Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Österrike nobbar JAS
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2
Bosse Fors
Som de flesta här säkert vet så håller Österikes inköp av Eurofighter på att granskas av den nya regeringen.
Tidigare hemliga dokument, bl. a. från SAAB och försvarsdepartementet, har nu offentliggjorts:
Dokumenten visar att den tidigare försvarsministern Herbert Scheibner klart förordade Gripen så sent som dagen före beslutet.

”Det var ett häpnadsväckande flygplan till ett förnuftigt pris.”

Han ansåg inte att F16 fyllde kraven. Eurofightern fyllde högt ställda krav men var dyr och inte utprovad.

Dokument från det österrikiska Finansdepartementet 1 juli 2002 avslöjar att Eurofighter var dyrast med 2,76 miljarder euro. Gripen kostade 2,67 miljarder euro. Billigast var begagnade F 16 med 1,13 miljarder euro.

Den tidigare kritiken mot Eurofighter stod fast och man förordade också att F16 därför skulle placeras före Eurofightern. Dokumenten innehöll dock ingen rekommendation om Gripen.

Finansdepartementets experter värderade också pris kontra kvalitet för nya plan. Eurofightern var bäst men med brasklappen ”om inte kostnaderna skulle spela någon roll”.
Corren

Mvh, B
Darkwand
Det här kan bli intressant om Eurofighter koncernen har utövat utpressning om dom skulle köpa något annat då vet man inte hur det går.
Nu vet inte jag hur prestiege läget ser ut där nere men om folk blir förbannade på Eurofighter säljarna så kanske dom gör om allting.
J.K Nilsson
Jag skulle vilja ändra rubriken i denna tråd till Österike nobbar Eurofighter:

http://www.guardian.co.uk/austria/article/0,,1888906,00.html

http://www.sbac.co.uk/community/cms/conten...asp?i=14157&t=0

http://au.biz.yahoo.com/061130/33/zvaz.html

Det känns som om FMV kan stå med en vinnare här. Vi har möjlighet enligt tidigare resonemang att bara ha en 39 C/D flotta avyttra ett tjugotal 39 A/B i enlighet med det första Hu-avtalet. Detta skulle kunna bli en win/win situation för båda parter. FMV slipper betala skrotkostnader på gamla maskiner och Österike skulle kunna ta emot flygplan till mycket låg kostnad, i princip självkostnadspris. Om det senare innom en snar framtid skulle visa sig att Österike vill ha modernare flygplan så roterar vi runt maskiner och bygger om deras i enlighet med ungernmoddarna.

J.K Nilsson
Bengt
http://www.rechnungshof.gv.at/Berichte/Bun...Bund_2004_1.pdf

Intressant prisskillnad på sidan 14, 140 miljoner euro mellan Gripen och Eurofighter.
pjäsmannen
Man måste inse att bara för ett land har ett av världens mest avancerade strids flp så betyder det inte att varje land vill köpa just det.
Erik_G
QUOTE (pjäsmannen @ Dec 3 2006, 17:19 ) *
Man måste inse att bara för ett land har ett av världens mest avancerade strids flp så betyder det inte att varje land vill köpa just det.

Ja, för det finns ju fler flygplan som går in under den kategorin. Men vad menar du egentligen?
Att man ska inse att alla länder inte vill köpa Eurofighter eller att alla länder inte vill köpa Gripen? Som det ser ut nu så verkar det som om Gripen har chans på flera affärer som hittils verkat stängda, som t.ex Österrike och Norge. Vi har redan idag tre utrikiska kunder på flygplanet, vilket gör den till en exportsuccé jämfört andra svenska militärflygplan. Mig veterligen är det bara Draken som också exporterats till tre länder (Finland, Österrike och Danmark). Jag är tämligen säker på att det innan decenniet är slut, kommer finnas ytterligare någon eller några användare av flygplanet.

/E
106
QUOTE (Erik_G @ Dec 3 2006, 19:52 ) *
Vi har redan idag tre utrikiska kunder på flygplanet, vilket gör den till en exportsuccé jämfört andra svenska militärflygplan. Mig veterligen är det bara Draken som också exporterats till tre länder (Finland, Österrike och Danmark).

Inte riktigt samma sak men Safir användes av bra många länder och MFI-15/17 av iaf Norge, Danmark och Pakistan, men konstigt nog inte av svenska FV.
Erik_G
QUOTE (106 @ Dec 3 2006, 21:10 ) *
Inte riktigt samma sak men Safir användes av bra många länder och MFI-15/17 av iaf Norge, Danmark och Pakistan, men konstigt nog inte av svenska FV.

Jo, jag vet.. men.. att jämföra dessa med Gripen? Nja.. Samma sak med SAAB 340, som används militärt, men som ju är en tämligen civiliserad och välexporterad kärra..
Annars finns det ju fler exempel på exporterade flygplan (och jag räknar inte med sådana där enstaka exemplar hittat utländska köpare, som draken och lansen i USA mm), som SAAB 105 /Sk 60. De användes ju av Österrike. Vidare sålde vi ju B17 till Etiopien, men jag vet inte på rak arm om det var fd FV-kärror eller nytillverkade.

/E
hiphink
Jag skulle vilja ändra rubriken i denna tråd till Österike nobbar Eurofighter:

Den som lever får se, men det är onekligen en ganska intressant utveckling.

------------

Om jag förstått saken någorlunda rätt gick alltså SPÖ, sossarna, till val på att stoppa Eurofighter-affären. Även de gröna och radikalhögern var starkt emot. Så långt ganska klara politiska meningsmotsättningar. Det hela kompliceras av att det möjligen har förekommit rena oegentligheter i den gamla regeringens styrning av upphandlingsprocessen vilket kan leda till ett segdraget rättsligt efterspel och har medfört att heder och ära står på spel för centralt placerade konservativa politiker. Dessutom önskar SPÖ en koalition med de konservativa -- men man drev i parlamentet igenom en granskningskommission med stöd av de gröna och högern, vilket resulterade i att de konservativa inställde koalitionssamtalen (tills denna granskning är avklarad). Just nu är positionerna låsta, och kommer rimligen så att förbli tills granskningen är avklarad och frågan om skadestånd för kontraktsbrott har klarnat.

Ett stort frågetecken är SPÖs egentliga inställning till införskaffningsfrågan. Jag har inte kunnat bli klar över det, är man emot EF specifikt eller en affär i den storleksordningen generellt? Om det senare är fallet är nog inte Gripen Internationals chanser att få sälja som offererat särskilt höga, däremot framstår en bilateral lösning där man köper eller i någon form leasar övertaliga A/B från FM som trovärdig. De kan knappast framhärda i att hyra undermåliga F-5 från Schweiz. Konkurrensen skulle väl då bli övertaliga F-16 från lämplig NATO-nation (Nederländerna?).

Utan att vara insatt i frågan, men desto mer glad i spekulation, skulle framtida scenarier kunna fördela sig ungefär som;

1. Om skadeståndet till EF-konsortiet blir högt kommer affären med hög sannolikhet att genomföras, oavsett punkter nedan. SPÖ kan falla tillbaka på att man visserligen var emot, men att lede Schluessel tvingat nationen in i en situation man inte kan ta sig ur. Det borde därför ligga i EF-gruppens intresse att sätta hårt mot hårt. Möjligen kan de välja att vika sig om oegentligheter faktiskt förekommit, alternativt om man industripolitiskt bedömer att ett sådant förhållningssätt riskerar att förstöra politiskt kapital och goodwill gentemot den Österrikiska staten i sådan grad att nuvarande (?) eller framtida upphandlingar med samma aktörer riskerar att förgiftas.

2. Om skadeståndet blir lågt men det finns starka skäl att misstänka oegentligheter borde den konservativa partiledningen vika sig. Beroende på misstankegraden, antingen för att rädda ledande personer i partiet, eller genom att utse syndabockar snabbt få denna pinsamma historia bakom sig. Få saker demoraliserar och släpar ett parti i smutsen så mycket som utdragna rättsprocesser, se Indien och deras affär med vårt egna (nåja) Bofors för ett praktexempel.

3. Om skadeståndet blir lågt och egentligheter inte föreligger kan vad som helst hända. Det beror helt på vilket parti som mest hårdnackat för sin ståndpunkt. SPÖ behöver enligt vad jag kan förstå verkligen en koalition med de konservativa, men å andra sidan förefaller denna fråga ha varit av central betydelse för deras valkampanj och möjligen anser man att trovärdighetsförlusten skulle vara oacceptabel. Det parlamentariska förfarandet tyder på att man inte är inställd på att vika ner sig. De konservativa har å sin sida inte fäst alls samma vikt vid affären men att riva upp den vore en oerhörd prestigeförlust: deras svar på den parlamentariska aktionen visar detta. Få partier går in i koalitioner om villkoret är offentlig förnedring i en viktig fråga. Detta gäller båda aktörerna.

Okej, det där var en rejäl dos spekulation och jag kan ha fått en hel del om bakfoten. Skulle jag trots detta tippa utgången så framstår trots allt ett genomförande som mest troligt. Jag tror inte EF-gruppen viker ner sig, och även om de skulle göra det så tror jag inte att konservativa politiker varit så korkade att de komprometterat sig så till den milda grad att det rimligen kan lagföras. Landar vi i punkt tre finner jag det sannolikt att sossarna viker sig, helt enkelt för att de har det absolut starkaste trycket på sig att skapa en fungerande regeringskoalition. Men man vet aldrig.

--^*^--

All politik åsido vore det intressant med en diskussion om vilket system som vore bäst för österrikes flygvapen. Detta kanske inte kan avhandlas särskilt objektivt på ett svenskt forum, men åndå.
106
QUOTE (Erik_G @ Dec 3 2006, 21:27 ) *
Vidare sålde vi ju B17 till Etiopien, men jag vet inte på rak arm om det var fd FV-kärror eller nytillverkade.

Begagnade B17A, dessutom hade danskarna som tränades i Sverige under kriget B17C och dessa målades till slut om i danska färger men av någon anledning flög de aldrig över till Danmark.
Österrike hade ju dessutom J29F.
Trots att det ursprungligen är en tämligen civil produkt kan ju MFI-17 bära beväpning. Till och med lillbrorsan MFI-9 modifierades ju för detta, liksom Fpl61. Vad jag vet är MFI-15/17 fortfarande i produktion i Pakistan, som Mushak.
Magnus Redin
QUOTE (hiphink @ Dec 3 2006, 21:48 ) *
All politik åsido vore det intressant med en diskussion om vilket system som vore bäst för österrikes flygvapen. Detta kanske inte kan avhandlas särskilt objektivt på ett svenskt forum, men åndå.

Vad har de för behov? Rent kart-naivt och vid antagande om försvar som huvuduppgift borde Gripen passa bra. Men de håller kanske på att överge allt för "insatsförsvar"? Jämför man med Sverige är allt möjligt.
pjäsmannen
QUOTE (Erik_G @ Dec 3 2006, 19:52 ) *
QUOTE (pjäsmannen @ Dec 3 2006, 17:19 ) *

Ja, för det finns ju fler flygplan som går in under den kategorin. Men vad menar du egentligen?
Att man ska inse att alla länder inte vill köpa Eurofighter eller att alla länder inte vill köpa Gripen? Som det ser ut nu så verkar det som om Gripen har chans på flera affärer som hittils verkat stängda, som t.ex Österrike och Norge. Vi har redan idag tre utrikiskar kunder på flygplanet, vilket gör den till en exportsuccé jämfört andra svenska militärflygplan. Mig veterligen är det bara Draken som också exporterats till tre länder (Finland, Österrike och Danmark). Jag är
säker på att det innan decenniet är slut, kommer finnas ytterligare någon eller några användare av flygplanet.

/E

Det är inte så svårt att fatta! Om man tänker efter noga clap.gif
Ta tex bilar! Bara för Skoda är billiga och bra så vill ju alla inte köpa dom. Nu då? clap.gif
hiphink
Vad har de för behov? Rent kart-naivt och vid antagande om försvar som huvuduppgift borde Gripen passa bra.

Jag kan inte tyska och det verkar inte finnas så mycket material på engelska. Det jag sett språkar för en ganska normal "freda nationen i krig och fred"-roll, med lite internationella missions kanske. Enligt en artikel på ACIG utsätts de för en hel del mer eller mindre oinbjudna överflygningar, så en god incidentberedskap ligger nog högt på listan.

Det som är rätt speciellt i sammanhanget är väl annars att vi här har ett medelstort europeiskt land av det välmående slaget, och de ska ha arton kärror. I ett sådant scenario måste rimligen extremt hög tillförlitlighet och tillgänglighet vara nödvändig. Där borde Gripen passa bra, om endast för att EF inte är lika beprövat. Eftersom den 'gamla vanliga' nackdelen med trettionian, räckvidd/uthållighet, definitivt inte gäller här så kan jag inte se annat än att det skulle fungera för Österrike.

Å andra sidan, ska man nu inte ha mer än arton så kanske man väljer det vräkigaste alternativet. Jag vet inte hur Gripen står sig mot EF i BVR: vapenuppsättningen är vad jag vet densamma så det hänger väl på om trettionians litenhet kompenserar för (eventuellt) bättre radar/EW på EF.
Erik_G
QUOTE (pjäsmannen @ Dec 4 2006, 19:15 ) *
Ta tex bilar! Bara för Skoda är billiga och bra så vill ju alla inte köpa dom. Nu då? clap.gif

Nä, kanske inte, men jag är korkad. Jag fattar fortfarande inte vad ditt inlägg tillför diskussionen annat än det rent uppenbara, det vill säga att i en konkurrenssituation med flera jämförbara varor så kommer olika kunder välja olika alternativ. Men jag fattar inte vad det har med Österrikes eventuella hävande av Eurofighteraffären att göra.

/E
pjäsmannen
QUOTE (Erik_G @ Dec 4 2006, 20:15 ) *
QUOTE (pjäsmannen @ Dec 4 2006, 19:15 ) *

Nä, kanske inte, men jag är korkad. Jag fattar fortfarande inte vad ditt inlägg tillför diskussionen annat än det rent uppenbara, det vill säga att i en konkurrenssituation med flera jämförbara varor så kommer olika kunder välja olika alternativ. Men jag fattar inte vad det har med Österrikes eventuella hävande av Eurofighteraffären att göra.

/E

Nej fan Korkad är du! inte rolleyes.gif .Men jag menade bara att bara för det är billigt och bra så behöver det inte betyda att någon nation vill köpa flp39
Erik_G
QUOTE (pjäsmannen @ Dec 4 2006, 20:53 ) *
Nej fan Korkad är du! inte rolleyes.gif .Men jag menade bara att bara för det är billigt och bra så behöver det inte betyda att någon nation vill köpa flp39

Men då har du ju uppenbarligen fel, eftersom Sydafrika, Ungern och Tjeckien idag flyger Gripen. Gripen låg ju uppenbalrigen bra till i Österrike, och kanske får en chans till, annars finns det ju andra möjliga affärer i östra europa och f.d jugoslavien. Sen är det väl inte helt kört med Brasilien, Grekland och Thailand än? Vi får ju även se vad som händer i Norge och Danmark. Därför har jag svårt att förstå din inställning.

/E
pjäsmannen
QUOTE (Erik_G @ Dec 4 2006, 23:00 ) *
QUOTE (pjäsmannen @ Dec 4 2006, 20:53 ) *

Men då har du ju uppenbarligen fel, eftersom Sydafrika, Ungern och Tjeckien idag flyger Gripen. Gripen låg ju uppenbalrigen bra till i Österrike, och kanske får en chans till, annars finns det ju andra möjliga affärer i östra europa och f.d jugoslavien. Sen är det väl inte helt kört med Brasilien, Grekland och Thailand än? Vi får ju även se vad som händer i Norge och Danmark. Därför har jag svårt att förstå din inställning.

/E

Det är inte så svårt att fatta ändå. Sigurd Ludvig Urban Tore
Erik_G
QUOTE (pjäsmannen @ Dec 5 2006, 21:01 ) *

Totänkok atot dodetot soskoka vovarora så sosvovårortot atot totalola uror soskokägoggogetot.

Nä, men jag ville bara tro att du inte yrade en massa strunt, men nu när du klargjort att så var fallet kan jag gå vidare med mitt liv. Tack så mycket.

mvh
Erik G
pjäsmannen
QUOTE (Erik_G @ Dec 5 2006, 22:04 ) *

Totänkok atot dodetot soskoka vovarora så sosvovårortot atot totalola uror soskokägoggogetot.

Nä, men jag ville bara tro att du inte yrade en massa strunt, men nu när du klargjort att så var fallet kan jag gå vidare med mitt liv. Tack så mycket.

mvh
Erik G

Om du inte förstog clap.gif så blev det SLUT vissel.gif
Erik_G
QUOTE (pjäsmannen @ Dec 10 2006, 16:22 ) *

Nä, såntdäringa chiffer är för svårt för mig. Jag gjorde lumpen i armén, inte FRA.

Sierra Lima Alfa Mike Papa Alfa kan du vara själv, förresten :P

/E
larsev
QUOTE (Erik_G @ Dec 10 2006, 18:11 ) *

Nä, såntdäringa chiffer är för svårt för mig. Jag gjorde lumpen i armén, inte FRA.

/E

Erik_G, även om du är BG behöver du inte förnedra medlemmar av detta forum. bash.gif
Erik_G
QUOTE (larsev @ Dec 10 2006, 22:20 ) *
QUOTE (Erik_G @ Dec 10 2006, 18:11 ) *

/E

Erik_G, även om du är BG behöver du inte förnedra medlemmar av detta forum. bash.gif

Förlåt då'rå, visste inte att DU skulle ta illa vid dig, jag hoppas att Pjäsmannen, som är den jag slänger käft med, fattar skämtet dock. Frånvaron av arga PM tyder iallafall på att skämtet gick fram.

mvh
Erik G
Rickard N
QUOTE (Erik_G @ Dec 5 2006, 22:04 ) *

mvh
Erik G

<mr Picky> Borde det inte bli atottot eller nått? :P</mr Picky>
Bengt
http://investing.reuters.co.uk/news/articl...HTER-REFILE.XML

Rond två

*ding*
kerran
Jag undrar om denna nya inställning hos Österike kan skada landets position i EU?
Det är som alltid mycket politik i sådana här affärer och flera tunga EU länder är iblandade i Eurofighter.

OM, nu Österrike inom några år kommer genomföra en ny upphandling, vilka tillverkade och flygplan tror ni då kan tänkas delta? SAAB med Gripen är väl självklart.
Jag skulle inte alls bli förvånad om USA kommer erbjuda Österrike nya eller begagnade F-16 / F-18...Frankrike kanske kan erbjuda Mirage 2000 förmånligt?
Eftersom Österrike inskaffade J35 Draken, 26 år efter att typen blev operativ i Sverige kanske landets nya regering anser att Österrike inte behöver nya "state of the art" fighter, utan mkt väl kan tänka sig igen att inskaffa begagnade kärror?
Lilla grannlandet Schweiz flyger ju ex tunga Boeing F/A-18C/D Hornet och tycks vara nöjda med dessa.
Magnus Redin
QUOTE (kerran @ Jan 11 2007, 15:42 ) *
Jag undrar om denna nya inställning hos Österike kan skada landets position i EU?
Det är som alltid mycket politik i sådana här affärer och flera tunga EU länder är iblandade i Eurofighter.

Undrar vilka hållhakar eurofightersäljare hade på Österrikiska beslutsfattare om de verkligen ändrade sig två timmar innan deadline till förmån för ett dyrare alternativ. Det är märkligt nog för att fantasin skall skena iväg, mycket guld eller perverst slem? Något värre än vad vår egen porrgeneral skulle kunna ha ställt till med?

Om det är riktigt elakt spel och det avslöjas vad händer då med de bindande avtalen? Hur långt är andra länder beredda att försvara avtal som kan ifrågasättas moraliskt? Om de är påskrivna under utpressning skulle österrikarna helt sonika kunna riva pappren och chansa på att skadeståndsklausuler odyl inte är moraliskt försvarbara.

Det borde inte vara spännande då utpressare samtidigt borde göra sig själva sårbara. Om verkligheten var en romanplott som ovan skulle de som genomförde den kunna få ett helvete i klass med den som utpressades.

Men det är ändå märkligt, fick Österrike en massa motköpsgodis osv som är helt moraliskt ok så Eurofightererbjudandet helt enkelt var bättre rent ekonomiskt? Som svenskar borde vi inte vara förvånande över om industripolitik prioriteras före försvarsförmåga...
Andtryggve
QUOTE (Magnus Redin @ Jan 11 2007, 16:04 ) *
Men det är ändå märkligt, fick Österrike en massa motköpsgodis osv som är helt moraliskt ok så Eurofightererbjudandet helt enkelt var bättre rent ekonomiskt? Som svenskar borde vi inte vara förvånande över om industripolitik prioriteras före försvarsförmåga...

Ska man tro snacket på ACIG så var SAAB:s bud till Österrike sådant att det i princip blev lika dyrt för dem att välja Eurofighter, och att man då från Österrikisk sida ansåg att Eurofighter gav mer "bang for the bucks". Men om detta verkligen är sanning eller "bakom kulisserna"-snack är väl rätt svårt att veta.
Bosse Fors
QUOTE (Bengt @ Jan 11 2007, 12:28 ) *

Hmm...vad gäller egentligen?
Austria's Social Democrats yesterday climbed down over their demand for cancellation of the country's order for costly new jet fighters as the price to install Alfred Gusenbauer, their leader, as chancellor.
The deal will allow Mr Gusenbauer, who has not previously held public office, to be sworn in on Thursday as head of a Social Democrat-led grand coalition government.

Ft.com
imint
[quote name='Bosse Fors' post='531546' date='Jan 11 2007, 18:00 '][quote name='Bengt' post='531408' date='Jan 11 2007, 12:28 ']http://investing.reuters.co.uk/news/articl...HTER-REFILE.XML

Rond två

*ding*[/quote]

Hmm...vad gäller egentligen?
[quote]Austria's Social Democrats yesterday climbed down over their demand for cancellation of the country's order for costly new jet fighters as the price to install Alfred Gusenbauer, their leader, as chancellor.
The deal will allow Mr Gusenbauer, who has not previously held public office, to be sworn in on Thursday as head of a Social Democrat-led grand coalition government.[/quote]Ft.com[/quote]

Är inte det ganska solklart?
[/quote]
On the Eurofighter military jets, Mr Gusenbauer said a future Social Democratic defence minister would open negotiations to try to reduce the €2bn ($2.6bn, £1.3bn) cost. However, Mr Schüssel stressed Austria would respect its contract, with the first four of the 18 aircraft to be delivered this year.

[/quote]
kerran
Landet kommer alltså ta leverans av 4 Eurofighter under 2007.
Jag kan tänka mig att flygförarna i Österrikes flygvapen...iaf lär vara glada!
F-5 i all ära men Eurofighter e en J'kla häftig maskin.
Den kommer säkert imponera på nästa stora flygdag på Zeltweg flygbasen.
Har man beställt många 2 sitsiga?

Är det någon på forumet som minns vilka tillverkare med flygplan som deltog i upphandlingen som Eurofighter vann?
Fanns Gripen med enda till slutet eller ratades den bort relativt tidigt?
Skulle också va kul att veta hur långt Dassaults Rafale kom i upphandlingen.

Dassault Rafale och BAe Eurofighter är ju ganska lika.
Andtryggve
QUOTE (kerran @ Jan 11 2007, 20:44 ) *
Är det någon på forumet som minns vilka tillverkare med flygplan som deltog i upphandlingen som Eurofighter vann?
Fanns Gripen med enda till slutet eller ratades den bort relativt tidigt?
Skulle också va kul att veta hur långt Dassaults Rafale kom i upphandlingen.

Dassault Rafale och BAe Eurofighter är ju ganska lika.

Gripen fanns väl med länge (till slutet, om jag minns rätt). Som sagt, på ACIG så sägs att anledningen till att Österrike inte valde Gripen främst vara det att erbjudandet från SAAB landade på en kostnad som var lika stor som för Eurofighter, och då valde man Eurofighter i stället.

Sedan så kommer jag inte ihåg exakt hur många olika typer som övervägdes, ryssarna ska t ex ha erbjudit Mig-29:or mot skuldavskrivning, men detta avslogs tidigt. F-16 erbjöds väl, och om jag minns rätt så utvärderade man också F/A-18 Hornet.
Men jag minns faktiskt inget om att Rafale utvärderades?
Vildmannen
Mysko turer kring Österrikes flygplansköp ph34r.gif
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Ar...%3BHuvudnyheter
Bengt
Nu börjar det hetta till hos österrikarna - http://www.reuters.com/article/tnBasicIndu...166850720070411

http://www.iht.com/articles/ap/2007/04/10/...Combat-Jets.php

http://www.wienerzeitung.at/DesktopDefault...&cob=279064

Frågan(ur våran synvinkel) är om det går att dra sig ur avtalet utan att betala straffavgifter om man kan påvisa att det förekommit oegentligheter i upphandlingen?

/Bengt
lanrezac
http://www.acig.org/artman/publish/article_476.shtml

Här en Österrikisk Pro Eurofighter artikel som ger en annan bild av det hela.

The F-16 was certainly the cheapest choice: the MLU-F-16 offer was worth EUR 700 million
The eventually negotiated price for 18 EADS Typhoons is EUR 1,959 billion, including all system- and support costs, and the financing of 18 half-year payments from 2007 onwards.

The offer for Gripen was only between 3 and 4% cheaper in cash and 5-year payment, and not much more even in the targeted 9-year payment
"For me personally, it was a pity that Dassault did not answer our RFP in 2002 with a bid for the Mirage 2000-5II. When we had that design here to test in 1998, its RDY-radar, the level of data-fusion, and system-integration did outclass everything comparable then."
Agentorange67
QUOTE (Vildmannen @ Apr 4 2007, 16:59 ) *
Mysko turer kring Österrikes flygplansköp ph34r.gif
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Ar...%3BHuvudnyheter

Vi har tjeckien att kontra med, om det nu förekom mutor i båda fallen.
Men det är väl BAE systems som är med i EF projektet också?
DaRaven
Små gåvor är nog mer regel än undantag i försvarsaffärer verkar det som ;)
Bengt
http://www.nyteknik.se/art/50078
Skoog
QUOTE (Bengt @ Apr 15 2007, 20:27 ) *

I måndags suspenderades hennes man, major Erich Wolf från sin tjänst som chef för det österrikiska flygvapnet eftersom man misstänker att han, som beställare, påverkats i affären av de påstådda mutorna.

De kan inte ha ett speciellt stort flygvapen om de har en major som chef.
Andtryggve
QUOTE (Skoog @ Apr 16 2007, 08:34 ) *

Förmodligen tryckfelsnisse. Karln är väl generalmajor, om de andra artiklarna har rätt.
bomben77
QUOTE (Skoog @ Apr 16 2007, 08:34 ) *
QUOTE (Bengt @ Apr 15 2007, 20:27 ) *

I måndags suspenderades hennes man, major Erich Wolf från sin tjänst som chef för det österrikiska flygvapnet eftersom man misstänker att han, som beställare, påverkats i affären av de påstådda mutorna.

I vilket fall som helst så verkar karln var i blåsväder så det heter duga...
kerran
Nu tycks Eurofighter i Austian Air Force färger även ha landat på Zeltweg flygbasen.

Önskar Österrike lycka till med sina nya Eurofighter Typhoon smile.gif

http://www.airliners.net/open.file/1234778/L/
Aigore
Det är väl inte så österrikarna har tankar på att expandera? När man skaffar sig ett så avancerat plan som EF? vissel.gif

Skämt å sido...det var en ganska snabb leverans efter beslutet, trodde nog att konglomeratet av länder som var me att bygga planet hade första tjing på alla nya maskiner?
J.K Nilsson
QUOTE (Aigore @ Sep 20 2007, 22:31 ) *
Skämt å sido...det var en ganska snabb leverans efter beslutet, trodde nog att konglomeratet av länder som var me att bygga planet hade första tjing på alla nya maskiner?

Som svenska flygvapnet då?

J.K Nilsson
Aigore
Tja vad jag vet så hade vi ju ett gäng övertaliga maskiner som endast kanske behövde moddas för köparens behov så då kan jag förstå att leveranserna går snabbt. I EFs fall måste dom inte skapa en ny lina i tillverkningen för en ny beställare?

Ursäkta om inlägget var dumt men det var en fråga där jag ville veta mer om saken för helt på det klara med hur det går till vid flygförsäljning vet jag ju inte. unsure.gif
Ytter
QUOTE (Aigore @ Sep 20 2007, 22:51 ) *
Tja vad jag vet så hade vi ju ett gäng övertaliga maskiner som endast kanske behövde moddas för köparens behov så då kan jag förstå att leveranserna går snabbt. I EFs fall måste dom inte skapa en ny lina i tillverkningen för en ny beställare?

Ursäkta om inlägget var dumt men det var en fråga där jag ville veta mer om saken för helt på det klara med hur det går till vid flygförsäljning vet jag ju inte. unsure.gif

Både för Österrike och Saudiarabien får någon av de länder som ingår i konsortiet avstå leveranser och istället ta senare slottar. För Österrike vet jag inte vem som fick avstå, men till Saudi blir det britterna som får vänta.

Det var säkert ett krav från köparna i båda afärerna och eftersom det handlar om så mycket pengar och prestige så var det säkert inget att diskutera.

Det kommer dessutom uppgifter från britterna att man är intresserad att avstå helt och hållet från leveranser för att ha råd med F-35.
Aigore
QUOTE (eskil @ Sep 21 2007, 16:55 ) *
QUOTE (Aigore @ Sep 20 2007, 22:31 ) *
Det är väl inte så österrikarna har tankar på att expandera? När man skaffar sig ett så avancerat plan som EF? vissel.gif

Hm, ett återupprättandet av imperiet Österrike-Ungern kanske inte är en så dum idé i alla fall... smile.gif

Hmmm......och ungern flyger Gripar.......kunde bli en bra affär det här camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.