Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sommarkurs
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3
Panzerfaust
Fick det trevliga lilla brevet från FBU idag, har kommit in till vapentjänst PSG90 som fö förlängt utbildingstiden till 9 (11 med in/utryckningsdagarna) dagar istället för det det gamla vanliga 5-6 dagars utförandet laugh.gif
Nån annan som kommit in?

Men tyvvär kommer jag nog inte at kunna åka, har sommar jobb då...
Groaghach
Fick brevet i fredags om att jag kommit in på enveckas kursen i SIB. Nu gäller det bara att dubbelkolla med jobbet att man kan vara ledig den veckan. (hoppas, hoppas)
Fk Satan
Inte fått mitt brev ännu, men som vanligt så brukar jag alltid få breven från FBU dagen efter sista dagen man ska få beskedet smile.gif
Statoil
Kom med på en Falsterbokurs.
Karin
Halmstad v427.
Dedicated
Fårö v428. Bekäftat per post i dag 040510.
Nastyman
Psk PSG-90 Tylebäck v.427-428.
5.gif
/Jantar
D-G
Trupptjänst Internationella uppdrag v. 27 Tylebäck

undebart, sedan till Nijmegen ett par veckor därefter, en bra sommar med andra ord
The Swede
Plutons strid Fårö v428.

See you there Dedicated.

The Swede pansar2.png
MastY
FBU-U-kurs ska jag på. Överlevnad Livgardet, Väddö v.25.
Det ska bli kul, hoppas jag. Någon som har gått den utbildningen?
Panzerfaust
Jaha, va ju nåra som ska ner (för mig blir det ner iaf) till Halmstad, är fint som f-n där och billiga öl har dom på kursgården laugh.gif
Hoppas jag kan komma ner också... Hoppas nästan att jag inte för jobbet i sommar :P
Karin
QUOTE (Panzerfaust @ May 11 2004, 01:23 )
.....Halmstad, är fint som f-n där och billiga öl har dom på kursgården....

Låter ju som att det finns möjligheter till trevligheter. (Eh förutom själva kursen då)
Chaplain
Överlevnad Barmark Vädö v32. JAAAAAA! dribble.gif
Skuggan
Ungdomsledarkurs GK
040725 - 040731 Väddö

hade jag haft en kurskatalog för detta året hade jag nog anmält mig till mer saker biggrin.gif
Groaghach
QUOTE (Skuggan @ May 11 2004, 08:48 )
Ungdomsledarkurs GK
040725 - 040731 Väddö

hade jag haft en kurskatalog för detta året hade jag nog anmält mig till mer saker biggrin.gif

Kurskatalogen finns att ladda ner på FBU´s hemsida.
Holmis
QUOTE (Karin @ May 10 2004, 10:40 )
Halmstad v427.

Vilken kurs ska du gå?
SnowFlax
Ungdomsledarkurs GK
040725 - 040731 Väddö

Samma här
Hero
Skall gå hv-grp chef i halmstad v.429-430 B)
Fk Satan
förhoppningsvis så blir det väddö v434 för min del, nu gäller det bara att få beskedet från FBU oxå... angry.gif
Panzerfaust
Fick inget sommarjobb clap.gif
5.gif
Fan va skönt, slippa gå i ett stålverk när man kan skjuta PSG90 och ligga på beachen.
Dedicated
QUOTE (Panzerfaust @ May 12 2004, 16:50 )
Fan va skönt, slippa gå i ett stålverk när man kan skjuta PSG90 och ligga på beachen.

unsure.gif .....med den inställningen hade nog inte jag heller gett dig nåt sommarjobb....... unsure.gif
SBP
Verkar bli SoldF-träff i Halmstad v427... Vi är ett antal från Skåneland som ska vara "behjälpliga" på SIB:en...
Groaghach
QUOTE (SBP @ May 13 2004, 12:25 )
Verkar bli SoldF-träff i Halmstad v427... Vi är ett antal från Skåneland som ska vara "behjälpliga" på SIB:en...

V.427? Själv skall jag dit v.428 på SIB grunder. Har kollat med jobbet och jag får ledigt. smile.gif

Groaghach
Karin

Tur att man inte ska på SIB då så att man slipper skita ner sina preussiskt putsade kängor. :P
SBP
QUOTE (Groaghach @ May 13 2004, 12:29 )

V.427? Själv skall jag dit v.428 på SIB grunder. Har kollat med jobbet och jag får ledigt. smile.gif

Groaghach

Att man inte kan lita på frun... Hon sa v427... Det ska vara v429... närmare bestämt 15/7. Ska hädanefter alltid dubbelkolla...

@Karin
Verkar som du klarar dig undan... ;) laugh.gif
404 Skenberg
TIll er alla som skall till Halmstad under SIB grund och fortsättnings kurs och även stridens konsekvenser och Folk rätt

Halmstad B-Styrka ser fram emot att ta hand om er

Jag kommer att vara där och agera Fi med några andra här från forumet mot de kurserna

Synes i sommar
Skuggan
QUOTE (SnowFlax @ May 12 2004, 07:32 )
Ungdomsledarkurs GK
040725 - 040731 Väddö

Samma här

kul, då syns vi la där smile.gif
verkar va en spridd kurs iaf, från Kiruna till Trelleborg och Ystad biggrin.gif
HvPrsk
QUOTE (Panzerfaust @ May 7 2004, 11:55 )
Men tyvvär kommer jag nog inte at kunna åka, har sommar jobb då...

Det låter bra, stanna hemma då så kan din plats bli min... ;)
Står som reserv på den... unsure.gif

Edit: läste inlägget längre ner... camo.gif
Panzerfaust
QUOTE (Dedicated @ May 13 2004, 12:09 )
QUOTE (Panzerfaust @ May 12 2004, 16:50 )

unsure.gif .....med den inställningen hade nog inte jag heller gett dig nåt sommarjobb....... unsure.gif

Det där va ju mer eller mindre ett skämt, trodde folk skulle förstå det...
Självklart går jobb före. Men nu är det så att jag har äcklat på det där ur säkerhetssynpunkt livsfarliga företaget förr och väntat på att komma in på PSG90 kursen i snart 3 år så... därför min reaktion.
Söker fortfarande jobb för hellst av allt vill jag ha ett jobb och få en riktig lön.
Visste att folk skulle reagera men trodde att ni skulle fatta det skämtsamma i det hela. Utan att behöva lägga in massa ;) laugh.gif :P B) biggrin.gif Malajn.gif vissel.gif saint.gif clap.gif fun_icon_nana.gif
Panzerfaust
En sak till, kan inte nån om det är OK för blågul (orkar inte själv, vet inte hur man gör heller) starta en omrösting så vi vet hur många soldfare som kommer till dom olika kurserna? Man skriver olika kursgårdar och veckor bara.
Så kan ni (blå/gul) slå ihop denna tråd med den smile.gif
The Swede
Vad är det för fel med att folk helt enkelt skriver ett inlägg i denna tråden?

The Swede pansar2.png
Panzerfaust
QUOTE (The Swede @ May 14 2004, 01:48 )
Vad är det för fel med att folk helt enkelt skriver ett inlägg i denna tråden?

The Swede pansar2.png

Inget egentligen. Lite rörigt bara.
Aja, strunt samma... Man lär väl märka vilka som dykerupp i vilket fall! smile.gif
Fk Satan
fortfarande inte ngt svar om sommarkurserna

Fk S => bong.gif <=Posten & FBU
Fade
tveka.gif Jag gick med i fbu nån månad innan sista anmälningsdagen men fick medlemskaps besked efter antagningsdagen (15 april) för sommarkurserna.. men jag måste verkligen på PSG kursen i sommar! Ska ju vara prsk i IP tveka.gif
Måste ringa dom på måndag och höra.. för det är ju svårt att anmäla sig till kursen om man inte ens blivit medlem än :(
The Swede
Kanske lite sen hjälp för dig men det går utmärkt att skicka in kursanmälan och medlemsansökan samtidigt.
Dessutom tror jag inte att man behöver vara medlem i FBU för att gå kurser, tror det räcker med HV.

The Swede pansar2.png
Recon
Reserv PSG90 kursen tylebäck v27-28 så ni som kommit in där får en påse bilar med posten om ni inte åker dit(och jag får platsen) vissel.gif
Tysta Ville
QUOTE (SBP @ May 13 2004, 12:40 )
QUOTE (Groaghach @ May 13 2004, 12:29 )

Groaghach

Att man inte kan lita på frun... Hon sa v427... Det ska vara v430... närmare bestämt 15/7. Ska hädanefter alltid dubbelkolla...

@Karin
Verkar som du klarar dig undan... ;) laugh.gif

Ska också till Halmstad som B-styrka på SIB. Har du hört något om hur många vi blir? Sist jag hörde något från A.O här i Malmö om det så hade han inte fått in många anmälningar, men det kan ju ha ändrats. Länge sedan man hade någon SIB, eller har de bytt namn till MOUT (Military Operations on Urbanized Terrain, Militära Operationer i Urbaniserad Terräng) nu? Hörde något glunkas om det. HV.gif
Fk Satan
fortfarande inte ngt svar blyg.gif

Får jag inte ngt svar imorgon så tar jag upp telefonen och ringer.

jag vill på sommarkurs i sommar!
Panzerfaust
QUOTE (Fk Satan @ May 17 2004, 12:53 )
fortfarande inte ngt svar  blyg.gif

Får jag inte ngt svar imorgon så tar jag upp telefonen och ringer.

jag vill på sommarkurs i sommar!

Vilken hadde du sökt?
Fk Satan
Ledarskap - utbildningsmetodik
Ledarskap - kompani
HvKomp - stridsteknik (inställd)
sleget
Halmstad, fmhs, vecka 29.
KU stress och kris.
Fk Satan
Fortfarande inte ett ljud ifall man är antagen eller inte... blyg.gif Har börjat ringa runt lite men möts av meddelanden "Är på tjänsteresa åter första Juni" och Kansliet hänvisar bara ut till olika MD-Grupper sad.gif

ngn som har ett bra råd liggande?
Axial
QUOTE (The Swede @ May 16 2004, 13:04 )
Dessutom tror jag inte att man behöver vara medlem i FBU för att gå kurser, tror det räcker med HV.

Jag tror att man behöver vara medlem.
Förbandet ska kolla med Förbundet så att den som söker kurs är medlem i FBU.
Det ska ju däremot som sagt gå bra att skicka in medlems- och kursansökan samtidigt.

@Fk Klinken: Inga bra råd tyvärr. Om inte CFB kansli kan/vill svara så är det anordnande förband/MD-grupp som ligger och trycker på papperen. Det blir nog att vänta tills grabbarna på Gardet (du skulle till Väddö va ?) kommer tillbaka från tjänsteresan. Ett tips bara: Nöj dig inte med att någon telefonissa "tar ett meddelande och lägger på kaptenens skrivbord". Det funkar aldrig. Fortsätt ring tills du får tag i den som är kursansvarig.
Livhusaren
Själv blir det Halmstad och Tungvapentjänst med 12,7:an och Ag90
skall bli mycket trivsamt..hehe

camo.gif camo.gif rlwhore.gif rlwhore.gif
Proto
Plutons strid, Fårø.

Flyger från Gøteborg till Arlanda, sedan vidare till Visby.

Swede, hur reser du?

JS
Fk Satan
Fått svar nu, det blir fårö, vecka 32 och Ledarskap - kompani
jed
Vapentjänst med tung ksp och Ag90 Halmstad... B)

I brevet stog det:
"Saker som kan vara bra att ha med:
kamera"

Det kommer bilder till er stackare som inte kom med!
Fraggel
QUOTE (jed @ Jun 14 2004, 08:49 )
Vapentjänst med tung ksp och Ag90 Halmstad...  B)

I brevet stog det:
"Saker som kan vara bra att ha med:
kamera"

Det kommer bilder till er stackare som inte kom med!

Eller till oss stackare som kom med men inte får åka pga att regeringen lägger in ett veto, som ställer in all militär verksamhet över semestern.

Har just ringt och avsagt mig platsen
The Swede
QUOTE (Proto @ Jun 13 2004, 21:00 )
Plutons strid, Fårø.

Flyger från Gøteborg till Arlanda, sedan vidare till Visby.

Swede, hur reser du?

JS

Jag åker egen bil från Mullsjö via Oskarshamn till Gotland.
Hur tusan kunde du få flyg? Du har väl inte 70 mil?

The Swede pansar2.png
Proto
Blev förvånad själv över flygbiljett. Men det passade inte med kollektivtrafiken och båten över till Gotland. Hade fått starta på lördagen och övernattat i Stockholm alternativt ankommit Fårö på lördagen. Men kursgården kunde inte logera oss (mig och en kamerat) lördag natt. Har annars 56 mil till Nynäshamn, färjesträckan, buss till Fårö ca 6 mil.

Tror att tiden var avgörande då vi var gränsfall för flyg. Det biligaste alternativet för CFB hade varit egen bil til nynäshamn och sedan färja. Men nu fick vi flyg=)

Hemavan -99, var vi på resande fot i 24h, med buss & tåg , så nu får vi igen för den gången=)

JS
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.