Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52
Ignis nitidus
QUOTE (Mattssonmannen @ Jan 26 2005, 19:00 )
Då gissar jag Gripen. camo.gif

blink.gif
eskil
Ser ut som motorkåpan till en stjärnmotor tycker jag. Ingen aning om vilken, så jag gissar på B-25 Mitchell.
eskil
Skulle man kunna få se lite mer eller få en liten ledtråd kanske...?
Meduza
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 26 2005, 16:59 )
Ähum... SAAB J29 Tunnan

Gissa vem som hade rätt ;)

Sry för det sega svaret, var borta på dagen ;)

här är originalbilden:

Adam Wilhelm
En ny då:

Korpen
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 28 2005, 11:11 )

F-86 Sabre
Adam Wilhelm
Nej laugh.gif
J-Star
QUOTE (Korpen @ Jan 28 2005, 15:40 )
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 28 2005, 11:11 )

F-86 Sabre

Lurad! biggrin.gif

/J, som kollade upp om F-86 cockpiten stämde med bilden. ;)
106
A4D-1 Skyhawk (A-4A)
BJK
Styrspakens nedre del ser ut som en A-4´s, men övrig instrumentering var väldigt stenålders?
Adam Wilhelm
Gratulerar till 106:ans klara seger.

Priset kan hämtas vid receptionen. biggrin.gif
BJK
Det var bra jobbat! Gratulerar! smile.gif

Ser fram emot en ny trevlig kabinbild! ;)
106
QUOTE (BJK @ Jan 29 2005, 10:05 )
Ser fram emot en ny trevlig kabinbild!  ;)

OK, ny kabinbild blir det.

Hoppas på ett korrekt svar under kvällen, annars meddelar jag rätt svar och lämnar bollen fri.
Nestor
A-10 Thunderbolt?
BJK
T-38, kan det vara en T-38A ?
106
Tyvärr. Varken T-38 eller A-10.
Ignis nitidus
Northrop YF-17
106
QUOTE (Ignis nitidus @ Jan 30 2005, 21:55 )
Northrop YF-17

Rätt.
BJK
Jag var inne på Northrop eller Grumman p g a landställspanelen

T-38
Ignis nitidus
Jag passar och tackar för en bra bild.
BJK
Väntar ivrigt på nästa bild! smile.gif
Snart så ska jag nog kunna gissa rätt på en jag också... laugh.gif
Vikström
106
F-4 Phantom II, får återkomma med version

Edit: Svarar F-4E/F.
Att det är en McDonnell (F-4) Phantom II går förövrigt att läsa på dataplåten på konsollen för varningslampor till höger om motorinstrumenten.
Ignis nitidus
f-versionen bör det väl vara?
Vikström
Visst är det en F-4/F!

Missade att skylten syntes biggrin.gif
C DK012
Det är väl tamejfan förjävligt att så fort man faktiskt kan svaret på en av dessa nötter (genom skarpögdhet) så är man likförbannat för sen för att svara... brow.gif
GrodanBoll
Inga fler kabinbilder, snälla!
BJK
Mer kabinbilder, snälla! :P
GrodanBoll
QUOTE (BJK @ Feb 1 2005, 10:34 )
Mer kabinbilder, snälla! :P

Kom igen BJK, är inte sköna detaljer som vingspettsar, motorutblås och luftintag, samt en eventuell bit av en pilothuv, mycket roligare än en massa klockor och visare?? Jo, då! biggrin.gif (landnigsställ undantagna)
BJK
Nä, jag tycker ju inte det laugh.gif
Gillar klockor och massor av knappar att trycka på ju! Och framför allt att gissa på, och det kan ju bero på att då har jag åtminstone en liten chans att få gissa rätt...... :P
106
OK, kommer inte kunna svara förrän tidigast imorgon kväll. Men gissa på så länge.
106
Nähä, om ni får en lite större bild då?

BJK
Gnat?
106
Nope.
eskil
F-5E Tiger II
imint
F-11?
Meteor
Space ship one unsure.gif
106
Inget av ovanstående, så jag lägger till en (klickbar) bild till

106
Inga gissningar?
Då blir det ytterligare en bild (med mindre ändringar).

imint
Oerhört irriterande, nu känner jag igen den, trainer med dubbel fena, men kan för mitt liv inte komma ihåg vad den heter. straffar mig själv bong.gif
Erik_G
Äntligen!!!

Fairchild T-46 Eaglet

106
Helt rätt och bilderna kommer från http://parisairshow.free.fr/walkaround/t46/page_01.htm.
Erik_G
Hade tidigt på känn att det handlade om en högvingad tvåmotorig jet-trainer, men hade ändå svårt att kombinera de relativt höga och "felvända" huvudställen med ett lågt SAAB-105 liknande flygplan, som jag ändå var rätt säker på att det handlade om. Men när fenan kom fram, ja, då dök namnet fairchild upp.. biggrin.gif
Återkommer med ny quiz, ska bara komma på nån bra biggrin.gif

/E
Erik_G
Ok, här kommer en ny quizbild:

Jag vill ha:
Flygplanets namn, tillverkare, ursprungsland.
Bonuspoäng om man kan förklara ursprunget till namnet.

mvh
EriK G
106
Tyckte direkt att det såg franskt ut, men jag fick leta en del innan jag hittade den.
Ursprungsland: Frankrike (polsk chefsingenjör)
Tillverkare: Sud-Est (SNCASE)
Typbeteckning: SE 5000/5003 (två prototyper 5000, tre förseriefpl 5003 byggdes)
Namn: Barourdeur (slang för främlingslegionär, engelsk betydelse: "brawler")
GrodanBoll
Indisk Marut (vild chansning)? designard av Kurt Tank, som ritade sista (och bästa?) versionen av Fw-190, dvs Ta-152.

Får jag gissa på en till? ok då stannar jag i Indien, och chansar på en Gnat.
GrodanBoll
QUOTE (GrodanBoll @ Feb 13 2005, 05:26 )
Indisk Marut (vild chansning)? designard av Kurt Tank, som ritade sista (och bästa?) versionen av Fw-190, dvs Ta-152.

Får jag gissa på en till? ok då stannar jag i Indien, och chansar på en Gnat.

Nej nej, nu har jag bemödat mig med att titta ordentligt på bilden och tar därmed tillbaka mina patetiska gissningar.

Indierna må göra världens bästa mat (bättre än det Italienska och franska köket enligt mig) men med närmsre eftertanke tror jag inte att HAL kniper någon platts bland flygkunniga entusiaster...
Danne

Kurt Tank ritade Fw 190, kort och gott. Han var chef över Focke Wulfs design team och maskinen är hans. Dock ändrades inte desigeringen till Ta 152 förrän i slutet, då i ett försök att hedra Kurt.

Reginald Mitchell

Willy Messerschmitt

Kurt Tank

Edgar Schmued

4 herrar med fyra smått fantastiska maskiner....
imint
QUOTE (Danne @ Feb 13 2005, 09:53 )

Kurt Tank ritade Fw 190, kort och gott. Han var chef över Focke Wulfs design team och maskinen är hans. Dock ändrades inte desigeringen till Ta 152 förrän i slutet, då i ett försök att hedra Kurt.

Reginald Mitchell

Willy Messerschmitt

Kurt Tank

Edgar Schmued

4 herrar med fyra smått fantastiska maskiner....

I listan över farbröder med fantastiska maskiner får man inte utelämna Dr. Alexander Lippich
http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/lippisch.html
Erik_G
QUOTE (106 @ Feb 13 2005, 01:30 )
Tyckte direkt att det såg franskt ut, men jag fick leta en del innan jag hittade den.
Ursprungsland: Frankrike (polsk chefsingenjör)
Tillverkare: Sud-Est (SNCASE)
Typbeteckning: SE 5000/5003 (två prototyper 5000, tre förseriefpl 5003 byggdes)
Namn: Barourdeur (slang för främlingslegionär, engelsk betydelse: "brawler")

Jamen.. det är ju helt korrekt..
Namnförklaringen jag läst var att Barodeur kommer av det arabiska "Baroud" som betyder krigare, men det passar ju ihop med din förklaring.

Jaha, två timmar tog det att lösa den, som jag hittade i flygets årsbok från 1955.

Lämnar stafettpinnen över till 106.

mvh
Erik G
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.