Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gripens nya och gamla cockpit
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
LRRP
Då jag inte har något annat för mig kan jag appasa på att visa upp cockpitskillanderna i JAS 39A/B och 39C/D
A=Ensits och B=Tvåsits, C/D är mer avancerade versioner av A resp B. Första flygplanet som instrument och avionikmässigt är enligt C/D standard lyfte för några veckor sedan ( fpl nr 800, en före detta B modell). Skillanden  i cockpit är främst  att nu är samtliga analoga instrument borttagna och displayerna är förstorade till 6*8 tum, samtliga i fyrfärg. Efter tester och introduktion av olika nödkörningssystem har man kommit fram till att analoga instrumenten inte tillför något.

Cockpit A/B variant:

Cockpit C/D variant:

KattenJansson
Jag är ganska så nollad när det gäller flyg men till frågan.

Håller inte han/hon där bak koll på något i den tvåsitsiga versionen, eller är det bara tänkt som skolplan. Eller han/hon kanske har koll på samma grejer som han/hon i framsätet?
LRRP
Vad D varianten skall användas till funderas det just nu på, det finns många alternativ. Man har diskuterat "moderflygplan" som då skall ha en bättre översikt osv, med hjälp av vissa displayer, inget är direkt bestämt. SAAB har av goda anledningar lagt locket på om detta.

Just nu används B varianten som skolkärra, men har inga offensiva begränsningar mer än att den saknar kanon (fick inte plats).
Fu Bodin

Nya cockpiten med nya radion och instrumentpanelen under siktlinjesindikatorn.

//
Fipplade lite med dit inlägg Bodin, bilden funkade inte först.

Bra förresten, din bild var bättre, hade bara den varianten på papper.

/LRRP
Mattias
QUOTE (LRRP @ Juni 02 2002,18:10)
Skillanden  i cockpit är främst  att nu är samtliga analoga instrument borttagna och displayerna är förstorade till 6*8 tum, samtliga i fyrfärg.

Jag kan dock förnimma två analloga instr. nere till höger på C/D-modellen. smile.gif
Vad är de för visare och varför är de fortfarande analoga?
76-1020256557
Tänkte precis påpeka de analoga på C/D.. kommer det vara femfärgs skärm där på E/F-modellen?

Aaah. Det har utvecklats mången tekniska under i historien. Allt har dock inte tagits i bruk och fallit i glömska rätt fort. Hur står det till hos exportkunderna och hos svenska Flygvapnet?

Har exportkunderna beställt C/D och ska svenska flygvapnets A/B snäppas upp till C/D är det tänkt?

Har faktiskt suttit i en MiG-21:a.. ojoj vad trångt och analogt värre. Ungern som ju beställt Gripen kommer göra ett skutt från stenålder till nutid, om nu Ungern hade MiG-21:or.. hmm, orkar inte kolla efter. Ungefär som när Finland gick från Draken/MiG-21 till Hornet.. ett jättekliv i luftförsvarskapacitet.
LRRP
Endera har man fyrfärg eller så har man monokron. Svartvit (eller annat) eller färg.

Se på Bodins bild.....den är mer slutgiltig än min.

Alla exportkunder skall ha C variant cockpit.

Svenska kärrorna skall ha C variant cockpit, i sinom tid. Beställning för konvertering gjord.
Fu Bodin
Färgdisplayerna kommer att sitta i de 30 sista exemplaren ur delserie 2, och samtliga ur delserie 3. Samt exportversionerna.
Regeringen sa nej till uppdatering till samtliga Gripar ur delserie 1.
LRRP
Kollade upp det där om displayer lite......det var komplicerat. Det stämmer som Bodin skrev att delserie ett skall ha monokron skärmarna enligt riksdagen. SAAB har dock tryckt på lite då det då kommer bli två täter att utveckla och serva.

Dock ommmer Ungern att få monokron skärmar, inte färg, av någon anledning (det börjar lukta lite  Rb15), medan resten av cockpit delvis uppfyller C/D variant, batch 26+.

som sagt, komplicerat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.