QUOTE (cordite @ May 6 2004, 23:30 )
En effekt av våra kära lagar som så ofta verkar i motsatt riktning än avsett är att om man som ostraffad ertappas med kniv eller tårgas etc. så blir man dömd för ringa olaga vapeninnehav. Förutom att vapnet konfiskeras så får man surt betala sina böter samt riskerar vapenlicenser och så vidare. En förut straffad som går på socialbidrag blir endast av med sin tårgas eller vad det nu må vara. I praktiken så är det således bara skötsamt folk som inte är betrodda att bära kniv eller tårgasspray. Heja Sverige!

Våra folkvalda är otroligt intelligenta. Mera lagar tack!
På vad grundar du denna uppfattning?
Mitt intryck, som baseras på ett antal års erfarenhet i domstol, är att den absoluta majoriteten av de som döms för brott mot knivlagen eller ringa vapenbrott är tidigare dömda personer med låg eller obefintlig inkomst. Ofta handlar det om personer som förutom för vapenbrott/brott mot knivlagen också döms för narkotikabrott, stöld/snatteri, rattylleri och olovlig körning, dvs typiska "pundarbrott".
Skälet till varför det förhåller sig så är tämligen enkelt - polisen har större anledning att ingripa mot denna kategori och gör därför fler fynd av knivar mm. Det är betydligt mindre risk att en nykter och välklädd person blir kroppsvisiterad än att en illa klädd - och luktande - individ som hänger på Plattan och formligen utstrålar "narkotikabrott, eget bruk" blir föremål för polisens nyfikenhet.
När man döms för flera brott åtnjuter man en viss straffrabatt - domstolen adderar inte straffen utan gör en helhetsbedömning. I de fall någon döms för ett större antal brott där ett brott mot knivlagen ingår som en del påverkar det brottet ofta inte straffvärdet i någon större utsträckning. Men skulle t ex en uteliggare (de bär ofta kniv) dömas för enbart detta brott får han samma straff som alla andra, dvs i regel penningböter. Sedan är det en annan sak att han möjligen inte kommer att betala.
Lagen ser följaktligen likadan ut för alla. Den tillämpas också lika för alla i domstol. Urvalet beträffande vilka som hamnar i domstol kan jag inte uttala mig om - men om det där sker någon åtskillnad beror det i så fall på lagarnas tillämpning hos polis- respektive åklagarmyndigheter, och inte på "våra folkvalda".
-----------------
För att återgå till vad tråden egentligen handlar om: Min erfarenhet är att bland de som döms för vapenbrott i domstol kan man urskilja några olika kategorier. Det är främst lågbudgetbrottslingarna, som använder vad de kommer över. Här återfinns ofta de avsågade hagelgevären, men också pistoler och revolvrar av varierande beskaffenhet, ofta gamla (jag har sett 1800-talsrevolvrar i dåligt skick) och med många olika kalibrar, inte sällan .22. Nästa kategori är mer kapitalstarka och har investerat i begagnade 9 mm-pistoler av öststatsursprung. Slutligen finns de riktigt avancerade killarna, som inte förekommer särskilt ofta eftersom de har förstånd och uppbackning tillräckligt för att klara sig undan. Det är här man hittar moderna pistoler och automatvapen, och en och annan grovkalibrig revolver.
Eftersom detta urval baseras på dem som hamnar inför domstol är det naturligtvis skevt, och återspeglar inte korrekt hur det faktiskt ser ut på "gatan". Benägenheten att åka fast skiftar förstås markant mellan de olika kategorierna.