Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
106
QUOTE (GrodanBoll @ Jan 15 2005, 00:48 )
Ähh... jag tror inte ens själv att det är en Canberra, så jag drar till med en B-47 stratojet.

Helt rätt en B-47E med anti-flash målning.
Hela bilden och den är tagen från www.b-47.com.
GrodanBoll
Wooha! Är det sannt?

Eftersom jag är riks-kass på datorer måste jag först ställa den dumma frågan: Hur f-n bär man sig åt för att klistra in bilder i sina inlägg?? Klipp o klistra verkar ju funka mindre bra... Mummel.. (Bilden finns på hårddisken och är ej länkad)
imint
QUOTE (GrodanBoll @ Jan 15 2005, 02:20 )
Wooha! Är det sannt?

Eftersom jag är riks-kass på datorer måste jag först ställa den dumma frågan: Hur f-n bär man sig åt för att klistra in bilder i sina inlägg?? Klipp o klistra verkar ju funka mindre bra... Mummel.. (Bilden finns på hårddisken och är ej länkad)

Det finns en faq som jag brukar läsa, det har hjälpt mig flera gånger ;)
GrodanBoll
Suck.. inte blev jag så mycket klokare av det, men här har ni en bild iaf. Eftersom jag inte har lyckats redigera den så kommer ni väl att knäcka den på två minuter, men mycket nöjje iaf!

http://www.bharat-rakshak.com/IAF/History/.../Marut_Suri.jpg
GrodanBoll
Hmm, det var inte tänkt att länkens namn skulle vara SÅ avslöjjande, Jag passar bollen vidare till någon huggande spekulant, eftersom jag är för lat för att ta reda på hur man klistrar in bilder på vettigt vis. P.s Det vore ändå kul att höra om ni känner till kärran i fråga, och vem den är designad av...
Maverick

Okki tar chansen på en lätt eller kanske en slamkrypare..
imint
Är det en erieye?
Maverick
Ja

Som sagt kanske frö enkelt...
Tanken var att bidra med en "egen" bild men fanskapet har varit parkerat i hangaren så fort jag har kört förbi

Såg dock i går kväll att dne var ute men det var för mörkt då (har bildder tagna på den i mörkret och de är sådär....) skall försöka plåta henne i dags ljus vid tillfälle (hon står på ett område där det inte är fotoförbud)

SNAFU
@ Maverick:

vad är det för flygplan på din bild?? trodde bara man flög Saab 340 med den där skidboxen på taket??
BJK
DEn kan t om jag : ERJ 145 ! laugh.gif
Maverick
QUOTE (SNAFU @ Jan 16 2005, 10:56 )
@ Maverick:

vad är det för flygplan på din bild?? trodde bara man flög Saab 340 med den där skidboxen på taket??

Sverige flyger med en moddad 340 (om jag inte missminner mig är det 2000:s bakdel i princip) medan Brasilien och Grekland använder Embraer.
SKall försöka lösa någon närbild på planet som står pakerat i min närmaste störe stad....

Satt och funderade på om man skulle godkänna IMINT:s svar smile.gif Detta då det kunde vara 340 varianten han menade men jag har för mig att den "aldrig" burit namnet ERIEYE. Men jag kan minnas fel....
106
Så vitt jag vet är det radarn (PS-890) som heter Erieye och från den bilden är det svårt att se om den sitter på Fairchild Metro (fast den var i fyrfärgskamouflage), Saab 340 eller ERJ-145. Det lilla luftintaget/utsläppet ovanpå antennen har jag inte sett på de svenska men det kan vara jag som minns fel.
imint
QUOTE (Maverick @ Jan 16 2005, 13:23 )
QUOTE (SNAFU @ Jan 16 2005, 10:56 )
@ Maverick:

Sverige flyger med en moddad 340 (om jag inte missminner mig är det 2000:s bakdel i princip) medan Brasilien och Grekland använder Embraer.
SKall försöka lösa någon närbild på planet som står pakerat i min närmaste störe stad....

Satt och funderade på om man skulle godkänna IMINT:s svar smile.gif Detta då det kunde vara 340 varianten han menade men jag har för mig att den "aldrig" burit namnet ERIEYE. Men jag kan minnas fel....

Du får tycka vad du vill ;) men jag menade endast antennen B)
imint
Lägger upp en enkel

ett fpl som på många vis var banbrytande när det begav sig
C DK012
SAAB J21 (kanske)
Skuggan
hm.... kan vara en tysk Salamander också....

dock tror jag liter mer på J21 som skrevs i föregående inlägg....

btw, vad var beteckningen på Salamander? Me 126? (eller blandar jag ihop 2 modeller nu?)

nåväl, eftersom Saab J21 är taget gissar jag på Salamander.

eller så säger bilden Ta154 :P
106
Dornier Do335 Pfeil
imint
QUOTE (106 @ Jan 16 2005, 21:15 )
Dornier Do335 Pfeil

Javisst är det en Pfeil!

wub.gif

Ett enastående fpl på många vis, snabbaste propellerplanet under WWII enligt reklamen. Utrustad bla med katapultstol.

106 fortsätter
106
QUOTE (imint @ Jan 16 2005, 21:30 )
106 fortsätter

Nja, inte nu. Kommer antagligen inte titta in på forumet de närmaste dagarna så det är bättre om någon annan fortsätter.
Yman
Då testar jag en bild:

Vad är det för maskin?

//Y
imint
AT-6 Texan??
Yman
Nej, ingen AT-6.

Jag har varit lite småelak med denhär bilden... Så det lutar mot att det kommer en ledtråd eller en bild till under morgondagen...

//Y
Danne
Saab B 17...

Snackade med Yman om det här. Störtbågen/kamerastället som syns närmast i bild hade jag framför mig för nån vecka sedan, då i en Yak 52, som skakandes, inverterat över Karlstad Centrum såg ut ungefär sådär...men ändå inte riktigt. Skumt dock hur man kan låsa sig vid en maskin...
Yman
Visst är det så visst är det så... Klart att det är en B17.

Kör hårt Danne.

//Y
imint
Väntar med spänning
Danne
Dåså...

strvkomp
BF-109 Messerschmitt i ngn av alla dess versioner?
Danne
Nej, inte en Messerschmitt 109.
imint
MiG- 21...?
Danne
QUOTE (imint @ Jan 19 2005, 06:31 )
MiG- 21...?

Nej, inte det heller.

Jag skall nu erkänna att jag jävlas lite mer er. Det ni ser på bilden är INTE så som föraren/besättningen eller mekanikerna vill se maskinen uppställd på morgonen, attityden på detaljerna i bild är fel, rätt kraftigt fel.

Det "fönster" ni ser till höger har aldrig lett till en cockpit, skall jag vara ärlig har aldrig någon människa tittat ut där. Malajn.gif

PS: Bilden är inte manipulerad på något vis, utan är en en helt vanlig digibild. Så jag själv eller någon annan har inte mixtrat runt
Mattsson
Kan det vara en DC3 eller en C47 Dakota?
GrodanBoll
QUOTE (Danne @ Jan 19 2005, 11:21 )
[
.

Det ni ser på bilden är INTE så som föraren/besättningen eller mekanikerna vill se maskinen uppställd på morgonen, attityden på detaljerna i bild är fel, rätt kraftigt fel.

Hmmm... någon fotospanings-kärra som har tippat över ända vid landningen tro?
Danne
QUOTE (Mattssonmannen @ Jan 19 2005, 12:11 )
Kan det vara en DC3 eller en C47 Dakota?

Nej, inte det , och inte i närheten.

Som sagt, börja vrida lite på huvudet eller skärmen. Vad ser ni för detaljer? Vad kan de tänkas vara till för och hur skall bilden vinklas för att de skall få en rimlig position?
Mattsson
Spitfire?
Danne
QUOTE (Mattssonmannen @ Jan 19 2005, 12:57 )
Spitfire?

NEJ, ingen Spitfire, och inte nära...alls.

För att ge ledtrådar på ett annat sätt:

Mattsonmannen. Vad var det som fick dig att tro att det var en Spitfire? Skriv några meningar så kommer jag vända på dem så att det kanske vänds rätt.
Mattsson
Jag tänkte på insuget under motorn Bild.
Mattsson
Ny gissning :SAAB J21
Danne
QUOTE (Mattssonmannen @ Jan 19 2005, 13:07 )
Jag tänkte på insuget under motorn Bild.

Ok.

Vad är det som talar mot detta?

En spitfire är smäcker i design och material, metallen är tunn och skarvarna ofta tydliga med speciell design. Din bild visar en Spit med en liten bukmodifikation, som kan förrvirra iofs.

Det finns detaljer här som är störande också. Flera har valt att gissa på WWII designade maskiner. Detta kan bero på att maskinen ser rätt skabbig ut, sliten och att den rent aerodynamiskt inte verkar vara fulländad.

Det är ingen WW2 maskin.

Designen verkar mer kraftfull, antennen mer modern. Problemet är väl snarare vad har den ögleförmade rörkonstruktionen för funktion, och vilka flygetyg har råd med att ha sådana i dagens miljö?
BJK
En Blackhawk?
Danne
QUOTE (BJK @ Jan 19 2005, 13:44 )
En Blackhawk?

Nä, inte det heller
Mattsson
@Danne
Taget

Ny gissning: UH1 "Huey"
BJK
Cobra?
Danne
QUOTE (Mattssonmannen @ Jan 19 2005, 14:39 )
Ny gissning: UH1 "Huey"

Nej

Cobra?

och Nej

salute.gif

Kommer en större bild ikväll om ingen tar det före.
BJK
A-10 då?
Vikström
gissar vilt! U2
Danne
QUOTE (fu. vikström @ Jan 19 2005, 15:32 )
gissar vilt! U2

Ok, inte illa, hur ser du att det är en U 2?
Danne
Fick inget svar från Vikström, hade tänkt att ge lite mer ledtrådar där...

Dock, det är ingen U2

Ny, större bild:

Nu räknar jag med att det klarnar :P
Vikström
QUOTE (Danne @ Jan 19 2005, 19:46 )
Fick inget svar från Vikström, hade tänkt att ge lite mer ledtrådar där...

Var ju och tränade ph34r.gif

Såg inte på något vis att det skulle vara en u2, gissade vilt när sr-71 redan var gissade på. Dock har jag börjat rikta min funderingar österut nu.

Ska oxå påpeka att flygplan inte alls är min grej, iaf inte utsidan.
BJK
SU-25 då?
Danne
QUOTE (BJK @ Jan 19 2005, 21:17 )
SU-25 då?

Nepp

1) Originalbilden är STOR, så skalan är kanske inte det era ögon vill få er att tro
2) Som vi varit inne på är inte maskinen på rätt köl.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.