Satt på bussen och funderade... Vad händer om två kulor skulle frontalkrocka med varandra, dvs med exakt samma riktning och hastighet, samt även exakt samma vikt och form? Skulle de rickoschettera och få annorlunda riktning, eller skulle man få någon slags smäll i luften? Skulle kanske deras rörelseenergi ta ut varandra och gravitationen tar över så att de båda faller till marken? Vad skulle hända om två pskott sköts mot varandra med samma förhållanden som ovan? Vad händer med två RSV-granater som detonerar mot varandra?
Är det jag som är skum eller är det en intressant tankegång?
uhm om två kulor har exakt samma riktning förstår jag inte hur dessa skulle kunna krocka?
Om du menar att dom går rakt mot varandra och alla variabler är helt "perfekta" så skulle det innebära att vx-vx=0 dvs att kulorna förlorar all hastighet frammåt.
nastyheadwound
May 15 2004, 18:39
På krigsmuséet i Shiloh (från amerikanska inbördeskriget) finns det faktiskt några kulor bevarade som träffat varandra rakt framifrån i luften. De är helt platta och i princip sammanlödda med varandra. Det rör sig dock om omantlade Minié-kulor i mjukt bly.
Airman
May 15 2004, 20:49
Som solon sa.
Båda kulorna skulle stanna tvärt. Om dom inte går sönder/deformeras.
Om bara en kula skulle komma med hastighet och träffa en exakt likadan kula i en "perfekt" träff, skulle den kula som hadde fart stanna medan den andra fortsätter i samma fart och rikting som den kulan den vart träffad av hadde.
Dock är detta svårt annat än i de fysiska lagarna då vi i värkligheten måste ta hänsyn till friktion och luftmotstånd.
En annan fysik sak hämtad från min fysik bok kan ni som inte läst fysik B klura på

"Du ligger mitt på en is, det är ingen friktion mellan dig och isen, hur gör du för att ta dig till torra land?" (du kan inte greppa isen då det inte finns någon friktion)
QUOTE (Airman @ May 15 2004, 21:49 )
Om bara en kula skulle komma med hastighet och träffa en exakt likadan kula i en "perfekt" träff, skulle den kula som hadde fart stanna medan den andra fortsätter i samma fart och rikting som den kulan den vart träffad av hadde.
Nu är jag inte alls med.
Airman
May 15 2004, 21:11
Ok!
Jag förtydligar.
Kula 1 har en hastighet på 10m/s, den träffar kula 2 som står stilla (0m/s).
Om vi förutsätter att det är en "perfekt" vinkelrät träff så kommer kula 1 efter träffen att stå stilla (0m/s)
medan kula 2 kommer att ha hastigheten 10m/s och ha samma riktning som kula 1 tidigare hadde.
A just det. Var tvungen att tänka två gånger ifall det verkligen var så.
Shit, mekaniktenta snart.
roninn
May 16 2004, 09:04
Om det är noll i friktion och jag inte kan greppa något så får jag väl andas ut ordentligt. Då gliiiiider jag iväg i motsatt riktning från min utandning. Efter ivrigt frustande och pustande borde jag nå land och snyggt och värdigt gå därifrån.
jake the snake
May 16 2004, 10:53
En annan fysik sak hämtad från min fysik bok kan ni som inte läst fysik B klura på

"Du ligger mitt på en is, det är ingen friktion mellan dig och isen, hur gör du för att ta dig till torra land?" (du kan inte greppa isen då det inte finns någon friktion)
Använder Isdobbar eller tex. mina nycklar, som jag driver ner i isen och drar mig fram.
Alternativt fjärtar kraftigt...
Rickard N
May 16 2004, 11:04
Hmm, kulor mot varandra, rörelsemängden skall bevaras....
[mr Gumby voice] MY HEAD HURTS[/mr Gumby voice]

säger såhär, vad händer i en newtonvagga om man släpper två kulor mot varandra, borde väl bli ungefär samma sak?
Angående fysik-b problemet.
Det är väl "bara" att ändra sin egen tyngdpunkt?
MP/Säk0405
May 16 2004, 15:59

Hmm ungefär liknande koncept som om man var ute i rymden menar du? Om man har nånting på sig ex thermos eller nånting annat så tar man å kastar iväg den åt motsatt håll så att du själv kommer utav reaktionskraften ´färdas mot land?
Eller?
J-Star
May 16 2004, 18:06
QUOTE (Airman @ May 15 2004, 22:11 )
Ok!
Jag förtydligar.
Kula 1 har en hastighet på 10m/s, den träffar kula 2 som står stilla (0m/s).
Om vi förutsätter att det är en "perfekt" vinkelrät träff så kommer kula 1 efter träffen att stå stilla (0m/s)
medan kula 2 kommer att ha hastigheten 10m/s och ha samma riktning som kula 1 tidigare hadde.
Detta är förutsatt att ingen deformation inträffar. Det enda vi kan vara säkra på är att v1 * m1 + v2 * m2 (där v är de respektive hastigheterna och m är de respektive massorna) kommer arr vara densamma före och efter smällen.
/J
Airman
May 16 2004, 19:04
Ser att flera har svarat riktigt på mitt fysik B problem.
Det svar som stog i boken var att man antingen tar någe föremål och kastar iväg det, när man gör detta kommer kroppen att glida åt motsatt håll man kastade.
Alternativ 2 är att man blåser kraftigt frammåt. vänder huvudet för att andas in, vänd på huvudet och blås igen. Att blåsa och suga från samma håll resulterar i att man står stilla.
MP/Säk0405
May 16 2004, 22:12
Wiiiii lite av fysikB kursen har allt fastnat!! ;)
Har själv två kulor som ofta stöter mot varandra. Inget särskilt uppstår, endast en viss lustkänsla alt. smärtförnimmelse, men det beror oftast på extern påverkan... ;)
MP/Säk0405
May 17 2004, 13:26
Hmmm... själv tycker jag de svänger mest i fas! :P
NisseNord
May 17 2004, 14:54
Som sagt förut så beror det lite på hårdheten på kulorna, men vanliga amm skulle stutsa rakt tillbaka. Tiden är för liten för att all energi skall övergå till något annat.
Detta är förutsatt att ingen deformation inträffar. Det enda vi kan vara säkra på är att v1 * m1 + v2 * m2 (där v är de respektive hastigheterna och m är de respektive massorna) kommer arr vara densamma före och efter smällen.
/J
Det vill säga om impulsen är noll. Det lär den bara vara i sagorna. Nu fick jag ihop det med min mekanik.
EDIT: Om impulsen är annat än noll bevaras väll inte heller rörelsemängden?
Som sagt förut så beror det lite på hårdheten på kulorna, men vanliga amm skulle stutsa rakt tillbaka. Tiden är för liten för att all energi skall övergå till något annat.
Nu, kan jag i alla fall säga att jag inte är med för fem öre.
Dags att börja tentaplugga... ...imorgon.
Såg att det redan var avklarat...
J-Star
May 17 2004, 15:43
QUOTE (Mats @ May 17 2004, 16:01 )
Det vill säga om impulsen är noll. Det lär den bara vara i sagorna. Nu fick jag ihop det med min mekanik.
Jo, rörelsemängden bevaras alltid. En viss mängd rörelse
energi kan försvinna i kollisionen men rörelse
mängden ändras inte.
/J
Rättelse: Energi finns alltid. Det försvinner aldrig. Det omfördelas.
Nu var det min tur att vara petig känner jag. :P
Cwacker
May 17 2004, 16:01
"Du ligger mitt på en is, det är ingen friktion mellan dig och isen, hur gör du för att ta dig till torra land?" (du kan inte greppa isen då det inte finns någon friktion)"
^^
Jag rullar såklart
QUOTE (Ibsen @ May 17 2004, 16:48 )
Gick du på fysiklektionen idag eller?
Nä, har ingen fysik, och jag är glad för det. Var nära på att det gik IG. Men det kommer jag ihåg. ;)
Kemi fick jag dessvärre IG i. Och jag har inga NO-ämnen i skolan. Ni underskattar mig tycker jag vissa stunder.
Lindeberg
May 17 2004, 16:07
QUOTE (Cwacker @ May 17 2004, 17:01 )
"Du ligger mitt på en is, det är ingen friktion mellan dig och isen, hur gör du för att ta dig till torra land?" (du kan inte greppa isen då det inte finns någon friktion)"
^^
Jag rullar såklart
Kommer du nånvart när du rullar och inte har friktion mot underlaget?
J-Star
May 17 2004, 16:18
Ja men jag sade inte
energin utan
rörelseenergin. ;)
/J
Jo, rörelsemängden bevaras alltid. En viss mängd rörelseenergi kan försvinna i kollisionen men rörelsemängden ändras inte.
/J
Ja om impulsen av externa krafter är noll. Vilket de är i ett system av 2 kulor. En deformation är krafter i systemet och där försvinner ju som sagt rörelseenergi.
Jag tänkte fel i förra inlägget, där kommer rörelsemängden bevaras för att impulsen av yttre krafter är noll, men det är den inte i alla system.
Ni underskattar mig tycker jag vissa stunder.
När?
QUOTE (J-Star @ May 17 2004, 17:18 )
Ja men jag sade inte
energin utan
rörelseenergin. ;)
/J
Och där är beviset att ni snarare ÖVERskattar mig. :P
Energi som energi tänkte jag... Är lite tankspridd nu bara.
Airman
May 17 2004, 17:21
^^
Jag rullar såklart
medan vi andra kastar något, fiser eller blåser oss i land kan vi stå och kolla på när Cwacker rullar runt på isen utan att komma det närmaste land
NisseNord
May 17 2004, 17:55
QUOTE (Mats @ May 17 2004, 16:01 )
/J
Nu, kan jag i alla fall säga att jag inte är med för fem öre.
Dags att börja tentaplugga... ...imorgon.
Rörelsemängde har vi väll ingen nytta av då summan är noll, så om de ska rammla rakt ner så måste all energi i båda kulorna övergå till mekaniskenergi(deformering) och/eller värmeenergi.
QUOTE (NisseNord @ May 17 2004, 18:55 )
Rörelsemängde har vi väll ingen nytta av då summan är noll, så om de ska rammla rakt ner så måste all energi i båda kulorna övergå till mekaniskenergi(deformering) och/eller värmeenergi.
Ja, precis.
Rörelsemängden var ju intressant i Airmans exempel.
Tivaljör
May 18 2004, 22:50
QUOTE (Airman @ May 17 2004, 18:21 )
^^
Jag rullar såklart
medan vi andra kastar något, fiser eller blåser oss i land kan vi stå och kolla på när Cwacker rullar runt på isen utan att komma det närmaste land
Annars kan man ju ta av sig ena handsken och med kroppsvärme smälta en liten urgröpning i isen(jaaa jag vet om att man kan få kylskador om man ska hålla på med naken hud mot fruset H2O). I denna urgröpning kan man få ett fäste att skjuta in sig till fastland...
....eller använda den varma utandningsluften till att smälta urgröpningen.
Vanliga kulor från skjutvapen går inte helt rakt.
De har en "jaw-vinkel"; dvs de rör sig genom luften med spetsen lätt tippad framåt/nedåt.
Om två sådana projektiver fräffar varandra i samma hastighet så borde de slå ihop i sida/uppåt och sedan kastas vidare.
Rickard N
May 19 2004, 08:20
Allt beror på hurpass ideal man anser att världen är. Att rörelsemängdssumman blir noll vet jag inte riktigt om det stämmer... om man släpper två kulor mot varandra i en newtonvagga så studsar de tillbaka åt det håll de kom ifrån så rörelsemängden borde inte bli noll... fast jag är lite osäker, för länge sedan jag läste mekanik
QUOTE (Knekt @ May 19 2004, 00:13 )
Vanliga kulor från skjutvapen går inte helt rakt.
De har en "jaw-vinkel"; dvs de rör sig genom luften med spetsen lätt tippad framåt/nedåt.
Om två sådana projektiver fräffar varandra i samma hastighet så borde de slå ihop i sida/uppåt och sedan kastas vidare.
Men om man ser till att kollitionen sker i maximipunkten på de båda kulornas kaströrelse (Y´=0) så koliderar de med spetsarna rakt mot varandra.
målobs
May 20 2004, 22:36
QUOTE (Rickard N @ May 19 2004, 08:20 )
Allt beror på hurpass ideal man anser att världen är. Att rörelsemängdssumman blir noll vet jag inte riktigt om det stämmer... om man släpper två kulor mot varandra i en newtonvagga så studsar de tillbaka åt det håll de kom ifrån så rörelsemängden borde inte bli noll... fast jag är lite osäker, för länge sedan jag läste mekanik

Om du läser det NisseNord skrev tidigare i tråden så kommer du att inse varför kulorna stutsar.
Sen är det alltid det roliga fenomentet med hur pass ideal världen man ska räkna i.
Dvs denna fråga skulle man lika gärna kunna ta upp första året på gymnasiet som sista året på en högskole utbildning. Enda skillnaden är vilka förenklingar man gör.
Jag skulle ta mig därifrån samma väg som jag kom dit.
QUOTE (Axial @ May 22 2004, 01:51 )
Jag skulle ta mig därifrån samma väg som jag kom dit.
Den Stora Frågan är väl vad tusan någon har på den där isen att göra från början... och varför han isåfall inte har kniv med sig.
Kulorna skulle gå sönder.
MP/Säk0405
May 25 2004, 20:27
QUOTE (Airman @ May 16 2004, 20:04 )
Alternativ 2 är att man blåser kraftigt frammåt. vänder huvudet för att andas in, vänd på huvudet och blås igen. Att blåsa och suga från samma håll resulterar i att man står stilla.
Airman: Hur hade du tänkt vända dig utan friktion?? Även om du tar in luft å blåser ut åt et annat menar du bara vänta på huvudet då? FÖr kroppen kan du ju itne vända pga ingen friktion!
Airman
May 25 2004, 21:40
Ahlström: Läs mer nogrant så ser du svaret ;) :P
vänder huvudet för att andas in
KG_Berglund
May 25 2004, 23:51
Detta är en teoretisk omöjlighet så att över huvudtaget diskutera det är löjligt...
Det är väl just en teoretisk möjlighet det är, måhända en praktisk omöjlighet. Intressanta tankar väcks till liv igen efter att ha slumrat för länge. Jag skulle hur som helst inte kalla det hela löjligt!
jake the snake
May 26 2004, 11:50
QUOTE (Ahlström @ May 25 2004, 21:27 )
Airman: Hur hade du tänkt vända dig utan friktion?? Även om du tar in luft å blåser ut åt et annat menar du bara vänta på huvudet då? FÖr kroppen kan du ju itne vända pga ingen friktion!
Det kan man väl visst göra?
Man kan ju utöva ett tryck rakt ner på isen med sitt ena ben och sin ena arm för att vända kroppen.
Jag slår ett slag för isdobbar eller nycklar som isdobbar.
Rickard N
May 26 2004, 12:51
utan friktion kan du inte använda dig av armar och ben mot isen för att flytta din kropp...
jake the snake
May 26 2004, 22:18
QUOTE (Rickard N @ May 26 2004, 13:51 )
utan friktion kan du inte använda dig av armar och ben mot isen för att flytta din kropp...
Om jag trycker rakt mot isen. Går det inte då? Halkar handen åt sidan? Jag fattar inte.
Å andra sidan var jag bara en samhällsvetare när allt kommer omkring.......
MP/Säk0405
May 26 2004, 22:44
QUOTE (KG_Berglund @ May 26 2004, 00:51 )
Detta är en teoretisk omöjlighet så att över huvudtaget diskutera det är löjligt...
principen kan bli praktisk möjlig....
ta exempel vis en astronaut som är ute på rymtpromenad och säkerhetsannordninger kopplas ur... han svävar iväg.. hur ska han komma tillbaka?
Jo förhoppningsvis har han ett föremål som han kan kasta i motsatt riktning och på så sätt sväva tillbaka till färjan....
Rickard N
May 26 2004, 23:28
QUOTE (jake the snake @ May 26 2004, 23:18 )
Om jag trycker rakt mot isen. Går det inte då? Halkar handen åt sidan? Jag fattar inte.
Precis, utan friktion halkar hande rakt åt sidan utan att någon kraft överförs till isen.
jake the snake
May 27 2004, 13:39
QUOTE (Rickard N @ May 27 2004, 00:28 )
QUOTE (jake the snake @ May 26 2004, 23:18 )
Precis, utan friktion halkar hande rakt åt sidan utan att någon kraft överförs till isen.
Men uppenbarligen kan ju min kropp ligga kvar på isen utan att glida åt sidan pga bristande friktion.
Hur förklarar ni det?
Rickard N
May 27 2004, 13:43
isen är plan
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.