fått en hel del om bakfoten. Skulle jag trots detta tippa utgången så framstår trots allt ett genomförande som mest troligt. Jag tror inte EF-gruppen viker ner sig, och även om de skulle göra det så tror jag inte att konservativa politiker varit så korkade att de komprometterat sig så till den milda grad att det rimligen kan lagföras. Landar vi i punkt tre finner jag det sannolikt att sossarna viker sig, helt enkelt för att de har det absolut starkaste trycket på sig att skapa en fungerande regeringskoalition. Men man vet aldrig.
--^*^--
All politik åsido vore det intressant med en diskussion om vilket system som vore bäst för österrikes flygvapen. Detta kanske inte kan avhandlas särskilt objektivt på ett svenskt forum, men åndå.